Gå til innhold
Hundesonen.no

"Allergivennlig" mellomstor hund


siljet
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboeren min ønsker å skaffe oss hund, det blir ikke før om hvertfall et år på grunn av mine studier, men vi har lyst til å bruke denne tiden til å finne en rase som passer perfekt for oss.

Jeg har allergi for det meste med pels, men har bodd sammen med Yorkshire terrier tidligere og det har gått greit.

Samboeren min er aktiv og elsker å gå tur i skog og mark/fjell og har veldig lyst på en hund som kan være aktiv sammen med ham, og jeg ønsker en hund som vil være med meg på joggetur og lange turer om kveldene.

Når jeg har kikket litt rundt så ser jeg jo hundemennesker sin reaksjon mot disse doodle blandingene som lages, og evt. sykdom de kan få, så har slått de fra meg.

Det er kanskje ikke rett måte og evaluere hvilken hund jeg skal ha men jeg liker ikke utseende på puddel eller de typiske "krøllete" allergivennlige hundene som portugisisk og spansk vannhund osv.

Jeg vet at det ikke er en fasit på hvilken hund som passer for alle allergikere, og vi blir selvfølgelig nødt til ha en evt valp på prøvetid før vi kan bestemme oss.

Så, spørsmålet er : hvilken hund passer for oss?

Vil gjerne høre fra erfarne hundemennesker og gjerne fra allergikere selv.

På forhånd takk !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Bedlington Terrier pga min sønns allergi. De fleste liker ikke utseendet dems, det gjorde ikke jeg heller, før jeg plutselig falt pladask.

Grunnen til at jeg valgte akkurat den rasen er flere.

De er smarte, utholdende, letthåndterlige, sterke mentalt, har lite sykdommer ( de DNA testes for en leversykdom som tidligere var utbredt før de går i avl. Her i Skandinavia i hvertfall ) de har en sterk personlighet, er fryktelig menneskekjære og barnevennlige og de tåler helt fint lengre perioder uten særlig aktivitet samtidig som de ikke setter noen begrensninger når man først bruker de.

En veldig undervurdert rase som mange rygger unna pga utstillingsklippen. Men liker du ikke krøllehunder, liker du neppe utseendet til bedlissen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet faktisk den rasen litt tidligere og må si at utseende slo meg som veldig spesielt ja :P

Ikke helt etter min smak, men oppførselen du beskriver høres ut som om den er midt i blinken da..

Virker en rase midt i blinken på alle punkter, er det jo det som skal bety noe, og ikke utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet faktisk den rasen litt tidligere og må si at utseende slo meg som veldig spesielt ja :P

Ikke helt etter min smak, men oppførselen du beskriver høres ut som om den er midt i blinken da..

En nedklipt bedliss ser veldig anderledes ut enn en i utstillingsklipp. De fleste holder de nedklipt når de ikke stilles. Tar du vekk utstillingsklippen sitter du brått med en whippet med krøller :) Hodeformen etc er bare juks :P

Jeg liker at hun ser ut som en bedliss ( selv om " alle" tror det er en puddelvalp når hun ikke er nygredd :P ) så jeg har valgt å beholde hanekammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker en rase midt i blinken på alle punkter, er det jo det som skal bety noe, og ikke utseendet.

Hvorfor kan jeg ikke, med alle de hunderaser som fins, få begge deler?

Hvis du mener at alle andre enn meg velger hunder uten å se på utseende så tror jeg du tar feil :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan jeg ikke, med alle de hunderaser som fins, få begge deler?

Hvis du mener at alle andre enn meg velger hunder uten å se på utseende så tror jeg du tar feil :)

Det kan du jo helt sikkert, om du finner det, men er fortsatt ikke utseendet på hunden du skal gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker en rase midt i blinken på alle punkter, er det jo det som skal bety noe, og ikke utseendet.

Det er de indre verdiene som teller bla bla bla.. Helt ærlig hadde jeg aldri fått meg bedliss hvis jeg ikke plutselig og helt uforklarlig fant de knallsøte.

I en ideell verden hadde vi alle vært blinde, men det er vi ikke. Utseendet er en del av pakka og jeg hadde aldri fått meg en hund jeg syntes var stygg uansett hvor bra egenskaper den måtte hatt. De skal i det minste være sjarmerende stygge i så fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de indre verdiene som teller bla bla bla.. Helt ærlig hadde jeg aldri fått meg bedliss hvis jeg ikke plutselig og helt uforklarlig fant de knallsøte.

I en ideell verden hadde vi alle vært blinde, men det er vi ikke. Utseendet er en del av pakka og jeg hadde aldri fått meg en hund jeg syntes var stygg uansett hvor bra egenskaper den måtte hatt. De skal i det minste være sjarmerende stygge i så fall :P

Synes HELT ærlig ikke generelt at Bichon Havanais er de fineste hundene f.eks, selvom jeg selvsagt ikke synes noen er penere enn min egen, men har veldig lyst på en til en gang i fremtiden - kun grunnet dens personlighet, og selvsagt viktig at rasen generelt er frisk også.

