Gå til innhold
Hundesonen.no

Problem om natta


Velvet86

Recommended Posts

Av en eller annen grunn så har Chanel den siste uka begynt å gjøre fra seg i buret hver natt.. Både tissing og bæsjing! Det er så merkelig siden hun ikke gjorde dette de fire første ukene hun var hos oss.. Da vekte hun oss når hun måtte på do.. Men nå gjør hun altså fra seg uten å lage en lyd.. noen som har noen råd? Er litt fortvilende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så har Chanel den siste uka begynt å gjøre fra seg i buret hver natt.. Både tissing og bæsjing! Det er så merkelig siden hun ikke gjorde dette de fire første ukene hun var hos oss.. Da vekte hun oss når hun måtte på do.. Men nå gjør hun altså fra seg uten å lage en lyd.. noen som har noen råd? Er litt fortvilende...

Kan du fortelle meg litt om hvilke rutiner du har på henne? Tenker da på mat tider og tilgang til vann. kan jo fortelle hvordan jeg gjer det når jeg har valp. Her får de tre måltid pr. dag, det siste mellom kl. 17.00 og 18.00. jeg lar drikke stå fremme ca en halv time etter siste måltid. Da tar jeg det vekk, og så er det ikke mer drikke før neste morgen. På denne måten så får hunden "tømt" seg før natten og jeg har aldri måttet gå ut med valp etter vi har lagt oss for at de skal tisse eller besje. Må legge til at valpen ikke har vondt av dette, de blir heller roligere. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen får mat tre ganger for dag.. Hun elsker å sove så derfor kommer frokosten ikke før i ti tiden.. Så får hun middag ca 4, og kvelds i ni tiden.. tilgangen på vann har hun hele tiden egentlig.. Vi legger oss ca i elleve tolv tiden, og vi våkner ca mellom tre og fem for da har hun bæsjet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen får mat tre ganger for dag.. Hun elsker å sove så derfor kommer frokosten ikke før i ti tiden.. Så får hun middag ca 4' date=' og kvelds i ni tiden.. tilgangen på vann har hun hele tiden egentlig.. Vi legger oss ca i elleve tolv tiden, og vi våkner ca mellom tre og fem for da har hun bæsjet...[/quote']

Da hadde jeg lagt litt om på rutinene... Du skriver at hun får første måltid ca kl. 10. Da kan hun godt få neste ca kl. 13, og det siste ca kl. 17. ta vekk vannet om kvelden. hvor gammel er hun nå? Her hos meg så får valpen første måltid litt over kl.9 om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Chanita Chanel er 15 uker, og jeg har hatt den rutinen jeg beskrev til deg hele tiden, og det er ikke noe problem.

jeg også har omtrent samme rutine når vi har valper i hus som Ricco har, og når skal jeg snart begynne å fore valper igjen så da blir det til at vi bruker den måte.

Har valper som alltid har sovet hele natten her, jeg skjønner ikke hvorfor folk begynner å stå opp om natten når de får valper i hus for å lufte dem, det har jeg aldri gjort.

siste kullet vi hadde så var de 2 siste valpene nesten helt husrene når kjøperene fikk dem i hus(da var valpene ca 12 uker).

Og kjøperene var jo stor fornøyde, valpene sov hele natten og våknet når jeg sa at de kom til å våkne sånn i 7 tiden for da pleide jeg og stå opp og det første jeg da gjodre var å ta valpene ut. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hatt vår første tørre natt på lenge:) I går spiste Chanel klokken 9, 1, og halv seks.. Ingen drikke etter 6.. Så gøy:) Skal fortsette med dette, så får vi se om det bare var tilfeldig eller ei...

Tusen takk for tipsene, det er så frustrerende når det er slik, og jeg tror ikke hun likte å gjøre det selv heller... Stakkar pia mi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hatt vår første tørre natt på lenge:) I går spiste Chanel klokken 9, 1, og halv seks.. Ingen drikke etter 6.. Så gøy:) Skal fortsette med dette, så får vi se om det bare var tilfeldig eller ei...

Tusen takk for tipsene, det er så frustrerende når det er slik, og jeg tror ikke hun likte å gjøre det selv heller... Stakkar pia mi :D

=D> Kjempeflott!!! Det var nok ikke tilfeldig... men hun kan jo få "tilbakefall" i begynnelsen til hun kommer i rutine med seg selv. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke for lenge for en valp å gå uten mat i 15-16 timer?

Jeg har en valp på 9uker, ho får mat 4 ganger om dagen,ca kl. 07.30, 12.00, 16.00 og 20.00. men det hadde jo vært fristende å gi henne siste måltidet tidligere slik at ho får "tømt" seg før natta for jeg må ut med henne i 04-05 tiden.... Ho sier fra når ho må ut, men likevel hadde det vært godt å slippe det, det er jo bare 2-3 timer før vi likevel står opp.

Men jeg syns det blir så lenge for ho å gå uten mat.... Er det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke for lenge for en valp å gå uten mat i 15-16 timer?

Jeg har en valp på 9uker, ho får mat 4 ganger om dagen,ca kl. 07.30, 12.00, 16.00 og 20.00. men det hadde jo vært fristende å gi henne siste måltidet tidligere slik at ho får "tømt" seg før natta for jeg må ut med henne i 04-05 tiden.... Ho sier fra når ho må ut, men likevel hadde det vært godt å slippe det, det er jo bare 2-3 timer før vi likevel står opp.  

