Gå til innhold
Hundesonen.no

Prikkedyret og kelpiebanden


Shlush
 Share

Recommended Posts

Både malle og hollender kh utgår igrunn :P jeg tror det blir for mye hund igjen, jeg vil ikke ha særlig skarphet nemlig. Med malle så blir det vanskelig å kombinere med utstilling også... Og min lille erfaring med korthårshollender er at de er skarpere enn mallen og reagerer heftigere og mer eksplosivt på en del ting :P Samt at jeg vil ha en førermyk hund!

Det var en kort forklaring :-D haha!

14-15 juni er det jeg kjører til sverige for å ta MH :-D

Hahah, du er vanskelig altså! Litt mer drifter enn en kepie, men ikke malle eller hollender :lol: Nei, jeg tror du må lage rasen din selv :aww:

Ooh! :D Det blir gøy! Skal dere på Australsk Gjeterhund spesialen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 536
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går duret vi til Trondheim for å starte vår første brukskonkurranse, NBF D prøve med spor, feltsøk og lydighet. Jeg var kjempenervøs og trodde egentlig at jeg kom til å dø på turen oppover Vi

Vårt siste tilskudd han ankommet flokken :-) :-) Cefeus Blazing Phoenix II er navnet,

Må vell oppdatere med litt bilder og litt sånt? Phoenix har blitt 11 uker Varm i trøya og full av F! Og plager livet av de to voksne, spesielt Vegas får gjennomgå av det lille krapylet Noe han ta

Posted Images

Hun er dritvanskelig :P

Men helt seriøst, jeg tror malle hadde vært supert hos deg nå jeg, hvis du synes kelpie blir "litt for lite" igjen. Tenker du hadde taklet en slik helt fint. Mye hund, men rakettforskning er det vel ikke akkurat heller.

Du har tross alt to utstillingshunder :) (men @Marthe sin nydelige Action gjør det vel bra i venstresvinger og?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg angående rasespesialen :-) Skal du og Tidi?? er vell frist for påmelding snart?

Jeg har en utstillingshund :-P men vegas synes utstilling er kjedelig og nico er fullcertet og ikke en hund som når til tops. lol!!

Jeg er ikke så glad i Mallen :P Liker Hollenderen bedre utseendemessig! har snust på jaktlabrador, men magefølelsen sier ingenting på den. lol!! Veier mot en kelpie til :-) BC står over malle, men har igrunn ikke lyst på bc.

ny dalmis frister... men da må mattilsynet og nkk ha en avtale :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjipt det der med mattilsynet, håper det ordner seg. Jeg har heldigvis flere jeg vil kjøpe fra her i Norge om den rette kombinasjonen blir gjort, men er helt klart mye som frister ellers i skandinavia og.

Da må du trene på at Vegas skal synes utstilling er morsomt da vet du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjipt det der med mattilsynet, håper det ordner seg. Jeg har heldigvis flere jeg vil kjøpe fra her i Norge om den rette kombinasjonen blir gjort, men er helt klart mye som frister ellers i skandinavia og.

Da må du trene på at Vegas skal synes utstilling er morsomt da vet du! :D

Her er det igrunn LUA eller ingenting tror jeg :/ Ergo... mattilsynet må bli snille!!

Nico er sånn "yes, jeg trenger bare å stå og trave pent?? så får jeg mat?? wow! lett!!" *digger det* Vegas er mer "bare stå og trave fint? seriøøøst? boooring" *kjede seg* :-P

Og kelpie er liksom en rase som sjelden blir plassert i big og bis blant annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hun er dritvanskelig :P

Men helt seriøst, jeg tror malle hadde vært supert hos deg nå jeg, hvis du synes kelpie blir "litt for lite" igjen. Tenker du hadde taklet en slik helt fint. Mye hund, men rakettforskning er det vel ikke akkurat heller.

Du har tross alt to utstillingshunder :) (men @Marthe sin nydelige Action gjør det vel bra i venstresvinger og?)

