Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele


Miko

Recommended Posts

Ikke vet jeg, aldri hatt en stor hund, men det er i alle fall det jeg har hørt. Og jeg vet at små hunder lett "kveler seg" med halsbånd, sånn at de begynner å hoste og "brekke seg".

Tror dette kan ha mye med at de som har små hunder ikke alltid er like nøye med å få de til å få fint i bånd (altså ikke dra). En hund på et par kg er jo ikke akkurat noen man sliter med om den drar i båndet.. Bare ne tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Tror dette kan ha mye med at de som har små hunder ikke alltid er like nøye med å få de til å få fint i bånd (altså ikke dra). En hund på et par kg er jo ikke akkurat noen man sliter med om den drar i båndet.. Bare ne tanke..

Det er sant, mange som ikke bryr seg om det. Men hostingen den begynner ofte med en gang den, om hunden bare kaster seg frem i båndet en gang når den ser noe interessant. Hvis du skjønner? LiLi har aldri fått dra i båndet, og gjør det heller ikke, men denne hostinga/brekkinga kommer når hun bare kaster seg frem i båndet o.l. Dette har jeg ikke sett på større hunder, og derfor virker det jo også som om de har skjørere hals, det er jo ganske logisk egentlig. De har jo ikke like mye rundt pusterøret til å beskytte det med. LiLi's hals er i alle fall veldig tynn, før kunne jeg ta rundt den med en hånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. halsen er en av de sterkeste stedene på en valp.

:P Ingen har til dags dato revet huet av hunden sin fordi den trakk i båndet... :wink:

satt litt på spissen...

Meningene omkring dette er veldig delte. Men altså, jeg har hørt begge "variantene". Men jeg tror cluet er at HVIS man har en hund som nærmest struper seg selv (sånn som Sofus), så er det å foretrekke at de bruker sele i stedenfor fordi belastningen på hals/nakke blir for stor til at det er sunt. MEN hvis det er snakk om å bruke sele bare fordi man har lyst, ja, så kan man vel kanskje høre litt på dette om benbygning osv.

Jeg måtte altså gå over til sele på Sofus fordi han nærmest kvalte seg selv. Han er av den typen som merker ubehag og vil FREM og VEKK fra det, ikke den typen som da blir mildere og vil til mor! Så brukte vi sele i noen måneder, og nå er vi tilbake til halsbånd. Han trekker fremdeles, men ikke på samme "selvmorderiske" måten =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...