Gå til innhold
Hundesonen.no

Å velge en bruksrase - når man ikke vil trene aktivt? Tankespinn om rasevalg.


Aya
 Share

Recommended Posts

Vi har jo diskutert dette noen og ørten ganger før, men jeg grubler litt over dette for tiden, og spør derfor igjen. Det har seg sånn at etter tre Border Collier ønsker jeg nok å prøve en ny rase. Jeg har vel funnet ut at jeg for tiden er på et sted i livet hvor jeg ikke er så interessert i å trene aktivt med hunden, jeg går mye tur, løper mye tur, og setter svært pris på å ha en lydig hund (noe som gjør at det selvsagt blir noe trening) - men å markedsføre meg som valpekjøper med "ønsker en hund til aktiv trening" blir veldig feil. Jeg kan ikke love noe annet enn at hunden skal få mer enn nok tur og trim. Derfor hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for å holde meg unna de typiske bruksrasene, rett og slett fordi det i mitt hode er mest riktig å kjøpe belger, schäfer eller border hvis man skal trene hunden aktivt. Jeg hadde enormt mye dårlig samvittighet for min forrige BC fordi hun så godt som kun var turhund på slutten, for selv om hun trivdes greit med det vet jeg hun ville trivdes enda mye bedre om hun fikk trene.

Samtidig innehar disse rasene så mange av de egenskapene jeg liker i hunder. Jeg digger hunder som har evne til å tenke selvstendig, som fjoller og finner på tøys, hunder med masse personlighet og liv, men som samtidig er lydhøre, lette å trene til å ha løse, lette å få (relativt) lydige og så videre. Jeg ønsker meg også en hund som tåler lange turer i godt tempo, jeg vil ha en atlet ;) Retrievere er ikke min greie, ellers ville jeg nok funnet det naturlig å tenke i den retningen. Mye pelsstell er heller ikke noe for meg. Synes dette er fryktelig vanskelig jeg, men heldigvis har jeg all tid i verden, og kan bruke så lang tid jeg bare vil til å finne ut av dette :) Noen innspill?

Noen tilleggsopplysninger: Størrelse, utover at jeg ikke vil ha en miniatyr, er ikke så viktig. "Vokt" er heller ikke så viktig, ei heller hvorvidt den typisk går greit overens med alt av hunder. Helse spiller en stor rolle!

EDIT igjen: Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg størrelse er litt viktig allikevel. Rase som i størrelse er fra Sheltie og oppover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 169
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, da slenger jeg en diger, dypfryst torsk i hodet på Aya og sier at hun skal slutte å være så jÆv_la hundepolitisk korrekt og gå for den rasen du EGENTLIG vil ha! En hund i aktivitet er er glad hund

Altså, Bc har du da prøvd ut nok, og aussien er bare en kraftig og treg bc med flashy farger * dukke fort og dypt*

Jeg gjentar: belger... De fleste belgere selges som rene turhunder og trives utmerket med det. Jeg hadde overhodet ikke dårlig samvittighet i de lange periodene Loke ikke fikk mental trening, tror h

Grey, whippet, lukis, dalmainer, sheltie (hihi), pinscher, eller hva med polarhund?

Jeg elsker jo myndene, særlig grey, men jeg troor kanskje jeg vil ha en hund som er enklere å ha løs. Dalmisene er jo lekre da, og de har jeg faktisk vurdert. Sheltie har jeg - men jeg må innrømme - jeg synes det blir litt lite hund igjen jeg :icon_redface: Verdens mest perfekte hund nummer to - litt kjedelig alene? Iallefall for en som har BC under huden:P Polarhund har også blitt vurdert, med samme forbehold som myndene. Men de scorer høyt på helse, mentalitet, atletisk kropp og vakkerhet da!

Jeg for min del mener fortsatt at belger ville vært den perfekte rase for deg...

Jeg sliter bare bittelitt med å kjøpe belger når man ikke vil noe annet enn å løpe rundt i skogen sammen med den ... :icon_redface:

Iik, forresten, tusen takk for svar damer! Det settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon :aww: Sånn med mindre du syns den er miniatyr da.

Jeg syns ihvertfall den passer til alle kriteriene, og du har jo vært inne på den før. Det er ingen oppdrettere på papillon som spesielt leter etter et bruksmenneske som valpekjøper. Mye turer og mosjon er godt nok for dem det! Men samtidig kan de trenes og brukes til masse forskjellig om du en dag ønsker det.

