Gå til innhold
Hundesonen.no

Tamaskan


Tigerstedt
 Share

Recommended Posts

Tamaskan

Tamaskan er en stor hund med et ulvelignende utseende. Den er mindre enn Europeisk ulv, omtrent på størrelse med rød ulv (Canis Rufus), dvs litt høyere enn en Schæfer. Utseendemessig har Tamaskan noe lengre ører enn ulver og et mer avrundet og tydelig stopp mellom snute og hode.

Tamaskan_dog.jpg

Historikk

Tamaskan, eller Tamaskan-hund, er det siste skuddet på stammen innenfor flere avlsprogram som startet på 80-tallet hvor man ønsket å fremavle en hund med et ulvelignende utseende. De fleste andre slike avlsprogram ble offer for ”design-hund-syndromet” i betydningen av at popularitet ble ensbetydende med økt ”produksjon”, eller innavl og helseproblemer på godt norsk. Mye av problemet var først og fremst at disse programmene ikke hadde en felles styring men var prisgitt de enkelte oppdretternes motiver.

For å hindre at samme skjebne skal tilfalle Tamaskan-hunden er det opprettet en internasjonal oversiktskomité bestående av oppdrettere, the Tamaskan Dog Register (TDR), hvor alle avlshunder er registrert. Potensielle parringer må godkjennes av denne komiteen før avl finner sted.

Utseende

Tamaskan har tre farger som rasestandard: grå, sort og rød, i hovedsak de samme fargene som ulver ofte deles inn i.

Pelsen er tykk med myk underpels og grovere dekkhår. Hodet skal ha en tydelig ulvemaske. øyenfargen er fra gul til brun. Blå øyne eller øyne med forskjellig farge regnes som diskvalifiserende.

Kroppen er smidig og slank med lange bein. Kroppsvekten ligger på mellom 29kg og 43kg og en høyde på fra 63cm til 84cm for en hannhund. Tispene er spedere og har mer feminine trekk.

Tamaskan.jpg

Tamaskan hannhund

Tamaskan er en flerbrukshund som trives både med trekksele, oppakning og spor. Den ser ut til å ha et sterkt flokkinstinkt, sannsynligvis etter Huskey-opphavet og er svært samarbeidsvillig, sannsynligvis etter Schæfer-opphavet (se for øvrig opphav).

Oppførsel

Hunden har mye språk, både vokalt og i kroppen. Velkomsthuling er ofte mer naturlig for en Tamaskan enn velkomstbjeff. I henhold til Oslo Hundeskole har Tamaskanen instruktøren hadde på kurset ”mer hundespråk en noen annen hund” han hadde sett. Tamaskans går erfaringsmessig veldig godt overens med andre hunder.

Hundehold

Tamaskans trenger mye mosjon og trives ikke alene. I likhet med sine Husky-forfedre vil en Tamaskan som kjeder seg kunne gå løs på gjenstander i huset eller i hundegården. Dette inkluderer gipsvegger, tepper, ledningssystem i bil etc. Enhver innhegning bør bygges som et Fort Knox og hunden bør være under oppsyn frem til alle innhegningens svakheter har blitt kartlagt.

Opphav

Rasen er basert på en blanding av et utvalg av finske trekkhunder, Malamute, Huskey og Schæfer i USA og Finland, og deretter i England. Malamute ble innblandet for størrelse og lynne samt mørk farge.

I henhold til FCI er Tamaskan å regne som en blandingshund i og med at avlsboken ble lukket i 2002 og er alt for ung til å bli akseptert av noen kennelklubb.

Avlsprogram

Avlsprogrammet ligger svært nært opp til det man finner hos NKK. Man søker å ikke parre hann og tispe mer enn en gang i løpet av livet, og man skal helst ikke ha mer enn maksimalt 1 kull annen hvert år. Eiere blir grundig screenet og ventelister på over et år er ikke uvanlig. Skulle rasen bli mer populær kan man regne med ennå lengre ventelister.

Avlsboken kan i dag sees på som semi-lukket i den betydning av at rasestandarden er satt, men man er prinsipielt åpne for å ta inn andre hunder som oppfyller rasestandarden. Dette skjer så å si aldri i praksis. Eventuelle kandidater må behandles av TDR før disse kan tas inn. Man kan naturligvis velge å se ned på en slik ”slapp” og ”liberal” holdning til rasestandard, eller man kan velge å se dette som en spennende utvikling man kan følge i en potensiell ny, FCI-godkjent rase et sted i fremtiden.

