Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed


Ane
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge lurt på hva neste rase skal bli, og har i det siste kommet til å tenke på samojed. Jeg vet svært lite om rasen, så derfor er jeg nå ute etter informasjon og erfaringer om rasen. Har vært inne i begge samojedtrådene her, men syntes ikke de var for informative.

Er det stor forskjell på "bruks" samojed og de som bare stilles ut? Uten at jeg vet noe særlig om rasen enda, så tenker jeg at det vil være en hund jeg vil både drive trekk(hobbybasis, kanskje kjøre et løp eller to) og stille ut. Det som er viktigst for meg(etter å nå ha en usikker border collie) er at den kan gå fint sammen med voksne, barn og andre hunder uten at jeg hele tiden må følge den med haukeøyne og lese hver minste bevegelse på dyret. Jeg skjønner dette er veldig individuelt, men noen raser er jo mer og mindre sosiale enn andre generelt. Jeg lurer også på hvordan det er å ha samojed løs?

:) De to andre rasene jeg ser på, som jeg har sett på fra før jeg kjøpte bc, er labrador eller golden. Jaktvariant på begge. Men hva jeg vil bruke dem på er jo forskjellig. Om jeg kjøper retriever blir det jo trening mot konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå er arbeidshelga over!

Skal prøve å svare så godt jeg kan, og vi kan ta det letteste først. Det å ha en samojed løs KAN gå bra, men jeg sier til mine valpekjøpere at de må regne med at den ikke kan gå løs, og heller ta det som en bonus om den kan gå løs. En del har for mye jakt i seg til å kunne gå løse, mens andre helt fint kan gå løse.

100807-28.jpg

(ikke alle er gale etter sau! men løse på sauebeitet, nei tror ikke det..)

Det jeg skriver her skriver jeg ut fra mitt utgangspunkt som ”bruks” tilhenger, og oppdretter. Jeg kjører slede/vogn med mine 4-6 dager i uka, og er opptatt av å bevare samojeden som en polart-tilpasset trekkhund.

0904126.jpg

Du kan fint stille ut en ”bruks”-samojed! Men, en må se an dommeren litt mer med en ”bruks”samojed en om man har hund fra show-linjer. Det er ikke noe problem å få cert og championat på en brukshund! Det vil nok ta litt lenger tid selv om hunen er god, da en del dommere, spesielt engelske og søreuropeiske ikke foretrekker bruks-typen, men vil ha mer bamsete showhunder.

Hovedforskjellen ligger mye i bygning, kropp og pels. En showhund har ofte mye mer pels, og dette er ikke noe vi som har brukshunder ønsker å ha så mye av. Pelsen skal være polart-tilpasset, dvs relativt kort tett underull og ikke alt for lange dekkhår. Ikke grønnlandshundpels, men heller ikke som en chow-chow. Pelsen skal være selvrensende, og ikke for myk. Pelsen skal ideelt sett være snø-avvisende, men her er det ikke alle som holder mål, verken bruks eller show-varianten dessverre, selv om det er en egenskap man ønsker å ha. En samojedpels skal være så vannavvisende at den ikke blir våt til huden om det regner. Med for tykk pels kommer gjerne mer problemer med våteksem da det er vanskelig å få de 100%tørre inn til huden etter bad.

For mye pels er upraktisk, hundene blir for varme både sommer og vinter. Mine bruks-sammiser har mer en nok pels til å klare seg i kaldt klima, og de klarer seg greit på sommeren også. Kjører de selvsagt ikke på varme sommerdager (over 15 grader blir det for varmt for de å trekke, synes jeg), men vi har gått lange fjellturer i bra varmt vær, og så lenge de har bekker/vann så har det gått helt fint. Det er tungt å trene, også vinterstid, om ullgenseren er for tykk :)

100807-9.jpg

(bilde: eldste gutta mine i trollheimen, minst 24 grader og vindstille. Topptur til Geithetta. )

En hund fra brukslinjer er ofte lettere enn show-hundene. Min hannhund, Frost, på 3 1/2 år er 24 kg, en tilsvarende høy (59 cm) show-hund veier gjerne 30 kg… Showhunden er gjerne mer kortbeinte, og har mye mer masse i kroppen, store og runde hunder. Ser også stadig mer lavstilte hunder som ville hatt problemer med å utføre de oppgaver rasen var tenkt til. Det er ikke praktisk å være kortbeint når en skal være sledehund i polare strøk!

