Gå til innhold
Hundesonen.no

Geocaching


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Jeg har 28 (?) stk ute. 15 langs gamle Allmannavegen mellom Evje og Arendal. Har lagt på trasèen gjennom Froland her nede på 2 mil. Også ligger resten på små perler langs kysten i Grimstad og til en bortgjemt innlands-strand. Gutta her er flinke på sånne umulige tenke cacher,men jeg legger sånne jeg liker best selv,som viser frem litt fin natur som folk flest ikke ferdes i og som gir en god tur. Jeg hater nanoer på skilt og palatka. Noe så kjedelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 821
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cachen min ble publisert 23:15, og FTF ble logget 23:29. Dette på et utkikkspunkt litt inne i skogen. Da var det jo allerede mørkt, og cacheren hadde bedrevet "motbakkeløping" for å nå opp først. Ette

Har registrert meg :-) Jeg lastet ned den KarpeSkrotum linket til over her, har ikke gått ut for å finne noe enda, men ser ut som appen fungerer bra iallefall. Ser at det ligger en cache i parken re

I dag måtte Geita "dø" Moahahaaa. Kuleste FTF 3mil totalt! http://www.geocaching.com/geocache/GC4J5KF_fjellgeita?guid=63e3d00d-ebb7-459e-a420-34c56c1a2309

Posted Images

Jeg ble med på dette i går av ren nysgjerrighet, og er allerede bitt av basillen. Fant min første cache i dag! Det viser seg at det er haugevis av dem i gåavstand fra her jeg bor, så nå har lufteturene med pelsen fått enda en ny giv!

Jeg har etterhvert lyst å legge ut egne cacher, men er usikker på dette med å kontakte grunneier. Hvordan kan jeg vite hvem som eier områdene jeg ønsker å legge ut på? Kan være det er kommunen, men vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble med på dette i går av ren nysgjerrighet, og er allerede bitt av basillen. Fant min første cache i dag! Det viser seg at det er haugevis av dem i gåavstand fra her jeg bor, så nå har lufteturene med pelsen fått enda en ny giv!

Jeg har etterhvert lyst å legge ut egne cacher, men er usikker på dette med å kontakte grunneier. Hvordan kan jeg vite hvem som eier områdene jeg ønsker å legge ut på? Kan være det er kommunen, men vanskelig å si.

Jeg er sleipt å bruker denne! Der er eiendomsgrensene merket opp og ligger det et hus inni den røde firkanten der du vil ha noe så er det nok de som eier!

http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2

Selv har jeg lagt ut ved en kirke, men spurte ingen, sa dog ifra til naboer o.l. så de ikke blir så skeptiske til mystifistisk aktivitet til kanskje alle døgnets tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første cachen dreit jeg meg ut på så en cacher forklarte de det, den andre spurte jeg bare, men det var folk jeg så og si kjenner. Men en lapp hørtes lurt ut faktisk. Bare forklar litt hva det er, hvordan det fungerer og evt et tlf nr eller mail i tilfelle de lurer på noe. De fleste bryr seg ikke så lenge de ikke er nærme hus, og er det det er det mange cacher som ikke vil ta de fordi de blir litt for privat!

Min er i Drammen hundepark og man kan se huset til eierne, men jeg har forklart i cachebeskrivelsen at eierne er klar over den, og lekeplassen som ligger hakket nærmere huset er faktisk tilgjengelig for brukereav parken så de bryr seg ikke :) Har tilogmed kommet i snakk med en del av dem ser jeg ifølge loggene på den hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og han briten som bor hos oss var i sentrum i dag. Bestemte oss for å lete etter cacher, men det var så sinnsykt mye folk at vi bestemte oss for å prøve senere. vi har heller aldri gjort det før, så de var kanskje litt vanskligere. Så vi skal prøve oss på de i nærheten av der vi bor først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir i hvert fall mer aktiv av dette. I dag var det så varmt at jeg hadde tenkt å bare ta en kort rusletur langs veien opp til nærmeste cache (hadde funnet en cachebuddy jeg måtte levere fra meg). I stedet endte jeg opp med en tur på to timer gjennom hardt og ulendt terreng i skogen på jakt etter to cacher. :P

