Gå til innhold
Hundesonen.no

Sopp, immunforsvar, foring etc


Mud
 Share

Recommended Posts

Mozza er plaget av fuktsopp. Har ikke tatt hudprøve, men ifølge dyrlegen lukter det sopp. I tillegg ser det ut som sopp og i ørene hennes har sopprens gjort mirakler. Sopprens gjør vondt og jeg ønsker ikke å måtte bruke det resten av hennes liv. I tillegg klør hun. Mye..

Sopp er et problem på rasen og i min hverdag er det dessverre ikke reelt at jeg skal kunne tørke henne godt nok etter hver eneste tur eller når hun drikker. Hun bruker potesokker ute, men de beskytter ikke bra nok mot fukt og de hjelper lite på ører, mage og rundt munn.

I tillegg tygger hun seg på labbene hele tiden, så labbene er sjeldent tørre lenge uansett...

Vil det kunne hjelpe å råfore, eller vil soppen få enda bedre grobunn når hun får rått for? Er det noen annen måte jeg kan hjelpe immunforsvaret hennes på? Fiskeolje? Hvitløk? ( jada, jeg vet det kan være farlig, men litt går vel bra? )

Jeg har aldri hatt dette problemet på en hund før så alle råd er velkomne.. Hun har som sagt også sopp under magen og der har hun nesten ikke pels og er stort sett veldig tørr så jeg blir litt forvirret av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye sopp lurer jeg på om hun har systemisk candida? Dette er en "søtsopp" som trives ved forhøyet pH. Den kan godt være i mage/tarmsystemet også, og vil derfor ikke fullkureres uten senking av innvendig pH.

JEG ville i første omgang fått tatt prøver av sopp fra så mange steder som mulig, også fra avføring, for å vite hvilken sopp hun har. Deretter ville jeg brukt edikk som skyllemiddel ved vask for å senke pH i hud og pels, samt gitt henne bitelitt eplecideredikk i drikkevannet (ca 2 ss pr l vann).

Iom at råfôr senker pH verdien i mage/tarm, kan det hjelpe.Forverre vil et ikke, med unntak av rundt munnen, om du ikke kan tørke av etter måltider, iom at det er et vått fôr. Hvitløk vil definitivt hjelpe på immunforsvaret, hvor stor beholder fiskeolje har du? Et knust/oppkuttet fedd pr 3 dl olje (ha det oppi flaksa, og rist den før bruk) er en trygg dosering for så liten hund :)

Ang ørene, så kan du bruke edikkvann på selve øreflippen (altså ikke nedi hulrommet) et par ganger daglig til soppen er borte/etpar ganger i uka som forebyggende. 1 ts til 2 dl vann, fukt en bomullsdott og vask huden.. Syren fra edikken vil senke pHverdien, og det trekker langs de små fine hårene nedover i hulrommet uten at det blir full rens som gjør vondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Jeg har ikke fiskeolje.. Bare tenkte å kjøpe hvis det hjalp.

Men edikk som skyllemiddel? Vil ikke det få pelsen til å floke seg lettere? Og hvordan får man en hund til å drikke edikk??

Jeg også tror hun er generelt plaget med sopp i hele " systemet". Det har faktisk blitt bedre siden hun kom, men det tror jeg bare er pga pelsstellet. Hun klør seg til blods enkelte ganger stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle edikk få pels til å floke lettere? Den er ikke uttørkende, men pH senkende. I tillegg lukker den hårlagene, så pelsen blir blankere :)

Eplecideredikk smaker vistnok godt i svak vannblanding. jeg ville ikke brukt vanlig edikk, det mangler "søt"smaken fra eplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle edikk få pels til å floke lettere? Den er ikke uttørkende, men pH senkende. I tillegg lukker den hårlagene, så pelsen blir blankere :)

Eplecideredikk smaker vistnok godt i svak vannblanding. jeg ville ikke brukt vanlig edikk, det mangler "søt"smaken fra eplet.

Ok, hun elsker jo epler...

Men da skyller jeg henne etter balsamen da? * blÅnd*

Å tørke henne rundt munnen etter mat går greit, men jeg burde kanskje vaske barten da også? Med litt edikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hun akupunkur dama Marie som Urbi går til sier vom og hundemat og oljen dems er bra. Det er også en annen olje hun liker men husker ikke hva den heter nå.Dette er for å få opp imunforsvaret.

Jeg har jo ei med sopp i ørene og det har definnitivt blitt bedre etter at vi fjernet nesemidden, men ikke helt borte fordi det kommer litt væske fra ørene men vi har soppen under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hun elsker jo epler...

Men da skyller jeg henne etter balsamen da? * blÅnd*

Å tørke henne rundt munnen etter mat går greit, men jeg burde kanskje vaske barten da også? Med litt edikk?

