Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv og hardfør rase


Guest Stella
 Share

Recommended Posts

Litt rar overskrift kanskje, men med hardfør menes altså at den kan bo ute i hundegård m innedel (oppvarmet), og at den trives med det. Ikke alenehund, men f.eks to sammen.

Jeg flytter nå til småbruk og kan da endelig få oppfylt drømmen om større, aktiv "utehund" som jeg kan ha med på ski-, sykkel-, rideturer, som har vedlikeholdsfri pels og som kan brukes på en helt annen måte enn dvergpuddel kan. For uansett hvor mye jeg elsker dvergpuddel (eller puddel generelt) innser jeg jo rasenes begrensninger. Og ny storpuddel er ikke aktuelt, da jeg ikke orker all den pelsens strev. Selv nedklippet samler den bøss og lager snøklumper, leireklumper osv. Foruten pelsen var storpuddelen min herlig, han var 67cm høy, elegant og langbeint, og hadde ingen problemer med å være med på sykkel, ski, og rideturer, uansett hastighet. Og han trakk villig. Med ny(e ) slike hunder vil jeg også gjerne prøve kjøring av ulike typer, altså at hunden trekker (annet enn sykkel og på ski), som f.eks kickbike el.l.

Jeg er litt sær på utseende også er jeg redd, jeg liker høyreiste og elegante hunder. To favoritter er vorsteher (korthår) og weimaraner, men hvordan er de å ha ute? De er jo korthårede? Ellers er alaskan husky en type jeg er litt nysgjerrig på. Det jeg er bekymret for med AH er å kunne ha de løse, da det å kunne ha hundene løse på slike turer (gåturer, rideturer, sykkelturer) er et must. Lurer også på lyd, om det er stor forskjell på å ha AH og evnt. vorsteher i garde?

For en ti års tid siden gikk jeg på skole med en som drev hundekjøring, og han hadde blandingshunder. Jeg vet ikke om dette var AH, men de var veldig små, mener å huske de var rundt 15kg, og det var ganske mye fuglehund i dem. Er det veldig stor forskjell på type, størrelse og blandingsforhold i AH? Sorry, veldig nytt for meg dette med AH.

Kom gjerne med forslag på andre raser/typer hunder som kan passe :) Dette er ikke hunder som skal stilles, så registrering og slikt er ikke nødvendig (så jeg kan fint ha AH), de skal kun brukes. Og dette er ikke noe som skjer i morra, det kan ta år, men jeg liker å begynne å snuse på temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare litt ang AH. Siden du vil ha hunder som står ute i hundegård er det jo fint om hunden tåler det, men siden du ska ha en oppvarmet innedel så er ikke det noe problem egentlig, bare en liten fordel.

Noen AH kan gå løse, andre ikke. Noen avler videre på individer som har dette i seg, men det er ikke dermed sagt at valpene etter disse også kan gå løse. Det er avhengi av hvor sterkt jaktinnstinktet ligger i dem. Og det må en GOD del trening til for å få en AH som kan gå løs. Dette er veldig individuelt og vanskelig å se for seg på forhånd. AH er jo en kjempegod kandidat mtp trekkegenskaper. Hun jeg har nå, og den forrige gikk begge løse og var ikke sånn at de la på sprang etter vilt. De er/var som andre hunder interessert i andre hunder og mennesker, så ikke noe utpreget jaktinnstinkt. De varierer også i størrelse. Min forrige var liten og ca 16. kg fullt utvokst. Hun jeg har nå er 20 kg og snart 9 mnd. Pelskondisjonen varierer også. Noen har polarpels, andre har "vanlig" pels, og så har du de som har mye fuglehund/greyhound osv som gjerne har kortere pels igjen.

Vorsteh og andre fuglehunder har også jaktinnstinkt, men går mer etter fugl. De trekker jo også suverent. Så der er det vel litt mer etter smak og behag. De mangler jo pelsen da, som AH har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ha dem ute i garde med hundehus. Jeg kommer til å ha dem i garde som sitter fast i et hus (uthus) hvor jeg isolerer og innreder et rom for hundene, så de får oppvarmet inneareal (plussgrader om vinteren, ikke stuetemperatur). Så hundene trenger ikke være helt polarhunder og kunne bo ute i -25 i ukesvis, men tåle å bo "ikke inne i stua med meg", både fysisk og psykisk.

