Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste måte å beskytte seg mot løse aggressive hunder


Karine
 Share

Recommended Posts

Jeg har flytte til Oslo for et halvt års tid siden - og med det følger det noen utfordringer..Vi treffer mange flere hunder på tur, og selvsagt er de aller fleste snille og greie. Problemet er at noen absolutt ikke er det. Jeg har to border collier, yngste er en hannhund 7 måneder og trenger ingen dårlige opplevelser. Den eldre er en tispe, som gjerne vil være ganske bitchy, som border collie tisper flest. Jeg vil derfor helst ikke la henne ordne opp og jage vekk andre hunder - jeg vil være den som gjør det.

Så hva gjør dere for noe når det kommer en løs hund? Som enten er voldsom og skremmer dine hunder, eller aggressiv. Ja, selvsagt roper jeg til eierne at de må ta kontroll over hunden sin hvis jeg ser dem, men hittil har ikke det ført til noe som helst, de er alt for langt unna til å gripe inn og har selvsagt ikke innkalling.

Når jeg kun hadde hun eldste kunne jeg slippe henne løs, hun er rask og holdt seg på avstand fra den møtende hunden. Den yngste klarer ikke det, han blir bare passiv. I de tilfellene hvor hunden har vært direkte aggressiv og forsøkt å ta han har jeg løftet han opp - heller det enn at han blir angrepet. Men det føltes ikke som en ideell løsning - og jeg har lurt på om det kan være bedre å skrike og skremme vekk den andre hunden, eller forsøke å få tak i den og sette på den bånd? (lettere sagt enn gjort kanskje..)

Jeg er rett og slett interessert i hva dere andre gjør i en sånn situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Paraply er veldig effektivt. Når det kommer uvelkomne som du ikke har spesielt lyst å la dine få noe nærkontakt med, så slår du opp paraplyen mot dem, og så er dine beskyttet bak paraplyen...

Skaff dere en stor skummel Grande, så er det ytterst få hunder som tør å komme bort! Spesielt viktig er det å IKKE lære Granden å oppføre seg pent når det kommer andre hunder, la granden buse på og hu

Jeg blir streng om nødvendig, og det har fungert sålangt. Men sist gang det kom to bikkjer mot oss, hissa jeg nok Grim mer opp. Men dette var også uoppdragne unghanner som han ikke tåler trynet på fra

Må jo selvsagt se an situasjonen. Men etter at jeg selv erfarte at Fanta uprovosert ble angrepet av en stor hund har jeg vært nådeløs. Jeg er heller ikke interessert i å bli bitt selv. Forsøker først å skremme vekk den andre hunden med det du sier, skrik, hoi og veiving med armer og bein. Flyr den allikevel i min så slipper jeg for det første min hund og er for det andre nådeløs. Jeg har ingen problemer med å sparke bort en hund som angriper min hund om det skulle være nødvendig.

Og neida, det er selvsagt ikke den hunden sin skyld, men en uansvarlig eier har sluppet den løs og jeg beskytter da min over den andre hunden! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvd og få tak i den andre hunden, evt sparket den vekk om den var aggressiv.. Er det bare en teit hund som eiern ikke gidder og ta vekk så slipper jeg min så er det den andre som får juling.. Ikke ideelt, selvsagt, men jeg begynner og bli lei av ståa her i byen iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eier ikke tauer inn sin hund, ber jeg min om å sitte, også går jeg foran og tauer inn den andre hunden, enten ved å ta tak i halsbåndet eller ved å ta mitt eget kobbel på dems hund og leier den bort, mens bikkja sitter å venter.

Evt hoier, roper og oppfører meg truende mot hunden hvis den ikke er av typen som kan "sankes inn". I værste fall bruker jeg vold. Har heldigvis bare skjedd en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ta den andre hunden i bånd hvis du har god lydighet på dine eller vet de viker unna. Jeg gjorde det stadig vekk når jeg møtte sånne situasjoner med Loke, men jeg visste jo at han ikke angrep. Det er bare å ha båndet klart og å gripe tak i dyret når det er helt borte hos din hund og de " stivner" . Men da må du ha en hund du har kontroll på som sagt ( jeg hadde jo ikke det med Loke, men han var grei :P ) og siden du har fått deg bårder cålli regner jeg med du har stålkontroll? :P