De fjoller seg, finner på tøys, har masse personlighet og liv, men er samtidig lydhøre, lette å trene til å ha løse, lette å få lydige osv. De tåler gode turer i fjellet. :wub:

Noe pelsstell er det jo, men jeg vil absolutt ikke kalle det mye. Jeg er bare generelt negativ til all pelsstell selv :lol: Børsting en gang i blant, klipping av pels under potene gjerne. That's it! :D Sunde er de også! Det er svært få helseproblemer på papillon.

(jeg føler jeg prøver forgjeves her :P )

Andre forslag: Springer spaniel? For mye pelsstell kanskje. Welsh Springer Spaniel?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i papillonene jeg, og har vurdert de mange ganger før! Har tilogmed en pappis i nær familie (som jeg dyttet på de, hehe). Men for meg kommer de i samme kategori som Sheltien egentlig. De er utrolig morsomme, sjarmerende, fine, kan brukes til det meste - men det er litt lite hund. Tror jeg må justere størrelseskravet mitt i åpningsposten, jeg tror jeg vil ha noe litt større. Er vanskelig jeg :P Spaniels ... Hmm ... Kanskje det? Kan iallefall sjekkes ut? Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan helt sikkert trives med andre raser som kanskje ikke innehar de egenskapene som bruksraser ofte har, men ønsker man seg de egenskapene i hverdagen, så ser jeg ingen grunn til å ikke velge det man egentlig vil ha, jeg. Det er ikke hvor mye eller hvor ofte de får brukt egenskapene sine som er det viktigste, men kvaliteten på treningen. Som deg har jeg vært uheldig med bc-helse og byttet til belger, og angrer ikke en eneste dag. Og da får du de egenskapene du ønsker deg i en hund, de er ganske så friske, de kan brukes til ALT, samtidig som de er rasende vakre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar: belger...

De fleste belgere selges som rene turhunder og trives utmerket med det. Jeg hadde overhodet ikke dårlig samvittighet i de lange periodene Loke ikke fikk mental trening, tror han trivdes like godt - hvis ikke bedre, siden det ble mer turer og kos..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner! Høres ut som en perfect match :D

Jeg digger hunder som har evne til å tenke selvstendig - Jeg vet egentlig ikke helt hva som legges i dette, så vanskelig for meg å svare på egentlig :P Men jeg tror de evner å tenke selvstendig ja *ler*

som fjoller og finner på tøys - Herregud ja!

,hunder med masse personlighet og liv - Oh yeah!

, men som samtidig er lydhøre. Ja, det vil jeg si dalmatineren er

lette å trene til å ha løse Ja

, lette å få (relativt) lydige og så videre ja (til relativt, det er jo noe annet å jobbe med BC'er)

. Jeg ønsker meg også en hund som tåler lange turer i godt tempo, jeg vil ha en atlet - Definitivt ja!! Utholdenhet, turglede og styrke i massevis.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger hunder som har evne til å tenke selvstendig, som fjoller og finner på tøys, hunder med masse personlighet og liv, men som samtidig er lydhøre, lette å trene til å ha løse, lette å få (relativt) lydige og så videre. Jeg ønsker meg også en hund som tåler lange turer i godt tempo, jeg vil ha en atlet ;) Retrievere er ikke min greie, ellers ville jeg nok funnet det naturlig å tenke i den retningen. Mye pelsstell er heller ikke noe for meg. Synes dette er fryktelig vanskelig jeg, men heldigvis har jeg all tid i verden, og kan bruke så lang tid jeg bare vil til å finne ut av dette :) Noen innspill?

Noen tilleggsopplysninger: Størrelse, utover at jeg ikke vil ha en miniatyr, er ikke så viktig. "Vokt" er heller ikke så viktig, ei heller hvorvidt den typisk går greit overens med alt av hunder. Helse spiller en stor rolle!

EDIT igjen: Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg størrelse er litt viktig allikevel. Rase som i størrelse er fra Sheltie og oppover!

Hva med boxer da? Tror den oppfyller alle kravene du har satt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig litt glad når belger pushes, for det har vært en av topp ti hundene mine alltid! Er bare tilfeldigheter som har gjort at det ikke har blitt noen belger i hus tidligere. Jeg kunne forsåvidt også tenkt meg omplasseringshund jeg, men det spørs vel om det er så greit å finne en som ikke har med seg ballast jeg ikke vil ha (å unngå en hund med mentale "greier" er liksom litt av hovedpoenget denne gangen!). Av belger vurderes både terv og gronnis, er det noen forskjell innenfor disse til mitt bruk?

Lapsk vallhund er vakker, og jeg har vært i kontakt med flere oppdrettere. Dog ble jeg litt skremt av lydnivå, hehe ... Iallefall fikk jeg inntrykk av mye lyd som er vanskelig å trene vekk?

