Gå til innhold
Hundesonen.no

Geocaching


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Altså, jeg aner egentlig ikke, jeg visste ikke om det før i går. Men så vidt jeg har forstått er det vel ingen regler på akkurat det. Men bør være vanntett da.

Det er mye koseligere å finne noe fysisk da, istedenfor å lese om det på en skjerm :D Sikkert ikke alle som skriver det inn på nett heller.

Ja det er jeg enig i, koselig om det ligger noe der :)

Dukket opp litt spm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 821
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cachen min ble publisert 23:15, og FTF ble logget 23:29. Dette på et utkikkspunkt litt inne i skogen. Da var det jo allerede mørkt, og cacheren hadde bedrevet "motbakkeløping" for å nå opp først. Ette

Har registrert meg :-) Jeg lastet ned den KarpeSkrotum linket til over her, har ikke gått ut for å finne noe enda, men ser ut som appen fungerer bra iallefall. Ser at det ligger en cache i parken re

I dag måtte Geita "dø" Moahahaaa. Kuleste FTF 3mil totalt! http://www.geocaching.com/geocache/GC4J5KF_fjellgeita?guid=63e3d00d-ebb7-459e-a420-34c56c1a2309

Posted Images

Er det noen regler for hvordan boks det skal være? Hvor får man tak i dem? Og tenk om uvedkommende finner dem da, og ødelegger.. Og en annen ting, hvorfor skriver man ned noe og legger i boksen, hvem skal hva med den informasjonen når det samtidig blir oppdatert på nett? :P

Jeg bruker bokser fra biltema, de er billige samt vanntette/luftette og egner seg godt ute hvis de f.eks skal ligge over vinteren eller ved regn o.l. Men alle bokser kan brukes, men hvis du bruker en dårlig boks blir de fortere ødelagt o.l. Og man har alt fra Nanocacher (små spesial bokser man bestiller på nett, på str med en skrue) til veldig store bokser.

Såklart, man kan alltid oppleve at de blir ødelagte, men man har som oftest et skriv som sier hva geocaching er o.s.v oppi boksen så hvis noen finner ved et uhell blir de som oftest lagt tilbake. Men de kan være godt gjemt da, under steiner, oppi trær, under benker, gjerne med magneter så de sitter godt!

Man skriver på loggen fordi eieren senere sjekker opp at de faktisk har vært der. Er snakk om et par millioner cacher rundt om i verden, hvis man ikke skriver i loggen har man ikke noe fysisk bevis for at man har vært der!

Selv har jeg den offisielle cache-appen fordi jeg følte kartet ble for dårlig på den andre. Men når man har funnet 3-4 stykker skjønner man fort hvor cachene er, og hvor de ligger! Jeg er vel oppi 40 stykker nå og er fortsatt nybegynner!

Og enda mer info :)

http://youngadults.about.com/od/familylife/qt/A-Peek-Inside-A-Typical-Geocache.htm

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på brukervurderingene av appene at den som er gratis kommer betydelig bedre ut. Men jeg har ikke prøvd den som koster, og jeg har ikke brukt den mye generelt, så jeg vet ikke. Men syes den ser grei ut altså. GPS'en på mobilen min er litt tullete uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har cachet en del med litt forskjellig utstyr rundt om i norge... :yes:

et par punkter...

- Gratisapper er like så bra som geocaching betal app.

- Mobiltelefoner har like gode GPS brikker som Dedikerte GPS'er.. Vær, skyer, trær, berg, bygninger påvirker mye mer--

- Blir du hekta så lønner det seg å være "Premium bruker" (180kr)

- Mobiltelefon er flott verktøy til "casual-catcing", men skal du bruke en hel dag, så duger ikke batteriet på mobilene

- Oregon 450 foreksempel, er en flott geocaching GPS, egen "app" på GPS'n...

- Det er ganske strenge retningslinjer for å legge ut en geocache, om beholder og gjemmested, beskrivelse og oppfølging..

