Gå til innhold
Hundesonen.no

Geocaching


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

men du sier jo selv her at tlf vil ha større problemer med å finne gz :) Og en tlf er totalt upålitelig i terreng,ved fjell i skog og mellom bygninger feks.

Hehe, nei, ikke om man logger riktig. Det samme gjelder under dårlige måleforhold som ellers, som du sier i terreng eller mellom bygninger - både telefonen og den håndholdte vil i prinsippet ha akkurat de samme måleforholdene og også en dedikert mottaker vil slite under dårlige forhold - feilen, eller spredninga, blir større. Så må man bare logge lengre tid, for å finne det mest nøyaktige senterpunktet. Helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 821
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cachen min ble publisert 23:15, og FTF ble logget 23:29. Dette på et utkikkspunkt litt inne i skogen. Da var det jo allerede mørkt, og cacheren hadde bedrevet "motbakkeløping" for å nå opp først. Ette

Har registrert meg :-) Jeg lastet ned den KarpeSkrotum linket til over her, har ikke gått ut for å finne noe enda, men ser ut som appen fungerer bra iallefall. Ser at det ligger en cache i parken re

I dag måtte Geita "dø" Moahahaaa. Kuleste FTF 3mil totalt! http://www.geocaching.com/geocache/GC4J5KF_fjellgeita?guid=63e3d00d-ebb7-459e-a420-34c56c1a2309

Posted Images

du mener at du vil kunne få en tlf ned på 2-1 m nøyaktighet hver gang under vanskelige forhold? :) I teorien kanskje,men i praksis-nope

Ja, det er det jeg mener. Ikke uansett forhold selvfølgelig, men det gjelder jo uansett mottaker.

Hvorfor ikke?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med tlf vs gps kan slå begge veier faktisk, å legge ut med telefon er ikke å foretrekke, men jeg vil heller ha en cache lagt ut av telefon hvor det er blitt sjekket over flere dager at koordinatene er riktig (noe man faktisk akl gjøre) enn en cache lagt ut med GPS hvor det kun er foretatt en måling uten noe mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat ang utlegg med tlf:

"Bare ikke bruk den til å legge ut cacher med, så er jeg fornøyd. icon_smile.gif

Nå skjer det nesten daglig at koordinater blir justert med alt fra 10 til 100 meter fordi de opprinnelige koordinatene er målt med mobil. I mange tilfeller oppdages feilen først etter flere "Didn't find it"-logger. Det er ikke riktig når geocachere blir prøvekaniner for cache-eiers koordinater.

Cache-koordinater skal måles med en ordentlig GPS!

Dette var dagens formaning fra Deres lokale reviewer" Makuta Teridax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tør å påstå at Makuta Teridax forenkler det noe voldsomt, selvfølgelig til fordel for de fleste, men altså fordi de som gjør dette med mobil nok i hovedsak ikke helt har skjønt hva det er de driver med. Forøvrig det AnnChristin skriver. Problemet med dårlige koordinater på cacher blir overhodet ikke borte om man krever at alle bruker dedikerte mottakere, så lenge folk ikke skjønner hvordan denne posisjoneringsteknologien faktisk fungerer og at man blant annet er nødt til å som et minimum midle flere posisjoner for å sikre seg mot feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor er det så forferdelig vanskelig å bare rette seg etter dette? Det er sånn de vil ha det og da er det vel ingenting å kverulere på?

Fordi jeg har store autoritetsproblemer? :hmm:

Nei, jeg mener bare det er feil, eller i beste fall veldig overforenklet. Men for all del, skal ikke krangle med storsjefene, jeg skjønner hvorfor man sier dette. Men mye skal til før jeg slutter å bruke mobilen til dette. Trenger ikke enda en duppedings til flere tusen kroner for å gjøre en jobb jeg gjør akkurat like godt med i-telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med kjæresten i dag, og bestemte oss for å se etter noen cacher for første gang ^^ den første rotet vi noe voldsomt med uten å finne, men vi hadde bare telefonen med crappy gps. De to andre fantvi heller ikke, og orket ikke leite for det var så sinnsykt med mygg. Nå skal vi investere i en gps og prøve på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. Jeg kjøpte premium i dag, bruker appen c:geo, hvorfor får jeg ikke opp premiumcahcene? Det står brare "kun for premium-medlemmer"

Har du prøvet sånne enkle ting som å restarte appen slik at den får med seg oppdateringen? Jeg har vært borti det samme en gang, men det gikk over. Husker ikke hva jeg gjorde, tror jeg bare restartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Men hvordan i alle dager er det meningen man skal finne disse? En liten filmrull rundt en dam? Så spesifisert som et boligområde, atte hæ? Hvorfor får jeg opp flere på datamaskinen enn telefonen, og er alle disse forskjellige fargene poster? Hvordan vet man at ikke vanlige turgåere har funnet dem og tatt de med seg? Har Premium flere poster? Hver gang jeg trykker på et område så ender jeg opp i Nord-Canada eller Alaska...

Har forferdelig lyst å prøve, men syntes at så uoversiktlig ut. Jommen, jammen hæ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i alle dager er det meningen man skal finne disse? En liten filmrull rundt en dam? Så spesifisert som et boligområde, atte hæ? Hvorfor får jeg opp flere på datamaskinen enn telefonen, og er alle disse forskjellige fargene poster? Hvordan vet man at ikke vanlige turgåere har funnet dem og tatt de med seg? Har Premium flere poster? Hver gang jeg trykker på et område så ender jeg opp i Nord-Canada eller Alaska...

