Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpende felt


Barney
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring i å bruke løpende felt istedenfor 2 av og 2 på, og kan si noe om fordeler / ulemper?

Har en hund som sakker farten veldig, før han stopper på feltene, det virker som han ikke "gidder" å løpe så fort han kan, siden han uansett snart skal stoppe - så jeg vurderer å prøve løpende felt isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med løpende felt selv.

Fordelene med det er såklart farten, ulempene er at de kan hoppe av feltet om det er en sving og ikke rett linje etter feltet. Jeg syns også det virker som at en hund med løpende felt ofte er mer klar over hva den skal gjøre (dette kommer selvfølgelig ann på treneren og metoden de bruker når det kommer til 2 av 2 på). Det er så mange hunder som gjør som du sier, slakker av for tidlig, for de rett og slett ikke vet hvor de skal stoppe.

Jeg syns ihvertfall løpende felt er enkelt med en såpass liten hund, men så har ikke min hund den største farten i verden heller da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken har "naturlig" løpende felt, for henne faller det seg naturlig å gi bånn gass og ikke hoppe av feltet (altså, når Frøken strøken VIL løpe da, men er hun i humør så går det fort, vil hun ikke så går det forbanna tregt :D ), uten at jeg har trent noe på det med lav planke og så gradvis høyne den, men det måtte jeg gjort på Grumpy, som er en mere "usikker"/bompete hund på feltet og såklart mye større.

Edit: Grumpy har 2 av og 2 på, men vet egentlig ikke helt om jeg liker det jeg ser. Har gjort noen spede forsøk på å trene løpende felt, men jeg har liksom alltid gått tilbake til 2 på, fordi det er mere "safe". Skal jeg trene Grumpy på løpende felt må jeg gjøre det skikkelig sånn at han får rett bevegelsesmønster (som Frøken) ellers hopper han garantert av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet

Edit: Grumpy har 2 av og 2 på, men vet egentlig ikke helt om jeg liker det jeg ser. Har gjort noen spede forsøk på å trene løpende felt, men jeg har liksom alltid gått tilbake til 2 på, fordi det er mere "safe". Skal jeg trene Grumpy på løpende felt må jeg gjøre det skikkelig sånn at han får rett bevegelsesmønster (som Frøken) ellers hopper han garantert av.

Litt ot kanskje, siden jeg ikke har noe særlig erfaring med løpende felt/rc.

Men ihvertfall, akkurat det er min tanke og, 2 av-2 på er veldig mye mer safe for meg kontra rc. Jeg synes timing av belønning er vanskelig, samt det å få frem hva belønningskriteriet er for hunden.

En venninne driver innlæring av rc med sin mellomhund nå. Veldig spennende å se hvordan det gjøres, men siden jeg er en pingle så holder jeg meg til 2 av 2 på :P

Og når man har verdens raskeste hund, så må jo sånne ting være kjipt å erfare i VM! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel fordeler og ulemper ved begge metoder.

Personlig tror jeg det er vanskeligere og få 100% stabile og trygge RC enn, 2 av-2 på. Jeg tror man skal være veldig dyktig, utrolig konsekvent og ha mye tid til trening/vedlikeholding av RC. Men selvfølgelig, det går fortere.

Når det gjelder 2 av-2 på, så er det veldig viktig at hunden vet akkurat hva som forventes. Jeg har en hund som har vært prøvekanin i et par år, og aldri har lært noen feltadferd, annet enn at jeg har bremset han ved bruk av stemme og kropsspråk på feltene. Nå har vi nylig begynt og trene inn 2 av-2 på, og jeg ser at han er utrolig usikker på hva som forventes av han. Skal jeg stoppe? Hvor? Skal jeg gå sakte? Så han kryper nedover og stopper flere ganger på veien for og se ann hva jeg syns om der han er akkurat da.. Rett og slett fordi han er usikker på hva han skal.

Mens BC valpen min har jeg trent 2 av-2 på siden dagen hun kom (på pappesker, puter, planker osv.). Hun vet akkurat hva hun skal og hun vil så gjerne komme i 2 av-2 på posisjon, at hun løper som besatt over planken og bråstopper i riktig posisjon.

Forskjellen mellom disse to hundene er jo at med valpen har jeg hatt klare kriterier og forsterket 2 av-2 på posisjonen så mye at den har ekstremt stor verdi for henne. Hun VIL dit, og hun vet nøyaktig hvor hun skal.

Jeg tror RC er mye vanskeligere og trene inn. Jeg tror man skal være veldig dyktig for og perfekte rc. Som de andre også sier her, så tror jeg også at 2 av-2 på er mer "safe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...