Brukoppdrettere vil ha en ikke for bratt stopp på hundene, dette handler også om polare-trekk, og hvordan et polart tilpasset dyr bør se ut. En hund med bratt stopp vil under tøffe forhold få is-ansamlinger mellom øynene når hundene blir for ”bamsete” å se til. Brukshundene har ofte også lengre snuter, hvilket er fordelaktig for temperaturregulering. Hundene skal ikke ha løs ansiktishud, hvilket en del har i dag.

100807-22.jpg

(Bilde: Slik ser jeg gjerne at et hannhund-hode ser ut )

Nå skal det sies at du finner show-hunder i stamtavla til brukshunder, og den andre veien. Det finnes mindre ekstreme show-hunder, og det finnes show-aktige brukshunder. Vi som har brukshunder mener vi har, og jobber mot, hunder som ligger tettere opp til den opprinnelige samojeden i og med at vi vil beholde de polart-tilpassede trekkene.

10012310.jpg

Anbefaler deg å lese denne artikkelen http://allt-om-samoj...269p958269.html . her står forskjellene i utseende beskrevet og du finner bilder som illustrerer. Artikkelen ligger på denne siden http://www.nordisksamojedportal.n.nu/ Masse info på den siden! Forum også. Det meste er på svensk, men verd å lese!

Arbeidsmessig er det selvsagt større sjanse for å få en godt arbeidende hund om en kjøper fra bruslinjer. Trekkhund kan du nok få fra en show-oppdretter også, men der er det gjerne ikke like viktig for oppdretteren at hundene de avler på kan å jobbe. En som kjører med hunden sine vil sannsynligvis aldri avle på en hund som ikke gidder/liker å jobbe. At en hund kommer fra bruksoppdrett betyr så absolutt ikke at bikkja har ADHD. God av/på-knapp er viktig! Mine hunder har nå, jeg gremmes og det har aldri skjedd før, ikke fått skikkelig tur på snart ei uke pga møkkavær og arbeidshelg for meg, og det tar de med knusende ro. Ligger her på loftstua sammen med meg alle sammen :)

Gemyttet var en av grunnene til at vi valgte samojeder! Vi jobber med grønn-omsorg, og det er unger i alle aldre her på gården hele tiden. Vi MÅ ha snille hunder. Hunder og unger skal ikke være alene sammen, men jeg er aldri redd for at hundene mine skal finne på noe tull. De er gjennomført snille med folk, og de er helt ubrukbare som vakthunder. Samojedene ligger på ryggen og mottar kos de, happy happy happy! Mine er sånn til andre hunder også, sooo happy! Hvordan forskjellene er til showhunder skal jeg ikke si for sikkert. En ser oftere at brukshundene bor i flokk, skal de jobbe sammen må de gå godt sammen! Bruksfolket har jo gjerne også flere hunder. Jeg setter gemytt veldig høyt når jeg velger hunder til avl, de skal være glade i alt og alle disse samojedene! For oss som jobber med barn sammen med hundene er det enda viktigere at hundene er gjennomført snille med både folk og andre hunder. En samojed skal være like snill som den ser ut :)

1102107.jpg

Du må bare spørre om det er noe du lurer på, om det er noe jeg ikke kan svare på så kan jeg sikkert hjelpe deg å finne svar andre steder! Spør om noe er uklart, jeg har vært på jobb siden fredag morgen og er "litt" trøtt i kveld :)

Ops, noen slapp på en 5’er, ble langt dette…

1102102.jpg

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! Og etter hva du skriver(og ikke minst bildene!) så har jeg ikke akkurat mindre lyst på rasen :innocent:. Men for å prøve å dempe lysten( :rofl: ), hva kan være negativt med samojeden?

Spør sikkert om mye mer etterhvert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! Og etter hva du skriver(og ikke minst bildene!) så har jeg ikke akkurat mindre lyst på rasen :innocent:. Men for å prøve å dempe lysten( :rofl: ), hva kan være negativt med samojeden?