Det bør nevnes at det finnes en oppdretter i USA som holder sin egen linje. Denne linjen er en tidligere Tamaskan-linje som det i dag ikke ønsker å samarbeide med TDR. Rasesammensettingen hos denne linjen er ukjent og TDR frykter at linjen er tilknyttet en Puppy-mill, desverre.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tamaskan Tamaskan er en stor hund med et ulvelignende utseende. Den er mindre enn Europeisk ulv, omtrent på størrelse med rød ulv (Canis Rufus), dvs litt høyere enn en Schæfer. Utseendemessig har T

Nå ble jeg faktisk veldig glad for at du ikke stupte ned i skyttergraven eller gikk rett i strupen på meg! Det er en ærlig sak å velge hund etter utseende, så lenge man har et bevisst forhold til hva

Fant noen bilder gitt. Aner ikke hvordan jeg får lastet dem opp på siden, så prøver via FB 3 mnd gammel (ny i nysnø) Koseklump på 5 mnd Rundt 9 mnd og ca 1 år En uvane i henne e

Interessant lesing :) Jeg forstår det slik at du og denne helt fantastiske hunden din er bosatt i Norge? Ettersom dette ikke er en anerkjent rase, hvilke papirer kan man vise til for å bevise at det ikke finnes spor av ulv i hunden? Jeg tenker da selvsagt på forbudet mot ulv/hund-krysninger. Unnskyld hvis jeg spør dumt, jeg har rett og slett ikke peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dette ikke er en anerkjent rase, hvilke papirer kan man vise til for å bevise at det ikke finnes spor av ulv i hunden?

Det vanligste spørsmålet ;)

Alle avlshunder er registrert og stamtavle følger med. Og, om man er sitt ansvar bevisst, en separat DNA-test for å sjekke opphav for å være sikker på at ingen prøver å selge deg katta i sekken. DNA-prøven jeg fikk gjennomført viser ingen spor av ulv, kun bikkje av ymse slag :) (Valgte å utføre en siden hun var den første i Norge). Og, selvsagt, i og med at hun kom fra England (tollklarert og momset og litt reisesyk, stakkar) gjelder alle EØS-garantier for varer og tjenester (med tanke på katta i sekken som NKK heldigvis har begynt å advare mot)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte hunder på bildene!

Kanskje fordi jeg synes de lignet en del på en mørkmasket Siberian av arbeidslinjer. Ta dette som et kompliment for jeg synes Siberians i alle farger og fasonger er flotte hunder! Men disse er tydeligvis betraktelig større ;)

Så virker det som lynnet er et ganske annet enn på Siberians generelt.

Ville du klassifisert det som en spisshund? eller er den mer "Schäfer"?

Hadde vært moro å møtt hunden din engang. Høres jo ut som Tamaskan programmet er ganske så seriøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, det spørsmålet har da ikke noe i en rasetråd å gjøre?

Beklager, men det er noe jeg virkelig lurer på. Det ser ut til at ulvelignende hunder er på vei "in" og da lurer jeg på hvorfor man designer nye raser - jeg mener - når vi har mer enn nok å ta av. Eller har vi ikke det? Hva gjør tamaskan så unik, når vi har schæfer, saarloos, jämthund, vi har husky (i flere varianter), samt de litt kraftigere typene som grønnlandshund og alaskan malamute. I tillegg så er jeg litt ambivalent ifh til det å produsere "masse" ulvelignende hunder, når vi har en lov med ganske strenge rammer. Plutselig står man der, med en tamaskan for eksempel, uten papirer (ja - det kan faktisk skje) og skal kunne bevise at hunden er lovlig. Og kanskje er den det, kanskjer er den ikke det, for med økt popularitet, er sannsynligheten for forekomsten av slepphendte oppdrettere større.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det er noe jeg virkelig lurer på. Det ser ut til at ulvelignende hunder er på vei "in" og da lurer jeg på hvorfor man designer nye raser - jeg mener - når vi har mer enn nok å ta av. Eller har vi ikke det? Hva gjør tamaskan så unik, når vi har schæfer, saarloos, jämthund, vi har husky (i flere varianter), samt de litt kraftigere typene som grønnlandshund og alaskan malamute. I tillegg så er jeg litt ambivalent ifh til det å produsere "masse" ulvelignende hunder, når vi har en lov med ganske strenge rammer. Plutselig står man der, med en tamaskan for eksempel, uten papirer (ja - det kan faktisk skje) og skal kunne bevise at hunden er lovlig. Og kanskje er den det, kanskjer er den ikke det, for med økt popularitet, er sannsynligheten for forekomsten av slepphendte oppdrettere større.

Jeg synes problemstillingen er både viktig og interessant, men kanskje det passer bedre i en egen tråd? Det er jo langt flere hunde"raser" som skal ligne ulv, og mange har antagelig ikke like utarbeidede retningslinjer som Tamaskan virker til å ha. Jeg kjenner ingen av dissse rasene personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Hvordan er jaktinstinktet på de? :)

Verken mer eller mindre enn andre hunder :) . Eksempelvis trigger miniatyrhunder lek (gjerne med Tamaskanen som den "underkuede" parten) heller enn jakt når hun løper løs i hundeparken. Alt i alt ser hun ut til å ha mer flokkinstinkt enn jaktinstinkt (sannsynligvis fra trekkhundsiden av avlen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste spørsmålet ;)DNA-prøven jeg fikk gjennomført viser ingen spor av ulv, kun bikkje av ymse slag :)

Hvilken DNA test kan skille hund fra ulv og finne evt blandinger? Hvor sendte du denne prøven? Dette må være nytt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en nydesignet rase for å tilfredstille folks ønske om et spesifikt utseende på hunden sin. Med alle de samme problemstillingene og utfordringene som enhver ny "rase" opplever.

