Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten vår Max


Poter
 Share

Recommended Posts

På en huskatt har det nok ikke noe å si med tennene, men hadde det vært rasekatt kan man bli trukket certene, men det er litt opp til dommeren. Men huskatter får ikke cert, ergo ikke noe problem. Jeg ville likevel hatt med en veterinærattest å vise i veterinærkontrollen - bare sånn i tilfelle.

Og han er ikke blåskilpadde, det er genetisk umulig til hannkatt å være (finnes noen veldig få unntak, men de er genetiske "feil"). Fargen hans er blåtabbymed hvitt! Nydelig gutt, er han! Kjempe fin farge!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tråden til Max har forsvunnet, så da starter jeg en ny Max, eller Maximus som han heter på "stamtavlen", er født sommeren 2002. Han er en omplasseringskatt som kommer fra dyrebeskyttelsen. Han måt

Undercover Max

Dårlig dag?

Posted Images

Så han er bare blå (hva med det som ser beige ut?)? Takk for svar :D

Rufisme heter det. Finnes på de aller fleste pattedyr (hund inkludert) på alle farger, bare noen det er tydeligere på enn andre. Får de røde pigmentene til å bli kraftigere. Legger seg som et rødt lag og gir dypere varmere farge. Katterasen abyssiner f.eks. er en rase med myyye rufisme.

Her er en blå variant av rasen med mye rufisme.Kunne sett ut som padde bortsett fra 1) den er symmetrisk, og 2) det røde genet som trengs hos padder finnes ikke på denne rasen, ergo genetisk umulig. Her er en viltfarget abyssiner, fine fargen!

Og til sammenligning en annen blå med lite rufisme (maine coon).

Det er enda tydeligere på brunmønstrede katter. Genetisk mer eller mindre samme farge (bare litt ulikt mønster), men den ene med mye rufisme, den andre med lite :)

Lite rufisme (maine coon)

Mye rufisme (maine coon)

På sølvfargede katter er rufisme en uting, for det "gromser til" den rene fargen, mens på brunmønstrede er det ofte ønsket fordi det gir så varm fin farge.

(beklager, dette ble veldig avsporing, men fargegenetikk er jo så gøy (og da klarer jeg ikke å begrense meg)! Bildene er stjålet rett fra google)

edit: dysfunksjonelle linker fikset.

Endret av Puttiva
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Æsj, Max har ringorm. Kjenner intenst ønske om å desinfisere hele leiligheten, inkludert katta! Det kan være smittsomt til både mennesker og andre dyr. Wræl! Men faren var visst ikke så stor og med normal hygiene skulle det visst gå bra. Men likevel...!

Behandlingen er et middel og shampo, men middelet kan gi skumle bivirkninger, så det kjennes ekkelt ut å skulle bruke det. Man kan prøve behandling med kun shampo i starten, men det er anbefalt med middelet også siden shampoen ikke bestandig gir god nok effekt. Middelet kan slå ut på allmenntilstanden hans og påvirke leververdiene. Nå målte vi dem sist han var hos veterinæren og de var fine, så veterinæren anbefaler middel og shampo. Leververdiene vil også bli sjekket på kontroll om 2 uker, så hun mente det skulle være sikkert. Men han kan altså få oppkast, mindre matlyst og nedsatt allmenntilstand. I riktig uheldige tilfeller får de varig nedsatt leverfunksjon. Så ikke noe særlig det der!

Behandlingen går også over veldig lang tid. Husker jeg ikke feil var det først 7 uker med behandling, så 7 uker uten behandling og deretter 7 uker på nytt med behandling. Ideelt sett bør han også holdes inne i den perioden for å ikke smitte andre katter. Men hun forstod at det kunne være vanskelig siden han er utekatt, men det går jo an å prøve... Er jo ikke noe særlig at han skal smitte andre katter heller!

