Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor stilles schäferen så merkelig?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Det er en ting jeg har fundert på . Hvorfor stilles schäferen opp så merkelig på utstilling? Hvorfor skal den ikke stå "naturlig" i stedet for å trekke bena så langt bak? Og hvorfor skal hunden løpe forran handler i stedet for ved siden av, som på de fleste raser?

Hvorfor vil ikke en brukssch. bli noe utstillingschampion? Er det pga. de ikke er like vinkelt i ryggen?

Jeg er helt oppriktig nysgjerrig. Jeg bryr meg egentlig ikke om utstilling, så det er ikke viktig for meg nå når jeg kjøper schäfer, men kan jo være greit å vite det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg hadde lyst til å legge ut bilde av min første schäfer som var født i 1962, hun hadde hatt bursdag i dag om det hadde gått. En ganske bra bygd tispe. Jeg drev med hundekjøring og hun var en løpsma

Hvis den dachsen er steil i fronten, så har jeg misforstått hva å være steil i fronten betyr.

Fy ****, dette er så stygt at jeg får lyst til å skrike. Det er virkelig HELT ubegripelig for meg, at de som driver med disse rasene ikke SER at her er det noe riv ruskende gærnt? Og at det skal se

Får håpe det er noen usch.eiere her som kan svare oss, hehe

usch?? :icon_confused: Jeg har ikke slik usch, men jeg har sch da, om det var schæfer du mente

De stilles opp slik fordi det skal se ut som de er i ett travsteg

Jeg er ikke noe god på å forklare skriftlig, så jeg har googlet (;)) og kopiert fra canis:

"Schäferen skal bedømmes ut fra en arbeidende og utholdende hund. Den er en travende hund som skal kunne bevege seg raskt og effektiv over lange avstander! Og det er ikke bare EN runde ringen! Det er under trav en ser de fleste av hundens kvaliteter. Der kommer de gode sider fram slik rasestanderen sier noe om. Dommeren påpeker og ser etter bl.a linjene på hunden. Rasestander sier noe om % av vinklinger og rygglinjer, overlinjer, underlinjer en optimal hund skal ha. I dette ligger også at den skal ha jordvinnende bevegelser. Frasparket kommer også tydelig fram under kraftig trav. Likeså feil ang. ørestilling. Løse ører etc er ikke ønskelig. Ergo: Dømme helheten av hundene i ringen. En hund kan se flott ut utenfor ringen, men først under kraftig bevegelse kommer hundens uttrykk og styrke fram"

Sånn, men det var for schäfer, hvordan de stiller disse usch aner jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å løpe foran handler så ser en det i andre raser også - jeg prøver selv å få til det på mine hunder (ikke schäferhund). For min del handler det dog om å få hunden rett foran meg, ikke flere meter.

Jeg gjør det for at dommer skal kunne se kun på hunden og se hvordan den ser ut, uten å bli forstyrret av meg bak - det blir et renere bilde for dommer. På samme måte som at jeg ofte står foran hunden når den står stille også - mindre forstyrrelse for dommer, og dommer får sett bedre det som faktisk skal bedømmes - hunden.

Så er det en annen sak at jeg stiller en valp som ikke har lært det enda og en voksen som har glemt det etter et års utstillingspause...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er flott med fristilte hunder, handler står foran og hunden har naturlig planta beina i hvert hjørne (eller lært dette). Det er også kjempefint å se på en hund som traver i frisk trav foran handler. Har sett akkurat dette på bl.a. Saluki og Siberian Husky også. (Hadde ikke funka på mine, og fristilling fungerer kun på tispa så langt).

Men ja, schäferen skal stå slik for å vise den i et travsteg. Det bakre beinet viser punktet rett før labben løftes fra bakken og det fremre beinet viser punktet hvor labben blir satt ned når hunden er i trav.

De fleste andre hunder stilles med mellomfoten vinkelrett mot underlaget på begge bakbein (samme som schäferens bakre bein). Det vil si at for en del raser blir da beina faktst strukket et godt stykke bak. Til mer vinkler, til lengre bak må beina for at mellomfoten skal stå vinkelrett mot underlaget. Men nå er jo de aller fleste raser ikke like vinklet som en schäfer i bakbeina.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et godt spørsmål! Det en også kan spørre seg er hvorfor det avles på denne bananryggen,og ikke på den "normale". De såg jo normale ut en gang i tiden,og ble sikkert stilt mer normalt også. Selv har jeg bruksschæfer,men har også hatt utstillingsschæfer. Personlig synes jeg selve handlingen er ganske stilig,for du ser tydelig at dette er muskuløse hunder. Men at de må stå som en banan har jeg aldri forstått meg på..Det er jo mye det samme med f.eks staff. bullterrieren,den så ikke ut som en muskelbunt før i tiden,men mer som en normal hund. Nå er den jo bolet i forhold:P

Så en kan egentlig generelt spørre seg; Hvorfor avles det på abnormaliteter? At dyrene får kjever som gjør at de nesten ikke klarer å spise,snuter så korte at de sliter med å puste osv. Schæferen er ingen versting NÅ,men tenk hvis dette fortsetter så får vi kanskje en schæfer med normale frambein og bittesmå bakbein?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et godt spørsmål! Det en også kan spørre seg er hvorfor det avles på denne bananryggen,og ikke på den "normale". De såg jo normale ut en gang i tiden,og ble sikkert stilt mer normalt også.

min utheving.

