Gå til innhold
Hundesonen.no

Smittsom sykdom på importert gatehund i Sverige


Siri
 Share

Recommended Posts

http://www.unt.se/up...TCktpJ.facebook

... og jeg er vel ikke direkte overrasket over at det har skjedd.

Nei, overrasket er vel det siste jeg kan si at jeg er... Og folk er redde for å la hundene sine hilse på fremmede hunder på gata i Norge (teker på hilse-tråden som var for en tid tilbake) på grunn av smittefare... Jeg er mye mer skeptisk til systematisk import av gatehunder fra land med sykdommer som ikke engang eksisterer i Norge!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tragisk.

Svenskene har og fått en ny flåttvariant med nye spennende sykdommer.

Sykdommene er en ting, noe annet er at flåtten har ett helt annet habitat enn de vi er kjent med og flytter inn i hjemmene våre, senger osv. Eneste måte å bli kvitt dritten om man får den er total skadedyrsbekjempelse av heimen. Koselig og vel verdt investering for å hjelpe en nusselig gatehund fra ett senter så de får plass til flere for å kunne holde butikken gående?

Jeg så nylig en annonse på finn.no gis bort på disse og sendte inn melding til finn.no. Annonsen ble fjernet, oppfordrer andre til å gjøre det samme om de ser dritten. Disse hundene gis slettes ikke bort om ikke hele pakka bare er ren svindel. Det koster haugevis av summer til papirer, veterinærer, frakt osv å få de hit. En annen måte å ta seg betalt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk.

Svenskene har og fått en ny flåttvariant med nye spennende sykdommer.

Sykdommene er en ting, noe annet er at flåtten har ett helt annet habitat enn de vi er kjent med og flytter inn i hjemmene våre, senger osv. Eneste måte å bli kvitt dritten om man får den er total skadedyrsbekjempelse av heimen. Koselig og vel verdt investering for å hjelpe en nusselig gatehund fra ett senter så de får plass til flere for å kunne holde butikken gående?

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Men de sier jo ikke noe om hvilke grusomme sykdommer denne flåtten bærer på da... *grumle*

Babesios er jo greitt, den sykdommen kan jo hunden ha med seg uten flåtten også.

Det som er med den er vel mest det at den invaderer huset på lik linje som lopper. Og fester seg både på folk og fe. Og veldig vanskelig å bli kvitt.

(fritt fra hukommelsen, jeg har ikke lest artiklene på nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med den er vel mest det at den invaderer huset på lik linje som lopper. Og fester seg både på folk og fe. Og veldig vanskelig å bli kvitt.

(fritt fra hukommelsen, jeg har ikke lest artiklene på nytt)

Jupp, det stemmer det, den overvintrer inne *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske denne prosessen med adoptering av gatehunder fra ymse land ble forbudt eller veldig strengt kontrollert. Siden dette er komersiell business slik jeg ser det.

Ja, det er jeg enig i. Jeg er faktisk mye mer redd for smitte av ymse parasitter og smittsomme sykdommer, enn rabies.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen er fra 2008, og sykdommen er ikke som vanlige kreftformer (denne forsvinner etterhvert), men problemstillingen er jo allikevel veldig aktuell.

Jeg er nok redd økt globalisering og import og eksport over landegrensene ikke bare er heldig...

Men den er jo smittsom, nese og kjønnsorgan er jo veldig utsatt for smitte sånn generellt og selv om den ikke dreper vil den jo redusere immunforsvar og eventuelt åpne for andre sykdommer. I tillegg til den generelle irritasjonen over å måtte bruke penger på medisinering.. Det verste er jo at Hundehjelpen prøvde å dysse ned saken og ville selge hunden til noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er jo smittsom, nese og kjønnsorgan er jo veldig utsatt for smitte sånn generellt og selv om den ikke dreper vil den jo redusere immunforsvar og eventuelt åpne for andre sykdommer. I tillegg til den generelle irritasjonen over å måtte bruke penger på medisinering.. Det verste er jo at Hundehjelpen prøvde å dysse ned saken og ville selge hunden til noen andre..

Selvfølgelig! Bare så at mange på Facebook misforstod og trodde den var direkte dødelig slik som andre ondarta krefttyper, så ville presisere at det er den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Bare så at mange på Facebook misforstod og trodde den var direkte dødelig slik som andre ondarta krefttyper, så ville presisere at det er den ikke.

OK :) Men ER det kreft, eller "bare" godartede svulster? Iom at den smitter? Eneste kreften i verden som er smittsom da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) Men ER det kreft, eller "bare" godartede svulster? Iom at den smitter? Eneste kreften i verden som er smittsom da, eller?

Såvidt jeg vet er det to smittsomme krefttyper. Den andre heter DFTD og rammer Tasmanske Djevler (som slåss mye og dermed blir lett smittet ved bitt), og denne er dødelig.

Krefttypen som det her er snakk om er per definisjon ondartet (den kan lage metastaser - dattersvulster), men vil som sagt brytes ned igjen etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) Men ER det kreft, eller "bare" godartede svulster? Iom at den smitter? Eneste kreften i verden som er smittsom da, eller?

OT: Men flere krefttyper er smittsomme, tasmanske djevler er utryddningstruet p.g.a en ekkel type kreft som angriper ansiktet til dyret. På mennesker har man jo hpv-viruset som er seksuellt overførbart og kan føre til kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det to smittsomme krefttyper. Den andre heter DFTD og rammer Tasmanske Djevler (som slåss mye og dermed blir lett smittet ved bitt), og denne er dødelig.

Krefttypen som det her er snakk om er per definisjon ondartet (den kan lage metastaser - dattersvulster), men vil som sagt brytes ned igjen etter en stund.

Ok, jeg regner ondartet som potensielt dødelig jeg da.. ;) Men definisjonen er at den metastaser, oki.

Så kviser er ondartede, iom at de gjerne sprer seg både i underhuden og og på ytsia av huden? ;)

På mennesker har man jo hpv-viruset som er seksuellt overførbart og kan føre til kreft.

Kan føre til er noe annet enn ER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo det, ække helt iddiot ;)

Men jeg tenker bare som så at siden den ikke er potensielt dødelig engang, hvorfor er den da ondartet? Bare fordi den metastaser?

Det er langt ifra alltid at den metastaserer, så regner ikke med det, men den følger vel en del andre punkt som gjør at den regnes som ondartet (som forstyrrelse av produksjon av celler i beinmargen, måten og hvor fort den vokser osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki :)

Men hvor går skillet mellom kreft og "bare" svulst?

Svulst er vel alt som er "klumper", oppsvulminger av kroppsvev osv. De ondarta svulstene er kreft, fordi de ofte metastaser, er vanskelig å behandle, angriper annet vev og dreper vertsceller og sikkert en haug med andre ting som definerer dem :P Jeg tror faktisk at denne smittsomme kreftformen hos hund kan behandles, men dyret kan hvert fall kvitte seg med det selv etterhvert og alle kreftcellene forsvinner/nedreguleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...