Nå er ikke malle bare en "litt mye" kelpie altså. Du får en helt annen pakke med drifter og en del ekstra utfordringer å kontrollere som du ikke må tenke på i det hele tatt med kelpien. Så jeg skjønner godt at man kan ønske seg mer uten å ville ha malle-drifter. Men husk også at Vegas er ung da :) De blir gjerne litt "mer" når de får vokst på seg litt mot og tør ta fram det som bor i dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke malle bare en "litt mye" kelpie altså. Du får en helt annen pakke med drifter og en del ekstra utfordringer å kontrollere som du ikke må tenke på i det hele tatt med kelpien. Så jeg skjønner godt at man kan ønske seg mer uten å ville ha malle-drifter. Men husk også at Vegas er ung da :) De blir gjerne litt "mer" når de får vokst på seg litt mot og tør ta fram det som bor i dem :)

Det er akkurat det jeg har i bakhodet :-) En malle innehar en del ting jeg kanskje ikke vil ha. Det er noe magefølelsen min sier meg, og noe jeg har følt når jeg har sett og hilst på maller og korthårshollendere... Blant annet på iposeminar fikk jeg sett en del gode og de er herlige hunder, men føler det ikke er noe for meg.

Du har nok rett med vegas da ;) Han er ung, og jeg ser at ungsomshormonene spiller inn. Noen dager er han kliiin gærn :P noen dager heeelt i en annen verden og totalt distre. Så når ting stabiliserer seg litt så blir det nok kjempebra :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg angående rasespesialen :-) Skal du og Tidi?? er vell frist for påmelding snart?

Jeg har en utstillingshund :-P men vegas synes utstilling er kjedelig og nico er fullcertet og ikke en hund som når til tops. lol!

Jeg er ikke så glad i Mallen :P Liker Hollenderen bedre utseendemessig! har snust på jaktlabrador, men magefølelsen sier ingenting på den. lol! Veier mot en kelpie til :-) BC står over malle, men har igrunn ikke lyst på bc.

ny dalmis frister... men da må mattilsynet og nkk ha en avtale :-)

Jeg og Tidi skal :) Tror ikke fristen er før i April :) Mener jeg sjekket opp i det, slik at jeg kunne planlegge hvilken lønning det skulle gå utover :P

Gå for en kelpie til du, det finnes jo mer heftige linjer der ;) Bare man finner dem. Jeg har inntrykket av at Cefeus er litt heftigere kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Tidi skal :) Tror ikke fristen er før i April :) Mener jeg sjekket opp i det, slik at jeg kunne planlegge hvilken lønning det skulle gå utover :P

Gå for en kelpie til du, det finnes jo mer heftige linjer der ;) Bare man finner dem. Jeg har inntrykket av at Cefeus er litt heftigere kanskje.

Er jo en klatt cefeus i vegasen ;-)

Jeg greier ikke å bestemme meg angående rasespesialen :) Et litt langt å kjøre alene, så må man ha råd også. hmm! må tenke på den...

En kelpie til ja :) Men tror hverken cefeus eller aussieaction skal ha kull 2015 :-( *sukk*

cattledog er muligens luket ut nå! det minker på raser i raselisten min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er dritvanskelig :P

Men helt seriøst, jeg tror malle hadde vært supert hos deg nå jeg, hvis du synes kelpie blir "litt for lite" igjen. Tenker du hadde taklet en slik helt fint. Mye hund, men rakettforskning er det vel ikke akkurat heller.

Du har tross alt to utstillingshunder :) (men @Marthe sin nydelige Action gjør det vel bra i venstresvinger og?)

Hun har bare BIR og BIS plasseringer :P Hun er kun stilt tre ganger, og to av de i valpeklassen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kelpie til ja :) Men tror hverken cefeus eller aussieaction skal ha kull 2015 :-( *sukk*

Det finnes jo ganske mange oppdrettere å ta av om man ser over til Sverige. Har du sett på Busligan? Mener å huske jeg har lest noe om valpeplaner der :)

Evnt Evallens om du absolutt vil ha tanfarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ganske mange oppdrettere å ta av om man ser over til Sverige. Har du sett på Busligan? Mener å huske jeg har lest noe om valpeplaner der :)

Evnt Evallens om du absolutt vil ha tanfarget.

