Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæferhunden, og sykdommer den liksom skal ha!


rograr
 Share

Recommended Posts

Mange er selvsagt i benekting for hva rasen har av problemer.

Schæferen som ALLE andre raser har ting den å.

Men så utbredt som mange får det til å høres ut som med enkelte sykdommer høres helt rart ut for meg, da jeg og de jeg kjenner ikke vet om en forekomst.

Jeg sier ikke dermed at det ikke er der, men at det ikke er så utbredt som enkelte skal ha det til.

Hva mener folk da? For det er faktisk ganske utbredt med en hel del forskjellige sykdommer, men det er selvfølgelig mulig og få friske hunder også..

Kanksje litt OT, men jeg skjønner ikke hvorfor scheferklubben er glad for at scheferen ligger øverst på poppis lista og reklamerer for det på hjemmesiden sin, det er jo og be om useriøs avl og helse/psykeproblemer? Og spesielt på en allerede utsatt rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Livet er vakkert når man lever det som en struts - med hu'et i sanda!

Hvor slår eksteriør schäferene hundene fra brukslinjer...??? Jeg følger med på alle resultater som står i Schäferhunden, jeg følger med på resultatlistene på NBF sine sider, jeg følger med på alle re

Hadde jeg vært på besøk hos en oppdretter som sa at rasen hans/hennes var "perfekt" og at alle valper som kom derifra var problemfrie både mentalt og helsemessig, så hadde jeg nok ikke kjøpt valper de

wildlife-monkeys-hear-no-evil-see-no-evil-speak-no-evil.jpg?w=400&h=300

Fikk lyst til å legge inn dette bildet, ett ypperlig eksempel på schæferoppdrettere. Ja noen avler friske dyr og er veldig beviste på hva de gjør. Dessverre er det veldig mange som IKKE gjør

Ja du kan jo mene hva du vil om oppdrettere av Schæferhunder, men nå er det nå engang sånn at ALLE lider under det NOEN gjør feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må jeg si du har virkelig vært uheldig!

Jeg og mange med meg.

Men jeg vet nå også det at når en går til dyrlege så får man beskjed om litt av hvert. Kommer du med valp som har litt prikker på magen, fordi pelsen ikke har kommet der enda og gress og lignende har irritert litt: da er det enten foret, eksem, allergi eller gudene vet hva.

men vettu hva det forsvinner helt av seg selv!

Nei, sier du DET! Så da kanskje bikkja egentlig tåler hvete da, selv om han klør over hele seg om han får det i seg! Og kanskje de to med DM ikke døde likevel? Nå får du f**n meg rulle inn, det er ikke snakk om valpekviser eller insektbitt, men plager og sykdommer som er både arvelige og plagsomme.

Ingen av mine hunder, de vi har oppdrettetmens jeg har vært med har jeg fått noen annen tilbakemelding på enn at en hadde våteksem,og en har hatt allergi(men den forsvant av seg selv). og det forekommer HD/AD men det er bank i bordet ytterst skjeldent for vår del.

Og jeg spør igjen - har du helsetestet hundene dine?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener folk da? For det er faktisk ganske utbredt med en hel del forskjellige sykdommer, men det er selvfølgelig mulig og få friske hunder også..

Kanksje litt OT, men jeg skjønner ikke hvorfor scheferklubben er glad for at scheferen ligger øverst på poppis lista og reklamerer for det på hjemmesiden sin, det er jo og be om useriøs avl og helse/psykeproblemer? Og spesielt på en allerede utsatt rase..

Nå vet ikke jeg hvem som reklamerer med det, men det er klart at det er fordeler og absolutt ulemper med å være verdens mest populære rase, ingen vtil om det.

HD/AD har jeg aldri benektet er ett problem for schæferhunden, slik den er for mange store raser. Men eksem, allergi osv er ikke mer utbredt på schæfer enn andre raser, og den såkaldte schæferrompa, har aldri hørt om noen som har hatt den!

