Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele


Miko

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Det har jeg også opplyst alle mine sele-interesserte valpe-eiere om, i butikken jeg hadde. Valper har jo bare brusk og u-utviklet skjelett der selen sitter, så jeg synes det er skummelt.

Det stemmer det. Det er skummelt, og desverre er altfor mange som arbeider i dyrebutikker som ikke helt vet hva de driver med,enten fordi de driter i det, eller fordi de rett og slett ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var i dyrebutikken for å kjøpe bånd til Lana' date=' fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha halsbånd, ikke sele, fordi valpene er sterkere i halsen enn ryggen når de er små! Var det hun sa til meg i alle fall! Så jeg kjøpte halsbånd :D[/quote']

Stemmer det. halsen er en av de sterkeste stedene på en valp.

:D Ingen har til dags dato revet huet av hunden sin fordi den trakk i båndet... :wink:

satt litt på spissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den er "ny for deg" så stemmer det...en hunds skjelett er det siste som er ferdig,og man skal da være forsiktig med seler på valper.

meningene er like delt som ræva.

:D

Er det farlig å ha på dekken og da eller? :D

Hehe.. Hvorfor i all verden skulle en sele være verre? Hvis du ikke lar hunden dra mener jeg. Jeg lar i alle fall ikke hunden dra uansett om den har halsbånd eller sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har tatt med noen seler hjem fra jobben i dag.

Det var ikke de slaga som LiLi eller Jampi anbefalte da :?

Det var 2 forskjellige slag: Gresshoppa og Trixie Classic.

Vet ikke om jeg skal ha noen av de...

Gresshoppa: Den går ikke ned mellom frembeina, men ser fin ut på.

Så er det refleks på den...den er litt stiv da, noe vannavstøtende greier.

Selve selen er nylon, med polstring i brystet.

Sånn ser den ut på:

i146456612_21408.jpg

i146479625_75271.jpg

Den øverste er jo grei, hvis den er passe. Det er jo sånn vanlig, som Hurrta-selen, men Hurrta sin er myk da. Den nederste synes jeg så litt vel kraftig ut? Men vet ikke.. Det jeg liker med de som har reim mellom forbeina, er jo at du kan løfte dem opp hvis det skjer noe skummelt. Jeg har aldri gjort det da, men.. Hehe..

Trixie Classic: Den går ned mellom frembeina, ser fin ut på.

Det er ikke refleks på den...

Den er av fleece med nylon ved kneppinga.

Sånn ser den ut på:

i144650624_25985.jpg

i144650625_89657.jpg

Hva syns dere?

Den øverste er jo grei, hvis den er passe. Det er jo sånn vanlig, som Hurrta-selen, men Hurrta sin er myk da. Den nederste synes jeg så litt vel kraftig ut? Men vet ikke.. Det jeg liker med de som har reim mellom forbeina, er jo at du kan løfte dem opp hvis det skjer noe skummelt. Jeg har aldri gjort det da, men.. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har tatt med noen seler hjem fra jobben i dag.

Det var ikke de slaga som LiLi eller Jampi anbefalte da :?

Det var 2 forskjellige slag: Gresshoppa og Trixie Classic.

Vet ikke om jeg skal ha noen av de...

Gresshoppa: Den går ikke ned mellom frembeina, men ser fin ut på.

Så er det refleks på den...den er litt stiv da, noe vannavstøtende greier.

Selve selen er nylon, med polstring i brystet.

Sånn ser den ut på:

i146456612_21408.jpg

i146479625_75271.jpg

Trixie Classic: Den går ned mellom frembeina, ser fin ut på.

Det er ikke refleks på den...

Den er av fleece med nylon ved kneppinga.

Sånn ser den ut på:

i144650624_25985.jpg

i144650625_89657.jpg

Hva syns dere?

Jeg hadde grasshoppa selen før.