Jeg kunne gjerne tenkt meg tanfarget ;) Men farge står ikke øverst på kriterielisten liksom. Det er mye viktigere at hunden fungerer i hverdagen, på trening og er frisk både i kropp og i sinn.

Har sett litt rundt, men kjenner ikke linjene godt nok til å kunne si noe om kombinasjonene rundt om. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt rundt, men kjenner ikke linjene godt nok til å kunne si noe om kombinasjonene rundt om. hehe

Det gjorde ikke jeg heller når jeg skulle ha kelpie, det løste jeg ved å lese helseresultater, arbeidsresultater og MH på foreldre, evnt tidligere avkom, besteforeldre og søsken av foreldre :)

Busligans var en mulig plan B (eller var det C?) i tilfelle det ikke ble Tallivalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde ikke jeg heller når jeg skulle ha kelpie, det løste jeg ved å lese helseresultater, arbeidsresultater og MH på foreldre, evnt tidligere avkom, besteforeldre og søsken av foreldre :)

Busligans var en mulig plan B (eller var det C?) i tilfelle det ikke ble Tallivalp.

Magefølelsen går litt på cefeus og vickulas :-) Foreløbig!

busligans har ikke lagt ut 2015-plan enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Og kelpie er liksom en rase som sjelden blir plassert i big og bis blant annet :P

Den der skjønner jeg ikke, begge mine har nå plassert seg mer enn en gang både i Norge, Sverige, Danmark og Sveits :icon_confused: Og på store valpeshow har mine blitt plassert. (Shy når hun var valp. og i helgen en R&T valp).

Og det er flere enn mine som klarer det. De plasserer seg ikke noe mer eller mindre enn andre gode hunder av en rase.

(at 80-90% av de som blir BIR med rasen ikke blir igjen er nok det som gir utslaget for at de ikke blir plassert. Den påstanden begynner rett og slett bli litt "historieløs".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der skjønner jeg ikke, begge mine har nå plassert seg mer enn en gang både i Norge, Sverige, Danmark og Sveits :icon_confused: Og på store valpeshow har mine blitt plassert. (Shy når hun var valp. og i helgen en R&T valp).

Og det er flere enn mine som klarer det. De plasserer seg ikke noe mer eller mindre enn andre gode hunder av en rase.

(at 80-90% av de som blir BIR med rasen ikke blir igjen er nok det som gir utslaget for at de ikke blir plassert. Den påstanden begynner rett og slett bli litt "historieløs".)

Jeg føler likevel at kelpie er en rase som ikke plasserer seg så ofte? at det er andre raser i gr1 som mye oftere blir plassert.

kan kanskje henge sammen med at du er en god handler og har flotte hunder i tilegg Jeanette :-D

Stemmer det ikke altså? at det gjerne er andre raser som plasserer seg oftere?? :/ har ikke stilt ut skrullen min så mye enda :-) Kun en gang som jr og to ganger som valp. Så har ikke fått testa bigringen mer enn på valpeshow. Men det er ikke det som er viktigst i et rasevalg akkurat :-D :-D

dalmisen har plassert seg ofte i big :) og et par ganger i bis og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner liksom ikke greia, du vil ha mer - men ikke så mye mer, du vil ha en hund som også kan stilles derfor er malle utelukket, dog snuser du litt i retning jaktlabrador?

Og ikke bare stilles, den bør også faktisk kunne plassere seg i gruppa......