Jeg og mange med meg.

Nei, sier du DET! Så da kanskje bikkja egentlig tåler hvete da, selv om han klør over hele seg om han får det i seg! Og kanskje de to med DM ikke døde likevel? Nå får du f**n meg rulle inn, det er ikke snakk om valpekviser eller insektbitt, men plager og sykdommer som er både arvelige og plagsomme.

Og jeg spør igjen - har du helsetestet hundene dine?

Hvert eneste år får de full sjekk:-)

Å nå prøvde jeg ikke si dine hunder ikke var syke, da uttryket jeg meg kanskje slik at det var lett å missforstå!

Jeg mente bare det at dyrleger ofte finner feil, selv om feil ikke er der.

Ikke at dine ikke hadde de problemene, det tror jeg de hadde!

Endret av AnetteH
Flettet innlegg, vennligst bruk multisitat!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da virkelig ingen rolle i diskusjonen hvilket oppdrett jeg kommer fra!

Poenget er at jeg har kjennskap med rasen, og vil diskutere den.

Klart det spiller en rolle. Det vil f.eks spille en rolle for en som er ute etter en frisk schäfer - og det avler jo du, gjør du ikke? For oss andre litt mer skeptiske, spiller det en rolle fordi vi syns det er greit å kunne gå inn på f.eks dogweb og sjekke selv. Det er nemlig ingen oppdretter, uavhengig av rase, som SIER at de avler på sjuke bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 schæfere i hus ... Den ene hadde våteksem til stadighet og jaggu meg viste det seg at hun var innavl gitt ... Hun var et resultat av mor og hennes sønn ..

Schæfer nr 2 HD- statusen på henne var en tragedie! E- hofter med MASSE forkalkninger! Hun ble knappe 2 år ...

Schæfer nr 3 hadde vi bare i hus en liten stund for hun viste seg å ha et vanvittig dårlig gemytt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli rimelig lei alt tullsnakk rundt schøferhunden!

Og nå vil jeg provosere litt tilbake.

Alle disse merkelige sykdommene schæferen skal ha store problemer med, allergi, schæferrompe, hudsykdommer og jeg vet ikke hva.

Nå har jeg 4 schæfere og hatt schæfer i 7 år, kjenner oppdrettere som har hatt schæfere i over 30 år, og mange av disse såkaldte schæfersykdommene har jo vært IKKE EKSISTERENDE! hAR ALDRI SETT DE OG ALDRI HØRT OM NOEN SOM HAR HATT DE!

Det skulle en jo tro at jeg hadde da jeg går i schæfermiljø, på utstilling og konkurranser hvis dette er såååå utbredt.

Det er tull rett og slett!

Schæfer har som alle andre store raser forekomster av HD/AD!

Gjør du skikkelig forarbeid her finner seriøse oppdrettere som har dette som fokus, og du sjekker foreldre dyr og kull foreldredyr har hatt før slik du bør før du anskaffer deg en valp. Og alle disse er friske, da er sannsynligheten for at valpen du tar i dette kullet får HD/AD minimal.

Men da må du å ta med at som mange med såkaldte (familiehunder) som overforer hundene og hundene veier 2 - 5 kg for mye fra de er 3 mnd gamle, får en mye større skjelett belastning enn hvis de er slik de skal være! Da er å sjangsen større for at den kan få problemer med ledd. Det kan altså da overvektige mennesker også(mer utsatt for sykdom og ledd problemer)!

Dette er fra din første post. Du innrømmer ikke et eneste sted at sykdommer finnes, det kom først etter at folk forteller om sine erfaringer. Ergo snur du kappa etter vinden, og kan ikke stå for det du sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan jo mene hva du vil om oppdrettere av Schæferhunder, men nå er det nå engang sånn at ALLE lider under det NOEN gjør feil!

Eller NOEN lider under det MANGE gjør feil..