Har forferdelig lyst å prøve, men syntes at så uoversiktlig ut. Jommen, jammen hæ :lol:

Åpne på kart først på pc så planlegger du parkering og hvilken retning,om du ikke har kart på gps (om du går med tlf feks) Det lønner seg å se på kart først (du kan åpne cachene i google maps) Noen kan du åpne i streetview og få nesten eksakt plassering på før du går ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne på kart først på pc så planlegger du parkering og hvilken retning,om du ikke har kart på gps (om du går med tlf feks) Det lønner seg å se på kart først (du kan åpne cachene i google maps) Noen kan du åpne i streetview og få nesten eksakt plassering på før du går ut :)

Tenkte i første omgang å finne de i gangavstand hjemmefra, men flere får jeg bare åpnet på datamaskinen, ikke i appen. Appen har jo kart som er mulig å følge ute i løypa, det er jo kjekt for oss med dårlig hukommelse. Men hvordan er det mulig å finne en liten boks med mindre det står presisert hvor den er, ikke bare adresse eller område? Vi må vell bare prøve oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i første omgang å finne de i gangavstand hjemmefra, men flere får jeg bare åpnet på datamaskinen, ikke i appen. Appen har jo kart som er mulig å følge ute i løypa, det er jo kjekt for oss med dårlig hukommelse. Men hvordan er det mulig å finne en liten boks med mindre det står presisert hvor den er, ikke bare adresse eller område? Vi må vell bare prøve oss :P

Du ser på pc sånn ca hvor den er så trykker du kompass på appen og følger nåla de siste 100 ish meterne. På str ser du om du leter etter boks (liten eller større) eller bare en liten bison beholder (micro eller nano) Er den vintersikker er den sannsynligvis et stykke over bakkenivå feks. Link til cachen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også markert ut cacher som passer nybegynnere, kanskje det er noen i nærheten av deg? De er gjerne fine å starte med :)

Jeg starter geocaching i september, prikket i dag inn funn nr 41, så ikke så mange enda, men jeg koser meg skikkelig :) Har funnet mange fine cacher og hatt mange fine turer :) Startet etter at jeg flyttet i september, siden jeg syns det virket som en bra måte å oppdage turområder på :) Og det var det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på pc sånn ca hvor den er så trykker du kompass på appen og følger nåla de siste 100 ish meterne. På str ser du om du leter etter boks (liten eller større) eller bare en liten bison beholder (micro eller nano) Er den vintersikker er den sannsynligvis et stykke over bakkenivå feks. Link til cachen?

Satt å så på flere i Saltenområdet som ikke hadde særlig gode hint, men de her i Sandefjord virker til å være en smule bedre å forstå. Har jo gått forbi flere av disse før uten å faktisk lete etter dem, de kan jo ikke være så åpenlyst for at andre ikke skal finne dem?

Jaja, vi har bestemt oss for å prøve i morgen! :D

Det er også markert ut cacher som passer nybegynnere, kanskje det er noen i nærheten av deg? De er gjerne fine å starte med :)

Jeg starter geocaching i september, prikket i dag inn funn nr 41, så ikke så mange enda, men jeg koser meg skikkelig :) Har funnet mange fine cacher og hatt mange fine turer :) Startet etter at jeg flyttet i september, siden jeg syns det virket som en bra måte å oppdage turområder på :) Og det var det! :)

Når jeg bare fant ut hvordan jeg leter de frem og ikke får nærområde i Tyskland så fikk jeg faktisk opp flere enklere rundt her, takk for tipset! :ahappy:

Spørsmål:

Bare jeg som ikke får til å trykke på denne?

http://www.geocaching.com/map/?ll=59.13103,10.22816#?ll=59.13125,10.23666&z=17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk åpnet kartet. 2 av samme slag

GC4J2JF ,der har du difficulty 2 terrain 1. Terreng 1 betyr at du kan ta den med rullestol (sier jo noe om veien frem og hvor høyt/lavt) Difficulty 2 betyr at den er enkel. Den er markert som micro så det er en liten beholder som kanskje ikke syns helt med en gang men som man kan ta fra rullestol :) Feks :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk åpnet kartet. 2 av samme slag

GC4J2JF ,der har du difficulty 2 terrain 1. Terreng 1 betyr at du kan ta den med rullestol (sier jo noe om veien frem og hvor høyt/lavt) Difficulty 2 betyr at den er enkel. Den er markert som micro så det er en liten beholder som kanskje ikke syns helt med en gang men som man kan ta fra rullestol :) Feks :)

Det er jo like bak i hagen her, så skal se om vi ikke finner den på morgenturen! :D

*mumle noe om at jeg kommer til å bli totalt hekta på dette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vite nøyaktig hvor de ligger, så må du følge GPSen. Det er litt av hensikten med dette "spillet". Hvis det er et sted med mye trær, f.eks midt i en skog, så kan mobil-GPSen ha vanskeligheter, og hvis du da leter etter noe på størrelse med en lillefinger med hintet "i en stubbe" så kan det være temmelig utfordrende. Been there, done that. :P

Fikk meg GPS til jul, og cachen i eksempelet ovenfor ble funnet veldig lett ved hjelp av den. Du skal egentlig følge kompasset til du står på nullpunktet, og så følge hintet. Men ja, noen er enklere enn andre.

Jeg fant nr. 50 på nyttårsaften, så er fornøyd med det. Fant 4 i går, da ble jeg ferdig med "Bogafjell Rundt"-serien som er rundt her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logget mine aller første 2 idag! :D

Den ene tells vell strengt tatt ikke ettersom jeg bor 30m fra den, menmen. Det var en morsom opplevelse, antakelig noe jeg kommer til å gjøre mye av! Cachen linket tidligere tok jeg i gateøysene når jeg trodde vi var alene rundt dammen, men slett ikke, et par som hadde spasert i det mørklagte området rundt dammen kom å spurte om hvilke narkoting jeg holdt på med (pissregn, hetta over øynene, sort jakke og cachens plassering) :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...