(jeg har cachet mye, men aldri lagt ut egen cache)

Grunnen til at jeg gjør det er for å finne steder jeg ellers aldri hadde stoppet på, utsiktspunkter, hengebroer, fosser, øyer, turer osv...

Så caching foregår mest i feriene på tur... (ikke sant Hundeferie i Hemsedal anno 2008)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst! noen MÅ si meg hvor denne er! Jeg blir gal! Og det virker jo som den er sååå enkel utifra kommentarene! http://www.geocachin...0b-ffdaf6d151e3

Står du på nullpunktet? Hva er det der? Dra dit når det er dagslys en dag og ta bilder evt. Litt for langt for meg å dra til Trondheim bare for å sjekke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står du på nullpunktet? Hva er det der? Dra dit når det er dagslys en dag og ta bilder evt. Litt for langt for meg å dra til Trondheim bare for å sjekke :P

http://maps.google.com/maps?q=N+63%C2%B0+25.725+E+010%C2%B0+22.148+%28GC2K3G0%29+

Jeg har vært akkurat her, sparket bort i steinene for å se at de var løse, sjekket veggen etter sprekker, gelenderet etc... har og sett på baksiden om det kan være der, men da blir det høyere opp isåfall. Du må nok til trondheim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til Lola Pagola høres kjent ut, jeg har selv måtte gått tilbake flere ganger for å lete etter cachen, hadde jeg vært deg hadde jeg via gocaching.com. sendt en melding og spurt om eier av cachen om han kan gi noe hint. Ellers så har jeg ville lagt denne litt på hylla litt. Å starte med micro cacher når man er helt fersk kan gi store frustrasjoner. Men denne kan være en såkalt nano cache som er på størrelse med fingertuppen din. Da snakker vi om ca 10mm * 0,6mm.

Jeg kaller meg selv for fersking i dette siden jeg har snart funnet ca 130 stk, jeg har lagt ut snart 20. I starten så er de vriene nok de ordinære cachene men når man begynner med multi cacher og mysteri, da blir saken litt annerledes. En multi cache er en cache som du kanskje må gå mellom flere punkter for å finne frem til 0 punktet. Jeg har bla laget en nattcache som består av masse små reflekser som er festet i skogen, man må gå mens det er mørkt og lyse frem til selve cachen. En mysteri er en cache hvor du oftest kan sitte hjemme å løse noen oppgaver før du finner de riktige koordinatene.

Jeg bor i Bodø og vi er en gjeng her som er rimelig ivrig på dette. Vi har også noe vi kaller event, det regisreres på geocaching.com og vi møtes til en trivelig sammling. I Trondheim vet jeg at det er ganske stort miljør for dette. Trønderbataljonen kaller en gruppe seg og de finner du på egne sider, http://www.tronderbataljonen.no/. Du finner også de på facebook. Hær i Bodø har vi en klubb som kalles Bodø Pirates, www.bodopirates.net, eller på facebook.com/bodopirates.

Det kan være greit å kontakte slike der man bor også om man lurer på noe.

Min erfaring vedr mobil app og gps er variert. Jeg bruker ofte iPhonen med app når det "dukker" opp en der jeg er. Skal jeg på lengre turer laster jeg ned en fil til gpsèn og bruker denne. Som noen nevnte tidligere i tråden så har dette mye med batteri å gjøre. Dette da om din gps bruker vanlige batterier. En annen ting som er vell så viktig er at en vanlig gps er mye mer nøyaktig enn iallefall en iPhone. Skal jeg legge ut en cache kan jeg ikke bruke iPhonen, da bommer jeg med mange meter i forhold til 0 punktet.