Nå vet ikke jeg hvem som reklamerer med det, men det er klart at det er fordeler og absolutt ulemper med å være verdens mest populære rase, ingen vtil om det.

HD/AD har jeg aldri benektet er ett problem for schæferhunden, slik den er for mange store raser. Men eksem, allergi osv er ikke mer utbredt på schæfer enn andre raser, og den såkaldte schæferrompa, har aldri hørt om noen som har hatt den!

Jo det er mer utbredt enn på mange raser iallefall, selv om det sikkert ikke er bare schefer som er plaget med allergier osv.

Og slike argumenter du kommer med her er slike ting som gjør at det er et problem.. Viss alle eiere og oppdrettere heller bare kunne sagt, okei, det ER et problem på rasen og heller gjort noe med det enn om gjemme det bort så hadde det kanskje ikke vært et så stort problem..

Få problemer fram i lyset og ta tak i det på alle mulige måter. Slik får man friske hunder/raser. Ikke ved og bagatelisere.. Det er bedre og overdrive problemer enn og underdrive dem. Og siden schefer fortsatt/igjen er norges mest populære rase tar den tydeligvis ikke så stor skade av dette dårlige ryktet du hører om over alt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine hunder, de vi har oppdrettetmens jeg har vært med har jeg fått noen annen tilbakemelding på enn at en hadde våteksem,og en har hatt allergi(men den forsvant av seg selv). og det forekommer HD/AD men det er bank i bordet ytterst skjeldent for vår del.

Våteksem er faktisk en knekk i immunforsvaret.. En frisk hund vil ikke ha problemer med slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg kan ikke snakke for din venninde, men jeg og mine kjente har holdt på i mange mang år, og da er det jo rart at vi ikke har hatt ETT problem med dette!

Tja... eller kanskje dere rett og slett har litt skylapper?

Men det som provoserer meg er at mange som aldri har hatt schæfer kan så mye mer om sykdommene rasen har enn de som har drevet oppdrett i 30 år og aldri hatt de problemene!

Igjen, det var disse skylappene da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i schæferhund klubben med flere av rasen. Samtlige hunder hadde ett eller annet som de plagdes med. Og de som tilsynelatende ikke hadde noe fysiske plaget, ja de var jo ikke akkurat særlig gode med tanke på gemyttet. Sinte,usikkre og utagerernde, masse lyd. Så jeg har desverre dårlig erfaring med rasen, og jeg hadde ikke turt å skaffet meg en selv. Ihvertfall når man kommer over oppdrettere som bastant påstår at de aaaaaldri har hatt syke hunder, ever! Jeg blir litt betenkt rett og slett, når oppdrettere skal ha det til at en rase ikke har problemer, og at det liksom skal være alle andre sin feil, men et ikke eksisterende problem hos dem. Spesiellt på raser som faktisk er kjent for å ha problemer. Jeg ville mye heller ha stolt på en oppdretter som var åpen for problemene og lagt fram sin tiltaksplan til hvordan de prøver å unngå dette selv. (div. helsetester osv) Ikke at: nei, vi har aaaldri hatt syke hunder vi. Ja selv om det kanskje er tilfelle at man har kun fått friske hunder, men da må man kunne vise til dette. Å bare si det, hjelper lite.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at du IKKE har øyelyst, røntget rygg eller testet dem for DM. Antar jeg rett?

full sjekk: øyelyst, rønket.

dm tror jeg ikke, litt usikker

Dette er fra din første post. Du innrømmer ikke et eneste sted at sykdommer finnes, det kom først etter at folk forteller om sine erfaringer. Ergo snur du kappa etter vinden, og kan ikke stå for det du sier...

Her skriver jeg at jeg ikke har hørt om mange av disse sykdommene, ikke at det ikke eksisterer noen. les teksten

Eller NOEN lider under det MANGE gjør feil..

Jo det er mer utbredt enn på mange raser iallefall, selv om det sikkert ikke er bare schefer som er plaget med allergier osv.

