Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv og hardfør rase


Guest Stella
 Share

Recommended Posts

Sikkert. Men hva om TS ender opp med en som er meget førerorientert og som dør litt om den blir overlatt til seg selv... Hva da?

Så lenge hun venner valpen (hvis det er valp hun skal ha da) til å bo ute og alene i perioder så vill det alltids gå bra. Tror nå jeg da, aller har forskjellige meninger og erfaringer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei. Du har de store vokterne da, Anatolsk Gjeterhund o.l. Anatoleren har ingen problem med et sånt liv, det ville vært midt i blinken. Men du skal vite hva du driver med...

Helt sant. Klønete å dra alle under en kam, men jeg regnet med at de store var uaktuelle av andre grunner.

Edit:

Så lenge hun venner valpen (hvis det er valp hun skal ha da) til å bo ute og alene i perioder så vill det alltids gå bra. Tror nå jeg da, aller har forskjellige meninger og erfaringer. ;)

Helt klart. Jeg kunne aldri hatt et sånt hundehold. ;)

Edit2: retta slurv

Endret av Grim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Klønete å dra alle under en kam, men jeg regnet med at de store var uaktuelle av andre grunner.

De er skapt for et gårdsplassliv med "full" frihet, og steller meget pent med "sine" dyr uansett str. Men jeg kjenner bare til Anatoleren av de store vokterne, så hvordan resten av hurven er mentalt vet jeg lite om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei. Du har de store vokterne da, Anatolsk Gjeterhund o.l. Anatoleren har ingen problem med et sånt liv, det ville vært midt i blinken. Men du skal vite hva du driver med...

BC fungerer jo til alt, men man skal ha tunga rett i munnen der og- med løse smådyr, hester og gjeting.

Buhund- men om str.kravet er en absolutt?

Med AH skal du alltid ta utgangspunkt i at den IKKE kan være løs. Særlig ikke to.

Så har du utallige andre raser, som du ikke trenger to av om de så vennligst kunne fått bodd inne. Med mindre du er allergiker?

IHH føler meg veldig som en slik "BC forsvarer her nå :P" Men jeg tror ikke gjetingen hadde blitt noe problem, og hvis dyrene på gården er/blir vandt til å ha en hund løpende rundt der så kommer ikke de til å gjøre noen store utspill hvis de ser hunden komme, da vill ikke de fleste BC gå etter..MEN ja det er jo selvsagt noe som må jobbes med. Jeg har en BC som jeg har brukt på sau, og som kan gå løs over alt, sammen med hestene mine og sauene uten å gjete på dem, men han pleier å vaske sauene i ørene da som en advarsel! :P (har ikke hatt BC rundt små dyr før jeg , men tror ikke det blir umulig, siden BC ofte brukes til å gjete gjess og litt slik) MEN uansett hunderase så må det noe jobb til for å oppnå det du vill liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Næh, er ikke verd det.

Ts: Tror det kan bli vrient å finne en hund som dekker alle, men alaskan husky er vel det nærmeste jeg kan tenke meg av hunder som ofte bor ute. Er det allergi eller noe som gjør at den må bo ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IHH føler meg veldig som en slik "BC forsvarer her nå :P" Men jeg tror ikke gjetingen hadde blitt noe problem, og hvis dyrene på gården er/blir vandt til å ha en hund løpende rundt der så kommer ikke de til å gjøre noen store utspill hvis de ser hunden komme, da vill ikke de fleste BC gå etter..MEN ja det er jo selvsagt noe som må jobbes med. Jeg har en BC som jeg har brukt på sau, og som kan gå løs over alt, sammen med hestene mine og sauene uten å gjete på dem, men han pleier å vaske sauene i ørene da som en advarsel! :P (har ikke hatt BC rundt små dyr før jeg , men tror ikke det blir umulig, siden BC ofte brukes til å gjete gjess og litt slik) MEN uansett hunderase så må det noe jobb til for å oppnå det du vill liksom :)

Hvis jeg hadde latt min border collie gjete hestene på gården jeg jobbet på, kunne det veldig fort skje veldig stygge situasjoner, selvom hestene på den gården var aldri så hundevandte. Hestene kunne blitt redde, sparket og Grumpy hadde kanskje også gitt de noen "fine" bittsår. Hvis hunden din vasker sauen i øret er den nok ikke helt tent på sauen enda. Jeg har hatt min bc sammen med kaninene mine (har bare 1 kanin nå) og det gikk fint det, men han var i gjetermodus hele tiden mens han så de, selvom han ikke nødvendigvis fikk lov til å gå bort til de. Da hadde han bare to fokus - enten meg eller kaninen, han kunne ikke gå rundt og lukte på blomstene ( :P) eller tisse når han var nær kaninen. Det er noe HELT annet enn Frøken, som er papillonen min, som gjerne valser litt her og der, vasker kaninen litt i øret for å så gå vidre igjen.

Når det er sagt, har alle across the pond (uk) sine bc i hundegårder/kenneler (untatt kjæledyr da). Det fikk jeg iallefall fortalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde latt min border collie gjete hestene på gården jeg jobbet på, kunne det veldig fort skje veldig stygge situasjoner, selvom hestene på den gården var aldri så hundevandte. Hestene kunne blitt redde, sparket og Grumpy hadde kanskje også gitt de noen "fine" bittsår. Hvis hunden din vasker sauen i øret er den nok ikke helt tent på sauen enda. Jeg har hatt min bc sammen med kaninene mine (har bare 1 kanin nå) og det gikk fint det, men han var i gjetermodus hele tiden mens han så de, selvom han ikke nødvendigvis fikk lov til å gå bort til de. Da hadde han bare to fokus - enten meg eller kaninen, han kunne ikke gå rundt og lukte på blomstene ( :P) eller tisse når han var nær kaninen. Det er noe HELT annet enn Frøken, som er papillonen min, som gjerne valser litt her og der, vasker kaninen litt i øret for å så gå vidre igjen.

Når det er sagt, har alle across the pond (uk) sine bc i hundegårder/kenneler (untatt kjæledyr da). Det fikk jeg iallefall fortalt :)

Ja, jeg lar ikke hunden min få løpe på jordet til hestene da, for som du sier så kan det skje stygge ting.

Det med att han vasker sauene i ørene ser ikke jeg på som ikke tent på sauene, for med en gang jeg gir han lov så er han rett i gjetermodus og skjelver av iver for å gå etter sauene. :) Han får rett og slett ikke lov til å gjete på sauer uten att jeg er med og gir signaler til att nå er det greit. :)

ÅH jeg ser det for meg, en litten papillon som slikker kaniner i øret, så idyllisk ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Klønete å dra alle under en kam, men jeg regnet med at de store var uaktuelle av andre grunner.

Edit:

Helt klart. Jeg kunne aldri hatt et sånt hundehold. ;)

Edit2: retta slurv

Nei, ikke jeg heller tror jeg, her får BC min ligge i sengen og sitte på fanget, han er kjempe bortskjemt for å si det sånn. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...