Fant dem, da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Ikke for å briefe over en fantastisk godt skrevet logg nå :whistle: (Jeg fikk faktisk en lang mail fra cache eier etterpå fordi han var så ufattelig imponert over meg og vennina mi, og loggen har fått en del kommentarer i ettertid), men denne forklarer godt hvor langt man kan gå for noe ;)

Måtte tilogmed dele den opp i note og found-it loggen! Den er garantert verdt å lese hele!

http://www.geocaching.com/geocache/GC3R53X_villingstadasen-s-e53?utm_expid=3682814-19.IwPiGx47QSqX7HxKs4LCVA.1&guid=a9a23294-81d6-43bf-aac6-405fe4f6e532&utm_referrer=http%3a%2f%2fwww.geocaching.com%2fmy%2flogs.aspx%3fs%3d1%26lt%3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble med på dette i går av ren nysgjerrighet, og er allerede bitt av basillen. Fant min første cache i dag! Det viser seg at det er haugevis av dem i gåavstand fra her jeg bor, så nå har lufteturene med pelsen fått enda en ny giv!

Jeg har etterhvert lyst å legge ut egne cacher, men er usikker på dette med å kontakte grunneier. Hvordan kan jeg vite hvem som eier områdene jeg ønsker å legge ut på? Kan være det er kommunen, men vanskelig å si.

Så flott at det har blitt enda en Geo-hunde-cacher...! Velkommen skal du være!

Når det gjelder egne utlegg vil jeg anbefale deg å vente til du i hvertfall har funnet 100 cacher selv. Da vil du garantert ha funnet både cacher du har gledet deg voldsomt over og som du ha ergret deg grenseløst av. Min erfaring er at den gode cachen enten er den som:

- Viser frem et spesielt flott sted (eller turområde)

- Er et historisk interessant sted

- Har et spesielt eller morsomt konsept

I tillegg løfter en god cachebeskrivelse opplevelsen. Et annen viktig suksesskriterie er å lære deg å lage gode koordinater (vha gjennomsnittsmåling). Når du har cachet noe mer vil du også ha funnet ut hvor irriterende det er når koordinatene er upresise, dette er gjerne den feilen som hyppigst går igjen hos ferske utleggere.

Jeg vil ikke skremme deg fra å legge ut selv, jeg har 7 ute og syntes det øker motivasjonen ytterligere, men bare oppfordre deg til å vente til du har litt mer erfaring. På den måte vil din opplevelse med egne utlegg også helt sikkert bli bedre da mange av cacherne i miljøet ofte ikke sparer på kruttet over en dårlig geocache.

Vil ellers oppfordre deg til å besøke http://forum.gcinfo.no. Dette er cachingens svar på hundesonen.no. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, folkens, jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men dette her synes jeg virker utrolig både teit og morsomt. :lol: Har lastet ned betal-appen, kikket etter to stykker som jeg ikke har funnet, og innsett nå at dette her er jammen mer gjennomført enn jeg trodde...

Er det noen som har en sånn nybegynner-guide til geocaching? Noen som vet om noen cacher i Trondheimsområdet/Ila-området som er ålreite å begynne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for bare noen dager siden. På mitt første forsøk fant jeg ikke cachen jeg lette etter (og det gjorde ikke de mer erfarne som jeg tilfeldigvis ramlet over på samme cache heller).

Det viktigste er å følge koordinatene nøyaktig. Deretter er det et spørsmål om å lete. På hjemmesiden til cachen vil du ofte finne hint som kan hjelpe deg på veien, noen ganger har de også lagt ut bilder soim skal hjelpe. Men vi har også kommet over et tilfelle hvor cachen faktisk var fjernet (noe som da sto i loggen, hadde vi lest den først).