Men jeg syns det blir så lenge for ho å gå uten mat.... Er det ikke det?

Nei det synes eg ikkje. Eg har aldri gitt mine valper mat 4 gonger pr. dag.. Henter som regel valpene når dei er 8 uker, og da er de allerede vandt fra oppdretter å få mat 3 gonger pr. dag, og det fortsetter eg med til dei er ca 4 mnd eller til eg ser at dei ikkje er så gira på å få mat midt på dag. Då går eg ned til 2 måltid pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes eg ikkje. Eg har aldri gitt mine valper mat 4 gonger pr. dag.. Henter som regel valpene når dei er 8 uker, og da er de allerede vandt fra oppdretter å få mat 3 gonger pr. dag, og det fortsetter eg med til dei er ca 4 mnd eller til eg ser at dei ikkje er så gira på å få mat midt på dag. Då går eg ned til 2 måltid pr. dag.

Når jeg selger valper og de blir hentet ved 8 ukers alder så pleier de bare å få mat 3 ganger for dagen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg gir mat 3 eller 4 ganger om dagen, det spiller jo ikke så stor rolle, blir det ikke for lenge å gå uten mat fra 5-6 tiden på ettermiddagen og til 8 om morgenen?

Jeg går ikke så lenge uten å spise, er det ikke da for lenge for en liten valp? Eller er jeg helt på jordet, hehe :D

Syns bare så synd på det lille grynet hvis ho går og er sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg gir mat 3 eller 4 ganger om dagen, det spiller jo ikke så stor rolle, blir det ikke for lenge å gå uten mat fra 5-6 tiden på ettermiddagen og til 8 om morgenen?

Jeg går ikke så lenge uten å spise, er det ikke da for lenge for en liten valp? Eller er jeg helt på jordet, hehe :D

Syns bare så synd på det lille grynet hvis ho går og er sulten...

Nei det er ikke for lenge. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Men hvis jeg gir mat 3 eller 4 ganger om dagen, det spiller jo ikke så stor rolle, blir det ikke for lenge å gå uten mat fra 5-6 tiden på ettermiddagen og til 8 om morgenen?

Jeg går ikke så lenge uten å spise, er det ikke da for lenge for en liten valp? Eller er jeg helt på jordet, hehe :)

Syns bare så synd på det lille grynet hvis ho går og er sulten...

jeg tror jeg bør endre vanene til min hnd! jeg har skåla fremme hele dagen og Timon spiser når han vil...jeg går ut med han før jeg legger meg og han våkner i ca 7-8 tiden for å gå på do.... er det feil vane han har med at han kan spise når han vill! jeg har oppi 50g mat som det står på pakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror jeg bør endre vanene til min hnd! jeg har skåla fremme hele dagen og Timon spiser når han vil...jeg går ut med han før jeg legger meg og han våkner i ca 7-8 tiden for å gå på do.... er det feil vane han har med at han kan spise når han vill! jeg har oppi 50g mat som det står på pakken...

ja jeg synes det er feil at maten står fremme hele tiden. :) Han får ikke noen rytme når det gjelder mat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perosnlig synes jeg det blir for lenge uten mat, for ikke å snakke om VANN!

Det er jo klart hunden ikke tisser inne om natta når den ikke får vann, blæra er jo tom.

Jeg ville aldri finne på å nekte en valp vann.

Jeg mener det er en uholdbar løsning. Siden blæra blir full i løpet av kvelden/natta er det jo tydelig at den drikker. Hvorfor skal den ikke få lov til det?

Nei, hvis du absolutt skal ha hunden i bur og den gjør fra seg der i løpet av natta, bør man heller gå ut med den.

Personlig ser jeg ikke problemet med tissedammer, men jeg putter ikke dyr i bur heller da.

Hvis dette er noe den har begynt med nylig, kan det vel hende den er syk på et vis også? Hvis rutinene har vært de samme hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror jeg bør endre vanene til min hnd! jeg har skåla fremme hele dagen og Timon spiser når han vil...jeg går ut med han før jeg legger meg og han våkner i ca 7-8 tiden for å gå på do.... er det feil vane han har med at han kan spise når han vill! jeg har oppi 50g mat som det står på pakken...

Hvis det fungerer for deg og din hund, er det ingen grunn til å endre det.

Det er en metode som byr på mange potensielle problemer, men har man først startet med dette og finner ut at det fungerer greit, er jo det fint.

Kunne aldri hatt det sånn her i huset. Matvrak av en annen verden, og flere hunder. De kunne sikkert spist opp en hel fôrsekk i ett jafs hvis jeg bare satte den frem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fungerer for deg og din hund, er det ingen grunn til å endre det.

Det er en metode som byr på mange potensielle problemer, men har man først startet med dette og finner ut at det fungerer greit, er jo det fint.

Kunne aldri hatt det sånn her i huset. Matvrak av en annen verden, og flere hunder. De kunne sikkert spist opp en hel fôrsekk i ett jafs hvis jeg bare satte den frem. :)

ja persolig er jeg fornøyd med rutinen selv om jeg vet at ikke alle er det!! valper som leker, og springer ufattelig mye når di er aktive å vann må dem ha! å går du ut med hunden før den skal legge seg bør det ikke bli problem iløpet av natta! jeg har ingenting imot at valpen min spiser når den er sulten for så lenge den får i seg det den skal ha og ikke mer er det jo ingen problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...