Jeg er dessverre ikke så glad i de veldig pelsede spisshundene, og samojeden er jeg enda mindre glad i pga fargen (beklager!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorsther korthåret er nok også ganske tynnpelset til å "bo ute", og mange er veeeeldig gled i menneskelig kontakt. Det skal sies at de to vi har hjemme bor i hunderom, så de er mye "alene", men sammen med hverandre da, men de er veeeeldig glade i å ligge på fanget og kose og være rundt oss generelt. Vi har da et hunderom som er innredet for oss også (som en kjellerstue egentlig), så det blir en slags mellomting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg vill anbefale Border Collie, den kan fint bo ute, og siden du har oppvarmet hundehus er det 0 problem, de lærer kjapt, kan gå løse på tur og ellers. :) + er kjempe morsomme! De kan også dra deg på ski og er ikke alltid avhengie av menneske kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vorsteh er sosial i forhold til flokken og vil gjerne ha kontakt med eier så helt rein ute hund tror jeg ikke så mye på at blir lykkelig forhold. Alle hunderaser som er gode trekk hunder er også sanne som gjerne vil jakte det er vist en sammenheng der. Altså det å kunne løpe løs på tur er noe som er vanskelig å gjenomføre.

Så klart finne det individer innefor alle rasene som kan løpe løse og trekke bra men da har jeg tro på at eier har jobbet mye med dem og fått et godt utgangspunkt. Vet også det at hunder som har løpt løs etter hest på stier i terenger har fått seg et spark eller flere fra hesten. Dette fordi hesten er et flykt dyr og å ha noen så tett inpå når dem løper har gjort at den må forsvare seg.

Når det gjelder hund så bør du tenke på hvilken gren du ahr lyst til å drive med hunden. Økonomisk sett er det billigere med en vorsteh og en pulk og kjøre mosjonsløp enn å sitte med 6 huskier og det utstyret det krever for å delta på løp. Dette kan du gjøre for å sile litt. Huskier blir brukt på lengere løp men vorsteh blir brukt på korte løp og barmark og kickbikeløp osv altså litt lettere å få trent til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke drive med noe løp, dette er kun rekreasjon for meg. Altså hobby fordi jeg liker å komme meg ut i naturen med dyra. Og det er snakk om max to hunder (to fordi jeg ikke vil ha alenehund ute).

For å lage det mer konkret, i punkter:

- Størrelse: 60cm +-, elegant og høyreist bygget.

- Pels som ikke trenger noe stell, og som fungerer i alle værtyper jeg måtte ønske å dra på tur i (blir ingen langtur i minusgrader, jeg er ikke typen). Må tåle å bo ute i hunderom med garde, plussgrader også om vinteren. Ikke veldig mye pels, da ser bare hunden klumpete ut og strever mer i sommervarmen.

- Må kunne gå løs, om nødvendig etter en del trening.

- Aktiviseringen vil i hovedsak bestå i turer i skog, langs skogsvei og sti, enten gående, på ski (vinter), på sykkel (sommer) eller f.eks med kickbike. Etterhvert også rideturer (har ikke hest enda, men den kommer nok, må bare bo meg til først).

- Det vil være kaniner, ender, høns og sau, foruten andre hunder (dvergpuddel) på gården som hundene vil vokse opp rundt og bli vant med/trent til å oppføre seg rundt.

Storpuddelen jeg hadde tidligere hadde mye jaktinstinkt og jeg strevde mye for å få han til å kunne gå løs, spesielt hjemme hvor jeg hadde kaniner. Han flyttet til meg som 8mnd gammel, og hadde dermed ikke vokst opp med dyra mine. Selv etter mye trening var slaget tapt om han så vilt/katt før jeg rakk å rope ham inn, og var umulig å avbryte om han først hadde startet jakta. Men han var daglig med på ridetur da jeg hadde hest, uten problem, virket som at det ble fart nok til at det holdt ham mer fokusert på oss. Og det var aldri problem mellom ham og hesten, begge ble trent til situasjonen grunndig. Han gikk løst overalt, jeg anså ikke problemet som spesielt stort.