Spør sikkert om mye mer etterhvert! :D

Negativt?? :icon_confused: hehe... Joda, de er jo polarhunder og kan jo å være sta å trene. Vil vi ikke, så vil vi ikke. Det er ikke som å trene en border collie (jeg har bc også), en må være litt lurere når en skal motivere en samojed, de gjør ikke ting gratis. Jeg opplever de ikke som vanskelige å trene, men de er annerledes å trene en bc. Men om det er negativt, tja, det kommer vel an på forventningene man har til hunden. Det er ikke akkurat en rase å satse på lp/ag med, selv om de synes det er gøy å trene, så er det noe annet å trene med en border. For meg er det ikke negativt, men det er, tja, annerledes en å trene gjeterhund. Skal en sammenlikne med hovawart er absolutt ikke værre å trene en samojed.

Røyter de så røyter de til gangs, og da er det mye hår som skal av! Nå skal det sies at en som er normal røyter 2 ganger i året, men da er det som sakt mye som skal av.. Mange tror det er mye pelsstell med en samojed, det er det ikke. Mine børstes når de røyter og før de bades, og de blir ikke flokete.

IMG_1620.JPG

( skal sies at dette var den stooore 2-års-røytinga, værre en dette blir det ikke, takk og pris.. og bikkja ligger litt bak pelsen, så det ser værre ut en det er ;) )

Også er det dette med jaktinstinktet som du kan få mye av hos noen, ingen garanti for at hunden kan gå løs som voksen.

1.jpg

("Eh, altså det var ikke meninga å drepe den skjæra, den bare ramla ned i munnen min... men den smaker pjuuuk")

Helsemessig er de en ganske frisk rase. Noe hd, noen tilfeller katarakt (alle avlsdyr øyenlyses), men ikke avskrekkende i heletatt. Husker ikke tallene i hodet, men se dogweb :) Noen får lett våteskem, men da helst de som har veldig tett pels, og om en ikke får de tørre. Noe stort problem vil jeg ikke si det er!

Lort og møkk synes godt da, men den preller fort av! Tørr hund=ren hund.

10040202.jpg

(etter tur med spannet en vårdag i april)

Jeg forstår ikke at ikke samojeden er mer populær som familiehund, de er enkle, trivelige og greie hunder! Du finner selvsagt samojeder som ikke lever opp til hvordan de skal og bør være, men sånn er det med alle raser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått kjempe god svar og flotte bilder av Fannhvit.

Mange oppdrettere har bra hunder..for meg er helse og gemytt nr 1.HD og Øyne. Dette kan du jo snoke opp på Dogweb..og hente opp "oppdatering " på samojed.(for mange år og fram til dd)

Like viktig er at du har god kjemi med oppdretter.

Show og brukslinjer henger jeg meg ikke så mye opp i...

Min oppdretter (til hannen min) storkoser seg med å gå på utstillinger.. og de har MANG bra hunder med superbra stamtavler utstillingsmessig og helsemessig.

Men de KJØRER OGSÅ med hundene sine..

Feks er flere av deres multichampionhunder med flest premiert multichampionene i åpent i stamtavla , også bestått POLAHNDTEST A og B.

Det finnes oppdrettere i begge kategorier jeg vil ha kjøpt hund hos..og det finnes definitivt oppdrettere i begge leire jeg IKKE vil ha kjøpt samojed av.

Mitt råd er..bruk dogweb ..snok på oppdretteres hjemmesider...snakk med samojed eiere...snakk med oppdrettere..

Og sist men ikke minst...TENK SELV

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Yeah, fant endelig igjen tråden!

Har vært i kontakt med en sammis oppdretter(bruks deluxe) i ok nærhet, hvor jeg har fått beskjed om å bare komme på besøk, så skal se om jeg ikke får mamma til å være med på tur dit en gang snart. Hun er derfra, og har tanten sin der, som vi kan besøke i samme slengen.

