Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæferhunden, og sykdommer den liksom skal ha!


rograr
 Share

Recommended Posts

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli rimelig lei alt tullsnakk rundt schøferhunden!

Og nå vil jeg provosere litt tilbake.

Alle disse merkelige sykdommene schæferen skal ha store problemer med, allergi, schæferrompe, hudsykdommer og jeg vet ikke hva.

Nå har jeg 4 schæfere og hatt schæfer i 7 år, kjenner oppdrettere som har hatt schæfere i over 30 år, og mange av disse såkaldte schæfersykdommene har jo vært IKKE EKSISTERENDE! hAR ALDRI SETT DE OG ALDRI HØRT OM NOEN SOM HAR HATT DE!

Det skulle en jo tro at jeg hadde da jeg går i schæfermiljø, på utstilling og konkurranser hvis dette er såååå utbredt.

Det er tull rett og slett!

Schæfer har som alle andre store raser forekomster av HD/AD!

Gjør du skikkelig forarbeid her finner seriøse oppdrettere som har dette som fokus, og du sjekker foreldre dyr og kull foreldredyr har hatt før slik du bør før du anskaffer deg en valp. Og alle disse er friske, da er sannsynligheten for at valpen du tar i dette kullet får HD/AD minimal.

Men da må du å ta med at som mange med såkaldte (familiehunder) som overforer hundene og hundene veier 2 - 5 kg for mye fra de er 3 mnd gamle, får en mye større skjelett belastning enn hvis de er slik de skal være! Da er å sjangsen større for at den kan få problemer med ledd. Det kan altså da overvektige mennesker også(mer utsatt for sykdom og ledd problemer)!

Og det at schæferhunden er så farlig og ustabil og biter.

Hallo : statistisk er det GOLDEN RETRIVER som galant topper bitt topp statestikken!

Og ustabil, ja ja.. Jeg ser jo det når jeg går tur med mine fredlige hunder, så treffer jeg disse fine frøknene med små veske hundene. Å himmel sier jeg bare de henger jo stramt i nåndet hyler og skriker og bjeffer, og skal "TA" mine! Jeg må jo le, for mer ustabile hunder skal du lete lenge etter enn mange av disse små nøstene..

Å det fine geniale, er jo den fantastiske løsningen dere eiere av disse har funnet fram til: å løfte hunden opp! Ti poeng og kryss i taket til alle dere som faktisk tror at det gjør saken bedre.

Det eneste dere forteller hundene deres, er at det som kommer mot de er livsfarlig, og det må dere hvertfall i all evig tid reagere på ellers kan dere risikere å dø!

Å bruksegenskaper, en mer allsidig hund en schæeren skal du lete lenge etter. Å at utstillingslinjer ligger tilbake fra brukslinjer for noe vrøvl. Der jeg trener ser jeg jo hvilke hunder som gjør det bra ulike brukssporter. Eksteriør schæferene slår jo sokkene av mange av de fra brukslinjene, og de ligger hvertfall ikke tilbake.

Selsvsagt har du å brukslinjer som her topper statestikkene.

For all del!

Mange eksteriørschæfere går også til tjenestehunder!

Nei, finn seriøse oppdrettere, og undersøk skikkelig!

SCHÆFER ER VERDENS BESTE HUND!

ps : de stakkars dobermann, rottweiler og eng staffene som å sliter med dårlige rykter, hva er det for ei greie. Supre hunder det å! Knakende kjekke familie hunder! Bare fordi de ser skumle ut og blir brukt i tjeneste.... skjerp dere folkens, disse rasene er fantastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Livet er vakkert når man lever det som en struts - med hu'et i sanda!

Hvor slår eksteriør schäferene hundene fra brukslinjer...??? Jeg følger med på alle resultater som står i Schäferhunden, jeg følger med på resultatlistene på NBF sine sider, jeg følger med på alle re

Hadde jeg vært på besøk hos en oppdretter som sa at rasen hans/hennes var "perfekt" og at alle valper som kom derifra var problemfrie både mentalt og helsemessig, så hadde jeg nok ikke kjøpt valper de

Guest Kåre Lise

Schæfer har som alle andre store raser forekomster av HD/AD!

Gjør du skikkelig forarbeid her finner seriøse oppdrettere som har dette som fokus, og du sjekker foreldre dyr og kull foreldredyr har hatt før slik du bør før du anskaffer deg en valp. Og alle disse er friske, da er sannsynligheten for at valpen du tar i dette kullet får HD/AD minimal.

Forekomst var da en pen beskrivelse. Slår du sammen AD og HD er 50% diagnotiserte C-D-E registrert på dogweb. Siden jeg kjenner litt til forekomsten blant bruksen er det lite tvil om hvor mørketallene stammer fra.