Når det gjelder bokser så bruker jeg også bokser fra biltema. Det er ikke bare bare å bruke bokser. De MÅ være vanntette, ellers så kommer du kanskje til en boks der hele loggboka er frosset til en klump. Boksen du skal bruke bør derfor ha gummipakning med 4 lukke klaffer. De koster fra litt over 20 kr og oppover, avhengig av hvor stor du ønsker de. Jeg har funnet slike bokser på både Bunnpris, Staples, Biltema og Clas Ohlson, bla. Du kan kjøpe masse fine cacher fra feks. geowebshop.no. Jeg kjøper feks noen små metall beholdere som jeg bruker sammen med andre ting. Jeg kjøpte feks et rør fra Biltema, monterte på en bøy og festet dette på et toalett ved en parkeringsplass. Der må du bruke en magnet for å "føre" metallbeholdren ut av røret. Mange har funnet denne og synes det er morro. Jeg har kjøpt en kråke i plastikk på Jula, jeg tok et stort hull i bunnen av den og fyllte hele kråka med fugeskum, deretter så satte jeg inn en boks som det hadde vært vitamintabletter i. Når dette tørka tok jeg kråka og festet den et stykke opp i en furu uti skogen. Den ble meget populær når den ble funnet. Det jeg prøver å si er at du kan bruke alt mulig så lenge den er tett. Bytteting trenger man ikke tenke på i alle boksene.

Når en av mine cacher blir full i loggen skjekker jeg alltid om de som har logget seg på nett også har logget i boka. Har de ikke det slettes de fra nettet. Det har skjedd en gang. Jeg tok da kontakt med vedkommende og han forklarte at han ikke hadde penn. Men det ble ordnet opp i.

Mitt mål for sommeren er en cache som kalles Nordland Rundt. Her gjelder det å få logget min en cache i hver kommune i hele Nordland, Det vil si en kjøretur på ca 240 mil! Det skal bli morro, tar med teltet i bilen og drar på cachetur i cacheland!.

Jepp, det var det! :twitch:

MVH JObbern

www.jobbern.at

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, fikk litt lyst å teste, så jeg lastet ned gatis app til androide og sannelig så fins det jo masse i og rundt området her. Skal teste det ut og lære litt. Greit at man kan laste ned for offline, så man ikke plutselig får seg en uforutsett regning hvis man blir litt ivrig ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://maps.google.c...+%28GC2K3G0%29+

Jeg har vært akkurat her, sparket bort i steinene for å se at de var løse, sjekket veggen etter sprekker, gelenderet etc... har og sett på baksiden om det kan være der, men da blir det høyere opp isåfall. Du må nok til trondheim!

Oj oj oj, så ikke at det var en microcache. De er jo mini, mini, mini, mini...

http://cacheopedia.com/wiki/Microcache

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:S Men jeg skjønner bare ikke hvor de har klart å stappe inn en slik ting! Æsj... men jeg VIL finne den! Men får se om jeg finner noen andre som er litt større og i nærheten, så jeg ikke blir helt demotivert her :P

Den kan være festet på et skilt, under en benk e.l. Den kan være på størrelse med en en-kroning, eller en skrue. Det står størrelse på siden der, start med litt større cacher. Ikke engang jeg finner alle de. Funnet en, og det var ren, skjær flaks!

Tatt fra google, her ser du str på en slik cache du leter etter..

microcache.jpg

Her står det litt om cachene og størrelsen på de.

http://cacheopedia.com/wiki/Cache_Containers#Cache_Sizes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg hadde helt glemt geocaching. En jeg var sammen med holdt på med det, så jeg ble også hektet en stund. Men så tok forholdet slutt, og jeg hadde ikke gps, og vips... så glemte jeg at geocaching fantes.

Den vanskeligste cachen vi fant, var en microcach i Sandviken (Bergen). Det er kjempegøy, vi pleide å bruke figurer fra kinderegg til å legge i cachene. Lurer på om jeg og Rina må begynne med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy, vi pleide å bruke figurer fra kinderegg til å legge i cachene.

De er flittig brukt her også. De, også har jeg vane for å legge inn pez, de har gjerne holdbarhet til flere år fram i tid, og tiltrekker seg ikke dyr. Også har søstrene grene småting nå og da som jeg putter inne!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør det! Please! Jeg dør på meg! Jeg lette i stad og, men jeg skjønner ikke hva jeg overser. Jeg tror kartet viser feil eller noe jeg, for hvis den er der pilen viser så skal den være midt på veggen. Har sjekket sprekker og alt nå. Den undergangen har mange geniale gjemmesteder for slike småting, så jeg kan ikke tro annet enn at jeg leter på feil plass jeg altså.

