Gå til innhold
Hundesonen.no

Kifani hundeutstyr - erfaringer?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Såvidt jeg husker fikk jeg aldri noe svar, og jeg var nok ikke den eneste som sendte de mail på den tiden :)

Jeg skal sende en mail i dag jeg! Og si at det er jo en liten stund siden saken, men etter å ha forhørt meg kommer det ikke på tale å handle hos de. Så de forstår at det ikke blir glemt igjen så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor er det dumt med boikotting? Jeg har ALDRI hetset Kifani eller skrevet hatmail, men sendt en saklig mail om hvorfor jeg velger å ikke handle der lengre. Du tror det blir skjult fremover? Det

For å si det sånn da så er det igrunn utroolig dumt med både hetsing, hatmail og boikotting! Kifani var ærlig og fortalte hva de gjorde, men tror nok det blir skjult nå fremover... De ser jo hvordan d

Kjøpt en valp i feil farge fra en oppdretter som aldri har avlivet valper med feil, og tatt den valpen med OVERALT slik at den synes. Hun har vært utstilt på rasespesialer, vært med på rasetreff, vært

Det er nok ganske vanlig at slikt skjer dessverre; hvite boxere, valper med feil hårlag, ridgeløse RR osv, og disse var "uheldige" nok til å nevne det på hjemmesiden. Men det gjør det ikke mer ålright i mine øyne, og derfor handler jeg ikke der lengre :) Men jeg forstår at ikke alle ønsker å boikotte såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://hundesonen.no...ge__hl__boikott

Jeg kommer aldri til å handle hos de igjen noen sinne, og det har jeg sendt mail til de om. Utrolig flotte halsbånd har de, men det kan jeg finne andre steder :)

Visste ikke at det var det oppdrettet selv, selvom jeg husker saken godt.. Nei, finnes tross alt så å si identiske halsbånd andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har det aller bredeste. Husker ikke hvor bredt, men 5-6 cm?

http://hundesonen.no...ge__hl__boikott

Jeg kommer aldri til å handle hos de igjen noen sinne, og det har jeg sendt mail til de om. Utrolig flotte halsbånd har de, men det kan jeg finne andre steder :)

Jeg har også halsbånd derfra, og to spesialsydde vinterdekken. Jeg har ingenting å si på kvalitet eller service, men jeg kjøper ikke mer derfra.. Jeg bruker det jeg har kjøpt, og om folk spør, så sier jeg hvor det kommer fra, men forteller også hvorfor de ikke bør kjøpe derfra. Ved å ta et moralskt standpunkt, er vi med på å bedre etikken rundt valper med "feil".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn da så er det igrunn utroolig dumt med både hetsing, hatmail og boikotting! Kifani var ærlig og fortalte hva de gjorde, men tror nok det blir skjult nå fremover... De ser jo hvordan det gikk med kifani og det hjelper ikke, annet enn at oppdrettere nå kommer til å skjule dette fremover :/ veldig dumt! (neeei!! jeg støtter ikke det de gjorde... Jeg støtter ikke avliving av valper med skjønnhetsfeil :) )

men dette skjer i mange raser! Dalmatinere med patch, hvite boxere, ridgeback uten ridge... Sikkert flere raser også, men det var de jeg kom på :) Skulle ønske det ikke ble gjort!

Sorry! Veldig OT ;)

jeg er fornøyd med kvaliteten, utseende og broderingen også :) Det var en gang det ble slitt fort og da sendte jeg mail og fikk med et nytt halsband med en gang, uten ekstra kostnader! Jeg fikk feil en gang også (halsbandet for lite) og fikk et nytt et gratis ;) så da satt jeg der med to flotte halsbånd!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både tjenestedekken til Aiko og to halsbånd til hver av jentene fra Kifani, som jeg rakk å bestille før de bestemte seg for å fortelle at de drepte valper. Vi er ofte så indignerte pga sånne ting, uten å kunne gjøre noe med det, men her er det altså mulig å vise sin avsky ved å ikke bestille.

Nå har jeg bestilt to halsbånd fra minxdesign, og er superfornøyd. Her blir uttrykket et annet, fordi hun trykker teksten på båndet heller enn å brodere, men det går ikke av noe lettere enn trådene på broderier løsner. I tillegg er det veldig mange flere muligheter mtp farger og tekstiler, så mens Aiko har et i kornblått med hvitt og blått kuskinn og tekst i sølv, har Imouto ett i svart med hysterisk grønn fleece og tekst i grønn paljett, hehe. Litt som ei kordame hos Elton John. :lol: Kan legge ut bilder fra pc etterpå.