De ble nok ikke det.

2043.jpg

Edit: etter Siger show winner lista og dømme så ble de i alle fall stilt slik siden 1920, så det er jo i minst 92 år de har blitt stilt slik... og første Sigershow var i 1899, og det var det året Deutscher Schäferhund ble en egen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye det samme med f.eks staff. bullterrieren,den så ikke ut som en muskelbunt før i tiden,men mer som en normal hund. Nå er den jo bolet i forhold:P

Ehh, nei. Det er like store forskjeller og likheter i rasen nå som i "gamle" dager.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sååå mye vinkler og fallende rygglinje ville de jo sett ennå merkeligere ut hvis de skulle stått som en "vanlig" hund (dvs med bena rett vinklet mot underlaget) - da skulle jo BEGGE bakbena bli trukket like langt tilbake...

Er ikke sikker på om de skulle sett særlig velbalanserte ut - og skulle nok lett "velte".... (LOL)

Det er vel ingen stor gåte å tenke seg at de har blitt avlet for å få mest mulig vinkler og mest mulig fallende rygglinje, og et støtteben innunder når de står er nok til god hjelp, vil jeg tro. Men hvis man ser dem vist i visse andre land (f.eks. USA) så går de ikke med tre meter langt bånd og bare strener hei villt avgårde. Der stiller de med kjettinglenke oppunder haken og går mere på normal plass i forhold til handleren. Ståingen er derimot like "skakk og annerledes" der som her.

Det er også en rae hvor dommerne ofte tillater "dobbelthandling" - dvs at en/flere står på utsiden av ringen og får hunden til å trekke når den viser trav. Igjen gjøres dette for å få fram mest mulig steglengde. Dette er dog ikke tillatt i henhold til utst.reglene. Og det HAR roet seg littegranne rundt schäferringene de siste årene, faktisk.

Jeg synes de er et flott syn når de kommer inn i større ringer i supertrav - et par meter foran handleren sin. Men de er ikke fullt så pene når man ser dem bakfra med sine ofte halvmeter høye haser som skrangler avgårde...

Men absolutt "merkelig", ja!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sååå mye vinkler og fallende rygglinje ville de jo sett ennå merkeligere ut hvis de skulle stått som en "vanlig" hund (dvs med bena rett vinklet mot underlaget) - da skulle jo BEGGE bakbena bli trukket like langt tilbake...

Er ikke sikker på om de skulle sett særlig velbalanserte ut - og skulle nok lett "velte".... (LOL)

Det er vel ingen stor gåte å tenke seg at de har blitt avlet for å få mest mulig vinkler og mest mulig fallende rygglinje, og et støtteben innunder når de står er nok til god hjelp, vil jeg tro. Men hvis man ser dem vist i visse andre land (f.eks. USA) så går de ikke med tre meter langt bånd og bare strener hei villt avgårde. Der stiller de med kjettinglenke oppunder haken og går mere på normal plass i forhold til handleren. Ståingen er derimot like "skakk og annerledes" der som her.

Det er også en rae hvor dommerne ofte tillater "dobbelthandling" - dvs at en/flere står på utsiden av ringen og får hunden til å trekke når den viser trav. Igjen gjøres dette for å få fram mest mulig steglengde. Dette er dog ikke tillatt i henhold til utst.reglene. Og det HAR roet seg littegranne rundt schäferringene de siste årene, faktisk.

Jeg synes de er et flott syn når de kommer inn i større ringer i supertrav - et par meter foran handleren sin. Men de er ikke fullt så pene når man ser dem bakfra med sine ofte halvmeter høye haser som skrangler avgårde...

Men absolutt "merkelig", ja!