Og slike argumenter du kommer med her er slike ting som gjør at det er et problem.. Viss alle eiere og oppdrettere heller bare kunne sagt, okei, det ER et problem på rasen og heller gjort noe med det enn om gjemme det bort så hadde det kanskje ikke vært et så stort problem..

Få problemer fram i lyset og ta tak i det på alle mulige måter. Slik får man friske hunder/raser. Ikke ved og bagatelisere.. Det er bedre og overdrive problemer enn og underdrive dem. Og siden schefer fortsatt/igjen er norges mest populære rase tar den tydeligvis ikke så stor skade av dette dårlige ryktet du hører om over alt.

Jeg kan jo ikke ta tak i noen som ikke er ett problem hos oss, skulle det mot formodning dukke opp i vår avl. Selvsagt skal det tas tak i.

Men vi har bank i bordet ikke problemer med allergier o.l. sykdommer

Våteksem er faktisk en knekk i immunforsvaret.. En frisk hund vil ikke ha problemer med slikt..

den hadde det nå en gang aldri igjen. Har aldri hatt problemer med det siden. Så jeg vil si hunden er frisk!

Har ikke avkom som har hatt det heller og har hatt 3 kull med 3 ulike fedre.

Mange raser har strengere krav enn NKK sine krav ;) NKK sitt ligger i bunnen, også kan raseklubbene ilegge krav etter behov. Ingenting spesielt med det.

Men det er nå ikke så sykt strenge krav på å avle på pomerianien f eks: hos schæferen har du brukskrav, mentaltest, +++

Jeg har trent i schæferhund klubben med flere av rasen. Samtlige hunder hadde ett eller annet som de plagdes med. Og de som tilsynelatende ikke hadde noe fysiske plaget, ja de var jo ikke akkurat særlig gode med tanke på gemyttet. Sinte,usikkre og utagerernde, masse lyd. Så jeg har desverre dårlig erfaring med rasen, og jeg hadde ikke turt å skaffet meg en selv. Ihvertfall når man kommer over oppdrettere som bastant påstår at de aaaaaldri har hatt syke hunder, ever! Jeg blir litt betenkt rett og slett, når oppdrettere skal ha det til at en rase ikke har problemer, og at det liksom skal være alle andre sin feil, men et ikke eksisterende problem hos dem. Spesiellt på raser som faktisk er kjent for å ha problemer. Jeg ville mye heller ha stolt på en oppdretter som var åpen for problemene og lagt fram sin tiltaksplan til hvordan de prøver å unngå dette selv. (div. helsetester osv) Ikke at: nei, vi har aaaldri hatt syke hunder vi. Ja selv om det kanskje er tilfelle at man har kun fått friske hunder, men da må man kunne vise til dette. Å bare si det, hjelper lite.

Ja det er helt riktig, og vi kan vise til meget gode statestikker når våre valpekjøpere kommer å ser på valper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hadde det nå en gang aldri igjen. Har aldri hatt problemer med det siden. Så jeg vil si hunden er frisk!

Har ikke avkom som har hatt det heller og har hatt 3 kull med 3 ulike fedre.

Om den er frisk eller ikke skal ikke jeg kommentere, men du skrev bare at en hadde våteksem - ikke noe om det gjentok seg eller lignende..

Så da beklager jeg antagelsen ifra min side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

full sjekk: øyelyst, rønket.

dm tror jeg ikke, litt usikker

Så dine hunder er blant de noen-og-60 som er øyelyst i Norge de siste ti årene altså? Da synes jeg absolutt du bør fortelle hvilke hunder dette er, for det er definitivt noe å skryte av.

Hvis du ikke vet, så har du ikke sjekket for DM. Det er en gentest som sendes til USA og gir svar på om hunden er fri, bærer eller i fare for å utvikle sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri eid schæfer selv, men min svoger har hatt to. Begge fra såkalte utstillingslinjer. Den første døde dessverre alt for ung under tragiske omstendigheter ( han kvaltes av en tennisball ) så han teller liksom ikke med. Men den han har nå har han faktisk godkjent som tjenestehund i forsvaret. Så bruksegenskapene hans er det ikke noe i veien med, og han er en trivelig hund overfor mennesker.