Med Loke og Lyra sammen var det verre, den ene gangen jeg opplevde en sur løshund med de valgte jeg å slippe Loke ( for å bare trenge konse på en hund) og å skremme bort dyret. Det funket, men det var mest flaks.. Men igjen: jeg hadde ikke lydigheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sluppet hunden min og deretter prøvd å ta tak i den andre hunden, men noe som kan være skummelt da er hvis du får tak på den hunden og begynner å dra den vekk fra din hund må du passe på å ikke dra i hunden mens den muligens holder hunden din fast med tenner, da kan du gjøre evt skader værre, prøv å dra den vekk idet den kanskje skal skifte tak eller glepper taket. :) Kan ikke si jeg har prøvd dette selv, men en meget flink hundetrener fortalte meg det en gang og det er jo logisk. Uansett i slike tilfeller er det vanskelig å tenke klart.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paraply er veldig effektivt. Når det kommer uvelkomne som du ikke har spesielt lyst å la dine få noe nærkontakt med, så slår du opp paraplyen mot dem, og så er dine beskyttet bak paraplyen... :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... lurer på om jeg faktisk skal begynne å gå rundt med paraply?

Jeg har gått mot hunden og skremt den bort, men jeg vet ikke om det har vært et stort pluss at hundene mine ser at jeg blir sint på andre hunder. Syntes de har blitt mer stresset i hundemøter etter jeg begynte med det.

På den andre siden så tar ihvertfall jeg ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette synes jeg er dritvanskelig sjøl. Jeg har mine i bånd når jeg går på tur alle andre steder enn i skogen, og har ingen problemer med passering av andre hunder så lenge de er i bånd eller overser mine. "Dessverre" trenger ikke hundene være fly på-aggressive heller (jeg har gudsjelov aldri egentlig funnet ut hvorvidt de er ordentlig sinna eller ikke) for at mine skal reagere på at hunder kommer styrtene mot dem og bråstopper en meter ifra med stiv kropp og stirrende blikk. Det er IKKE ålreit oppførsel, så da passer de på å si ifra om det. Jeg har ikke akkurat en rase som er kjent for å være rund i kantene, og her er det "never back down" for alle penga, og den yngste er egentlig verst. Aiko er ganske kul så fort jeg gir beskjed om at hun skal oppføre seg, mens Imouto drar hele spekteret med stor og mørk og sexy grevlinglyder. Det jeg pleier å gjøre, er rett og slett og slippe Imouto bort til hunden så jeg slipper at hun utagerer, men heller kan leke i stedet. Men det er jo en sjanse å ta, i tilfellet den andre hunden viser seg å være klin gæren og egentlig bare være interessert i bråk. Så det er ikke noen løsning jeg kommer til å fortsette med, for å si det sånn.

I går valgte jeg å sette meg ned meg dem og dra dem opp på knærne mine og snakke rolig til dem, og da roa det seg fort mens den fremmede hunden løp sin vei. En annen gang har jeg holdt dem bak meg mens en skikkelig grinete tispe sto foran oss, og da tok jeg tak i halsbåndet hennes og venta til hun brått fikk med seg at eier ropte. I dag har vi vært ute og trent på nettopp oppførsel i møte med fremmede, løse hunder, og jeg har fortsatt ikke noen god strategi, annet enn at jeg IKKE kommer til å prøve meg på noe husjing eller skremming av den møtende hunden utover å være fysisk sperre der det er mulig, fordi jeg som Marie merker at det jazzer opp jentene ekstra når vi liksom er "enige" om at den skrekkfrekken må snakkes ordentlig til. :P Jeg kunne jo vurdert å slippe bort Aiko i stedet, som er en meget myndig, liten frøken, men jeg vil jo ikke at hun skal få sånne opplevelser heller, sant...

Jeg kommer til å fortsette som i dag, og jobbe kontakt, kontakt, kontakt og løpe baklengs bakover for å lokke dem med meg, og ignorere den møtende hunden. Om det kommer ei bikkje som åpenbart har skumle hensikter, vil jeg nok løfte dem opp og holde bikkja unna med beinet (det har jeg gjort før). Jeg skal snart på tur med en hundeinstruktør jeg kjenner for å trene på akkurat dette, så forhåpentligvis vil jeg få noen gode råd der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, synes det der er vanskelig. Med de hundene jeg har hatt før, har ikke det å kunne skremme bort de andre hundene vært en så god løsning, da har mine bare tent på alle plugger eller blitt hellig overbevist om at dette er livsfarlig siden mor tar av. Med han jeg har nå har jeg heldigvis ikke opplevd slike ekle møter, så vet jammen ikke hva som fungerer best for oss to.