:) Bare fått mer og mer lyst på trekkhund etter å ha kommet litt inn i miljøet på ordentlig igjen. Passet 8 siberians de siste 9 dagene. Men noe av det jeg er "redd" for er om sammisen blir en for "mild" trekkhund for meg. Jeg er jo vandt med alaskan huskyer, og siberians. Samojeden blir jo en liga under dem.. Så ja. Vet ikke helt hvor "ekstremt" jeg vil begynne. Noe i meg vil ha AH, men noe annet vil ha sammis.

Det som sier AH er at det(siden jeg da vil kjøpe av gode konkurranselinjer, gjerne en voksen hund med lederkunnskap) er jo den ultimate trekkhund. Det er også det jeg vil satse på om/når jeg konkurrerer som jeg vil etterhvert.

Men samtidig klarer jeg ikke legge fra meg sammisen. Jeg synes det virker litt enklere å ha som familiehund i tillegg, noe som jeg setter høyt også. Også vet jeg ikke om jeg kanskje bør begynne mildt, og deretter kjøpe AH, om jeg vil ha mer. Men da er det jo litt dumt å ha en sammis, som kanskje da ikke vil kunne trene like mye som AHene osv.

Æææ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, fant endelig igjen tråden!

Har vært i kontakt med en sammis oppdretter(bruks deluxe) i ok nærhet, hvor jeg har fått beskjed om å bare komme på besøk, så skal se om jeg ikke får mamma til å være med på tur dit en gang snart. Hun er derfra, og har tanten sin der, som vi kan besøke i samme slengen.

:) Bare fått mer og mer lyst på trekkhund etter å ha kommet litt inn i miljøet på ordentlig igjen. Passet 8 siberians de siste 9 dagene. Men noe av det jeg er "redd" for er om sammisen blir en for "mild" trekkhund for meg. Jeg er jo vandt med alaskan huskyer, og siberians. Samojeden blir jo en liga under dem.. Så ja. Vet ikke helt hvor "ekstremt" jeg vil begynne. Noe i meg vil ha AH, men noe annet vil ha sammis.

Det som sier AH er at det(siden jeg da vil kjøpe av gode konkurranselinjer, gjerne en voksen hund med lederkunnskap) er jo den ultimate trekkhund. Det er også det jeg vil satse på om/når jeg konkurrerer som jeg vil etterhvert.

Men samtidig klarer jeg ikke legge fra meg sammisen. Jeg synes det virker litt enklere å ha som familiehund i tillegg, noe som jeg setter høyt også. Også vet jeg ikke om jeg kanskje bør begynne mildt, og deretter kjøpe AH, om jeg vil ha mer. Men da er det jo litt dumt å ha en sammis, som kanskje da ikke vil kunne trene like mye som AHene osv.

Æææ.

Er det en som driver med kjøring med sine samojeder du er i kontakt med, så får du nok prøve å kjøre/sitte på slede tenker jeg, så kan du føle litt på om det blir for sakte /mildt for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en som driver med kjøring med sine samojeder du er i kontakt med, så får du nok prøve å kjøre/sitte på slede tenker jeg, så kan du føle litt på om det blir for sakte /mildt for deg :)

Ja, det skal jeg se om jeg ikke får gjort! Smart.

Ja, han kjører 12 spann med gjengen sin :) Virker som om de brukes ganske godt.

x5dny8.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Yeah, fant endelig igjen tråden!

Har vært i kontakt med en sammis oppdretter(bruks deluxe) i ok nærhet, hvor jeg har fått beskjed om å bare komme på besøk, så skal se om jeg ikke får mamma til å være med på tur dit en gang snart. Hun er derfra, og har tanten sin der, som vi kan besøke i samme slengen.

:) Bare fått mer og mer lyst på trekkhund etter å ha kommet litt inn i miljøet på ordentlig igjen. Passet 8 siberians de siste 9 dagene. Men noe av det jeg er "redd" for er om sammisen blir en for "mild" trekkhund for meg. Jeg er jo vandt med alaskan huskyer, og siberians. Samojeden blir jo en liga under dem.. Så ja. Vet ikke helt hvor "ekstremt" jeg vil begynne. Noe i meg vil ha AH, men noe annet vil ha sammis.