Sett mye på Schipperke også, helt ærlig er heller ikke det et slikt utseende som appelerer til meg mest, men det er ikke det jeg selv går etter, iallefall langt ifra kun utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du jo helt sikkert, om du finner det, men er fortsatt ikke utseendet på hunden du skal gå etter.

Det er jo derfor jeg spør etter litt råd da, og i tillegg nevnte hvilket utseende jeg ikke liker fordi jeg vil ha begge deler!

Det er vel ikke bare krølle hunder som har de egenskapene jeg ser etter? I forhold til allergien er det mange med Krøller, men gemyttmesig og aktivitsmessig så finnes det jo mange fler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor jeg spør etter litt råd da, og i tillegg nevnte hvilket utseende jeg ikke liker fordi jeg vil ha begge deler!

Det er vel ikke bare krølle hunder som har de egenskapene jeg ser etter? I forhold til allergien er det mange med Krøller, men gemyttmesig og aktivitsmessig så finnes det jo mange fler!

Hvorfor "roper" du?

Da spør jeg heller, hvilke hunder utseendemessig er det du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor "roper" du?

Da spør jeg heller, hvilke hunder utseendemessig er det du er ute etter?

Off, det var ikke meningen, ble litt ivrig med utropstegnet, men syns du var litt krass selv.

Jeg er åpen for det meste men av det jeg har sitt av hunder som passer for allergikere så liker jeg ikke de typiske krølle-hundene. Syns hunder som flat coated retriever feks er veldig fine, og jeg liker størrelsen på de. Men jeg er usikker på om de faller i kategorien stor og ikke mellomstor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes HELT ærlig ikke generelt at Bichon Havanais er de fineste hundene f.eks, selvom jeg selvsagt ikke synes noen er penere enn min egen, men har veldig lyst på en til en gang i fremtiden - kun grunnet dens personlighet, og selvsagt viktig at rasen generelt er frisk også.

Sett mye på Schipperke også, helt ærlig er heller ikke det et slikt utseende som appelerer til meg mest, men det er ikke det jeg selv går etter, iallefall langt ifra kun utseendet.

Hadde jeg kun gått etter utseendet så hadde jeg hatt saluki, husky og basenji. Og kanskje Berner..

Men man får ikke full klaff i pose og sekk, men det er allikevel greit å kunne få litt av begge deler.

Jeg har full forståelse for at noen velger vekk min rase pga utseendet ( faktisk er det en positiv ting, de beste skattene er sjeldne :P ) , det finnes mange andre fine raser å velge i.

Wheaten Terrier? Kan det være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, det var ikke meningen, ble litt ivrig med utropstegnet, men syns du var litt krass selv.

Jeg er åpen for det meste men av det jeg har sitt av hunder som passer for allergikere så liker jeg ikke de typiske krølle-hundene. Syns hunder som flat coated retriever feks er veldig fine, og jeg liker størrelsen på de. Men jeg er usikker på om de faller i kategorien stor og ikke mellomstor?

Var ikke meningen å være krass, men ville poengtere at man ikke bare akkurat skal gå etter utseendet til en hund. :)

Flat'en er for meg en stor hund iallefall, du har ikke kikket på Curly Coated Retriever? Den har forøvrig krøller, da.

Ellers regnes napperaser som mer allergivennlige enn røytende hunder, som Strihåret vorsteh, mange terriere, strihåret Dachs, Schnauzerene.

Om du kan reagere er helt individuelt, men er flere allergikere som tåler napperaser, inkludert min mor som spesielt var veldig allergisk mot hunder, tålte strihåret Dach veldig godt da vi passet en mye før jeg fikk meg egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å være krass, men ville poengtere at man ikke bare akkurat skal gå etter utseendet til en hund. :)

Flat'en er for meg en stor hund iallefall, du har ikke kikket på Curly Coated Retriever? Den har forøvrig krøller, da.

Ellers regnes napperaser som mer allergivennlige enn røytende hunder, som Strihåret vorsteh, mange terriere, strihåret Dachs, Schnauzerene.

Om du kan reagere er helt individuelt, men er flere allergikere som tåler napperaser, inkludert min mor som spesielt var veldig allergisk mot hunder, tålte strihåret Dach veldig godt da vi passet en mye før jeg fikk meg egen hund.

Forstår det, men jeg håper at jeg kan få en som passer for oss både utseendemessig og i forhold til egenskaper og gemytt.

