Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster dog show - hvem ble BIR i din rase?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Norsk elghund grå er i hound-group, er den ikke? Den ble vel BIG i går...

Den er i hound ja :) Samme oppdretter vant forresten rasen i fjor også.

Bilde av elgbikkja i BIG (ble 4BIG):

HP28320103.jpg

Trur den første gangen den kennelen hadde en BIG-elghund var på 70-tallet...

Jupp: 1970 - Ch Vin Melca's Vagabond

Endret av Bikipile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 195
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er forferdelig at en slik rase vinner hele sjiten... stygt å si kanskje, men grøss. Dalmatineren gjorde seg forøvrig bedre live en på bilde.

BIR berner ble Alpenspirit's Who's On First "Abbot". En veldig pen hanne, som er sønn av vakre Dillon som oppdretteren min akkurat har inseminert ene tispa si med.

Føler meg kallet til å legge ut italieneren, GCH Everafter's Best Bet Yet, som i USA er i gruppen 'Toy'. Syntes den var veldig fin, kraftig til italiener å være. Tror de generelt er større 'over there

Posted Images

Det er ganske mulig, synes å ha sett det jeg og. Men faren til min er fra USA da, så da burde jeg egentlig forvente at min blir litt kraftig han og, med mindre han er avlet etter "europeisk standard".

De har vel en litt annen standard der borte ja. Det er egentlig litt rart siden BT er en amerikansk rase, vi i norge burde vel følge den opprinnelige rasestandarden?

Jeg ble stående å prate med en dommer som skulle være elev på Bosten i fjor på Hamar. Og han kunne fortelle at det i standaren var to "typer" Bosten som var godkjent, en mindre og lettere og en tyngre og grovere. Kanskje du skal ta en titt på rasestandaren?

Jeg viste faktisk ikke dette før jeg ble fortalt det av han. Begge går i samme ring på utstilling, men begge er like godkjente som type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mulig, synes å ha sett det jeg og. Men faren til min er fra USA da, så da burde jeg egentlig forvente at min blir litt kraftig han og, med mindre han er avlet etter "europeisk standard".

De har vel en litt annen standard der borte ja. Det er egentlig litt rart siden BT er en amerikansk rase, vi i norge burde vel følge den opprinnelige rasestandarden?

Nå må du huske på at din hund er en valp som skal legge seg ut å og utvikle seg - litt urettferdig å sammenligne med en rasevinner på en prestisjefylt, verdenskjent utstilling? ;)

Så er det også et faktum at Norge er medlem i FCI, og må derfor følge rasestandarden som er satt ned av FCI - mens USA velger å holde seg utenfor og kjøre sitt eget løp. Det samme med England. Dermed får en på enkelte raser variasjoner og forskjeller - for eksempel er beagle delt inn i to raser etter størrelse i USA.

Norsk Lundehund er med, men jeg anseer ikke lundehund og buhund som jakthunder ;) og det gjør ikke AKC heller (de er ikke i sporting eller hound gruppene). Buhund er i herdig group (ikke helt enig i det heller da men...) og lundehund i non-sporting group.

Det er jo som at berner sennenhund og grosser schweizer sennenhund går i working group - mens entlebucher sennenhund går i herding group. De fire sennenhundrasene er jo et slektstre en burde klare å sette i samme gruppe... Og de er da mye mer working enn herding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at din hund er en valp som skal legge seg ut å og utvikle seg - litt urettferdig å sammenligne med en rasevinner på en prestisjefylt, verdenskjent utstilling? ;)

Så er det også et faktum at Norge er medlem i FCI, og må derfor følge rasestandarden som er satt ned av FCI - mens USA velger å holde seg utenfor og kjøre sitt eget løp. Det samme med England. Dermed får en på enkelte raser variasjoner og forskjeller - for eksempel er beagle delt inn i to raser etter størrelse i USA.

Urettferdig? :lol: Nei, det synes jeg ikke. Synes fortsatt min egen er mye finere enn vinneren ;) Liten eller kraftig - min er penest uansett :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stående å prate med en dommer som skulle være elev på Bosten i fjor på Hamar. Og han kunne fortelle at det i standaren var to "typer" Bosten som var godkjent, en mindre og lettere og en tyngre og grovere. Kanskje du skal ta en titt på rasestandaren?

Jeg viste faktisk ikke dette før jeg ble fortalt det av han. Begge går i samme ring på utstilling, men begge er like godkjente som type.

Ja, har hørt det at det er noen som er litt mer langstrakte og "elegante", mens andre er mer "bulldoggaktige"? Så da kan man se mange forskjellige typer. Blir litt hva dommeren foretrekker da, litt subjektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i hound ja :) Samme oppdretter vant forresten rasen i fjor også.

Bilde av elgbikkja i BIG (ble 4BIG):

HP28320103.jpg

Trur den første gangen den kennelen hadde en BIG-elghund var på 70-tallet...

Jupp: 1970 - Ch Vin Melca's Vagabond

jeg lurer også på hva jeg ikke liker med denne hunden. Men jeg synes elghunder her til lands er javnt over mye penere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer også på hva jeg ikke liker med denne hunden. Men jeg synes elghunder her til lands er javnt over mye penere

Enig! Jeg kan lite om elghunder sånn i forhold til rasestandard og sånn, men innbiller meg at de fleste i Norge er litt slankere og lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer også på hva jeg ikke liker med denne hunden. Men jeg synes elghunder her til lands er javnt over mye penere

Enig! Jeg kan lite om elghunder sånn i forhold til rasestandard og sånn, men innbiller meg at de fleste i Norge er litt slankere og lettere?

