Gå til innhold
Hundesonen.no

"Gårdshund" til familie


Gjest
 Share

Recommended Posts

Håper noen av dere kan gi meg litt tips angående valg av hunderase for broren min, og gi meg litt tilbakemeldinger om jeg er helt på jordet eller ikke når det gjelder hva jeg har gitt han av råd.

Han som skal ha hunden er 17 år og går fortsatt på videregående, så foreldrene hans (våre) vil jo også være med på å ta seg av hunden når han ikke er hjemme. Han er bosatt på gård og jobber mye der og skal etterhvert overta den, så det han tenker seg er en hund som kan være med han rundt omkring mens han jobber og sysler med "gårdsarbeid". Altså kan ikke hunden ha så mye jaktinnstinkt at den stikker av eller har lett for å jage og plage dyra (kuene), de har der.

Han ville først ha en Border Collie siden det er det vi alltid har hatt, men før hadde vi sauer og det har vi ikke nå. Så jeg har fått han litt bort fra BC enn så lenge. Det jeg derimot har foreslått er en Golden Retriever, en rase han også kunne tenke seg. Han foreslo også Labrador, men kan de bli litt i overkant aktive?

Hunden vil selvsagt få vanlige turer utenom ruslingen på gården, pluss et par joggeturer i uka. Det kan ikke være noe særlig pelsstell med hunden, da jeg tviler på at han gidder å børste så mye. Den vil isåfall bli børtet skikkelig et par ganger i mnd når jeg er hjemme. Hvordan er Golden der, trenger de mye pelsstell?

Tar gjerne imot tips om flere raser som kunne passe og, middels/store hunder med middels aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men når man har som kriterie at hunden IKKE skal ha lett for å jage gårdsdyra, så er det andre raser som passer bedre enn bc. Mange bc plager ikke gårdsdyra, men det er jo veldig, veldig kjipt å risik

Men de blir kanskje brukt i andre ting? Jeg synes ikke noen burde ha BC med mindre de har tenkt å bruke den aktivt siden den trenger mentaltrening for å trives optimalt. Hvorfor ikke da kjøpe en rase

Jeg tenkte på Schäferhund, jeg. Men jeg kan ikke nok om rasen til å vite om de passer, men jeg vet om flere schäferhunder som har vært fine gårdshunder i alle fall. Min mor er vokst opp med rasen og h

Har hørt at Dansk-svensk gårdshund har endel jaktinstinkt jeg da, men det stemmer kanskje ikke?

Grunnen til at jeg ikke vil han skal ha BC er fordi jeg ikke tror han vil greie å gi en BC det den trenger av mental aktivisering. Merket selv hvor krevende BCene vi hadde hjemme var når de ikke hadde sauene å bryne seg på, bare vanlige turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvor mange av landets ca 10.000 border collier får så mye annet enn tur? Hvor mange er aktive gjeterhunder/brukshunder? Mitt forsiktige anslag er 20% altså rundt 2000 hunder. De resterende er familiehunder på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av landets ca 10.000 border collier får så mye annet enn tur? Hvor mange er aktive gjeterhunder/brukshunder? Mitt forsiktige anslag er 20% altså rundt 2000 hunder. De resterende er familiehunder på godt og vondt.

Men de blir kanskje brukt i andre ting? Jeg synes ikke noen burde ha BC med mindre de har tenkt å bruke den aktivt siden den trenger mentaltrening for å trives optimalt. Hvorfor ikke da kjøpe en rase som passer bedre?

Golden hadde sikkert trives med et sånt liv, i alle fall de fleste goldenene jeg kjenner (i motsetning til BCene). De er allsidige, med på alt, stabile, gode familiehunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man har som kriterie at hunden IKKE skal ha lett for å jage gårdsdyra, så er det andre raser som passer bedre enn bc. Mange bc plager ikke gårdsdyra, men det er jo veldig, veldig kjipt å risikere å få en hund du ikke kan ha løs på gården mens du gjør arbeid, en hund som du hele tia må være inni i huet på, i tilfelle den skulle ta seg en tur å jage/bite i kuene.