Skal du man sjekke kull foreldredyr har hatt må jo disse nødvendigvis røntges og offentliggjøres skal det ha noen hensikt, Sjekk for all del foreldresøsken. En av de største oppdretterne du glorifiserer avler bl.a. for tiden på en hannhund som er alene om å være A-røntget i sitt kull, resten bærer alfabetet frem t.o.m. E. Det finner jeg provoserende, ikke det tøvet du kommer med for det har de fleste hørt før.

Mange eksteriørschæfere går også til tjenestehunder!
Hehe ja for å bruke ditt ord forekomst så er det vel relativt liten forekomst om du ser på totale forekomsten av sirkushunder og brukshunder, ender vel ned på noe i nærheten av 1/100.

Nei, finn seriøse oppdrettere, og undersøk skikkelig!
Ja helt klart.

SCHÆFER ER VERDENS BESTE HUND!
Enig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på en annen skala så kjøpte jeg schäfer ifra en oppdretter som sa selv han satte helse og gemytt først, gjort det ok på utstilling ettersom jeg har forstått og hadde bruksmeritter på hundene sine.. Han kjente til ingen sjukdommer på linjene..

Det kullet var vel 3-4 valper.. En fikk tidlig forallergi og reagerte på mye.. Han min måtte avlives i en alder av 2,5 år fordi hele immunsystemet knakk sammen..

Klart man kan være uheldig med både det ene og det andre, men at dette skal skje på "friske" linjer, ja det er bekymringsfullt for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, finn seriøse oppdrettere, og undersøk skikkelig!

Så det finnes altså mange useriøse oppdrettere som kanskje avler på sykdommer eller ikke oppgir at hundene har sykdommer på linjene da? Siden man må undersøke så godt, om rasen var fri for slikt burde man jo ikke behøve å undersøke skikkelig :baby:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse merkelige sykdommene schæferen skal ha store problemer med, allergi, schæferrompe, hudsykdommer og jeg vet ikke hva.

Da er du og dine bekjente blinde, eller lyver.

Ei venninna har fire sch nå, valpen teller vi ikke med iom at den er for ung for det meste. Knakende kjekke hunder, med arbeidslyst så det holder og HD/AA fri alle sammen. Men to er allergiske mot både lagermidd, husstøv og div proteiner, ene tåler faktisk kun fisk! En har schæferrompe, og har fått fjernet analkjertlene, men plages fortsatt med fistler og sår, spesielt når det er vått ute. Den blir tørket godt og føhnet minst en gang for dagen, men det holder det kun i sjakk, det kurerer ikke problemet. Den siste har voldsom kløe i huden, ikke eksem/utslett eller utslag på allergiprøver. Den klør og klør på kroppen, det eneste som lindrer er å være våt.. Den har blitt helt nedbarbert for å virkelig kunne sjekke huden, men ingen biopsi eller noe kan løse problemet. Mulig det er psykisk, men den har det ikke bra.

De to siste vurderes jevnlig avlivet, fordi det ikke er noe som hjelper de, i motsetning til de to første der de har funnet mat som fungerer.

Og jeg kjenner også helt friske flotte sch, som ikke er syke hverken den ene eller den andre veien :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og på en annen skala så kjøpte jeg schäfer ifra en oppdretter som sa selv han satte helse og gemytt først, gjort det ok på utstilling ettersom jeg har forstått og hadde bruksmeritter på hundene sine.. Han kjente til ingen sjukdommer på linjene..

Det kullet var vel 3-4 valper.. En fikk tidlig forallergi og reagerte på mye.. Han min måtte avlives i en alder av 2,5 år fordi hele immunsystemet knakk sammen..

Klart man kan være uheldig med både det ene og det andre, men at dette skal skje på "friske" linjer, ja det er bekymringsfullt for meg..

Naturligvis kjenner de ikke til dette.

Det vi ikke vet har hundene vondt av

Fint og høyst aktuelt blogginnlegg som bl.a. tar for seg litt om schäferen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forekomst var da en pen beskrivelse. Slår du sammen AD og HD er 50% diagnotiserte C-D-E registrert på dogweb. Siden jeg kjenner litt til forekomsten blant bruksen er det lite tvil om hvor mørketallene stammer fra.

Skal du man sjekke kull foreldredyr har hatt må jo disse nødvendigvis røntges og offentliggjøres skal det ha noen hensikt, Sjekk for all del foreldresøsken. En av de største oppdretterne du glorifiserer avler bl.a. for tiden på en hannhund som er alene om å være A-røntget i sitt kull, resten bærer alfabetet frem t.o.m. E. Det finner jeg provoserende, ikke det tøvet du kommer med for det har de fleste hørt før.

Hehe ja for å bruke ditt ord forekomst så er det vel relativt liten forekomst om du ser på totale forekomsten av sirkushunder og brukshunder, ender vel ned på noe i nærheten av 1/100.