Det som sier AH er at det(siden jeg da vil kjøpe av gode konkurranselinjer, gjerne en voksen hund med lederkunnskap) er jo den ultimate trekkhund. Det er også det jeg vil satse på om/når jeg konkurrerer som jeg vil etterhvert.

Men samtidig klarer jeg ikke legge fra meg sammisen. Jeg synes det virker litt enklere å ha som familiehund i tillegg, noe som jeg setter høyt også. Også vet jeg ikke om jeg kanskje bør begynne mildt, og deretter kjøpe AH, om jeg vil ha mer. Men da er det jo litt dumt å ha en sammis, som kanskje da ikke vil kunne trene like mye som AHene osv.

Æææ.

En samojed av skikkelig brukslinjer vil kunne trene like mye som en AH, men de er ofte veldig langt fra hverandre i forhold til fart. Selv de tyngre traktor-AHene er ganske mye kjappere enn samojedene. AH er også mere arbeidsmaskin som jobber på uansett hvor tungt det er eller hvor slitne de er. Samojedene går ikke til de stuper akkurat (selv om de er fra trekklinjer og jobber bra i sela) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har samojed, showlinjer sådan. Den er en veldig flott hund, finnes ikke noe mer menneske vennlig vesen enn han her. Han er også ganske lettlært, og kan endel lydighet og triks. En søt og snill hund som kan brukes til det meste synes jeg.

Vil si at det mest negtive med han som individ, er at han er veldig hannhundagressiv (kan ha med sosialisering å gjøre, ikke vet jeg, det er tross alt ikke min hund), og at han ikke kan løs. Også røyter han MYE og lukter veldig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også røyter han MYE og lukter veldig hund.
Woot?! Altså, samojeder lukter ikke hund. De lukter litt søtt og ullaktig (mmmm :heart:), og våt sau I regnvær :P Har aldri vært borti en rase som lukter mindre hund; men jeg har vært borti en samojed eller to med alvorlig våreksemutbrudd (showavlet begge to). Det lukta dau bikkje :no: Ellers har jeg ikke noe å tilføye, annet enn at en blid samojed er noe av det mest smørblide jeg har opplevd :ahappy:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke pårope meg mye erfaring, da dotten vår bare er 9 mnd. Men god er'n! Snilleste dyret som finnes, og å se han sammen med barn er nesten litt magisk. Han elsker dem, men er så mild og rolig og GOD. Nesten så det blir ekstra-argument for å få seg unge, da blir Ico glad :P

Vår er fra ganske showlinjer, men har noe brukslinjer i seg og (moren er vel 50/50). Vi valgte det fordi jeg hadde hørt at showlinjene var litt mer førerorienterte, men vet ikke hvor mye det er i det sånn egentlig. Uansett - vi er knallfornøyde med han sålangt. Ikke merket noe til snøballer i pelsen eller overoppheting sålangt, selvom han har MYE pels. Litt for mye vil jeg si, for det drar med seg mye annet rart. Men nå bruker vi han heller ikke veldig hardt, han er bare en familiehund (og enda veldig ung).

Ikke bjeffer han (han uler i gjengjeld, men det er bare søtt), ikke lukter han hund verken våt eller tørr, alltid strålende humør, utholdende som bare juling, super koseklemmebamsegod, passe selvstendig, men likevel überduber-happy-go-lucky for å se deg. Han er en goding, og smilet hans kan smelte den hardeste stein!

Negativt? Har i ettertid hørt at det kan være en del hannhundaggresjon faktisk. Om det er mer enn andre gjennomsnittlige raser, vet jeg ikke, men jeg liker det ikke! Rasen er liksom så snill og elskverdig på alle andre måter.

Ang røyting ser jeg på det som et stort pluss at de røyter alt på en gang, og ikke litt hele tiden.