Edit: Så med mindre man skal bruke hunden i gårdsarbeidet, tror jeg det blir en bjørnetjeneste å kun skaffe seg hunden som selskapshund, ikke vits i med instinkter hvis man ikke skal bruke dem?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Dansk-svensk gårdshund har endel jaktinstinkt jeg da, men det stemmer kanskje ikke?

Noen har nok endel jaktinstinkt, men de har også en "hjemme" følelse, De er jo avlet for å passe gården, og med det holde seg der. Foreldrene mine har en gårdshund, hun har ganske bra jaktinstinkt vil jeg påstå, hun stikker dersom hun får anledning til dette når de er ute på tur. Men når hun er løs hjemme ellers holder hun seg opptatt med å jage mus, grave og ordne på tomta. Hun har også en god del vakt, så hun bjeffer mye når noen går forbi- men stikker ikke etter de, eller løper frem til de, men holder seg på tomta å kjefter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Dansk-svensk gårdshund har endel jaktinstinkt jeg da, men det stemmer kanskje ikke?

Grunnen til at jeg ikke vil han skal ha BC er fordi jeg ikke tror han vil greie å gi en BC det den trenger av mental aktivisering. Merket selv hvor krevende BCene vi hadde hjemme var når de ikke hadde sauene å bryne seg på, bare vanlige turer.

Dsg-en har en del jaktinstinkt, men det er også en vakt/gårdshund med instinktener som gjør at de holde seg nær sitt territorie. Pinscher har også mange likheter, om han vil ha noe større.

Andre "klassiske" gårdshunder er jo berner sennen, leonberger, labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men de blir kanskje brukt i andre ting? Jeg synes ikke noen burde ha BC med mindre de har tenkt å bruke den aktivt siden den trenger mentaltrening for å trives optimalt. Hvorfor ikke da kjøpe en rase som passer bedre?

Golden hadde sikkert trives med et sånt liv, i alle fall de fleste goldenene jeg kjenner (i motsetning til BCene). De er allsidige, med på alt, stabile, gode familiehunder.

Og dette baserer du på din erfaring med bc kontra golden, eller?

Men når man har som kriterie at hunden IKKE skal ha lett for å jage gårdsdyra, så er det andre raser som passer bedre enn bc. Mange bc plager ikke gårdsdyra, men det er jo veldig, veldig kjipt å risikere å få en hund du ikke kan ha løs på gården mens du gjør arbeid, en hund som du hele tia må være inni i huet på, i tilfelle den skulle ta seg en tur å jage/bite i kuene.

Jeg ville heller hatt en hund som lærer seg enkelt å forholde seg til dyr enn en rase som har mer jaktlyst og som man må bruke masse tid på å kontrollere..

Jeg er stadig overrasket at folk tror golden er en kosebamse og at bc er et hypermonster.. Min erfaring som er basert på et stort antall hunder av mange raser er at bc er de enkleste og mest ukompliserte hundene man kan ha om man har fra gjennomtenkte linjer og at de får nok fysisk mosjon. Utover det så er faktisk ikke bc'n den monsterrasen som den fremstilles som på div fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette baserer du på din erfaring med bc kontra golden, eller?

Jeg ville heller hatt en hund som lærer seg enkelt å forholde seg til dyr enn en rase som har mer jaktlyst og som man må bruke masse tid på å kontrollere..

Jeg er stadig overrasket at folk tror golden er en kosebamse og at bc er et hypermonster.. Min erfaring som er basert på et stort antall hunder av mange raser er at bc er de enkleste og mest ukompliserte hundene man kan ha om man har fra gjennomtenkte linjer og at de får nok fysisk mosjon. Utover det så er faktisk ikke bc'n den monsterrasen som den fremstilles som på div fora.

Nettop, derfor vil jeg fraråde bc, med mindre man vil bruke instinktene til noe.