Edit: Lagt til bilde:

DSC_6412.jpg

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn da så er det igrunn utroolig dumt med både hetsing, hatmail og boikotting! Kifani var ærlig og fortalte hva de gjorde, men tror nok det blir skjult nå fremover... De ser jo hvordan det gikk med kifani og det hjelper ikke, annet enn at oppdrettere nå kommer til å skjule dette fremover :/ veldig dumt! (neeei! jeg støtter ikke det de gjorde... Jeg støtter ikke avliving av valper med skjønnhetsfeil :) )

Hvorfor er det dumt med boikotting? Jeg har ALDRI hetset Kifani eller skrevet hatmail, men sendt en saklig mail om hvorfor jeg velger å ikke handle der lengre.

Du tror det blir skjult fremover? Det ER skjult, dette her var kun en "lekkasje". Jeg kan aldri finne på å bevisst handle hos noen som tar livet av 2 dager gamle valper (som de bevisst har avlet frem) i god tro om at det hindrer folk i å skjule slik avliving! Ved å vise avsky mot slikt viser vi at dette IKKE godtas, uansett hvor vanlig det er.

men dette skjer i mange raser! Dalmatinere med patch, hvite boxere, ridgeback uten ridge... Sikkert flere raser også, men det var de jeg kom på :) Skulle ønske det ikke ble gjort!

Det var jo nettopp det jeg sa. Og godtar du det fordi det skjer på flere raser? Fordi det er vanlig? Utrolig.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn da så er det igrunn utroolig dumt med både hetsing, hatmail og boikotting! Kifani var ærlig og fortalte hva de gjorde, men tror nok det blir skjult nå fremover... De ser jo hvordan det gikk med kifani og det hjelper ikke, annet enn at oppdrettere nå kommer til å skjule dette fremover :/ veldig dumt! (neeei! jeg støtter ikke det de gjorde... Jeg støtter ikke avliving av valper med skjønnhetsfeil :) )

men dette skjer i mange raser! Dalmatinere med patch, hvite boxere, ridgeback uten ridge... Sikkert flere raser også, men det var de jeg kom på :) Skulle ønske det ikke ble gjort!

Sorry! Veldig OT ;)

:o Så fordi hun er ærlig om det så skal hun liksom ikke møte motstand? Hva om jeg var ærlig og sa jeg bruker strøm, slår hundene med kjepp og sulter de i to uker om de ikke jobber godt nok? Slipper jeg motstand fordi jeg sier det høyt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig vanskelig å ta stilling i denne saken, kanskje fordi det er min egen rase, og fordi Aleksander og Marianne er utrolig hyggelige mennesker som har gjort mye for klubben og rasemiljøet.

De gjorde en feil ved å avlive valpene, det er vel ingen uenige om. En grov feil, og jeg er ikke sikker på hvorfor de ikke trodde de skulle få solgt valpene, siden jeg ihvertfall ikke har hørt noe om at det har vært noe problem (vi var i kontakt med 3-4 oppdretter da vi skulle ha RR, og fikk ikke ridgeløs fordi de var allerede lovet bort).

Alle mennesker kan gjøre feil, og de har betalt ganske dyrt for sin. De kommer neppe til å ha kull igjen med det første, fordi alle som sjekker litt kommer ikke til å ville kjøpe valp fra dem. Og de ble utsatt for ganske mye hets på grunn av denne saken.

Det er ingen unnskyldning for hva de gjorde, samtidig så tok de ihvertfall ansvaret for det. Og DET står det respekt av. De visste nok at de kom til å få reaksjoner, men så voldsomt var neppe forventet.

Og, jeg håper det de gjorde får folk til å gjøre en litt større innsats til å få slutt på dette i egne raser. Alle dere som boikotter Kifani, hva har dere gjort for å få mer åpenhet om avliving av valper med eksteriørfeil, større toleranse for individer med eksteriørfeil?

Edit: Sånn utover å boikotte Kifani da, som jeg ikke tror har noen innvirkning på noen andre enn Kifani selv. Jeg ser overhodet ikke hvordan det skulle påvirke en oppdretter som avliver dalmatinervalper med feil tegninger at Kifani ikke får solgt hundeutstyr...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, jeg håper det de gjorde får folk til å gjøre en litt større innsats til å få slutt på dette i egne raser. Alle dere som boikotter Kifani, hva har dere gjort for å få mer åpenhet om avliving av valper med eksteriørfeil, større toleranse for individer med eksteriørfeil?

Veldig bra innlegg.