Skal ikke se bort fra at jeg blir for bløthjertet og lar hundene komme inn mens jeg er hjemme (ikke sover), men hovedbosted skal være ute. Og, litt avhengig av hvordan hundene fungerer løst på gården, vil jeg ha dem med på alt jeg foretar meg ute, av stell av dyra mm. Så det blir ikke hunder som er forvist til en garde med unntak av en times kjøretur i hu og hei daglig. Det jeg ønsker er altså hunder som fyller en nisje som dvergpudlene ikke fyller helt, men som likevel overlapper dvergpudlenes nisje en god del, om det er forståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Med såpass mange dyr og ikke noen høye krav til trekk så ville jeg kanskje sett på andre raser. Det som er ulempen er jo om du får den rasen til å trekke, sammen med deg på sykkel skal det ikke bli noe problem men det å trekke forran er litt anderledes. FOr eks så har jeg hatt to flat hanner den ene trakk så pass bra at den kunne hevde seg på junjor nivå i konkuranser altså yngra mennesker. Den andre fant aldri gnisten. Men den andre var mye lettere å ha gående løs. Noen ganger så tror du at du har lært hunden at dette får du ikke lov til også våkner jakt instinktet og det er der så så mye løs som jeg tror du sier ville jeg ikke beregnet. Kanskje se på gjeter rasene om det kan være noe av interesse der. Dem jeg kjenner til er desverre mindre enn ca 60 cm i mankehøyde som jeg mener at du ahr av kriterier. BOrdern her trekker sammen med Vorsteh men ikke så langt av gangen fordi det er for stor forskjell på steglengden. Men med god sele så har hun lagt seg på. Vet desverre ikke om det er vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min mor har hatt fire korthårs vorstehhunder som utehunder hele året. De har eget innehus som er oppvarmet, og de stortrives i hundegården. De er veldig sosiale dyr, så de er mye innendørs også. Men jeg vet ikke om jeg personlig ville hatt hunder som bodde 50% innendørs og 50% utendørs. Disse hundene blir hvert fall veldig fort skitne, fordi de gjerne pisser et sted > går oppå det flere ganger > går inn i hundehuset og tar med seg dette > legger seg og det stinker piss fra både hundehuset og pelsen til hundene. Mulig at disse er ekstra grisete, men de har en ganske stor hundegård å gå på. Nå er det også bare to der.

Men vorstehhund med mange smådyr er kanskje ingen god idè, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er ganske stort sprik mellom dette ønsket ditt om å ha en god allround trekkhund som også skal kunne være bestis med alle de søte dyra på gården, jeg. :P

Hvis jeg hadde bodd som deg, ville jeg definitivt vurdert alaskan malamute, siden det med pelsen er så viktig for deg. Den er ikke for lang, og svært funksjonell mtp sjølrensing. Og så trekker de, bærer kløv og er med på alt som er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette egentlig høres ut som noe som kan passe enten en gjeterhundrase eller en retriever rase. Varierer jo med trekkiveren på disse, men jeg tror du får de fleste egeskapene du kunne tenke deg med en slik hundetype som er mer førerorientert. Vil tro de aller fleste kan bo ute i oppvarmet hundehus da dette stort sett er ganske robuste hunder som er laget for å være ute i all slags vær (selv om det kanskje er litt varmere enn en typisk norsk vinter).

Polarhunder, inkludert AH, tror jeg du bør se bort fra pga jaktinstinkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke nok til å si om rasen kan passe, men Hovawart datt ned i hodet mitt?

Trenger ikke være så dumt forslag det tror jeg! De har pels nok om de har isolert hus, alle 3 jeg har hatt har vært gode trekkhunder og de er greie allroundere om en vil snuse på litt forskjellige aktiviteter. Pelsen får mye snøballer mye på tur i snø, men bruk sokker/dress på de værste klabbe-dagene så går det greit om en ikke er ekstremt vinter-friluftsmenneske. Du kan få mye jakt i en hoffe også, men min virker å ha evnen til å lære/forstå hva som er gårdsdyr=ikke bit bare slikk, og ville dyr (elg="får jeg jage?! hø, mamma FÅR jeg!?!?"sier mine...

Det er en aktiv rase, trives best om de får brukt seg mye og hardføre vil jeg også si de er. og pene :)

09021604.jpg

men.... hvor lykkelig en hovawart (eller hvilken som helst hund) vil være ved å bo ute 24/7 helt alene er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå treffer kanskje ikke utseende helt, men en i klassen min har en berner sennen som utehund på gård. De har flere dyr og det fungerer veldig bra!

Men Berner Sennenhund er ikke en spesielt god trekkhund i tempo over sakte trav... Ellers er de nok godt egna som gårdshunder ja :) Og med god pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå treffer kanskje ikke utseende helt, men en i klassen min har en berner sennen som utehund på gård. De har flere dyr og det fungerer veldig bra!

Men Berner Sennenhund er ikke en spesielt god trekkhund i tempo over sakte trav... Ellers er de nok godt egna som gårdshunder ja :) Og med god pels.

Tja, det er jeg jaggu ikke helt enig i - en berner kan være en god trekkhund over lange distanser, de har seige motorer og stor utholdenhet (selvfølgelig om kondisjonen er på plass først), og de kommer i mål. De har ikke et høyt galloptempo hele veien, men det er jaggu forskjell på sakte trav og spurttempo også.