Han er derimot ikke så grei med andre hunder. Han er operert for AA, men har fine hofter. Han hadde mye hudproblemer som unghund, men han fungerer fint nå.

Jeg kjenner også flere schæfere, og det er 'alltid' ett eller annet med dem. Men de fungerer stort sett bra i hverdagen. Men jeg har faktisk sett schæferrompe jeg da. Flere ganger faktisk! Og det er helt grusomt. Hele analområdet er en stor fistel og det tyter puss ut av små hull over alt. Det ser ut som et krigsområde og det koster stoooore penger i atopica eller antibiotika for å få det bra. Noen opereres og blir noenlunde, mens andre får tilbakefall med jevne mellomrom. En jeg vet av har operert og brukt sikkert 50 000,- på rompa til schæferen sin. Nå er den så ille og blir ikke bra, så han ender nok på avliving.

Jeg liker enkelte schæfere jeg, men jeg vil ikke ha en selv. Men det betyr ikke at jeg snakker dritt om den til alle andre fordi.

Men at det ikke finnes schæferrompe er feil, for jeg som ikke engang eier en schæfer har sett flere ille tilredte schæferromper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

full sjekk: øyelyst, rønket.

dm tror jeg ikke, litt usikker

Her skriver jeg at jeg ikke har hørt om mange av disse sykdommene, ikke at det ikke eksisterer noen. les teksten

Jeg kan jo ikke ta tak i noen som ikke er ett problem hos oss, skulle det mot formodning dukke opp i vår avl. Selvsagt skal det tas tak i.

Men vi har bank i bordet ikke problemer med allergier o.l. sykdommer

Problemet her er jo ikke at du sier at du/dere har friske hunder, om jeg går utifra at alt du sier stemmer da, så er det jo vell og bra det, men når du går ut og skal fortelle andre om hvor frisk scheferen er, da blir det et problem, for da jobber du mot rase, ikke med. For så frisk som du skal ha det til er den ikke. Når du da i tilegg sier at du ikke har sett en syk schefer eller hørt om problemet på 30 år i miljøet så mister du all troverdighet fra meg iallefall, for det er i beste fall trangsynt. Dessuten forandrer du svar fra spm til spm og det vinner heller ikke troverdighet.

Forøvrig så kan du selvfølgelig være med og hjelpe rasen generellt, ved og sette forkus på de plagene som finnes. Informasjon til oppdrettere, valpekjøpere og prøve og få raseklubben engasjert mtp nye krav av helsetesting osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen:

Dette er fra din første post. Du innrømmer ikke et eneste sted at sykdommer finnes!

og mange av disse såkaldte schæfersykdommene har jo vært IKKE EKSISTERENDE! hAR ALDRI SETT DE OG ALDRI HØRT OM NOEN SOM HAR HATT DE!

Så jeg leser særdeles godt jeg, men du husker tydeligvis ikke hva du selv har skrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så utbredt som mange får det til å høres ut som med enkelte sykdommer høres helt rart ut for meg, da jeg og de jeg kjenner ikke vet om en forekomst.

En oppdretter som påstår at sine hunder er perfekte, både hva angår helse, mentalitet og eksteriør juger rett og slett. Det forekommer nemlig innen omtrent alt oppdrett. Påstår man det må man også dokumentere det med helseresultater: er alle avkommene fra deres oppdrett 100% friske og fri for HD/AA osv?

