Gå til innhold
Hundesonen.no

Etnahund og Xoloitzcuintle i Norge?


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Nei, en voksen og godt sosialisert, stor hund hadde ikke vært noe problem overhodet, kunne jeg funnet en rolig omplasseringshund om så det hadde vært en Rottweiler hadde det nok gått strålende det også (har passet en Rottweiler/Dalmatiner-blanding sammen med han tidligere uten problem), men med tanken på valpefakter og unghundperioden som kommer med en valp, så er det en stor fordel for hans sin del tenker jeg, at hunden ikke er for stor og voldsom for han, som selv er så rolig og "beskjeden" av seg.

Bare til info så hadde ikke Tinka noen problemer med Yaris, og han er ganske stor og voldsom, eller ble det da. Men klart at man må passe endel på i starten og ofte hjelpe den voksne hunden å sette rammer dersom den ikke helt klarer det selv.

Poenget mitt er abre at jeg ikke syntes du skal utsette valp på grunnlag av hunden du har fra før, det er ørten beviser på at det går an å få valp mens man har en voksen hund her på sonen, selvom nye valpen er større (eller blir større) enn den hunden som er i hus fra før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info så hadde ikke Tinka noen problemer med Yaris, og han er ganske stor og voldsom, eller ble det da. Men klart at man må passe endel på i starten og ofte hjelpe den voksne hunden å sette rammer dersom den ikke helt klarer det selv.

Poenget mitt er abre at jeg ikke syntes du skal utsette valp på grunnlag av hunden du har fra før, det er ørten beviser på at det går an å få valp mens man har en voksen hund her på sonen, selvom nye valpen er større (eller blir større) enn den hunden som er i hus fra før.

Nei, jeg vet det går helt fint i de aller fleste tilfeller selv, men er bedre for meg å være "føre var" enn å ta unødige sjanser.

Siste jeg vil, er jo at det faktisk ikke skal fungere, og da vil jeg heller være på den sikrere siden.

Hunden jeg har nå, betyr jo selvsagt svært mye for meg, og jeg vil nødig skape en bosituasjon han ikke vil trives maksimalt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet det går helt fint i de aller fleste tilfeller selv, men er bedre for meg å være "føre var" enn å ta unødige sjanser.

Siste jeg vil, er jo at det faktisk ikke skal fungere, og da vil jeg heller være på den sikrere siden.

Hunden jeg har nå, betyr jo selvsagt svært mye for meg, og jeg vil nødig skape en bosituasjon han ikke vil trives maksimalt i.

Det respekterer jeg altså, men som du selv også nevner så har ikke det nødvendigvis noe med verken størrelse og rase å gjøre. Du kan få deg en liten chihuahua som viser seg å være skikkelig irriterende med din voksne hund, på den annen side kan du få en diger berner sennen som bare koser seg med den voksne.

Poenget mitt er bare at du ikke skal fokusere så mye på størrelsen, men skaff deg en rase du ønsker, og gjør grundig forarbeid slik at du har stor sjanse for å få et mentalt friskt dyr (for ikke å snakke om fysisk også da).

Jeg skal heller ikke si at jeg ikke tenkte på det da jeg kjøpte Yaris, og var litt bekymra for Tinka. Men det går seg alltid til :) Chico kunne ikke fordra Iver i starten, det var bare en irriterende valp i hans øyne, nå er de virkelig brødre og stortrives sammen.

Men dersom du heller ønsker å ha en og en hund, og ikke to sammen, så er det svært forståelig. Personlig ønsker jeg ikke en hund nr 2 i nærmeste fremtid, men det er fordi jeg ikke engang er kommet der jeg vil med Yaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det respekterer jeg altså, men som du selv også nevner så har ikke det nødvendigvis noe med verken størrelse og rase å gjøre. Du kan få deg en liten chihuahua som viser seg å være skikkelig irriterende med din voksne hund, på den annen side kan du få en diger berner sennen som bare koser seg med den voksne.

Poenget mitt er bare at du ikke skal fokusere så mye på størrelsen, men skaff deg en rase du ønsker, og gjør grundig forarbeid slik at du har stor sjanse for å få et mentalt friskt dyr (for ikke å snakke om fysisk også da).

Jeg skal heller ikke si at jeg ikke tenkte på det da jeg kjøpte Yaris, og var litt bekymra for Tinka. Men det går seg alltid til :) Chico kunne ikke fordra Iver i starten, det var bare en irriterende valp i hans øyne, nå er de virkelig brødre og stortrives sammen.

Men dersom du heller ønsker å ha en og en hund, og ikke to sammen, så er det svært forståelig. Personlig ønsker jeg ikke en hund nr 2 i nærmeste fremtid, men det er fordi jeg ikke engang er kommet der jeg vil med Yaris.

Selvsagt kan det bli mye generelt med en vilter valp/unghund, det tenker jeg også mye på uansett rase, men tankegangen min er nå slik at jeg tror det er mye større sjanse for at det går fint for eldstemann, så lenge rasen ikke er for stor eller voldsom i leken. :)

Er enda ikke helt sikkert jeg kommer til å kjøpe en bitteliten valp - dersom jeg finner den perfekte omplasserinsghund for meg uten mye bagasje, mindre kan selvsagt trenes på, og jeg har mye tålmodighet til det, men er det snakk om større ting, blir det senere når jeg ikke har hund fra før.

Har passet voksne hunder tidligere opptil 2 uker i hjemmet tidligere, og det har gått over all forventning. Var sikker på at det ville dukke opp noe problemer med hundene sammen iløpet av såpass lang tid i hans hjem (har det med å kunne være "sjalu"), men det gjorde det aldri med noen av de andre hundene, så tror jeg dessverre kan ha det med å overanalysere ting litt også, hehe.

Ønsker meg veldig en hund til når bosituasjonen endrer seg og jeg og min samboer har stabil nok inntekt til det, det er det ikke tvil om, trives med flere dyr rundt meg og spesielt tanken på en hund til, men jeg har ikke hastverk, ting skal være på plass før hund nr. 2 kommer, men å lengte og drømme seg bort på veien dit må vel være lov. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...