(Hvis man skal tro raseklubben, da).

Mari - DNA-testen er utelukkende for å sikre at opplysningene i stamboken stemmer, det har vært mye ikke-dokumenterte kombinasjoner her siden oppstarten på 1980-tallet.

http://www.tamaskan-dog.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari - DNA-testen er utelukkende for å sikre at opplysningene i stamboken stemmer, det har vært mye ikke-dokumenterte kombinasjoner her siden oppstarten på 1980-tallet.

http://www.tamaskan-dog.com/

Det var det jeg tenkte. DNA testen sier ingenting om det er ulv eller hund, den sier utelukkende om mor er mor og far er far. Greit å ha i bakhodet, Tigerstedt. Vi gjør det samme på amerikansk bulldog for øvrig, men når alt kommer til alt er testen egentlig ganske ubrukelig. Iallfall i tilfellet med tamaskan, hvor man selv tar prøvene som blir sendt inn.

På amstaff og staff, som bruker lignende prøver, var det er krav at prøvene skulle tas av veterinær som scannet chip for å bekrefte at det ble tatt prøver av riktig hund.

Beklager OT, det er flott at du trives så godt med hunden din! Det er det aller viktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er sinnet over blandingsavl for utseende? Engasjementet fra Labradoodle/goldendoodle-trådene? Er det fordi hunden er mer estetisk pleasing for øynene enn doodlene, så det er lettere å holde kjeft da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvor er sinnet over blandingsavl for utseende? Engasjementet fra Labradoodle/goldendoodle-trådene? Er det fordi hunden er mer estetisk pleasing for øynene enn doodlene, så det er lettere å holde kjeft da?

Intressant at du tar opp dette, for det har streifet meg også. Dette er likefullt en designerhund laget for å være "eyecandy". Jeg har ikke noe problem med sarloos, TSU eller andre Ulvehunder, men jeg ser ikke behovet for å lage en hund som Tamaskan. Jeg kan til nød forsvare at det er avlsregler på rasen lik det er på AH, noe som gjør at rasen på sikt vil bli mer homogen. Men jeg kan ikke helt se at det er mer nødvendig å produsere Tamaskan enn det er å produsere Borderdoodler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er sinnet over blandingsavl for utseende? Engasjementet fra Labradoodle/goldendoodle-trådene? Er det fordi hunden er mer estetisk pleasing for øynene enn doodlene, så det er lettere å holde kjeft da?

Jeg tror ikke det handler om at de er mer "estetisk pleasing" - "beauty is in the eye of the beholder", som kjent. Her handler det vel mer om målgruppen, det er vel neppe "vanlige familier med småbarn" som ønsker seg en frisk og røytefri hund som står på kundelisten? De skaffer seg som krompe-familien en doodle, ikke en tamaskan?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror ikke det handler om at de er mer "estetisk pleasing" - "beauty is in the eye of the beholder", som kjent. Her handler det vel mer om målgruppen, det er vel neppe "vanlige familier med småbarn" som ønsker seg en frisk og røytefri hund, de skaffer seg som krompe-familien en doodle, ikke en tamaskan?

Men rent prinsipielt så er det vel ingen forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig står man der, med en tamaskan for eksempel, uten papirer (ja - det kan faktisk skje) og skal kunne bevise at hunden er lovlig. Og kanskje er den det, kanskjer er den ikke det, for med økt popularitet, er sannsynligheten for forekomsten av slepphendte oppdrettere større.

Veldig viktig problemstilling, ikke minst med tanke på foregående avlsprosjekter (Nothern Inuite og Utonagan som begge hadde samme mål som Tamaskan) der dette skjedde. Slik Tamaskan-prosjektet angriper dette er gjennom det omtalte registeret. Dersom jeg skulle ville ha valper må dette godkjennes av registeret og en passende make måtte velges (fjernt nok fra min hunds stamtre). Dersom jeg skulle velge å ikke følge disse retningslinjene, får jeg ikke lov til å kalle valpene Tamaskan.

I teorien, siden FCI og NKK ikke har noe med Tamaskan å gjøre, ville jeg ikke fått noen legale problemer her. Men ethvert videre samarbeid med andre Tamaskan-oppdrettere ville vært utelukket. Så det ville vært litt som å skyte seg i foten gjennom hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...