Det var vel en her inne en gang som sa at h*n brukte å kaste en stor neve godbiter mot den møtende hunden også ta med sin hund og gå derfra mens den andre stod og spiste. Synes det hørtes ut som et veldig godt forslag. Har ikke prøvd det selv, men har tenkt på det flere ganger at jeg vil prøve den strategien om det behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en her inne en gang som sa at h*n brukte å kaste en stor neve godbiter mot den møtende hunden også ta med sin hund og gå derfra mens den andre stod og spiste. Synes det hørtes ut som et veldig godt forslag. Har ikke prøvd det selv, men har tenkt på det flere ganger at jeg vil prøve den strategien om det behøves.

Denne likte jeg! Håper bare at den møtende hunden er av typen som liker leverknekk, for det eter ikke mine, så da slipper jeg å sløse godis. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spurte jeg nettopp en ganske kjent hundetrener om faktisk, fordi det har skjedd oss flere ganger. Men svaret hennes var at det vil faktisk aldri skje at et hund som er løs kommer styrtende bort på den måten, for hunder er høflige vesener og de vil alltid gå i bue mot hverandre, unngå konflikter og blabla.

Så der har du svaret. Det vil aldri skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spurte jeg nettopp en ganske kjent hundetrener om faktisk, fordi det har skjedd oss flere ganger. Men svaret hennes var at det vil faktisk aldri skje at et hund som er løs kommer styrtende bort på den måten, for hunder er høflige vesener og de vil alltid gå i bue mot hverandre, unngå konflikter og blabla.

Så der har du svaret. Det vil aldri skje.

virkelighetsorientering.no? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så vel at løse hunder var høflige. Jeg har heldivis ikke møtt på gale hunder på tur, sånn bortsett fra når jeg har vært på hundeklubb-tur da Nito ble angrepet av et beist som slet seg og løp i han. *møkkabikkje!*

Her om dagen møtte jeg en løs poiter hanne som løp rundt i nabolaget. Han løp bort til Nitro (samboer gikk med han) og jeg ble litt nervøs. Men den hunden var bare snill og nysgjerrig. Han kom bort til Chanti også, men hun var helt vill og bjeffa (som vanlig) så han ble redd og stakk. Slike hunder har jeg ikke noe imot, det er de som oppsøker bråk jeg er redd for.

Jeg ville nok ha sluppet Chanti hvis det kom en hund målrettet mot oss som virket sint (og ingen eiere å se) Hun har guts nok til å "slå ifra seg" hvis det trengs. Nitro er det værre med, og jeg er såå redd for at noen skal angripe han! Jeg har en liten pepperspray på nøkkelknippet som jeg har til nødstilfelle. Hvis jeg er alene og en hund kommer å skal ta Nitro og biter seg fast. Jeg har aldri brukt den og det er vel også svært usannsynlig at jeg får bruk for den, men det er en liten trygghet ihvertfall syns jeg. (også når jeg er alene i andre sammen henger med suspekte folk rundt meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så irritert på meg selv så mange ganger for at jeg ikke tar ansvar for Lotte som så tydelig synes det er ugreit med voldsomme hunder, enten vi går på tur med andre eller møter en lømmel i skogen. men jeg vet jo ikke hva jeg skal gjøre helt. Men nå skal jeg altså prøve å slenge godbiter til løshunder og be eieren om å ta hunden i bånd hvis vi er på tur med bøllehunder.

På mandag gikk vi tur med noen (veldig greie) hunder og jeg vet ikke om det er løpetida eller brownieskaka (som Lotte fortærte på mandagsformiddag) som slo ut, men da var hun skikkelig tøff og brummeknurret masse, la til og med labbene på ryggen til de andre og hadde høy haleføring. Jeg var sånn her :what: ??. Men hun måtte i bånd da, også gikk det veldig fint da hun fikk komme løs igjen. Så jeg har sikkert laget en sånn der aggressiv hund fordi at jeg ikke har passet bedre på, tenkte jeg med en gang. men nå bare krisemaksimerer jeg. Hun var nok bare litt hormonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spurte jeg nettopp en ganske kjent hundetrener om faktisk, fordi det har skjedd oss flere ganger. Men svaret hennes var at det vil faktisk aldri skje at et hund som er løs kommer styrtende bort på den måten, for hunder er høflige vesener og de vil alltid gå i bue mot hverandre, unngå konflikter og blabla.