Tepper og diverse han ligger på må vaskes og/eller kastes. Og jeg som nettopp har kjøpt et nydelig pelslignende pledd som han elsker å ligge på... Isj, det klør! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var ikke noe stas...! Akkurat nå har jeg mest basill-noia og vurderer å dra til Island eller Antarktisk og bli der til behandlingen er over. Evt. selge alle tingene våre og leiligheten og kjøpe alt nytt igjen! Forttrinnsvis i Alaska eller steder hvor alle basiller kan fryses vekk!

ringorm.jpg?w=640&h=480

Sånn ser utslettet ut

bilde-3-2.jpg?w=640&h=480

Han aner fred og ingen fare og vet ikke at han kanskje må være innekatt den nærmeste tiden for å unngå og smitte nabokattene.

bilde-2-3.jpg?w=640&h=480

Kunne kanskje puttet hele katta i fryseren...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og hentet resepten i dag og måtte nesten halve byen rundt for å finne medisinen, men jeg fant den ikke. Det viste seg at de ikke har den inne i hele landet! Så må ringe veterinæren igjen på mandag og høre hva vi skal gjøre. Har fått en shampo med som skal brukes to ganger i uken i flere uker fremover. Hadde første dusj og shamponering i dag og jeg bare priser meg lykkelig fordi jeg har en så letthåndterlig katt! Han bruker ikke klørne, men finner seg i det, selv om han prøver å komme seg ut av dusjen. Er bare å holde ham fast, så får jeg gjort det vi skal. Men får jo SÅ dårlig samvittighet! Og dette skal vi gjøre i flere uker fremover...!

Snakket forresten med en farmasøyt om behandlingen og han sa man ikke trengte å bli hysterisk når det gjaldt renhold. Man trengte ikke vaske tak og vegger og det var ikke nødvendig med skrubbing, frysing eller kast av tekstiler. Bare normal hygiene og ta pledd og puter og og riste dem godt, samt banke dem. Det hørtes mer overkommelig ut!

Nå har han startet sitt inneliv, så får vi se hvor lenge han går med på det. Tenker det blir ekstra viktig når han får medisinen slik at vi får fulgt med på om han tåler den eller blir dårlig av den. Synes ikke noe om at han skal få så sterk medisin rett etter han har gått på antibiotika, men hva kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har Max fått medisin de første 7 dagene, så er det 7 dagers opphold før en ny 7 dagers kur, 7 nye dager med opphold og til slutt 7 dager med medisin. Vi har shamponert ham to ganger, men han bør få en til shamponering før denne uka er ferdig.

Han ser foreløpig ut til å ha tålt medisin bra! :D Han har ikke vist tegn på noe ubehag og er forstatt den gode, gamle, glade Max. Det varmer hønemorhjertet. I neste uke skal vi til veterinæren på kontroll, da skal han taes blodprøver av for bla å sjekke leververdiene. Hun skal også gre over ham for å se om hun ser noe til ringormen. Hun sa forresten at hvis han ikke tålte medisinen, så ville vi merke det de første dagene, så det lover jo bra! Jeg håper han slipper å fullføre kuren.

maxoktober.jpg

Her ligger han og storkoser seg på favorittpleddet sitt :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det går fremover med stakkars Max, da! Håper han blir helt bra igjen snart.

Men skal man ikke alltid fullføre en kur selvom det ikke ser nødvendig ut? Bare lurer, alltid gått ut hele kuren både selv og til hunden tidligere selvom det ikke virker nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det går fremover med stakkars Max, da! Håper han blir helt bra igjen snart.

Men skal man ikke alltid fullføre en kur selvom det ikke ser nødvendig ut? Bare lurer, alltid gått ut hele kuren både selv og til hunden tidligere selvom det ikke virker nødvendig. :)

Jo, man skal sikkert det, men tenkte at siden vi skal til veterinæren i neste uke og hvis det da viser seg at han er kvitt soppen, så trengte man kanskje ikke ta hele kuren. Vi får se :)

max19oktober.jpg

Han koser seg fortsatt på pleddet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært på kontroll med ham hos veterinæren og det viste seg at medisinen fungerer fint på ham (han kunne ikke se noe utslett) og blodprøvene var fine, så han tåler medisinen godt. Det var gode nyheter! Men vi må fortsette shamponeringen og kuren, sånn at alt av sporer blir borte. Tror nok jeg kommer til å vaske litt med klor også, bare for sikkerhetsskyld og for at det skal føles renere.

Ellers var Maximusen superflink hos veterinæren. Lot ham ta blodprøve i labben uten problemer. Max bare la hodet ned på benken og ventet. Beste katta, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

maxogeineigangen.jpg

Sånn lå Max og Eine en dag jeg kom hjem etter at de hadde vært alene noen timer :) De er så fine sammen.