Takk, skal se nærmere på de du har nevnt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet pelsdyrallergiker, men gikk for en godt bepelset rase allikevel (finsk lapphund). Allergi er innmari vanskelig å forutsi, og man kan like gjerne reagere på allergivennlige hunder som ikke. Man må nesten bare prøve. Vet dog av flere allergikere som ikke reagerer på FL, men det kan være tilfeldig. Tenkte jeg bare skulle nevne det, for du har faktisk endel valgmuligheter om allergien din er litt som min ;) Hund på prøve er nok lurt, og man kan ofte oppleve at man kan reagere på valper og ikke voksne, eller omvendt :) Besøk folk med hunder du er interessert i (seriøse oppdrettere er gjerne veldig positive til sånt), og virkelig utsett deg for allergener, det kan jo hende du reagerer på andre hunder enn du tror :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet pelsdyrallergiker, men gikk for en godt bepelset rase allikevel (finsk lapphund). Allergi er innmari vanskelig å forutsi, og man kan like gjerne reagere på allergivennlige hunder som ikke. Man må nesten bare prøve. Vet dog av flere allergikere som ikke reagerer på FL, men det kan være tilfeldig. Tenkte jeg bare skulle nevne det, for du har faktisk endel valgmuligheter om allergien din er litt som min ;) Hund på prøve er nok lurt, og man kan ofte oppleve at man kan reagere på valper og ikke voksne, eller omvendt :) Besøk folk med hunder du er interessert i (seriøse oppdrettere er gjerne veldig positive til sånt), og virkelig utsett deg for allergener, det kan jo hende du reagerer på andre hunder enn du tror :)

Veldig fin hund! Er det noen andre grunner til at du valgte akkurat den rasen? Likte veldig godt både størrelsen og utseende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin hund! Er det noen andre grunner til at du valgte akkurat den rasen? Likte veldig godt både størrelsen og utseende. :)

Gemyttet og egenskapene den har passet ypperlig til hva vi ønsket i en hund, som også passet overens med hva vi kunne tilby hunden. Men som sagt, det er ikke sikkert at man ikke reagerer på den selv om jeg med flere ikke gjør det, men det er bare en måte å finne ut av det på. Utsett deg for allergenene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel er ofte en undervurdert sjarmør :wub:

Aktiv og kvikk, som liker å være med på det meste, men må ikke ha 4 timers fjelltur for å være fornøyd :)

Enig! De er overraskende fine, haha.. :D

Når det er sagt forstår jeg at du ikke vil ha en hund du absolutt ikke synes er fin, jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Portugisisk vannhund? Hadde jeg vært allergiker er nok dette en hund jeg hadde valgt :)

http://rpvh.dinstudio.se/

Øh, kopiert fra TS-innlegget:

Det er kanskje ikke rett måte og evaluere hvilken hund jeg skal ha men jeg liker ikke utseende på puddel eller de typiske "krøllete" allergivennlige hundene som portugisisk og spansk vannhund osv.

:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor kan jeg ikke, med alle de hunderaser som fins, få begge deler?

Hvis du mener at alle andre enn meg velger hunder uten å se på utseende så tror jeg du tar feil :)

Fordi du har begrensa valgmulighetene dine veldig med at du må ha en "allergivennlig rase" :hmm: Men ellers er det selvfølgelig ingen ting i veien for å ønske seg en hund man både syns er pen og som har egenskaper som passer :) Jeg syns forøvrig ikke at Belgern var noe fin før jeg fikk en selv. Korte rare rygger, trippende ganglag og spiss snipete snute. Men de passa meg ypperlig, og nå syns jeg faktisk de er knallpene også :lol:.

Om du ikke vil ha krøllehund kan du jo prøve å se nærmere på en del napperaser? Strihåra terriere, schnauser osv. Men test nøye ut selv. Det er overhode ingen garanti for at du tåler disse. Men siden du ikke reagerte på yorkshiren du bodde med, så er det kanskje røyting som er problemet? En del reagerer på spyttet osv også, og da er det liten hjelp i røyte"fri". Jeg har inntrykk av at flere reagerer på korthåra hunder. Noen kan tåle hunder med tjukk, tett pels med god underull, selv om de røyter. Men en av de allergivennlige rasene er nok et sikrere kort.

Og selvfølgelig være mye sammen med hunder av de aktuelle rasene og hjemme hos folk som har de aktuelle rasene før du bestemmer deg. Det er nok få som låner ut valper (om dere ikke finner noen i nærheten som trenger valpepass mens de er på jobb e.l., kanskje en oppdretter som sitter igjen med en valp etter 8 uker?), men å låne en voksen hund kan godt hende dere finner noen oppdrettere eller privatpersoner som gjør. Jeg har også inntrykk av at flere reagerer mer på valper enn voksne hunder. Det kan også være verdt å tenke på om dere låner en voksen hund og senere får dere en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...