IMG_6894.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Woot?! Altså, samojeder lukter ikke hund. De lukter litt søtt og ullaktig (mmmm :heart:), og våt sau I regnvær :P Har aldri vært borti en rase som lukter mindre hund; men jeg har vært borti en samojed eller to med alvorlig våreksemutbrudd (showavlet begge to). Det lukta dau bikkje :no: Ellers har jeg ikke noe å tilføye, annet enn at en blid samojed er noe av det mest smørblide jeg har opplevd :ahappy:

Du frøken. Man har en tendens til å bli litt småimun mot sin egen hund sin lukt :P Våt sauehund lukter ikke noe bedre enn våt hundehund :ustol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt? Har i ettertid hørt at det kan være en del hannhundaggresjon faktisk. Om det er mer enn andre gjennomsnittlige raser, vet jeg ikke, men jeg liker det ikke! Rasen er liksom så snill og elskverdig på alle andre måter.

Ja det finnes, men det går gjerne på linjer. Desverre ser ikke alle at også gemytt er arvelig :( Jeg synes ikke det er mye av det, men finnes gjør det. Jeg sitter akkurat nå i Furudal, Sverige, (hvor det arrangeres samojedvekkan nå) med en hel massssse samojeder rundt meg, og der altså særdeles lite knurring å høre her. Aner ikke hvor mange hunder det er her nå, men det er MANGE. Over 80 som skal stilles ut i morgen, og det er veldig mange av hundene som er her som ikke skal stilles ut (det er dragprov i helgen og etter helgen og mange starter kun der). Jeg har selv 2 hannhunder som jeg går rundt med på campingen her og en gang de siste dagene har det vært en eneste hund som har knurret til mine.

At showlinjer er mer førerorienterte tror jeg dog ikke. Evnen til sammarbeid og til å lystre kommando er særdeles viktig for en (leder)hund i et spann.

Og nei, samojeder lukter ikke hund! De lukter...samojed! Deilig samojed! :wub: Våt fårehund, det har jeg hjemme, og det stinker!! Våte får også stinker i forrhold :P (ja, jeg har får også, hihi..) Men eksemhund kan jeg tenke meg stinker ja! Hadde de lukta hund hadde jeg sikkert dødd om natta nå som jeg har 7 samojeder + meg i en liten campinghytte på 14-15 kvm :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samojed av skikkelig brukslinjer vil kunne trene like mye som en AH, men de er ofte veldig langt fra hverandre i forhold til fart. Selv de tyngre traktor-AHene er ganske mye kjappere enn samojedene. AH er også mere arbeidsmaskin som jobber på uansett hvor tungt det er eller hvor slitne de er. Samojedene går ikke til de stuper akkurat (selv om de er fra trekklinjer og jobber bra i sela) :P

Jeg tenker som arbeidsmaskin, med fart, utholdenhet og "går til de dauer". Det er jo det som er viktig når man vil konkurrere, og gjøre det bra :) Og dermed er de mer ekstrem trekkhund for meg, som er vandt med og kan godt AH, og bedre egna for meg om jeg vil konkurrere. Poenget er jo om jeg helt vil det, og om jeg ikke heller vil begynne litt mildt, og heller gå mer over til det ekstreme etterhvert, om jeg ser at det er det jeg vil. For jeg føler jeg har litt mer "ro" over det å kunne ha samojeden til en god familiehund om jeg ikke ville begynne veldig aktivt å kjøre. Da hadde jeg følt jeg hadde slitt litt mer om jeg satt med en AH fra topp konkurranselinjer.

--

Skjønner ikke hva dere snakker om ang. lukt på fårehund?! Jeg har jo BC og jeg har ALDRI vært borte i en hund som lukter så lite hund. Når jeg graver nesen godt ned i pelsen hennes og drar inn, så hadde jeg aldri i verden kunne tippa meg frem til at det var en hund jeg lukta på. Det er seriøst 0,000 lukt av den hunden. Og jeg elsker det! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som arbeidsmaskin, med fart, utholdenhet og "går til de dauer". Det er jo det som er viktig når man vil konkurrere, og gjøre det bra :) Og dermed er de mer ekstrem trekkhund for meg, som er vandt med og kan godt AH, og bedre egna for meg om jeg vil konkurrere. Poenget er jo om jeg helt vil det, og om jeg ikke heller vil begynne litt mildt, og heller gå mer over til det ekstreme etterhvert, om jeg ser at det er det jeg vil. For jeg føler jeg har litt mer "ro" over det å kunne ha samojeden til en god familiehund om jeg ikke ville begynne veldig aktivt å kjøre. Da hadde jeg følt jeg hadde slitt litt mer om jeg satt med en AH fra topp konkurranselinjer.