Ja helt klart.

Enig.

En liten oppdretter av eksteriørshæfer har da gitt levert 4 hunder til tjeneste. og de er kun han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på en annen skala så kjøpte jeg schäfer ifra en oppdretter som sa selv han satte helse og gemytt først, gjort det ok på utstilling ettersom jeg har forstått og hadde bruksmeritter på hundene sine.. Han kjente til ingen sjukdommer på linjene..

Det kullet var vel 3-4 valper.. En fikk tidlig forallergi og reagerte på mye.. Han min måtte avlives i en alder av 2,5 år fordi hele immunsystemet knakk sammen..

Klart man kan være uheldig med både det ene og det andre, men at dette skal skje på "friske" linjer, ja det er bekymringsfullt for meg..

nå vet jo ikke jeg om du undersøkte at dette faktisk stemte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En liten oppdretter av eksteriørshæfer har da gitt levert 4 hunder til tjeneste. og de er kun han.

Og de store? De skulle jo i følge deg kunne vise til store tall til tjeneste. Faktum er vel at flere av de har ramla av lasset og at denslags er noe som høres historien til. Om de har holdt på en stund da riktignok. Jeg kjenner en del til hva som går til tjeneste og det er så langt mellom hvert eksteriørindivid at jeg kan knapt huske å ha sett en.

Red:

nå vet jo ikke jeg om du undersøkte at dette faktisk stemte!

Har du undersøkt om det du sier faktisk stemmer?

La til i frykt for represalier for dobbelposting, flink? :D

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes altså mange useriøse oppdrettere som kanskje avler på sykdommer eller ikke oppgir at hundene har sykdommer på linjene da? Siden man må undersøke så godt, om rasen var fri for slikt burde man jo ikke behøve å undersøke skikkelig :baby:

For meg er det en selvfølge å sjekke oppdretteren, rasen og linjene uansett hvilken rase jeg skulle kjøpt fra. og i alle raser er det useriøse oppdrettere! tror man noe annet er man naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jo ikke jeg om du undersøkte at dette faktisk stemte!

Hvordan man undersøke dette helt nøyaktig da? Hvis alle du snakker med sier at linjene er friske, hvor skal man da finne hva realiteten egentlig er? Allergi er ikke noe som nødvendigvis vises hvis hunden går på diett.. Allergi kommer heller ikke frem på dogweb, som med mye annet.. Som valpekjøper er det ikke da så veldig mye annet man kan gjøre enn å stole på magefølelsen og oppdretteren - som forhåpentligvis vil rasens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du og dine bekjente blinde, eller lyver.

Ei venninna har fire sch nå, valpen teller vi ikke med iom at den er for ung for det meste. Knakende kjekke hunder, med arbeidslyst så det holder og HD/AA fri alle sammen. Men to er allergiske mot både lagermidd, husstøv og div proteiner, ene tåler faktisk kun fisk! En har schæferrompe, og har fått fjernet analkjertlene, men plages fortsatt med fistler og sår, spesielt når det er vått ute. Den blir tørket godt og føhnet minst en gang for dagen, men det holder det kun i sjakk, det kurerer ikke problemet. Den siste har voldsom kløe i huden, ikke eksem/utslett eller utslag på allergiprøver. Den klør og klør på kroppen, det eneste som lindrer er å være våt.. Den har blitt helt nedbarbert for å virkelig kunne sjekke huden, men ingen biopsi eller noe kan løse problemet. Mulig det er psykisk, men den har det ikke bra.

De to siste vurderes jevnlig avlivet, fordi det ikke er noe som hjelper de, i motsetning til de to første der de har funnet mat som fungerer.

Og jeg kjenner også helt friske flotte sch, som ikke er syke hverken den ene eller den andre veien :)

Så skal man å huske på at schæferhunden i mange år har ruvet toppen av mest kjøpte rase. Så det er utrolig mange flere individer å dinne sykdommer på, enn for eksempel en rase med halve antallet!

Å jeg kan ikke snakke for din venninde, men jeg og mine kjente har holdt på i mange mang år, og da er det jo rart at vi ikke har hatt ETT problem med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nesten le av denne tråden, seriøst? er det så mye fornektelse ute å går?

Selv har jeg en rase som "alle" hevder er frisk, tom oppdrettere

men de glemte å nevne at den har flere plagsomme sykdommer som patella luksasjon, leversvikt, hjertefeil og noe som heter "Ocular Malnosis". Men joda, rasen er FRISK DEN!

Nei, voks opp... åpn øynene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de store? De skulle jo i følge deg kunne vise til store tall til tjeneste. Faktum er vel at flere av de har ramla av lasset og at denslags er noe som høres historien til. Om de har holdt på en stund da riktignok. Jeg kjenner en del til hva som går til tjeneste og det er så langt mellom hvert eksteriørindivid at jeg kan knapt huske å ha sett en.