Ja, du skyller etter balsamen, bruk det som aller siste skylling. Bruk 1dl edikk pr liter vann, og hell over hunden/bruk svamp (det du selv synes er greiest). Du kan gjerne vaske barten med edikkvann etter hvert måltid ja :) Skyll gjerne labbene hennes i det innimellom også.

Jeg regner med at det er fleecesokker du bruker siden det ikke hjelper mot fukt? De kan impregneres vettu ;) Eller bruk sokker i cordura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Sølve var plaget av sopp høres han ut som din Mozza, ørene fikk lett soppinfeksjoner, potene spiste han på 24/7 og han fikk rødbrun pels rundt analåpning, på tissen, i ansiktet og ikke minst rundt og på potene.

Årsaken til soppoppblomstringen var (ifølge Thoresen) lavt immunforsvar pga underliggende allergi og dårlig sirkulasjon. Takket være akupunktur, div urter, soppdrepende såpe og diettendring er Sølve nå fin! Han plages sjelden med sopp, men nå har jeg verktøyene for å hanskes med det.

Sølves måltider består av 50% V&H og 50% kokte moste grønnsaker. Jeg gir hovedsaklig grønnsaker med lavt karboinnhold som brokkoli, blomkål, brekkbønner og spinat. Jeg gir ikke mais, men litt gulrot og grønne erter for variasjonens skyld. Han får veldig lite annet og når han får godbiter er det "rene" produkter som frysetørket vom, and, kylling, Frolic og Schmackos får han ikke lenger.

Sølve lever med andre ord mye sunnere enn meg.. :lol: Jeg gir ikke fiskebasert omega3 siden Sølve reagerer på det. Jeg har gitt linfrøolje og har veldig god erfaring med det. For tiden har jeg byttet til Flora, Udo's Choice, Pet Essentials for dogs - han elsker dette pulveret (og ånden hans er blitt mye bedre av en eller annen grunn.)

Ved soppoppblomstring gir jeg eplecidereddik i vannet, hvitløk i maten samt ekstra tilskudd av probiotiske bakterier.

Ved å barbere bort soppinfisert pels, spraye med eplecidereddik og vann på soppen kan du bli kvitt mye sopp. Det å skylle med eddik etter bad er supert for glans i pelsen samt for å bli kvitt shampo og balsamrester og det floker ikke pelsen og det kan hjelpe litt mot sopp, men det er ingen substitutt for Malaseb. Den shampoen er seriøst en gudegave mot sopp. :) Malaseb bruker jeg bare når det er ille og gjerne bare på potene, for den shampoen er ikke god mot puddelpels. Jeg har ikke vært borti noe produkt som tar potesopp som Malaseb.

I tillegg er jeg nøye med å holde Sølve varm, han skal ikke fryse og han går rundt med genser når det er hustrig ute. Fikk streng beskjed fra Thoresen om å ta på han genser når det var +10 grader ute (ja + grader) og jammen har jeg en mye mer fornøyd hund. :) Pelsen floker noe inni granskauen av genser og dekken + selen, men det er uansett verdt det.

Dette var litt om hvordan jeg bekjemper sopp og styrker immunforsvar - dette har fungert for oss - håper dere finner noe som fungerer for dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke fleece , vanlige snøsokker * kremt*

Etter turen nå skylte jeg alle utsatte steder med edikkvann før jeg tørket henne grundig. * føle seg flink*

Helt tørr blir hun jo ikke av et håndkle og nå slikker hun seg god og våt igjen.

Men da får jeg kjøpe inn v&h , fiskeolje og nye potesokker. Og mer edikk...

Takk for svar begge to :)

Edit: alle 3!

Hvor får jeg tak i malaseb? Og hvorfor så mye grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke fleece , vanlige snøsokker * kremt*

Etter turen nå skylte jeg alle utsatte steder med edikkvann før jeg tørket henne grundig. * føle seg flink*

Helt tørr blir hun jo ikke av et håndkle og nå slikker hun seg god og våt igjen.

Men da får jeg kjøpe inn v&h , fiskeolje og nye potesokker. Og mer edikk...

Takk for svar begge to :)

Edit: alle 3!

Hvor får jeg tak i malaseb? Og hvorfor så mye grønnsaker?

Malaseb får du kjøpt hos veterinæren - og den gull verdt! Det er Thoresen som har "bestemt" dietten og han mener det er totalt feil å bare gi V&H uten grønnsaker. Sølve gikk lenge bare på V&H og olje også etter at han begynte hos Thoresen, mye pga meg som ikke trodde hunden min noen gang ville spise 50/50 - kresen hund vettu. Med det var først etter at Sølve begynte med grønnsaker i dietten at han ble bra. Jeg kan ikke forklare hvorfor - det er noe med proteiner og hemmere og etellerannett, annet enn at det fungerer for han hvertfall, :)

Har lille vennen sopp? :hug: Er det alltid sopp når pelsen ser sånn brunrød ut her og der? Fibi er sånn på pelsen mellom tredeputene, men huden er fin og hun gnager seg ikke.