Så etter min bittelille erfaring:

- Start med de som har få stjerner på terreng/vanskelighetsgrad

- Sjekk loggen for å se at det ikke er lenge siden den var funnet sist (noen ganger kan loggene også hjelpe)

- Sjekk hint og eventuelle bilder

- Sjekk størrelsen på cachen. Micro er bittesmå filmruller og kan f.eks være festet på en stolpe eller tilsvarende. Small og Medium er typisk matboksestørrelser som er gjemt under en stein/stubbe eller lignende (igjen: etter min bittelille erfaring, det er jo mange forskjellige steder å gjemme en cache). Etter hva jeg har forstått, så er det ikke lov å grave dem voldsomt ned, så du skal ikke trenge å ta med spade. :P Men den kan være skjult med sten eller mose over.

Brakar: Takk for svar! Jeg er enig i at det kan være greit å få litt mer erfaring før jeg legger ut selv, men 100 syntes jeg da hørtes veldig mange ut. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes denne tar for seg en del ting om man faktisk gidder å lese over den!

http://louisianageocaching.org/downloads/The-Complete-Beginners-Guide-to-Geocaching4.pdf

Ellers, let og ha det morro! Og pass deg for mugglere!

Etter et par runder skal du nok se at du lærer det fortere enn du tror! Jeg har ikke mange cacher bak meg (133 tror jeg), men jeg har selv lært logikken bak en del cacher og hvordan andre cachere tenker, men der igjen, er det noen jeg absolutt aldri finner uansett hvor mye jeg prøver. Anbefaller å bruke hint om de er vanskelig, de kan hjelpe på ufattelig mye!

Har en venn som lette etter en cache, opp ned, rundt og overalt, flere ganger. Han hadde vært der hvertfall 5-6 ganger og jeg hadde selv vært der en gang. Ble med han den 6-7 gangen og sto og leste beskrivelsen mens han lette på alle tenkelige steder. Jeg åpner hintet, vridde hjernen litt mens jeg sonderte terrenget. Hintet var ikke stopp og siden mange sa den var ufattelig høyt opp tenkte jeg oppover såklart slik han og mange andre før oss hadde gjort. Helt til jeg vandrer rundt og snur meg mot nullpunktet og ser et skilt med stopp forbudt, og mens han ble mer og mer irritert på sitt lete stede gikk jeg elegant bort og plukket opp cachen. Kan tro det ble mye banning fra han andre ;)

Hvis du har hund og syntes det er morro etterhvert anbefaller jeg også å skaffe en brikke til hunden! Litt som en travel-bug, men såklart, ingen får ta med seg hunden ;)

http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=4334530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo utrolig spennende og morsomt ut! Og det må prøves!

Men altså, greia går ut på at du har GPS eller app for geochaching også skal man finne en boks av en eller annen størrelse. Så skal man skrive seg opp i loggen som ligger i boksen.

Men hva gjør man for å få det registrert på nett? Må man være medlem noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du registerer deg på www.geocaching.com. Det er i utgangspunktet gratis, men hvis du betaler for et medlemsskap så får du tilgang til alle cachene (enkelte cacher er premiumscacher, og er bare tilgjengelige for premiummedlemmer). Men det er ikke nødvendig å betale i det hele tatt for å få tilgang til de andre cachene.

Hver cache har sin egen "hjemmeside" på www.geocaching.com, så nå du har skrevet i loggboken til cachen, så går du inn på hjemmesiden til cachen - enten via appen på mobilen der og da eller via PCen når du kommer hjem - og skriver i loggen der også. Det er viktig at du signerer med samme brukernavn både i loggboken i cachen og på loggen på hjemmesiden. :)

AnnChristin - hva koster det å tagge hunden, og hvordan går man frem for å gjøre det? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du registerer deg på www.geocaching.com. Det er i utgangspunktet gratis, men hvis du betaler for et medlemsskap så får du tilgang til alle cachene (enkelte cacher er premiumscacher, og er bare tilgjengelige for premiummedlemmer). Men det er ikke nødvendig å betale i det hele tatt for å få tilgang til de andre cachene.