Jeg har også erfaring med bc, og min erfaring er at slettes ikke alle er like enkle. Og nei, jeg har ikke bare erfaring med den jeg har nå, og den bc'n jeg hadde.. Men, kanskje det er som du sier, at det har med linjer å gjøre. Opdretteren jeg bodde hos hadde mange veldig greie hunder, men også hunder som mannen i gata, IKKE kunne hatt. Og opdretteren sier det samme, det ER faktisk ikke alle bc som er snille og greie.

Edit: Ei jeg kjenner har to bc tisper, ene er veldig ukomplisert og grei, den andre må hun være inni huet huet til veldig mye av tiden, og da snakker jeg stålkontroll, ellers kan det skje ubehagelige situasjoner. Så jeg synes det er feil å fremstille alle bc som så ukompliserte, for det er slettes ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden retriever kan være bra det, men flere av de endel jakt i seg. Min golden er absolutt ikke interessert i å tursle rundt på gården med meg. Jeg kan ikke ha hu løs med hensyn på dyra, og hun stikker om hu får muligheten.

Nå har jeg ikke hørt om eller vært borte i andre goldener som er like ekstreme på det punktet som min, men det fins. Elwira er ikke oppvokst på gård, men har bodd på en med meg i 1 og 1/2 år.

Skulle jeg sett etter en hund å ha på gården med lite jakt, førerorientert og lettrent hadde jeg nok sett på gruppe 1, uten å ha for mye erfaring med disse.

Husk at retrieverne er jakthunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kusine har en golden-hannhund. Og guri så den hunden stikker om han får muligheten. Nå er ikke eierne av hunen spesielt kyndige heller, men han har ved flere anledninger stukket av og vandret rundt i nabolaget her på egenhånd. Han er overhode ikke noen hund jeg kunne sett for meg at fungerte som en god gårdshund. Dessuten har har ordentlige kjønnsdrifter! Snill som dagen er lang, men ikke spesielt "trofast" eller noen typisk hund som holder seg på et sted. Han er forøvrig fra "vanlig", norsk utstillingsgolden-oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette baserer du på din erfaring med bc kontra golden, eller?

*klipp*

Kontra? nei, jeg skrev om begge rasene hver for seg. Jobba endel med border collier når jeg var yngre.

Min kusine har en golden-hannhund. Og guri så den hunden stikker om han får muligheten. Nå er ikke eierne av hunen spesielt kyndige heller, men han har ved flere anledninger stukket av og vandret rundt i nabolaget her på egenhånd. Han er overhode ikke noen hund jeg kunne sett for meg at fungerte som en god gårdshund. Dessuten har har ordentlige kjønnsdrifter! Snill som dagen er lang, men ikke spesielt "trofast" eller noen typisk hund som holder seg på et sted. Han er forøvrig fra "vanlig", norsk utstillingsgolden-oppdrett.

Til gjengjeld kjenner jeg flere golden som går løs på gården sin dagen lang uten å forsvinne. Noen som vet hvordan forskjellene er mellom utstillingsversjonen og jaktversjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stadig overrasket at folk tror golden er en kosebamse og at bc er et hypermonster.. Min erfaring som er basert på et stort antall hunder av mange raser er at bc er de enkleste og mest ukompliserte hundene man kan ha om man har fra gjennomtenkte linjer og at de får nok fysisk mosjon. Utover det så er faktisk ikke bc'n den monsterrasen som den fremstilles som på div fora.

Jeg tror absolutt ikke at BCer er hypermonstre, men fra tidligere erfaringer med de BCene vi har hatt i familien tror jeg at en roligere hund ville passe han bedre. Om det vil si Golden er jeg ikke sikker på, det var derfor jeg spurte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min hadde en Labrador, som var nøyaktig slik du beskriver. Han kjøpte seg gård da hunden var 5, og hun hun var en perfekt gårdshund livet ut. (Hun døde da hun var ti.) Hun var en hund som tilpasset seg. Hun var strålende fornøyd med å kun rusle rundt på gården, men satte også pris på det de dagene hun fikk noe ekstra. Hun elsket livet på gården.