--

Skjønner ikke hva dere snakker om ang. lukt på fårehund?! Jeg har jo BC og jeg har ALDRI vært borte i en hund som lukter så lite hund. Når jeg graver nesen godt ned i pelsen hennes og drar inn, så hadde jeg aldri i verden kunne tippa meg frem til at det var en hund jeg lukta på. Det er seriøst 0,000 lukt av den hunden. Og jeg elsker det! :) :)

Jeg har jo hatt malamute, digger hundene, men trekkmessig så blir det litt kjedelig for min smak og antar samojed blir noe av det samme. De er sterke og jobber fint, men jeg kunne tenkt meg mer fart og iver gjennom hele turen, ikke bare helt i starten. Hva du foretrekker kan jo bare du bestemme, men det trenger jo ikke stå mellom samojed og ah heller? Siberian feks er jo kjappere enn mutter, grønnlendere og samiser, men alikevell lugnere enn ah. Gjevnt over mer jaktinnstinkt kanskje, men det kan det jo raskt være på AH og.

Ang show/bruksavl; Det er ingen grunn til og kjøpe show hund av samojed eller de andre polare rasene. Det er en bruksrase og bør fortsette og være det, vil man ikke ha en brukshund så kan man kjøpe noe annet. Og en bruksavla polarhund krever faktisk ikke en eier med superkrefter. Og med showhunder så mener jeg ikke brukshunder som stiller på utstilling, jeg mener hunder som er avlet kun for utstilling og et mindre aktivt liv, type feil pels, korte føtter og alt for mye masse, ting som jobber mot bruksegenskapene deres.

Det er forskjellige måter og bruke hunden, på og for min del så trenger ikke hunden og ha vunnet femundløpet liksom, men viss jeg skal kjøpe polarhund så synes jeg det er viktig at oppdretter bruker hundene sine, enten det er til løp eller bare turkjøring, snørekjøring, kløvbæring. For det er jo det som teller, hvilke egenskaper hunden faktisk har, ikke hvor mange premier de har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt malamute, digger hundene, men trekkmessig så blir det litt kjedelig for min smak og antar samojed blir noe av det samme. De er sterke og jobber fint, men jeg kunne tenkt meg mer fart og iver gjennom hele turen, ikke bare helt i starten. Hva du foretrekker kan jo bare du bestemme, men det trenger jo ikke stå mellom samojed og ah heller? Siberian feks er jo kjappere enn mutter, grønnlendere og samiser, men alikevell lugnere enn ah. Gjevnt over mer jaktinnstinkt kanskje, men det kan det jo raskt være på AH og.

Ang show/bruksavl; Det er ingen grunn til og kjøpe show hund av samojed eller de andre polare rasene. Det er en bruksrase og bør fortsette og være det, vil man ikke ha en brukshund så kan man kjøpe noe annet. Og en bruksavla polarhund krever faktisk ikke en eier med superkrefter. Og med showhunder så mener jeg ikke brukshunder som stiller på utstilling, jeg mener hunder som er avlet kun for utstilling og et mindre aktivt liv, type feil pels, korte føtter og alt for mye masse, ting som jobber mot bruksegenskapene deres.

Jeg har jo en del med siberians å gjøre nå, men om jeg skal gå for noe i den "duren" så blir det nok AH, og ikke SH, selv om den kan være litt mildere. Så jeg tror nok det blir AH eller sammis. Dog liker jeg jo godt SHene jeg har med å gjøre, men jeg vil jo feks. ha hunden mer inne enn de har, og lære den til å være alene inne osv. De har "bare" sine inne på besøk når de er med dem, så det er litt vanskelig og da "se" hvordan det kan være. Jeg er jo vandt med veldig god fart, fra vorstehhundene feks. Men skal ta tipset til Fannhvit og se om jeg ikke får sett på/kjørt med/sittet på med en som kjører sammis, så får jeg se selv hvordan de er :)

Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noe showavla hund. Det er ikke aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en del med siberians å gjøre nå, men om jeg skal gå for noe i den "duren" så blir det nok AH, og ikke SH, selv om den kan være litt mildere. Så jeg tror nok det blir AH eller sammis. Dog liker jeg jo godt SHene jeg har med å gjøre, men jeg vil jo feks. ha hunden mer inne enn de har, og lære den til å være alene inne osv. De har "bare" sine inne på besøk når de er med dem, så det er litt vanskelig og da "se" hvordan det kan være. Jeg er jo vandt med veldig god fart, fra vorstehhundene feks. Men skal ta tipset til Fannhvit og se om jeg ikke får sett på/kjørt med/sittet på med en som kjører sammis, så får jeg se selv hvordan de er :)

Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noe showavla hund. Det er ikke aktuelt for meg.

Smak og behag det, jeg bare tenkte viss du synes samis blir for lite og ah for mye så finnes det jo mellomting :) SH er jo polarhund med alt det innebærer, men ifht de tyngre rasene så har den litt mer fart i løypa, Ingen problem og ha de inne. Polarhunder flest har gode avknapper og er en drøm og ha i hus (bortsett fra når de røyter). Merker ikke at de er der. Mine trivdes ikke om det ble for varmt inne(type 24+), men det var ikke værre enn at de gikk i gangen og la seg. Ingen problem og lære de og være alene heller, ikke mer enn andre hunder iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag det, jeg bare tenkte viss du synes samis blir for lite og ah for mye så finnes det jo mellomting :) SH er jo polarhund med alt det innebærer, men ifht de tyngre rasene så har den litt mer fart i løypa, Ingen problem og ha de inne. Polarhunder flest har gode avknapper og er en drøm og ha i hus (bortsett fra når de røyter). Merker ikke at de er der. Mine trivdes ikke om det ble for varmt inne(type 24+), men det var ikke værre enn at de gikk i gangen og la seg. Ingen problem og lære de og være alene heller, ikke mer enn andre hunder iallefall.

Nei, jeg går ikke ut ifra noe av det er et problem, men jeg bare tenker AH eller sammis :P SHen har vel gjerne mer jaktinstinkt enn AH og. Jeg vet i hvertfall om en del AHer som kan få løs, men jeg vet ikke om noen SHer. Feks. hos de jeg hjelper, de hundene stikker av med en gang om de kommer seg løs. Vet ikke om det er slik det er med AH/SH, men slik har jeg erfart det. Og jeg håper jeg får "løshund" bonus :) Føler jeg har større sjanse for det med AH og Sammis, enn med SH.

De jeg hjelper har hundene inne, og de er rolige ol. men ja, jeg føler det er hund på en helt annen måte enn min hund. Klarer ikke helt forklare det :P Og jeg ser ikke noe grunn til å ta SH istedet for AH. Er jo "pluss" det er rasehund, men om jeg vil kjøre aktivt, så er det jo AH som er hunden, hehe :P

Også er jeg bare veldig forelsket i AHene etter Alta, og synes sammis er veldig spennende, og noe jeg vil lære mer om :) SH blir "bare" en hund som faller i mellom de to, sammen med Malamute, Grønnlandshund ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det også finnes rasetypiske siberians som løper veldig fort!! bare titte over til aktive hundekjørere det. Det finnes SH spann som går sprint med snittfart mot 30 km/t og i svensk mesterskap ble et siberian spann faktisk nr 5 i konkurranse mot fuglehundblandinger. på femundløpet f400 ble beste siberian spann nr 23, i 600 ble beste (eneste fullførende?) siberian spann nr 25. Det finnes raske og pene sibber :)

MEN- da må man kjøpe hund med omhu. fra foreldredyr som har prestert i selen (og helst også ser rasetypiske ut)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed er en av rasene jeg kanskje kunne tenke meg om noen år. Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål selv om det ikke er min tråd. :)

Jeg kommer ikke til å drive hundekjøring - vil det da være mulig å ha en samojed? Jeg forstår selvsagt at dette er en hund som krever en del mosjon, men jeg vil i stedet da drive med lengre skogsturer, kløv, enkel lydighet og aktivisering osv. Vil det kunne fungere med en samjoed? Vil den kunne f.eks gå pent i bånd selv om den har instinkt til å trekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...