Hver cache har sin egen "hjemmeside" på www.geocaching.com, så nå du har skrevet i loggboken til cachen, så går du inn på hjemmesiden til cachen - enten via appen på mobilen der og da eller via PCen når du kommer hjem - og skriver i loggen der også. Det er viktig at du signerer med samme brukernavn både i loggboken i cachen og på loggen på hjemmesiden. :)

Ok, så for å skrive i loggboken i cachen, så må man ha et brukernavn?

Og jippii, det finnes cacher her på øya jeg bor! :D Det hadde jeg ikke trodd. Så da kan jeg begynne litt i nærmiljøet i begynnelsen :)

Men mugglere (vanlige folk), skal man finne cachene sånn at de ikke ser dem? Er det liksom greia? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så for å skrive i loggboken i cachen, så må man ha et brukernavn?

Og jippii, det finnes cacher her på øya jeg bor! :D Det hadde jeg ikke trodd. Så da kan jeg begynne litt i nærmiljøet i begynnelsen :)

Men mugglere (vanlige folk), skal man finne cachene sånn at de ikke ser dem? Er det liksom greia? :P

Virker sånn. Er jo innmari dumt om en muggle ser hva du gjør, og går og henter med seg boksen liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnChristin - hva koster det å tagge hunden, og hvordan går man frem for å gjøre det? :)

Du kjøper en slik en: http://butikk.cachepoint.no/haikere?product_id=105 også fester du den i sele eller halsbånd, fungere på nøyaktig samme måten som en travelbug. Man finner den, går inn på siden for å registrere en travelbug, skriver inn koden og kan logge den som funnet!

Hvordan travelbug fungerer forklares her om du ikke vet :)http://www.geocaching.com/track/travelbugfaq.aspx

Ellers er en hund den aller beste distrasjonen for geocacher. Ingen funderer på hvorfor du står og henger ved en luktestolpe/skilt/vegg o.l. når du har en hund i hendene, det ser ikke rart ut før du står der uten hund :P

Den derimot er hakket verre om man har med hunden ;)

http://www.geocaching.com/geocache/GC42ZFZ_drammen-hundepark?utm_expid=3682814-19.IwPiGx47QSqX7HxKs4LCVA.1&guid=a993aef9-4ca9-4229-9207-c4e1d6e59bea&utm_referrer=http%3a%2f%2fwww.geocaching.com%2fmy%2fowned.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kan være jeg skaffer meg en slik. :)

Ellers var jeg ute og fant en i dag også. Har funnet syv så langt, siden jeg begynte for seks dager siden. Ikke ille det for en nybegynner, synes jeg. :lol:

Nå begynner du (og jeg) kanskje å skjønne hvorfor 100 cacher ikke nødvendigvis er så fryktelig mange? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner du (og jeg) kanskje å skjønne hvorfor 100 cacher ikke nødvendigvis er så fryktelig mange? :lol:

Hehe, ja. Det er vel ca 25-30 cacher i gåavstand fra her jeg bor (alt etter hvordan du definerer "gåavstand"), og så er det en fire-fem nær jobb som jeg kan ta før jeg reiser hjem.Men etter det er det stopp. Da må jeg sette meg i bilen for å reise og oppsøke dem - og da blir det mer tiltak med en gang. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble med på dette i går av ren nysgjerrighet, og er allerede bitt av basillen. Fant min første cache i dag! Det viser seg at det er haugevis av dem i gåavstand fra her jeg bor, så nå har lufteturene med pelsen fått enda en ny giv!

Jeg har etterhvert lyst å legge ut egne cacher, men er usikker på dette med å kontakte grunneier. Hvordan kan jeg vite hvem som eier områdene jeg ønsker å legge ut på? Kan være det er kommunen, men vanskelig å si.

Bare et lite ps til å legge ut selv, de må legges ut på koordinater fra en ordentlig device. Telefon er ikke "lov" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...