Susanne

Jeg tror nå ikke hundene hadde veltet om de stod med to bakbein bakover, jeg har sett flere schäfere stå slik (ikke oppstilt). Og det finnes andre raser som også er til dels overvinklet i bakbeina. Dachs er f.eks. temmelig kraftig vinklet bak, og temmelig steil i fronten. Men det synes ikke like tydelig

v_6495.jpg

lånt fra: http://www.dogchampions.info

biscuit_stack.jpg

lånt herfra: http://www.austerlitzshepherds.com

For øvrig er det en stor foskjell på Europeiske og Amerikanske Schäfere. De amerikanske har en hellende, men rett rygglinje (ikke krummet)

Westminister Breed Winner 2008

DN02960810.jpg

Siger 2009

441845.jpg

Jeg hadde mye med schäfere å gjøre når jeg vokste opp. Det var schäfer jeg hadde lyst på før jeg "oppdaget" Siberian Husky. Men rasen interesserer meg fortsatt, men ikke nok til at jeg studerer stamtavler og helsestatistikker på linjer. Jeg kommer nok aldri til å ha en schäfer selv, hvor den viktigste årsaken er at hundene rett og slett ikke passer til det jeg ønsker av en hund. I alle fall ikke like godt som Siberians gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå ikke hundene hadde veltet om de stod med to bakbein bakover, jeg har sett flere schäfere stå slik (ikke oppstilt). Og det finnes andre raser som også er til dels overvinklet i bakbeina. Dachs er f.eks. temmelig kraftig vinklet bak, og temmelig steil i fronten. Men det synes ikke like tydelig

v_6495.jpg

lånt fra: http://www.dogchampions.info

Mja - en dachs skal nå være langt fra steil i fronten - tvert i mot. Og at den fantastiske bamsevinneren er både knapp i fronten - OG unormalt overvinklet bak, sier heldigvis ikke noe om normalen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye det samme med f.eks staff. bullterrieren,den så ikke ut som en muskelbunt før i tiden,men mer som en normal hund. Nå er den jo bolet i forhold:P

Nå er det slik at staffen er en rase preget av veldig store forskjeller mellom individene.

Det har den alltid vært, og slik vil det nok være i fremtiden og.

Det har alltid vært noen eksemplarer som er for mye, mens majoriteten ikke er det.

Dog er det slik at de fleste som av folk blir oppfattet som "bolet" i realiteten er feite hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall tydelig at både den ene og den andre her uttaler seg om hva en vinkel er uten å faktisk vite hva de snakker om. Blitt fortalt det av noen kanskje? :innocent:

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja - en dachs skal nå være langt fra steil i fronten - tvert i mot. Og at den fantastiske bamsevinneren er både knapp i fronten - OG unormalt overvinklet bak, sier heldigvis ikke noe om normalen:)

Jeg synes nå jeg har sett flere Dachs med disse vinklene. Men standarden den kan jeg ikke. Og ikke synes jeg han er spesielt dårlig vinklet fremme heller, har sett mye verre!

tillegg: Jeg leste nettopp standarden til Dachs (fra NKK) og ut fra den kan jeg ikke se at hunden på bildet er feil vinklet bak. De skal jo ha en rett lårbeinsvinkel står det (90 grader), og det ser det da ut til at denne har ganske bra gjenomført? Ang frontvinkler så står det at underarmen skal være vinkelrett på skulderbladet og like lang som dette. Da vil jeg jo si det skorter en del på lengden her, men kanskje ikke så mye på vinkelen? (etter mer studering av akkurat dette bildet av dette individet).

Forøvrig kan det være jeg har feilaktig inntrykk av frontene på dachs generelt, dette er egentlig ikke en rase som interesserer meg noe spesielt i likehet med de fleste andre jakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall tydelig at både den ene og den andre her uttaler seg om hva en vinkel er uten å faktisk vite hva de snakker om. Blitt fortalt det av noen kanskje? :innocent:

Ta ut filteret igjen du, si hva du tenkte på. For jeg ble ikke noe særlig nysgjerrig :P Kanskje pakke inn litt i bomull :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den dachsen er steil i fronten, så har jeg misforstått hva å være steil i fronten betyr. :blink:

Nei, jeg vil heller ikke kalle den steil i fronten - men som sagt litt knapp. Dvs. noe korte overarmer. En dachs skal ha like lange overarmer som skulderblad (noe svært få har, og det er ikke akkurat noen krise heller...)

Ang. bakbensvinklene står den bra på dette bildet. Men på mange andre bilder, samt i bevegelse - kan man tydelig se at hasene tipper oppover (henger i kneleddet) Det ser flott ut i trav, men er nok hverken sundt eller riktig ut i fra standarden. Så den biten kan man nok godt sammenligne med "schäfervinkler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den dachsen har ikke så dårlig front, jeg valgte den pga bakbeinsvinklene. Skulle vel spesifisert det...

Denne dachsen har en dårlig front - til å være dachs! Noen raser skal sikkert være langt mindre vinklet... Dette synes jeg at jeg sett på en del. Men som nevnt, dachs er ikke "min" rase på noen måte.

rc6.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...