Nå skal du ikke stole så veldig på meg, jeg har ikke mye erfaring med rasen, men dette er min eneste) erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min hadde en Labrador, som var nøyaktig slik du beskriver. Han kjøpte seg gård da hunden var 5, og hun hun var en perfekt gårdshund livet ut. (Hun døde da hun var ti.) Hun var en hund som tilpasset seg. Hun var strålende fornøyd med å kun rusle rundt på gården, men satte også pris på det de dagene hun fikk noe ekstra. Hun elsket livet på gården.

Nå skal du ikke stole så veldig på meg, jeg har ikke mye erfaring med rasen, men dette er min eneste) erfaring.

Det var jo koselig å høre, at Labradoren ikke er helt umulig heller. Nå kjenner ikke jeg labrador så godt jeg heller, så vet jo ikke om dette er typisk labrador eller om faren din var ekstra heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kusine har en golden-hannhund. Og guri så den hunden stikker om han får muligheten. Nå er ikke eierne av hunen spesielt kyndige heller, men han har ved flere anledninger stukket av og vandret rundt i nabolaget her på egenhånd. Han er overhode ikke noen hund jeg kunne sett for meg at fungerte som en god gårdshund. Dessuten har har ordentlige kjønnsdrifter! Snill som dagen er lang, men ikke spesielt "trofast" eller noen typisk hund som holder seg på et sted. Han er forøvrig fra "vanlig", norsk utstillingsgolden-oppdrett.

Samme erfaring har jeg. Jeg kjenner til mange golden som stikker, enten av kjønnsdrift eller jakt. Oftest kjønnsdrift.

Min onkel hadden en golden på gården i mange år. Han ble kjøpt inn som gårdshund og kamerat som skulle være med når min onkel gjorde gårdsarbeid, styra i stallen og på jordene. Hunden var flott, han kunne gå ute, men neimen om han var interessert i å følge etter eieren sin. Han skulle gå rundt og utforske på egenhånd han! Skulle jage litt katter og stikke til nabotispene på gårdene rundt. Han var snill som dagen var lang, og han hadde ikke noe særlig jaktdrift. Han var bare en selvstendig kar som var glad i damer!

Dette er ikke uvanlig hos golden. De er ofte selvstendige de, og som nevnt er kjønnsdriften ofte høy hos hanner.

Hvordan forskjellen er mellom show- og jaktvariantene er jeg ikke sikker på. Jeg veit om tilfeller fra begge type linjer med sterk jakt, og tilfeller fra begge totalt uten jakt. Men om jeg skulle hatt en golden til gården som ikke skulle ha jakt hadde jeg da virkelig ikke kjøp jaktvarianten av rasen?!

Jeg er veldig glad i rasen, og jeg syns det er fantastiske hunder. Men jeg vil ikke si at rasen er enkel og grei, og passer perfekt til å ha løs på gården. De er selvstendige, og finner de en grunn til å ikke følge eieren sin, ja da er det flere som stikker. En finner selvfølgelig mange som ikke er sånn.

Om han vil satse på å få en bra golden, ville jeg ha funnet noen som faktisk bruker golden som gårdshund jeg. Finne noen linjer som ikke har alverdens jakt i seg. Men ikke forvent å få en instinktfri golden altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden er ikke et alternativ nei.

Men jeg visste virkelig ikke at de hadde en tendens til å stikke av sånn. Hvis vi åpner opp for litt mindre raser da, er det flere å anbefale der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Schäferhund, jeg. Men jeg kan ikke nok om rasen til å vite om de passer, men jeg vet om flere schäferhunder som har vært fine gårdshunder i alle fall. Min mor er vokst opp med rasen og hennes var alltid løs på tunet og passet på folk og unger og det som var. Dagens schäferhund er kanskje ikke slik?

Skyt meg om jeg driter meg ut nå, altså :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...