Vurderer sterkt å sende en melding til eieren og spørre, men er det lov? Er det liksom en uskreven regel at man må finne den helt selv eller noe? Er det frekt å spørre?

Har funnet en som skal være rimelig stor nå da, så den skal jeg gå og se etter snart. Tror den kan være lettere å finne hvis kartet er riktig.

Jeg kjenner dette kan bli enda en besettelse for meg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør det! Please! Jeg dør på meg! Jeg lette i stad og, men jeg skjønner ikke hva jeg overser. Jeg tror kartet viser feil eller noe jeg, for hvis den er der pilen viser så skal den være midt på veggen. Har sjekket sprekker og alt nå. Den undergangen har mange geniale gjemmesteder for slike småting, så jeg kan ikke tro annet enn at jeg leter på feil plass jeg altså.

Hvis det er i en undergang, blir satellittsignalet sannsynligvis forvrengt/blokkert, så da er det enda mindre sjanse for at GPS-en viser nøyaktig posisjon, sammenlignet med om du f.eks. hadde stått på et åpent jorde. Med andre ord skal det mer til at du treffer på å få riktige koordinater i forhold til koordinatene til cachen.

Åh, jeg har så lyst jeg også! Men GPS er dyyyrt. :( Jeg har forsåvidt GPS på mobilen, men den er nokså tungvint å bruke. Dessuten har jeg ikke mulighet til å bruke apper og sånne fancy ting på telefonen min, og det er jeg kanskje avhengig av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i en undergang, blir satellittsignalet sannsynligvis forvrengt/blokkert, så da er det enda mindre sjanse for at GPS-en viser nøyaktig posisjon, sammenlignet med om du f.eks. hadde stått på et åpent jorde. Med andre ord skal det mer til at du treffer på å få riktige koordinater i forhold til koordinatene til cachen.

Åh, jeg har så lyst jeg også! Men GPS er dyyyrt. :( Jeg har forsåvidt GPS på mobilen, men den er nokså tungvint å bruke. Dessuten har jeg ikke mulighet til å bruke apper og sånne fancy ting på telefonen min, og det er jeg kanskje avhengig av?

Det er ikke en undergang sånn egentlig, eller jo. Altså det er en undergang, også er det trapper på hver side, med kriker og kroker. Og er der det virker som det er gjemt, for pilen peker godt utenfor tunellen. Men du sier forsåvidt noe der, det kan jo hende likevel da.. at det faktisk er rett innenfor undergangen. Lette grovt der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig... Det er mosomst å finne cacher hvor folk har skrevet litt om det skjedde noe, men det gjelder bare de større avsidesliggende..

Micro og nano cacher går det seff ikke, da er det bare å sniksignere å få den på plass uten at mugglers merker det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sur! Det er en skikkelig dårlig kombinasjon å ha kjempelyst til å drive med dette, og samtidig suge skikkelig til det. Har lett etter to andre i dag, nada nix! Den ene skulle jo til og med være normal størrelse, med gjenstander inni, på et enkelt sted! Det er så irriterende! Hvorfor står det ikke en pil ned på boksene? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola, du ser vanskelighetsgraden, start med 1 / 1 cacher så du ser litt linjen i hvordan de gjemmes...

De som gjemte cachen er noen irriterende gjnnomtenkte fjomper av og til...

De små er sjelden og aldri en boks, men en filmrullboks eller mindre, ofte festet bak eller under på steder man ikke klarer å stikke hodet, eller utformet så de går i et med resten... Har en stolpe 5 bolter, så kan den ene bolten være en falsk bolt som faktisk er en beholder... ;)

Jeg hater By-cacher, små jævler som gjemmer seg på en av de 1000 gjemmestedene i nærheten av 0-punkt, et nullpunkt man ikke får når man står i en by pga byggninger... :P

Kom deg litt ut av sentrum å start med 1 / 1 cacher, så tror jeg de fort blir enklere å finne når du er fersk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...