Så der har du svaret. Det vil aldri skje.

hei, ikke det att hundetreneren ikke vet eller ikke har erfaring, jeg har stor respekt for folk med mere kunnskap, MEN det kan skje.

Hunder med jaktinstinkter kan finne på å "angripe" andre hunder hvis de ikke har fått brukt instinktene sine eller eieren ikke vet hvordan de kan håndteres. Det er sjeldent, men det kan skje hvis hunden med instinktene ser en hund som beveger seg og kanskje er i en "jakt modus"........men det kommer selvfølgelig an på hunden i seg selv osv :P Så det er uvanlig, men ikke umulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, ikke det att hundetreneren ikke vet eller ikke har erfaring, jeg har stor respekt for folk med mere kunnskap, MEN det kan skje.

Hunder med jaktinstinkter kan finne på å "angripe" andre hunder hvis de ikke har fått brukt instinktene sine eller eieren ikke vet hvordan de kan håndteres. Det er sjeldent, men det kan skje hvis hunden med instinktene ser en hund som beveger seg og kanskje er i en "jakt modus"........men det kommer selvfølgelig an på hunden i seg selv osv :P Så det er uvanlig, men ikke umulig ;)

Ja, jeg var sånn der ironisk. Jeg vet godt at det kan skje. Synes ikke det skjer spesielt sjelden engang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff dere en stor skummel Grande, så er det ytterst få hunder som tør å komme bort! Spesielt viktig er det å IKKE lære Granden å oppføre seg pent når det kommer andre hunder, la granden buse på og hundene løper så fort de kan!

*hehe*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spurte jeg nettopp en ganske kjent hundetrener om faktisk, fordi det har skjedd oss flere ganger. Men svaret hennes var at det vil faktisk aldri skje at et hund som er løs kommer styrtende bort på den måten, for hunder er høflige vesener og de vil alltid gå i bue mot hverandre, unngå konflikter og blabla.

Så der har du svaret. Det vil aldri skje.

Det skal jeg huske på det neste gang Kuma blir gangbanga av et par jakthunder med en idiot av en eier: de er jo høflige, så dette skjer ikke (Vi har nå løst problemet med å legge om ruta vår for å slippe de helt).

Trur jeg skal prøve det med godterikasting om vi skulle være så uheldig å bli nedrent av en hund med vondt i sinnet, men kan se for meg at om den har bestemt seg for å banke hunden min, så vil ikke litt fortvilet godterislenging på bakken få den vekk fra den tanken.

Planen jeg har laget meg er å ha han i bånd og forsøk å holde han bak meg, da kan jeg konse om å sparke vekk/ få tak i halsbånd på den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir streng om nødvendig, og det har fungert sålangt. Men sist gang det kom to bikkjer mot oss, hissa jeg nok Grim mer opp. Men dette var også uoppdragne unghanner som han ikke tåler trynet på fra før. Jeg kommer likevel aldri til å hive ut godbiter - for det annser jeg for å være belønning av drittadferd. Så da får vi heller stå å brøle begge to. Eventuelt får jeg bare slippe min, så får de andre real bank.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med jaktinstinkter kan finne på å "angripe" andre hunder hvis de ikke har fått brukt instinktene sine eller eieren ikke vet hvordan de kan håndteres. Det er sjeldent, men det kan skje hvis hunden med instinktene ser en hund som beveger seg og kanskje er i en "jakt modus"........men det kommer selvfølgelig an på hunden i seg selv osv :P Så det er uvanlig, men ikke umulig ;)

Jeg har hunder med jaktinstinkt som både får brukt instinktene sine og som jeg veit hvordan jeg skal håndtere. Du forenkler ganske kraftig hvis du trur at det hindrer dem i løpe etter andre hunder (for å leke, men også for å monge seg innimellom) dersom de får sjansen. virkelighetsorintering.no på deg også! ;)

Flytt fra Oslo davel :D

Jobber med saken. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...