De ringte fra veterinæren her om dagen og sa at de mente Max var fri for ringorm. De kunne godt ta prøver av ham, men det middelet de bruker for å dyrke frem resultatene er det fritt for i hele Norge, så akkurat nå hadde de ikke mulighet til å få gjort noe med det. Men de mente han etter all sannsynlighet er fri og vi kan heller ikke se noen symptomer, så han er nok kvitt hele sjiten.

naeligrbildemax.jpg

Finingen

Ellers er han mye inne for tiden. Han er ikke noe glad i å være ute når det er kaldt, så det blir bare korte turer ut. Da er han også mer leken inne og det er jo morsomt. Han har to favorittleker med kattemynte som han bruker å leke med selv. Mus i tråd er også morsomt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vel, her blir det trippelposting og vel så det, men det må vel være lov når det går ei stund mellom hver post. Men liker dere ikke søtnosen min siden dere ikke kommenterer?? :blink::rofl:

Fikk filmet ham i dag når han tagg om mat. Han mener nemlig at når vi lager middag, spesielt når vi har kalkun -eller kyllingfilet, så skal han også ha litt. Og han får jo selvsagt litt ;) Er han ikke søt der han står med bollemagen sin og ber om mat? Eine gjør forresten en gjesteopptreden på slutten der.

http://youtu.be/2KQrnS_rCoc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er kjempe fin! Ser sunn og frisk ut! Og tiggepuser? Aldri hørt om.... Mine tre knuser bikkja lang vei når det gjelder tigge-intensitet. Jeg må få filmet dem en dag de får noe digg :P

Hva skjedde med pus nr2 forresten?

Ja, samme her, Max tigger mye mer enn hva Eine gjør. Har vi taco sitter Max midt i mellom oss og vi må passe på sånn at han ikke forsyner seg direkte fra fatet! Lillebror passet ham en gang og fikk kjapt erfare at han måtte passe på tacoen sin ;) Uoppdragen gammelmons, hihi.

Vi hadde den andre pusen på prøve noen uker, men Max var ikke snill med henne, så vi var til slutt nødt til å levere henne tilbake til dyrebeskyttelsen. Synd, for hun var ei herlig pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

I helga var Max alene hjemme. Det har han vært flere ganger opp igjennom årene, fredag til søndag går bra, lengre enn det synes jeg blir for lenge. Det har gått forholdsvis greit å ha ham alene hjemme. Det eneste har vært at han gjør i fra seg på gulvet. Når han har gjort i fra seg en gang i kassen, kan den tydeligvis ikke brukes mer. Så i helgen fikk han to kasser, men han brukte ikke den nye, han hadde i steden tisset på noen klær som lå på gulvet. Det tar jeg ikke som et godt tegn. De gangene han gjør i fra seg utenfor kassen, er det gjerne fordi det er noe som er galt. Han virker å være frisk, så da tolker jeg det som at han ikke er helt trygg hjemme alene. Kanskje han har hatt det sånn hele tiden uten at jeg har tenkt over det?

Så hvorfor ikke ta ham med seg? Han er livredd for å kjøre bil. Vi har ham i buret hans og der både tisser og bæsjer han på seg. Kan vel telle på en hånd de gangene han ikke har gjort det. Så da har det kjentes best ut å la ham være alene hjemme siden han er så pass redd for bilkjøringen.

Men nå hvis han er redd for å være alene hjemme, da må vi gjøre noe annerledes. Venne ei ti års gammel katt til å kjøre bil? Hm, ser ikke helt at det kan bli vellykket, men det går jo an å prøve. Motbetinging, kjøre korte turer... slike ting som man gjør med en valp. Har også fått forslag om å holde ham på fanget og ikke ha ham i bur. Han kan bli trygg hvis vi holder ham tett i andre situasjoner, men han foretrekker å gjemme seg. Tør ikke helt å ha ham løs i bilen i tilfelle han skulle gjøre i fra seg i baksetet f.eks. Ikke bare-bare å få bort kattetiss.

Ellers er han flink å være alene på dagtid, men det er jo ikke lange tida han må være alene, ofte er han sammen med Eine eller så er han ute på vift.

Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga var Max alene hjemme. Det har han vært flere ganger opp igjennom årene, fredag til søndag går bra, lengre enn det synes jeg blir for lenge. Det har gått forholdsvis greit å ha ham alene hjemme. Det eneste har vært at han gjør i fra seg på gulvet. Når han har gjort i fra seg en gang i kassen, kan den tydeligvis ikke brukes mer. Så i helgen fikk han to kasser, men han brukte ikke den nye, han hadde i steden tisset på noen klær som lå på gulvet. Det tar jeg ikke som et godt tegn. De gangene han gjør i fra seg utenfor kassen, er det gjerne fordi det er noe som er galt. Han virker å være frisk, så da tolker jeg det som at han ikke er helt trygg hjemme alene. Kanskje han har hatt det sånn hele tiden uten at jeg har tenkt over det?

Så hvorfor ikke ta ham med seg? Han er livredd for å kjøre bil. Vi har ham i buret hans og der både tisser og bæsjer han på seg. Kan vel telle på en hånd de gangene han ikke har gjort det. Så da har det kjentes best ut å la ham være alene hjemme siden han er så pass redd for bilkjøringen.

Men nå hvis han er redd for å være alene hjemme, da må vi gjøre noe annerledes. Venne ei ti års gammel katt til å kjøre bil? Hm, ser ikke helt at det kan bli vellykket, men det går jo an å prøve. Motbetinging, kjøre korte turer... slike ting som man gjør med en valp. Har også fått forslag om å holde ham på fanget og ikke ha ham i bur. Han kan bli trygg hvis vi holder ham tett i andre situasjoner, men han foretrekker å gjemme seg. Tør ikke helt å ha ham løs i bilen i tilfelle han skulle gjøre i fra seg i baksetet f.eks. Ikke bare-bare å få bort kattetiss.

Ellers er han flink å være alene på dagtid, men det er jo ikke lange tida han må være alene, ofte er han sammen med Eine eller så er han ute på vift.

Har dere noen forslag?

Nydelig pus!

Angående å være alene hjemme, så vet jeg ikke helt hvordan dere bor osv. Men her lar vi kattene være ute på sommeren, og vi setter matskål og vannskål ute på trappa. Ordner gjerne med nabo som sjekker at de har både mat og vann. De har et kattehus de kan krype inn i ved dårlig vær, men tror det blir lite brukt. Da bruker de heller naboens garasje :P

Vinterstid setter vi ned kattedo og de får være inne. Da får vi naboen til å gå bortom og slippe dem ut og inn om de vil det, og sjekke mst og vann. Dette fungerer supert for oss hvertfall! Men da er man jo avhengig av greie utemuligheter og snille naboer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nydelig pus!

Angående å være alene hjemme, så vet jeg ikke helt hvordan dere bor osv. Men her lar vi kattene være ute på sommeren, og vi setter matskål og vannskål ute på trappa. Ordner gjerne med nabo som sjekker at de har både mat og vann. De har et kattehus de kan krype inn i ved dårlig vær, men tror det blir lite brukt. Da bruker de heller naboens garasje :P

Vinterstid setter vi ned kattedo og de får være inne. Da får vi naboen til å gå bortom og slippe dem ut og inn om de vil det, og sjekke mst og vann. Dette fungerer supert for oss hvertfall! Men da er man jo avhengig av greie utemuligheter og snille naboer ;)

Vi bor ganske bynært og kattetettheten her er stor, så jeg er ikke komfortabel med å forlate ham ute ei helg.

Max har hatt noen innedager nå, han har skadet venstre bakfot. Fant ikke noe sår, så ikke godt å si hva som har skjedd. Det kan jo være alt fra påkjørsel, blitt jaget, satt seg fast, sloss, fått strekk... Ro og massasje hjalp på.

Han får så pass ofte småskader at jeg vurderer om han er nødt til å bli innekatt. Det er et hardt kattemiljø her med mye slossing. Veldig mange katter på lite sted. Men ikke bare-bare å gjøre en elleve års gammel katt til innekatt når han har vært vant til å være ute hele livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere reiser bort, er det ingen mulighet å få noen til å komme og være sammen med ham en time per dag eller noe sånt? Gjøre ren kassen og kose litt? :)

Som oftes er det det, så jeg tror vi får benytte oss av det fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...