Regner med du spurte Loke, men jeg svarer alikevel. Det er helt normalt og sunt å ha litt sopp i huden, men det er når soppen tar overhånd og hunden reagerer allergisk på soppen som Sølve og antagelig Mozza gjør at det blir problematisk. De aller fleste hunder har små soppangrep i løpet av livet uten at det er farlig eller vondt for hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du spurte Loke, men jeg svarer alikevel. Det er helt normalt og sunt å ha litt sopp i huden, men det er når soppen tar overhånd og hunden reagerer allergisk på soppen som Sølve og antagelig Mozza gjør at det blir problematisk. De aller fleste hunder har små soppangrep i løpet av livet uten at det er farlig eller vondt for hunden. :)

Spørsmålet om Mozza var vel retorisk og det er fint at du svarte på det om soppen :) Nei da, så. Da får jeg kanskje bare være flinkere til å klippe pelsen helt ned om vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig malaseb er gull verdt, for billig var den ikke :P

Men altså: man skal vaske så det skummer rundt munn og la stå i 10 min før den skylles ut og hunden må for all del ikke få noe i munnen?? Hvordan gjennomfører man dette?

Edit: Tulip, bare sånne tynne stoffsokker som forhindrer at det kladder :P

Har kjøpt gummisokker nå. Håper de passer. Og sitter på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig malaseb er gull verdt, for billig var den ikke :P

Men altså: man skal vaske så det skummer rundt munn og la stå i 10 min før den skylles ut og hunden må for all del ikke få noe i munnen?? Hvordan gjennomfører man dette?

Edit: Tulip, bare sånne tynne stoffsokker som forhindrer at det kladder :P

Har kjøpt gummisokker nå. Håper de passer. Og sitter på...

Garantert gull verdt! :yes: - og veldig drøy

Jeg vet ikke hvordan du vasker hund, men det er ikke vanlig å la hunden slikke i seg såpa altså :P

Det er kjedelig at shampoen må virke i 10 min, men det må den altså de første gangene for å få full effekt. Jeg pleier å benke meg på badet og ha med tlf, så sitter jeg å skravler med en venninne i minst(!) 10 min mens Sølve tasler rundt innskummet og fin og synes synd på seg selv, men han forsøker ikke å slikke i seg skummet - det er forbudt og jeg tror det smaker fælt uansett. :) Jeg er uansett der for å passe på sånn han ikke får skum i øynene, jeg er i grunn mer bekymra for det.

Edit, Det anbefales ikke å bruke balsam etter Malaseb, så forbered deg på børsting og helst føning for å få strekt pelsen godt for den shampoen er ikke spesielt bra for pelsen - den floker..

Endret av LivB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Pax var liten fikk han en hudinfeksjon med påfølgende lang antibiotikakur. Dette var jo ikke bra for et allerede sansynligvis litt svekket immunforsvar så jeg sjekka rundt på nettet for å finne måter å booste immunforsvaret på.

Jeg endte opp med å gi c-vitamin (esther c, syrenøytralt), hvitløk (i perioder) og probiotika. I tillegg spraya jeg han med Optima PH hudspray (i hovedsak eddik tror jeg) for å senke PH i huden. Gikk også over til 100% råforing. Funket veldig bra synes jeg, og Pax har ikke fått tilbake infeksjonen slik vet. fryktet han ville. Han klør litt i perioder og da kjører jeg på med dette igjen. Ikke mye kløe da, men jeg har blitt litt vel oppmerksom på det etter den runden :P

Dette var jo ikke sopp, men sånn generelt for å styrke et svekket immunforsvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke føner...* rødme*

*Fnis*. Har fått deg pelshund nå vøtt, så nå må du ha utstyret i orden :D. Så husj på seg og avgårde og kjøp en føner. Tipper en rimelig føner funker helt greit på en bedlispels (når en normal hårføner funker på briard, så... ). :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fnis*. Har fått deg pelshund nå vøtt, så nå må du ha utstyret i orden :D. Så husj på seg og avgårde og kjøp en føner. Tipper en rimelig føner funker helt greit på en bedlispels (når en normal hårføner funker på briard, så... ). :D.

Jeg har svidd av en tusenlapp på den soppbefengte bikkja allerede i dag, det får holde frem til neste uke :P

Krelise: takk for link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke har du ikke en føner til deg selv ja en som ligger bortimellom en eler annen plass, det er jo noe å starte med hvis du har mener jeg

Eh, nei.. Å føne håret innebærer å bruke 3 ganger mer tid på håret enn jeg gidder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Eh, nei.. Å føne håret innebærer å bruke 3 ganger mer tid på håret enn jeg gidder :P

Samme her derfor jeg til stadighet glemmer at jeg har en føner liggende et sted og når jeg da finner den oj er du her deg ahr jeg ikke husket på på ørtogfjørti tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...