Nå vet jeg ikke hva slags tempo og distanser TS ser for seg, "tur" er så mangt.

Jeg vil uansett ikke anbefale berner til det bruket jeg ser for meg TS skisserer, men det er ikke med tempo som ankepunkt. Derimot mener jeg at en berner fortjener å få være inne - den er så sosial, menneskekjær og flokkorientert, og den vil være med der det skjer. Den er gjerne med på aktiviteter og har da tilfredsstilt mang en eier som god trekkhund og kløvhund. Men ta den med inn i stua (og sofaen) igjen etterpå.

En berner som står ute vil også lett kunne utvikle mye bjeffing - både fordi den vokter på og dermed kan aktivisere seg selv ved å varsle på alt som kan være noe å varsle på (vi hadde ei som varslet hver gang hun så ei husflue, for eksempel - og det var vanskelig å få dette av henne, og superirriterende når resten av flokken ble med på varslingen mens de hoppet rundt og lurte på hva pokker de bjeffet på). En kan selvfølgelig motvirke det, men det gir unødvendig merarbeid. Om de får være inne, har de ikke like mye å passe på, og du er der for å ta hovedjobben :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

.... og jeg klarer aldri å venne meg til at folk som skal ha hund til kos, rekreasjon og hobby velger å ha de som utedyr. Hmm... kjenner at jeg liker det like lite som jeg liker utegang til hest. En ting er at de er ute i hundegård på dagtid - men at de skal bo der hele tiden og bare tas ut ved behov for rekreasjon.... næææ..... ikke sansen.

Jeg synes du skal gå for alaska husky - venner de seg til å gå rundt hester og andre småkrek fra de er små burde det være relativt uproblematisk å få de til å gå overens med gårdens dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og jeg klarer aldri å venne meg til at folk som skal ha hund til kos, rekreasjon og hobby velger å ha de som utedyr. Hmm... kjenner at jeg liker det like lite som jeg liker utegang til hest. En ting er at de er ute i hundegård på dagtid - men at de skal bo der hele tiden og bare tas ut ved behov for rekreasjon.... næææ..... ikke sansen.

Jeg synes du skal gå for alaska husky - venner de seg til å gå rundt hester og andre småkrek fra de er små burde det være relativt uproblematisk å få de til å gå overens med gårdens dyr.

Hmmm..hester som går på utegang er etter min mening kjempe fint, heller det enn att de skal stå i en liten padock med grus underlag og så inn i en liten boks om kvelden...hester som går på utegang velger også ofte å være ute mesteparten av tiden. :) Jeg har 2 islandshester som går på utegang, de er kun inne å spiser også går de ut igjen å løper og leker ute på det store jordet. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg vill anbefale Border Collie, den kan fint bo ute, og siden du har oppvarmet hundehus er det 0 problem, de lærer kjapt, kan gå løse på tur og ellers. :) + er kjempe morsomme! De kan også dra deg på ski og er ikke alltid avhengie av menneske kontakt ;)

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan få seg til å annbefale en gjeterrase til et såppas selvstendig liv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan få seg til å annbefale en gjeterrase til et såppas selvstendig liv?

Jeg kjenner mange som har BC som bor ute (er da minst 2 stk) og det går kjempe fint. De er selfølgelig ute og løper fritt mye av dagene og får brukt seg masse ved å snuse omkring, jobbe med sauer og være med på rideturer...er også en del BC som er veldig selvstendige av seg...ikke alle liker å bli dullet og dallet med 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som har BC som bor ute (er da minst 2 stk) og det går kjempe fint. De er selfølgelig ute og løper fritt mye av dagene og får brukt seg masse ved å snuse omkring, jobbe med sauer og være med på rideturer...er også en del BC som er veldig selvstendige av seg...ikke alle liker å bli dullet og dallet med 24/7.

Sikkert. Men hva om TS ender opp med en som er meget førerorientert og som dør litt om den blir overlatt til seg selv... Hva da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei. Du har de store vokterne da, Anatolsk Gjeterhund o.l. Anatoleren har ingen problem med et sånt liv, det ville vært midt i blinken. Men du skal vite hva du driver med...

BC fungerer jo til alt, men man skal ha tunga rett i munnen der og- med løse smådyr, hester og gjeting.

Buhund- men om str.kravet er en absolutt?

Med AH skal du alltid ta utgangspunkt i at den IKKE kan være løs. Særlig ikke to.

Så har du utallige andre raser, som du ikke trenger to av om de så vennligst kunne fått bodd inne. Med mindre du er allergiker?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...