Red:

Har du undersøkt om det du sier faktisk stemmer?

La til i frykt for represalier for dobbelposting, flink? :D

Jeg kan bare snakke for de jeg kjenner, ikke for de jeg ikke kjenner til. Og hva andre har gjort og ikke har jeg ikke kontroll på.

men når en liten oppdretter presterer det, vil jeg tro det er mer en minimalt eksteriørlinjer som går til tjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nesten le av denne tråden, seriøst? er det så mye fornektelse ute å går?

Selv har jeg en rase som "alle" hevder er frisk, tom oppdrettere

men de glemte å nevne at den har flere plagsomme sykdommer som patella luksasjon, leversvikt, hjertefeil og noe som heter "Ocular Malnosis". Men joda, rasen er FRISK DEN!

Nei, voks opp... åpn øynene.

Ja visst er det sykdommer i alle raser, det har jeg heller ikke benektet for schæfer.

Men når jeg leser at vanlige sykdommer hos schæfer er sånn og sånn og det er ting jeg aldri har hørt om en schæfer jeg kjenner til har hatt. Så begynner jeg å lure. Å jeg har hatt mange valpekjøpere og hunder selv oppigjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal man å huske på at schæferhunden i mange år har ruvet toppen av mest kjøpte rase. Så det er utrolig mange flere individer å dinne sykdommer på, enn for eksempel en rase med halve antallet!

Og da tenker jeg at oppdrettere innenfor rasen spyr ut valper for å "ha nok" valper til alle de som vil kjøpe schæfer og dermed er de ikke så veldig kresne på hvilken avlsdyr de bruker ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg måtte nesten le av denne tråden, seriøst? er det så mye fornektelse ute å går?

Desverre klassisk og svært typisk i eksteriørschäfermiljøet det du ser her nå. Dess flere som ser det dess bedre tenker jeg.

Men nå skal denne gutten ut og banke litt på bilen før han faktisk blir provosert over galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schefer er en fin og likende rase, men den har fortsatt mange problemer. Joda, man finner friske schefere og man finner helt sikkert eksteriørschefere i bruks og politiet og i det hele tatt, men det er vell unntaket heller enn regelen. At en liten oppdretter har avlet tjeneste hunder betyr ikke noe annet enn at dette er en god oppdretter, for det er jo ingen tvil om at scheferen kan, vis man bare avler riktig, derimot så er ikke denne ene oppdrettern noe bevis på hvordan det står til med scheferen som rase generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tenker jeg at oppdrettere innenfor rasen spyr ut valper for å "ha nok" valper til alle de som vil kjøpe schæfer og dermed er de ikke så veldig kresne på hvilken avlsdyr de bruker ...

Igjen kan jeg ikke snakke for de andre oppdrettere men vi har i gjennomsnitt ca 15 valper i året, og da er vi flere familier som er med i samme oppdrett.

Og schæferen får mellom 5 og 10 valper i ett kull.

Desverre klassisk og svært typisk i eksteriørschäfermiljøet det du ser her nå. Dess flere som ser det dess bedre tenker jeg.

Men nå skal denne gutten ut og banke litt på bilen før han faktisk blir provosert over galskapen.

Jeg vanker da i bruksmiljø bare så det er sagt!

Endret av AnetteH
Flettet innlegg, bruk multisitat!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen kan jeg ikke snakke for de andre oppdrettere men vi har i gjennomsnitt ca 15 valper i året, og da er vi flere familier som er med i samme oppdrett.

Og schæferen får mellom 5 og 10 valper i ett kull.

For all del, jeg er oppvokst med schærer og har hatt rasen i mange år og liker den veldig godt, men jeg skiftet rase pga dårlig avl ... Flott at det er noen der ute som avler seriøst! All ære til de!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schefer er en fin og likende rase, men den har fortsatt mange problemer. Joda, man finner friske schefere og man finner helt sikkert eksteriørschefere i bruks og politiet og i det hele tatt, men det er vell unntaket heller enn regelen. At en liten oppdretter har avlet tjeneste hunder betyr ikke noe annet enn at dette er en god oppdretter, for det er jo ingen tvil om at scheferen kan, vis man bare avler riktig, derimot så er ikke denne ene oppdrettern noe bevis på hvordan det står til med scheferen som rase generellt.

Det er jeg enig i absolutt det er ikke noe fasit hva denne oppdretteren gjør, i hennhold til resten av landet.

Men det som provoserer meg er at mange som aldri har hatt schæfer kan så mye mer om sykdommene rasen har enn de som har drevet oppdrett i 30 år og aldri hatt de problemene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...