Helt enig :) Og som jeg nevnte tidligere, jeg synes den ikke ser kvadratisk ut, men at den er kortere i kroppen enn det den er høy.

Til sammenligning, Kato:

1282068612000_2799878941_3384734978x1200r.jpg

Edit: trykte litt fort. Men dette er slik jeg syns NEG skal se ut :) Og utifra hans mange premieringer, er nok ikke jeg den eneste som syns det.

Men dette blir vel litt OT :icon_redface:

Endret av Bikipile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :) Og som jeg nevnte tidligere, jeg synes den ikke ser kvadratisk ut, men at den er kortere i kroppen enn det den er høy.

Til sammenligning, Kato:

1282068612000_2799878941_3384734978x1200r.jpg

Edit: trykte litt fort. Men dette er slik jeg syns NEG skal se ut :) Og utifra hans mange premieringer, er nok ikke jeg den eneste som syns det.

Men dette blir vel litt OT :icon_redface:

Nå skulle jeg akkurat til å lime inn link til det samme bildet :D . Hvis man sammenligner kato og den på bildet som vant Westminster, er det mange forskjeller. Pelsen, utrykket, bygning
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke snøring på shibaer, men jeg syns den lignet på en akita (vanskelig å se hvor stor hunden egentlig er på bildet :P )? Er det vanlig at norske shibaer har såpass mye hvitt (spesielt i ansiktet)?

Jeg er ikke enig at det ligner på en akita, men ja, det er vanskelig å se hvor stor hunden på bildet er, som med alle andre shibaer. De aller fleste som bare har sett shibaer på bilder blir jo helt sjokkert over hvor små de er, for på bilder ser de jo ut som "vanlig størrelse" hunder, hehe. Jeg antar det er fordi de er såpass velproposjonerte. Akitaer har på en måte større hode i forhold til ansiktstrekkene enn en shiba, de har lengre bein ift kroppen, og ofte ganske mye større ører. Her er bilde av en "typisk" akita i mine øyne (men jeg kan ikke rasen):

akita-inu214.JPG

Alle shibaer (uansett om de er svarte, røde eller viltfarga) skal være hvite på underdelen av fjeset, og de som er gamle blir ofte helt hvite i hele maska. Så det er helt vanlig at de er så hvite også i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig amerikansk type. Kroppen er fin den, men likte ikke hodet så godt. De mangler jo helt undekjeve. Syns halsen også var litt rar uten at jeg helt klarer å si hvorfor. Kanskje en anelse kort og tynn iforhold til kroppen?

Enig med deg i at hodet er veldig merkelig. Halsen ser ut som en svanehals, og det skal de da IKKE ha! I det hele tatt ser hunden ut som en araberhest. :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bir dobermann

GCH-CH-Protocols-Veni-Vidi-Vici.jpg

Veldig amerikansk type. Kroppen er fin den, men likte ikke hodet så godt. De mangler jo helt undekjeve. Syns halsen også var litt rar uten at jeg helt klarer å si hvorfor. Kanskje en anelse kort og tynn iforhold til kroppen?

Jeg synes ikke amerikanske dobermann er fine overhode. Halsen er lang og tynn, de mangler underkjeve, buken er ofte godt opptrukket, og ryggen "bløt". Så denne var faktisk finere i _kroppen_, enn det mange andre amerikanske er, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke mange innlegg her før jeg tenkte "Herregud, for en deprimerende tråd å lese!"

Er det ingen andre enn personen i første innlegg som kan skrive "Det var en flott hund, det!"......?

At det går an å være så negative!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke mange innlegg her før jeg tenkte "Herregud, for en deprimerende tråd å lese!"

Er det ingen andre enn personen i første innlegg som kan skrive "Det var en flott hund, det!"......?

At det går an å være så negative!

Jeg har da sagt at jeg synes shibaen var fin, jeg? :icon_confused: Men når hundene ER ekstreme på den ene eller andre måten, må det vel være lov til å si det?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke mange innlegg her før jeg tenkte "Herregud, for en deprimerende tråd å lese!"

Er det ingen andre enn personen i første innlegg som kan skrive "Det var en flott hund, det!"......?

At det går an å være så negative!

Jeg synes papillonen var flott, jeg!

Men "problemet" i USA er at ting fort blir så ekstremt i begge retninger. Enten for mye eller for lite av ting. Mens de europeiske hundene jevnt over virker mer "gjennomsnittlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke mange innlegg her før jeg tenkte "Herregud, for en deprimerende tråd å lese!"

Er det ingen andre enn personen i første innlegg som kan skrive "Det var en flott hund, det!"......?

At det går an å være så negative!

Unnskyld meg..? For det første er det da flere som har sagt at at de synes sin rasevinner var en fin/flott/pen hund, for det andre er det lov å være kritisk/skeptisk når en hund skiller seg ut fra rasestandarden "vi" er mer vant til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke mange innlegg her før jeg tenkte "Herregud, for en deprimerende tråd å lese!"

Er det ingen andre enn personen i første innlegg som kan skrive "Det var en flott hund, det!"......?

At det går an å være så negative!

Det er jo mange her som skriver at rasevinnerne av sin rase er flotte! (meg inkludert). De som ikke synes det skriver jo også hvorfor de ikke liker hundene. Forskjell på å være negativ og det å være litt kritisk. Vakker betyr gjerne godt bygget, noe som er litt viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...