Jeg har gjort det jeg kan gjøre, nemlig å vise avsky mot slikt. Hva mener du vi skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, jeg håper det de gjorde får folk til å gjøre en litt større innsats til å få slutt på dette i egne raser. Alle dere som boikotter Kifani, hva har dere gjort for å få mer åpenhet om avliving av valper med eksteriørfeil, større toleranse for individer med eksteriørfeil?

Kjøpt en valp i feil farge fra en oppdretter som aldri har avlivet valper med feil, og tatt den valpen med OVERALT slik at den synes. Hun har vært utstilt på rasespesialer, vært med på rasetreff, vært med på utsdommerutdanning, tatt K-test, MH og FA, vært på kurs sammen med KUN tradisjonelle raser osv osv.

Og hele veien har jeg informert om at det har vært tradisjon for å avlive denne fargen, men jaggu meg er de like gode familiehunder OG brukshunder som de i "rett" farge. Til de som har hatt int av å kjøpe fra harlfamilien, har jeg bedt de sjekke dogweb og hunddata for å se om oppdretter har avlivet feilfargede valper tidligere. Om det ikke er reg valper med farge merle eller X (fawn merle eller merlequin feks, de har ikke egen fargekode) IKKE kjøp derfra! Og folk lytter! I Sverige er det nesten ingen som avliver feilfargede lenger, for bare 5-6 år siden gjorde minst 80% det. I Norge er det kun to oppdrettere innen harlfamilien, og de har heller aldri avlivet feilfargede valper.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg.

Jeg har gjort det jeg kan gjøre, nemlig å vise avsky mot slikt. Hva mener du vi skal gjøre?

Tja, finnes det i din rase®? Vet du det? Tror du det?

Hvorfor finnes det ikke noen individer med eksteriørfeil i din rase? (hypotetisk, jeg kjenner ikke rasene dine så godt)

Opplyser raseklubben om eksteriørfeil og om noen oppdrettere avliver valpene? (mener ikke å navngi at "disse avliver valper med feil", men å opplyse om at det kan forekomme)

Hva er tradisjonene på det i rasen, i Norge og utlandet?

Som med så mye annet tror jeg at en nøkkel her er åpenhet og informasjon. Dersom raseklubber og oppdrettere vil innrømme at det forekommer i deres rase vil valpekjøpere også bli bevisst på det, mange vil kunne vise interesse for å ta valper med feil, og i tillegg vil man kunne kartlegge kombinasjoner og linjer som kanskje produserer mer feil enn andre. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt to halsbånd fra Kifani, og er fornøyd med kvaliteten på de. Om jeg skal ha noe liknende igjen, så nøler jeg ikke med å bestille fra Kifani, ettersom de ligger lavere i pris.

At jeg velger å bestille fra Kifani har ikke noe med at jeg velger å støtte de i saken om avl, men fordi jeg liker produktene de lager når det kommer til hundeutstyr.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt to halsbånd fra Kifani, og er fornøyd med kvaliteten på de. Om jeg skal ha noe liknende igjen, så nøler jeg ikke med å bestille fra Kifani, ettersom de ligger lavere i pris.

At jeg velger å bestille fra Kifani har ikke noe med at jeg velger å støtte de i saken om avl, men fordi jeg liker produktene de lager når det kommer til hundeutstyr.

Akkurat det samme gjelder her. Jeg har tjenestedekken og to halsbånd fra Kifani + til min mors hund. Jeg har bestilt fra andre som er linket her og ble ikke fornøyd. Nå går de bare i hurtta bånda uansett menne.

Det de gjorde var feil men at de skal få svi for det livet ut synes jeg blir for drastisk, er bedre som Simira sier å prøve å få det mer frem i lys i alle raser.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme gjelder her. Jeg har tjenestedekken og to halsbånd fra Kifani + til min mors hund. Jeg har bestilt fra andre som er linket her og ble ikke fornøyd. Nå går de bare i hurtta bånda uansett menne.

Det de gjorde var feil men at de skal få svi for det livet ut synes jeg blir for drastisk, er bedre som Simira sier å prøve å få det mer frem i lys i alle raser.

Har de sagt beklager eller noe da? Har de sagt det ikke blir gjort mer?

Hva var du ikke fornøyd med fra de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, finnes det i din rase®? Vet du det? Tror du det?

Hvorfor finnes det ikke noen individer med eksteriørfeil i din rase? (hypotetisk, jeg kjenner ikke rasene dine så godt)

Opplyser raseklubben om eksteriørfeil og om noen oppdrettere avliver valpene? (mener ikke å navngi at "disse avliver valper med feil", men å opplyse om at det kan forekomme)

Hva er tradisjonene på det i rasen, i Norge og utlandet?