Helt OK sele men Pito klarte å snike seg ut av den pluss at jeg klarte å tråkke på den så jeg ødela "låsen" :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så liker ikke jeg å løfte Pito etter selen fordi at de må være ganske ubehagelig å bli løfta etter frembeina. Hvis det skjer noe skummelt så er det like kjapt å løfte hele hunden opp med henda

Ja, det synes egentlig jeg også. Derfor jeg aldri har løfta henne i den. Men den Puppia-selen heter liksom "safety harness" eller noe slikt, fordi at man kan løfte dem i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet høyskolen sier vet ikke jeg. Jeg vet hva samtlige vetrinærer har sagt om dette på div kurs opp igjennom årene. Halsen til en valp er et av de sterkeste stedene på hunden, mens skjeletter er det siste som blir ferdig på en hund.

Ingen har dradd huet av en hund, eller knekt nakken på den, ved å ha halsbånd på som valp.

:wink:

(inge normale mennesker som har behandlet sin hund normalt hvertfall.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farlig å ha på dekken og da eller? ;)

Hehe.. Hvorfor i all verden skulle en sele være verre? Hvis du ikke lar hunden dra mener jeg. Jeg lar i alle fall ikke hunden dra uansett om den har halsbånd eller sele.

Fester du kobbelet i dekkenet på hunden din, du da??? :P

Et dekken ligger over ryggen på hunden......hvor det ikke gjør noen skade... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester du kobbelet i dekkenet på hunden din, du da??? ;)

Et dekken ligger over ryggen på hunden......hvor det ikke gjør noen skade... :P

Faktisk så finnes det dekken man kan feste kobbelet i ja :P;)

Poenget mitt er jo at det blir samme sak med dekken og sele, så lenge hunden ikke drar i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke ha halsbånd på valpen og lære den å gå pent i det fra begynnelsen også ha på sele senere??

Det er iallefall det vi har gjort opp igjennom årene med våre hunder og har aldri hatt problemer med hunder som drar eller tuller i båndet..dette kommer jeg til å fortsette med på mine valper fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke ha halsbånd på valpen og lære den å gå pent i det fra begynnelsen også ha på sele senere??

Det er iallefall det vi har gjort opp igjennom årene med våre hunder og har aldri hatt problemer med hunder som drar eller tuller i båndet..dette kommer jeg til å fortsette med på mine valper fremover.

For min del så bruker jeg sele hvis jeg går med langt bånd, sånn at hun skal slippe å dra det med halsen. Sele er også kjekt for små hunder fordi de har ømfintlig hals, og særlig når de er små, kommer det ofte en del rykk som følge av at de glemmer at de har noe på seg og løper avgårde. For meg har det ingenting med å lære eller ikke lære å gå fint i bånd, min hund skal gå fint i bånd uansett om hun har på sele eller ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så bruker jeg sele hvis jeg går med langt bånd, sånn at hun skal slippe å dra det med halsen. Sele er også kjekt for små hunder fordi de har ømfintlig hals, og særlig når de er små, kommer det ofte en del rykk som følge av at de glemmer at de har noe på seg og løper avgårde. For meg har det ingenting med å lære eller ikke lære å gå fint i bånd, min hund skal gå fint i bånd uansett om hun har på sele eller ikke. :)

Trykket som kommer om hunden skulle finne på å trekke med halsbånd på, er det samme for en stor hund som for en liten, og det skader like lite.

En liten hund er ikke mer ømfintlig i halsen enn en stor..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt dette med å ikke bruke seler på valper så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro nå...

...Men det jeg har hørt er at man skal helst bruke sele eller brede halsbånd for beskytte noen "knutet" eller noe sånt i halsen... Så ta det rolig viss en velger å bruke halsbånd...

Utifra det jeg hadde hørt så har jeg brukt sele på Shaylee, men hun går for det meste løs og min mor bruker halsbånd (hundene er hos min mor når jeg er på jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket som kommer om hunden skulle finne på å trekke med halsbånd på, er det samme for en stor hund som for en liten, og det skader like lite.

En liten hund er ikke mer ømfintlig i halsen enn en stor..

:wink:

Ikke vet jeg, aldri hatt en stor hund, men det er i alle fall det jeg har hørt. Og jeg vet at små hunder lett "kveler seg" med halsbånd, sånn at de begynner å hoste og "brekke seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...