Dalmis skal opp til vurdering! :D

Boxer er en av mine hjerteraser, men jeg synes det er mye rart på helsefronten der gitt ... Etter å ha avlivd tre hunder på 7 år er jeg rimelig skeptisk til raser som er belastet med mye sykdom.

Takk for svar! Dere er jo helt supre!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer er en av mine hjerteraser, men jeg synes det er mye rart på helsefronten der gitt ... Etter å ha avlivd tre hunder på 7 år er jeg rimelig skeptisk til raser som er belastet med mye sykdom.

Takk for svar! Dere er jo helt supre!

Det skal jo ikke legges skjul på at det er litt av hvert på boxer. Men fortsatt er det nå slik at de fleste lever lenge og er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo ikke legges skjul på at det er litt av hvert på boxer. Men fortsatt er det nå slik at de fleste lever lenge og er friske.

Ja, jeg er klar over det altså, og som sagt er jeg veldig glad i boxer! Den første hundeboken jeg kjøpte var en ren boxerbok og alt jeg ønsket meg var en liten rynketrynevalp :wub: Men nå er jeg nokså preget av å ha hatt altfor mange syke hunder, og ønsker å minimere risikoen ved å velge en rase som relativt sett er friskere. Derfor går BC ut, derfor går Schäfer ut og så videre. Jeg ooorker bare ikke måtte avlive en toåring eller treåring igjen med det første om det kan unngås.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på samme sted som deg. Tidligere ønsket jeg å trene hund aktivt innenfor lydighet og rundering, men det har dabbet litt av for meg. Jeg trives mye bedre med et aktivt liv der vi trener masse fysisk, bruker det meste av fritiden ute i skog og mark, sykler, går på ski. Jeg hadde i utgangspunktet planer om jaktgolden, men kom fram til at retriever ikke er helt min greie heller (faktisk :P ), og med tanke på at mine interesser er friluftsliv, og min kjærlighet til polarhunder, ble mitt valg alaskan malamute.

Jeg er også glad i å kunne ha hundene løs på tur, men det kriteriet måtte vike da jeg ikke fant en drømmerase som kunne overgå polarhundene og være løs.

Nå har jeg vært utrolig heldig, og har en perfekt malamute. Hun er lydig, holder seg alltid i nærheten og kan gå løs både her på gården og andre steder. Hun har hittil ikke stukket av, og er veldig enkel å motivere med både mat og lek. Er det noen av mine hunder som må i bånd er det goldenen for å si det sånn :P Hun har for mye jakt i seg til å kunne springe løs.

Nå er min malamute bare 7,5 mnd, så mye kan endre seg. Jaktlysten har jeg sett litt til, men hittil er det begrenset. Jeg er da forbredt på at det kommer.

Malamuten er en selvstendig hund som har sine meninger. Jeg kjenner til flere som har hatt hunder som har vært for selvstendige til å kunne ha løs allerede fra 8 ukers alder, men dette ligger også på linjer og slekt.

Nå babler jeg fælt, men det jeg egentlig skal fram til er at jeg tror du kunne ha trivdes med en polarhund. De er virkelig enkle sjeler, som krever mye, men får de den mosjonen de skal er fantastiske. De fleste er veldig tilpassningsdyktige, og klarer fint å venne seg til å ha rolige dager.

Om du er interessert i polarrasene bør du sette deg inn i de aktuelle, og finne ut hva du ville trives med. De har alle sine kvaliteter, og de er alle ulike og spesielle :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype litt mer. De registrerbare diagnosene som HD, hjerte, rygg og evnt knær er enkle å sjekke. Knær er frivillig, mens de andre må tas om kullet skal være godkjent i NBK.

Utfordringene slik jeg ser det er hudproblemer og knær for de som ikke sjekker slikt. Nyreproblematikk er og noe som ser ut til å kanskje være mer utbredt enn vi har vært klar over. Her må man spørre oppdretter, eier av hanhund og evnt tidligere valpekjøpere. Det fins mange seriøse oppdrettere og forhåpentligvis vil de fleste svare ærlig på slike spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg blir egentlig litt glad når belger pushes, for det har vært en av topp ti hundene mine alltid! Er bare tilfeldigheter som har gjort at det ikke har blitt noen belger i hus tidligere. Jeg kunne forsåvidt også tenkt meg omplasseringshund jeg, men det spørs vel om det er så greit å finne en som ikke har med seg ballast jeg ikke vil ha (å unngå en hund med mentale "greier" er liksom litt av hovedpoenget denne gangen!). Av belger vurderes både terv og gronnis, er det noen forskjell innenfor disse til mitt bruk?

Lapsk vallhund er vakker, og jeg har vært i kontakt med flere oppdrettere. Dog ble jeg litt skremt av lydnivå, hehe ... Iallefall fikk jeg inntrykk av mye lyd som er vanskelig å trene vekk?

