Gå til innhold
Hundesonen.no

Søker Chihuahua Hann i Bergen.


choile
 Share

Recommended Posts

Hei:)

Min Chihuahua tispe har no løpetid..

Dette kom bare sånn plutselig! så måtte bare ta dette på sparket!

Hun har stamtavle og helseartest i orden.

Hun er 2.0-2.5kg, så søker en liten gutt.

Langhåret/korthåret, spiller ingen rolle, hun er selv langhåret.

Hun er ikke utstilt.

Skriv gjerne om du har en chihuahua som passer for henne!

ta med pris (betaler ikke med valp) og et bilde

fikk ikke opplastet bildet av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke lage valper "på sparket".

Synes heller du skal jobbe skikkelig med å finne riktig hann,ta kontakt med oppdretteren din for å få hjelp.Og heller vente til neste løpetid hvis du til da har funnet den riktige.

Du bør også lese deg litt opp på dette her med avl. Det er ganske mye man skal sette seg inn i og være forberedt på.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du får særlig napp her på hundesonen, for å si det slik. Her er nok majoritetens oppfatning at det er mye man skal sette seg inn i og kunne og ikke minst skal man ha en veldig god grunn for å avle på hunden sin.

Og jeg sier som madam min - får ikke hunden din løpetid flere ganger?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan dette med alv så det er ikke det som er problemet her;)

det er at søsteren min har to hunder en staff og en chihuahua, og innen et halv år, kommer de til å måtte avlive staffen.. (sykdom`)

så han andre er så avhening av noen, så derfor hadde de lyst å få en ny en pluss at de håper det vil bedøve litt av smerte av tapet av hunde.., og de ville ha en fra lady(min hund)

og det syns jeg er helt greit, vi tenkte ikke å selge noen, vi skal beholde de selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med raseklubben, de har oversikt over avlshanner.

Og de kan gi deg råd med tanke på sykdommer på din tispe sine linjer og evt dokumentasjon for at du skal få registrert kullet i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan dette med alv så det er ikke det som er problemet her;)

det er at søsteren min har to hunder en staff og en chihuahua, og innen et halv år, kommer de til å måtte avlive staffen.. (sykdom`)

så han andre er så avhening av noen, så derfor hadde de lyst å få en ny en pluss at de håper det vil bedøve litt av smerte av tapet av hunde.., og de ville ha en fra lady(min hund)

og det syns jeg er helt greit, vi tenkte ikke å selge noen, vi skal beholde de selv!

Dere skal beholde inntil kanskje 3 valper selv, og gi den andre til din søster?

Og hva slags hunder skal dere avle? Bare kosehunder som ikke følger rasestandarden til chihuahua? Om så, da forstår jeg at eksteriøret ikke har all verden å si for dere.

Hva slags helsesjekker har du gjort på hunden din? Patella, øyelysning osv?

Samt hva er kravene deres for hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgelig setter vi noen krav.

avler ikke på syke hunder!

jeg tror jeg tar heller å kontakter NKK:)

NKK har ikke oversikt over avlshannhunder, det ansvaret ligger hos raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgelig setter vi noen krav.

avler ikke på syke hunder!

jeg tror jeg tar heller å kontakter NKK:)

NKK vil - som andre her har gjort - be deg ta kontakt med raseklubben.

NKK formidler ikke kontakt mellom tispeeiere og hannhundeiere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl skal ikke være hastverk! Det skal være godt planlagt og det skal være et mål med avlen! man avler ikke fordi naboen har lyst på valp...

Om du skal avle så bør du gjøre dette på skikkelig vis :) Bruk god tid på å velge hannhund som utfyller din tispe! Kontakt oppdretter av din hund for hjelp.

Du bør gjøre grundig helsesjekk på din tispe. Tispa bør være nkk registrert, og du bør stille henne ut et par ganger :)

Har du tenkt gjennom risikoen ved avl? Og utgiftene? Keisersnitt og andre komplikasjoner ved fødtsel!

Er tispa sjekka for patella? :)

Anbefaler deg å gjøre grundig arbeid, da vil både du og valpene best grunnlag...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl skal ikke være hastverk! Det skal være godt planlagt og det skal være et mål med avlen! man avler ikke fordi naboen har lyst på valp...

Om du skal avle så bør du gjøre dette på skikkelig vis :) Bruk god tid på å velge hannhund som utfyller din tispe! Kontakt oppdretter av din hund for hjelp.

Du bør gjøre grundig helsesjekk på din tispe. Tispa bør være nkk registrert, og du bør stille henne ut et par ganger :)

Har du tenkt gjennom risikoen ved avl? Og utgiftene? Keisersnitt og andre komplikasjoner ved fødtsel!

Er tispa sjekka for patella? :)

Anbefaler deg å gjøre grundig arbeid, da vil både du og valpene best grunnlag...

....

les litt kommentarer oppgjennom du..

og alt dette du snakker om vet jeg allerede og har tenkt gjennom.. :)

og ja, jeg har sjekket hun ..

eneste jeg som gjenstår er å finne den som passer til henne;) men hvis jeg ikke finner en som matcher så venter jeg selfølgelig..

løpetiden kom bare plutselig den skulle egentlig komt seinere.. grunnen til at jeg vil ha kullet no, er forde det passer best for alle nå.. og litt lengre oppe står det at søsteren min skal få en forde de må avlive den ene hunden sin snart, pga sykdom og da vil jeg at hun skal få en valp fra min hund:)

så eg skrev et innlegg her, og alle går jo helt bananas :gaah: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananas? Jeg synes du får mye bra og konstruktivt ut fra denne tråden jeg. Hvorfor så hissig? Alles interesse er å hjelpe deg med å få til avl på en god måte. Du kan vel ikke forvente å bare få svar som forteller deg akkurat det du vil høre?

Sonen-folket har mye klokt å si, om du vil ta det til deg eller ikke er din sak. Men å si at folk går bananas fordi de ønsker å fremme god avl blir litt feil for meg..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her inne går kanskje litt "bananas" som du sier fordi de fleste som starter tråder som denne, formulert slik som du gjorde med førsteinnlegget, er folk som ikke har tenkt gjennom disse viktige tingene. De vil ofte ha valper på tispa si fordi "den er så søt", "tisper fortjener å få valper" eller andre korttenkte grunner. "Vi" kan jo ikke vite at du har tenkt lenger, ut i fra informasjonen du gir i første innlegget :)

Jeg skriver ikke dette for å være krass altså, men for å forklare reaksjonene du har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis man kan "alt om avl" så regner man jo med at hannhundeier er forespurt i god tid før en planlagt parring, for alle har jo opplevd forskjøvet løp. Hvis man kan "alt om avl" har man også gjort jobben sin i forkant og vet hvilke hannhunder innenrekkevidde som kan passe å bruke i tilfelle førstevalget skulle vise seg å være utilgjengelig.

Beklager, men siden du skriver på bloggen din at tispa er 3-4 år og liker ikke barn - du vet ikke hvor gammel hun er men du vet at gemyttet ikke er helt bra? Du vet ikke hvor gammel pelsen din er, men "du vet alt om avl" og tenker likevel å parre henne?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt klubben og finn en hannhund du liker og som passer tispa di... Det kommer alltids en ny løpetid og søsteren din kan jo vente litt på valp :) Noen trenger tid på å fordøye sorgen før ny valp...

Samtidig syns jeg du bør stille ut tispa di først også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...