Du veit at det du egentlig sier er at du ikke skal ha en hund nummer 3? He he he he

For øvrig så går det an å få tak i pene maller med nok baller til at de er morsomme, men uten for mye av det man ikke vil ha. Ikke alle maller har det, eller de har - men de har høy terskel for å ta det frem, dessuten så vil man gjerne ha litt av det også - de bør ha litt av det for å bli gode arbeidshunder - dog skal man vokte seg vel for å handle malle hos folk som mener at høyt stress er det samme som mye drifter - så er ikke tilfelle - for høyt stress = drittbikkjer faktisk. De skal være sansa, ha god avknapp men det skal ikke være vanskelig å hente ut moroa.

Du vil ha korthår - selv ser jeg ikke greia med det - for om jeg skulle bytta ut en av bikkjene hjemme så ville det blitt korthårsgreia for makan til dritt når den røyter har jeg ikke vært borti. Den langhåra derimot - den røyter ferdig hybelkaniner og ferdig med det - og den røyter ikke hele tiden heller. På langhår så kan man - om man gidder å være litt nøye - få mer enn nok med ett pent utseende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg føler likevel at kelpie er en rase som ikke plasserer seg så ofte? at det er andre raser i gr1 som mye oftere blir plassert.

kan kanskje henge sammen med at du er en god handler og har flotte hunder i tilegg Jeanette :-D

Stemmer det ikke altså? at det gjerne er andre raser som plasserer seg oftere?? :/ har ikke stilt ut skrullen min så mye enda :-) Kun en gang som jr og to ganger som valp. Så har ikke fått testa bigringen mer enn på valpeshow. Men det er ikke det som er viktigst i et rasevalg akkurat :-D :-D

dalmisen har plassert seg ofte i big :) og et par ganger i bis og.

Det har jo sammenheng mellom kvalitet og handling bla på raser. Og om du vil ha en rase som plasserer seg "oftere" så må du for rene showraser.

Men plasserer seg oftere enn hva? På Puli så er det samme to hundene som plasserer seg igjennom alle årene, på Sheltie så er det mer eller mindre 3 hunder som har plassert seg, på Sch er det samme hundene som har plassert seg osv osv

Det går på invdivid, og skal du ha garantier for å få plassert deg i gruppen så må du nesten kjøpe de voksene hundene. Jeg regner med du vet hvor stor Gruppe 1 er? På nationale utstillinger så er det somoftes 20 raser i gruppen, så nei jeg vil ikke påstå at AK plasserer seg noe mindre enn gjennomsnitte av alle rasene i gruppe 1. (vil si de plasserer seg oftere enn Malle, beauceron,Mudi, ACD, Hollendere osv osv)

Og er du ute etter en som vinner gang på gang på gang så må du somsagt kjøpe den hunden som er voksen og alt plasserer seg, også får du droppe de andre delene i en hund som vil jobbe.

Og str på gruppen til Damisen og konkurransen som er der kan skjeldens sammenlignes med gruppe 1 i str og antall raser som stiller til gruppe bedømmelse ;)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner liksom ikke greia, du vil ha mer - men ikke så mye mer, du vil ha en hund som også kan stilles derfor er malle utelukket, dog snuser du litt i retning jaktlabrador?

Og ikke bare stilles, den bør også faktisk kunne plassere seg i gruppa...

Du veit at det du egentlig sier er at du ikke skal ha en hund nummer 3? He he he he

Du vil ha korthår - selv ser jeg ikke greia med det - for om jeg skulle bytta ut en av bikkjene hjemme så ville det blitt korthårsgreia for makan til dritt når den røyter har jeg ikke vært borti. Den langhåra derimot - den røyter ferdig hybelkaniner og ferdig med det - og den røyter ikke hele tiden heller. På langhår så kan man - om man gidder å være litt nøye - få mer enn nok med ett pent utseende også.

Tror nok det ligger litt i at jeg egentlig ikke vil ha malle :-) mens jaktlabrador kunne jeg tenkt meg, men da er det jo uaktuelt med utstilling. Det er jo artig å plassere seg i big men det er kanskje mer individavhengig enn raseavhengig, og absolutt ikke et krav. Helsa, bruksegenskapene og gemyttet går først :-) Så jeg veier litt mot en kelpiesak til.