Ellers, NKK har ingen andre krav enn at bikkja har stamtavle og i noen raser enkelte andre krav som kjent HD-status. Merk kjent, ikke fri. Alle raseklubber med avlskrav har strengere kriterier enn NKK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg så langt bare lest startsinnlegget ditt. Men jeg synes det er merkelig at ingen du kjenner har hørt om disse sykdommene. Jeg har personlig aldri eid en egen schäfer, men jeg har hatt en i perioder før jeg fikk min egen hund (var hundepasser) og har bodd med en i 6 år som student og kjent hunden både før og etter dette. Så noe erfaring med rasen har jeg. Og jeg er helt enig, schäfer kan være en helt fantastisk og allsidig hund.

Men så var det det med disse sykdommene da. Jeg vet schäfere som har hatt følgende problemer: 2 med bukspyttkjertel feil/enzymfeil. Disse ble knappe året, og den ene rakk også en livmorsinfeksjon. 1 med svært alvorlig grad av PL, han ble 1,5 år. 1 som i en alder av 4 år begynte å helt uprovosert angripe eier og alle andre. Obduksjon viste hjernesvulst. En tispe som drepte sine egne valper (viste ingen temperamenetsavik før hun ble paret, og har ikke vist problematisk adferd med mennesker). Videre kjenner jeg til 2 med "kløe" som ble avvlivet 4 og 5 år gamle, en med kløe som virker til å klare seg greit på rått for (han er nå 3 år). Til sist så kan jeg også nevne hunden jeg bodde med i 6 år. Hun hadde HD:A (alts,å helt fine) levde til hun ble 11 år gammel og hadde ingen problemer. Og dette er faktisk alle schäferene jeg kjenner til på det mer personlige plan. Mulig jeg har vært borti et svært uheldig utvalg schäfere, men jeg synes da rasen har litt å ta tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nå ikke så sykt strenge krav på å avle på pomerianien f eks: hos schæferen har du brukskrav, mentaltest, +++

Jaa, og det er andre raser som også har brukskrav eller mentaltest eller begge deler som avlskrav.. Poenget mitt var at schäfer på ingen måte er spesielle i forhold til å ha krav utover det NKK har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg virkelig en helt frisk schæfer, kunne jeg fått det så kunne det absolutt vært et alternativ til riesen som neste store hund. Så kan du garantere meg en frisk hund enten fra deg eller en oppdretter du kjenner så vil jeg gjerne vite det, så har dere sansynligvis en valpekjøper om noen år!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har høyere krav enn NKK er ikke noe å skryte av da. NKK er et minstekrav og det er raseklubbene sin jobb å legge ekstra helsekrav for sin rase. Problemet er igrunn det at de ikke kan nekte registrering fordi det ikke blir fulgt opp kravene til Schæferhundklubben f.eks? F.eks så står det i dalmatinerklubben som avlskrav at hunden skal være HD-fri, men om du parrer en HD C hund så kan du likevell registrere den i NKK... Men som sagt, NKK er bare grunnleggende. De har ikke krav før HD E? Stemmer ikke det.

Jeg syns schæferen er en fin rase og har møtt et par trivelige individer selv. men helsemessig? Nei, jeg hadde aldri ALDRI turt å skaffet meg en schæfer fordi jeg har møtt flere som har fortalt at de måtte avlivet sin i ung alder pga sykdom, flere med gemyttproblemer (så crappy mentalitet som det går an), for ikke å snakke om det hellsikkes stresset jeg stadig møter hos schæferen. Det spesiellt den Schæferpistringen! Fysj, det værste jeg vet :blink: Men men. Rasen i seg selv er ut utgangspunktet en herlig rase som er egnet til litt av hvert ;) Bare syns noen har dritti seg selv på leggen :x

Har selv vært på utstilling, og noen av schæferne jeg ser der? Jeg får rett og slett vondt inni meg :sleep: Nei, da må det bli bruksschæfer. Pene hunder som ikke ser ihjelavlet ut... noen utstillingschæfere går an, men det er mer unntaket enn en regel!

Tipper flere har sett denne videoen: (det er klippet fra Pedigree dogs exposed!) Videoen tar selvsagt det værste av det værste, men det er vell bare å få opp øynene før rasen faller utenfor stuped...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...