Det blir stadig født overtegnede aussier, både i Norge og utenfor Norge. Det er fullstendig godtatt i rasemiljøet, og man blir ikke sett ned på om dette skjer. Min egen oppdretter har nå to overtegnede aussievalper til salgs, og selv om det ser ut til at hun blir sittende igjen med de en stund over leveringstid så avlives de ikke. De selges som bruks- og familiehund, med beskjed om at de ikke har noe å hente på utstilling.

Jeg kjenner ikke så godt til kelpieavlen, jeg tviler sterkt på at det der avlives hunder med feil, fordi rasen først og fremst avles som brukshund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å skal bestille fra minxdesing, men får ikke til kontonr greia.. Noen som kan forklare hvordan man betaler inn til postgirokonto fra nettbank? *kanikkeslikeavanserteting* :P

Man skriver vel bare inn kontonr (11 siffer) på vanlig måte, vel...? Ingen punktum eller mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya har et halsbånd fra Kifani, som jeg liker godt. Men selv om jeg kunne tenkt meg til Smula også såskjer det ikke. Jeg velger å ikke støtte en oppdretter som tar livet av friske valper økonomisk.

På DS ble tidligere hvite valper avlivet. Nå er fargen godkjent som egen fargevariant hos FCI. Er vel den veien det går med merle GD og hvite boxere også kan det se ut som. Det er det man gjør om det er en "defekt" som ikke har noe å si for hundens helse: man jobber for å få det godkjent, eller man har hundene som familiehunder (de aller aller aller fleste hundene i Norge lever jo som nettopp familiehunder).

Fint at de var ærlige om det, men jeg støtter dem ikke økonomisk lell - i alle fall ikke når det finnes mange mange like gode alternativer å få tak i.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skriver vel bare inn kontonr (11 siffer) på vanlig måte, vel...? Ingen punktum eller mellomrom.

Ja, hadde bare vært så enkelt så.. :P Det er ikke 11 siffer.. :P Kan legge ut det som står på siden om betaling.

Du har valt att betala via förskottsbetalning: Du betalar in summan på postgirokonto, PG 384405-7. När summan för din beställning finns på kontot så behandlas ordern. Skriv ditt namn som avsändare.

Dette godtar ikke min nettbank, siden det ikke er nok siffer..

Edit: For og ikke kuppe tråden helt å gjøre den helt OT, så har frøkna hær i hus også ett halsbånd fra Kifani, er fornøyd med kvaliteten og båndet er kjempe fint. Jeg bestilte det til jul til hunden, men da ante jeg ikke att de avliva små valper. :icon_confused: Nå vet jeg det og da blir jeg nok ikke å bestille der mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å skal bestille fra minxdesing, men får ikke til kontonr greia.. Noen som kan forklare hvordan man betaler inn til postgirokonto fra nettbank? *kanikkeslikeavanserteting* :P

Man skriver vel bare inn kontonr (11 siffer) på vanlig måte, vel...? Ingen punktum eller mellomrom.

Du får ikke betalt inn når det er utenlandsk kontonr. Jeg åpna konto på Payson, og etter å ha scanna inn bilde av bankkortet mitt samt en regning som viser at jeg bor der jeg bor (jeg blei ganske skeptisk da jeg så det kravet, og lagde tråd her, men det er helt greit), er det bare å betale på vanlig måte med bankkort.

Jeg har også et halsbånd fra Vibri, som Mini lenker opp til, men det var grusomt dyrt.

Så til dette om hva vi enkeltpersoner gjør for å bidra til større åpenhet rundt feilfarga hunder eller andre eksteriøre feil:

Jeg har tatt med meg Aiko rundt på absolutt alt siden hun var bitteliten, og "alle" veit hvem hun er og elsker henne. Dette til tross for at hun går som hun har bleie pga en medfødt skjelettfeil. Jeg har stilt henne ut og grått av stolthet fordi dommere og de rundt ringen ser det fantastiske forholdet vårt og den utrolige personligheten til den hunden før de ser at hun humper. I tillegg oppmuntrer vi i raseklubben de med kremfarga shibaer å sende inn bilder til kalenderen, å være med på treff, og jeg er også "kontaktperson" for alle som vil i Oslo-området, og da spesielt dem med kremfarga hunder, fordi vi vil at de også skal føle seg som en del av rasemiljøet.

Så jeg lar være å bestille fra Kifani med god, sjølrettferdig samvittighet, uten å drive med sjikane eller andre ufine metoder. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...