Jeg liker kortpelsa hunder ;) Kelpien røyter jo ikke så mye utenom røytetidene... dalmisen røyter derimot konstant. Meeen, jeg blir gal av underulla til kelpien når han røyter :P dalmishårene takler jeg. lol! Kall meg gjerne snål...

Litt lyst på langhårshollender, men der kan det bli litt lite drifter igjen :-) En skikkelig rød tervueren derimot er en pen belger, og det finnes vell terver med futt. Har trent med et par som er flinke i lp. men så var det den pelsen. lol! Skal jo ha hannhund, og de har gjerne litt manke og. har ikke nok erfaring med belger. kjenner et par maller, et par groendal og et par terver. Vil heller ha tynnere slett pels (typ fuglhund, staby, flatcoat). Det jeg VET er at pels som puddel og portis IKKE er aktuelt :-D

Jeg får gi det litt tid å kjenne på magefølelsen. Jeg har det ikke travelt og så kanskje jeg vet hva jeg vil ha innerst inne :P kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du vet hvor stor Gruppe 1 er? På nationale utstillinger så er det somoftes 20 raser i gruppen, så nei jeg vil ikke påstå at AK plasserer seg noe mindre enn gjennomsnitte av alle rasene i gruppe 1. (vil si de plasserer seg oftere enn Malle, beauceron,Mudi, ACD, Hollendere osv osv)

Og er du ute etter en som vinner gang på gang på gang så må du somsagt kjøpe den hunden som er voksen og alt plasserer seg, også får du droppe de andre delene i en hund som vil jobbe.

Og str på gruppen til Damisen og konkurransen som er der kan skjeldens sammenlignes med gruppe 1 i str og antall raser som stiller til gruppe bedømmelse ;)

Gruppe 1 er stor ja :P der nevner du noe! haha! Nei, satse på andre ting. lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste prikkedyr er blitt 4 år nå i dag 2 april :D Tiden har gått så utrolig fort! Det føles ut som om det max er ett år siden jeg tok fly til Bergen og hentet den lille prikkette babyen. Nå er han blitt stor gutt :) Fremdeles barnslig og ung til sinns, og utrolig kjekk (neida, jeg ekke inhabil).

Han har greid å blitt N uch :) Oppnådd sin BH-tittel, fått opprykk til klasse 3 (og konkurrert en gang i kl3 uten stor suksess)! Han har ett herlig kull etter seg hos Kennel Running Spots! Og utallige mange gode minner har vi fått. Han er virkelig en hund man bare blir så utrolig glad i og jeg tror ikke jeg får en slik hund igjen. Det bare er noe spesielt ved han <3

Målet for 2014 er å konkurrere å få en grei poengsom i klasse 3 :) Få gjennomført sykkelprøven og få tittelen AD, oppnå svensk utstillingschamionat (vi skal bare stille en gang da, så må klaffe med dommer da), stille til kåringsprøve eller gå en D-prøve. Får se hva vi får gjennomført! Vi skal hvertfall ha det kjempegøy sammen.

Gratulerer med dagen BH N UCH Lovinda's Johnny Cash - Nico <3

10010144_10152282181656357_1396850295_o.

Facebookkval!

1540299_10152194782176357_1070539232_o.j

1102401_10152123471446357_1043783019_o.j

1147680_10151785629501357_1761228495_o.j

819260_10151459751711357_784789198_o.jpg

335607_10150608622651357_889827649_o.jpg

(ett yngre ståbilde, 2012)

Nico_og_hege_trener_1.jpg

PuppyNico :)

LP1_debutt.jpg

Klasse1debut

BIRBIMBESTIVEST2013.jpg

BIM dalmisspesial Bergen 2013

Avslutter med noen valpebilder av gutten :D

14+juli+141.jpg

20+juli+367.jpg

35816_441740656356_856000_n.jpg

Nico og Bronto <3

Nok spam! hehe!

Det kommer nok noe spam av begge gutta snart, men hverken facebook eller internett vil samarbeide om å laste opp bilder desverre...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...