Dalmis skal opp til vurdering! :D

Boxer er en av mine hjerteraser, men jeg synes det er mye rart på helsefronten der gitt ... Etter å ha avlivd tre hunder på 7 år er jeg rimelig skeptisk til raser som er belastet med mye sykdom.

Takk for svar! Dere er jo helt supre!

Mye mulig det er mye lyd i vallhunden ja. De to jeg har kjent har ikke hatt det, men jeg kjenner dem ikke godt og det er bare to individer. Men jeg syns det virker som en herlig rase :) Og så fin størrelse, kropp og pels. Litt som en mellomting mellom polarhund og gjeterhund :P

Men jeg tror virkelig en belger kunne fått det fint hos deg jeg. Det har jeg jo sakt før. De MÅ jo ikke konkurreres med. Det viktigste er at de får nok fysisk mosjon og en eier som forstår seg på gjeterhunder, og det gjør jo du. Også elsker de selvfølgelig alt de kan få av annen trening. Jeg er litt enig med deg i at man bør trene med hunden om man får seg belger, men fakta er jo at de aller fleste belgere bare er aktive familiehunder og trives greit med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du har lyst til å prøve deg på noe nytt. :)

Du har jo fått flere gode forslag her, men jeg tenker welsh springer, buhund(okei, de har jo litt lyd da men de er jo så sjarmerende ellers... :wub: ), dalmatiner, whippet. Og så vil jeg nevne at storparten av langhårsbelgerne nok er familiehunder og turkamerater og det virker som om de trives godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan jeg også anbefale deg min nye rase. Mozza er den mest førerorienterte og føremyke jeg har hatt. Stopper jeg på tur så stopper hun også liksom, helt uten å få beskjed :|

Jaktinstinktet er jo der, men Mozza går nå løs overalt hvor det ikke kryr av katter helt uten problemer.

Pelsstellet på en bedliss som ikke er i utstillingskondisjon trenger knapt nevnes...jeg bruker langt mindre tid på pelsen hennes enn jeg har brukt på å støvsuge etter røyterasene og jeg er ikke en ivrig støvsuger i tillegg til at jeg vasker henne så ofte som mulig pga allergien til poden. Denne uken har det vært ekstremt fordi jeg får besøk av min veldig allergiske mor og Mozza behandles mot sopp. Tror vi er oppe i 30 min til sammen.

Men jeg synes fortsatt du skal gå for belger :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere anbefalt belger til en ny bruker på sonen som dere ikke kjente, som hadde de samme bestillingene? Jeg ble bare litt overrasket over at det nå er greit med belger til en som vil ha turhund :) Nå kjenner jeg ikke TS, så det kan godt hende belger passer henne ypperlig, så det skal ikke stå på det, altså :)

Ellers tenkte jeg også lapsk vallhund eller buhund. Mitt inntrykk er at de er en slags mellomting mellom gjeterhund og spisshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere anbefalt belger til en ny bruker på sonen som dere ikke kjente, som hadde de samme bestillingene? Jeg ble bare litt overrasket over at det nå er greit med belger til en som vil ha turhund :) Nå kjenner jeg ikke TS, så det kan godt hende belger passer henne ypperlig, så det skal ikke stå på det, altså :)

Ellers tenkte jeg også lapsk vallhund eller buhund. Mitt inntrykk er at de er en slags mellomting mellom gjeterhund og spisshund.

Du har absolutt et poeng der. Men nettopp fordi vi vet at Aya har hatt en del BCer, og ikke er en fersk hundeeier som ikke vet hva hun går til, så blir det lettere å anbefale en belger.

Noen ganger blir det jo litt i overkant andre veien her inne. Man kan ikke ha border collie eller belger med mindre man har 20 år på baken som aktiv i konkurransemiljøet med hund. :P

Ellers så liker jeg at du anbefaler buhund. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere anbefalt belger til en ny bruker på sonen som dere ikke kjente, som hadde de samme bestillingene? Jeg ble bare litt overrasket over at det nå er greit med belger til en som vil ha turhund :) Nå kjenner jeg ikke TS, så det kan godt hende belger passer henne ypperlig, så det skal ikke stå på det, altså :)

Ellers tenkte jeg også lapsk vallhund eller buhund. Mitt inntrykk er at de er en slags mellomting mellom gjeterhund og spisshund.

Nei, ikke uten videre.. :P

Men nå vet vi at hun har en sheltie, hatt 3 stk. bc, og vet hva gjetere kan finne på av sprell, så jeg tar det for gitt at en belgerfakter ikke ville komme som noe sjokk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...