Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglene mine


Ara
 Share

Recommended Posts

Jeg har hele 10 fugler, hatt fugler siden jeg var rundt 10 år,. Så blir snart 22 år jeg har hatt fugler i hus og kunne ikke levd uten. Er herlige vesner, smarte lettlærte og morsomme. Selvsagt en del vasking og støvsuging , men det er så verd det syns jeg :)

Utenom hundene så opptar de store deler av dagen min. Jeg klikkertrener dem, lager mat, vasker bur og alt ellers som følger med og koser meg med det :) De er sjelden i bur, de har et eget rom på rundt 15 kvadrat de har som lekerom, henger tau osv i taket, men er en voliere der inne osv da. De har og et 5 meter langt utevoliiere som de storkoser seg i om sommeren.

253376_10150235169725771_648465770_7811679_4818470_n-3.jpg

Her er da mine bevingede venner :)

Rio .blågul ara og Molly,mørkerød ara

mollyrio.jpg

De to små i gjengen, barraband parakittene Kiwi og Litchi

kiwilitchi.jpg

Tarzan, edelpapegøye

301486_10150249038610771_648465770_7957853_7009543_n-1.jpg

Goffin's kakaduene Hugo og Polly

hugopolly.jpg

Grå jako gutta mine :

Figo

figo.jpg

Alex

alex.jpg

og Gustav

gustav.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ønsker dere alle en kjempefin påske

Polly er sexy og vet det, god helg

Jeg har hele 10 fugler, hatt fugler siden jeg var rundt 10 år,. Så blir snart 22 år jeg har hatt fugler i hus og kunne ikke levd uten. Er herlige vesner, smarte lettlærte og morsomme. Selvsagt en del

Så utrolig flotte fugler! :D Har veldig lyst på en grå jako en dag. De virker så morsomme! Hvordan er araene i forhold til jakoene? Men får nøye meg med undulat enn så lenge, artige minipapegøyer det og :wub:

Ja undulater er koselige fugler :)

Jakoer er artige fugler ja, men de er ganske sære og enmannsfugler som oftest. Skulle jeg valgt mellom jako og ara som min første papegøye ville jeg anbefalt en blågul ara. Mildere og vennligere, ikke typisk enmannsfugl, veldig lettlærte og somregel flinke å prate. De er og somregel veldig kosete :) Mange tenker høy lyd når de tenker ara, men de er langt mer stille enn jakoer, jakoer har høy lys lyd og etterligner ofte lyder som tlf, brannalarm, bilalarm osv, som ikke er godt i ørene. Mens en ara kommer med et par tre høye kra til dagen. Ikke den evinnelige masinga liksom hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja undulater er koselige fugler :)

Jakoer er artige fugler ja, men de er ganske sære og enmannsfugler som oftest. Skulle jeg valgt mellom jako og ara som min første papegøye ville jeg anbefalt en blågul ara. Mildere og vennligere, ikke typisk enmannsfugl, veldig lettlærte og somregel flinke å prate. De er og somregel veldig kosete :) Mange tenker høy lyd når de tenker ara, men de er langt mer stille enn jakoer, jakoer har høy lys lyd og etterligner ofte lyder som tlf, brannalarm, bilalarm osv, som ikke er godt i ørene. Mens en ara kommer med et par tre høye kra til dagen. Ikke den evinnelige masinga liksom hehe.

Jeg forestilte meg at det var omvendt av en eller annen grunn jeg, at jako var enklere og "mildere". Kanskje jeg heller skal ønske meg ara da, fantastisk flotte de og, og er jo de som er "typisk" papegøyer og :D

Så det er forskjell på araene og, blågul og rød har ikke samme gemytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blågul og mørkerød ara er to forksjellige arter . Den blågule har et langt mildere vesen, ville aldri anbefalt en rød til noen som ikke var erfarne med store fugler. De er som oftest ganske tøffe i væremåten. Finnes jo selvsagt mildere indivder av dem og, men som oftest er de tøffere og staere enn de blågule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nydelige fugler du har! Helt utrolig mange :D Trodde ikke at papegøyer av veldig forskjellig størrelse gikk sammen, men gjør dine altså det alle sammen?

Har liten kjennskap til papegøyer annet enn at jeg er oppvokst med moren min sine Engelske undulater.

Hvordan er Edelpapegøyen? Synes de er så fine, og akkurat passelig størrelse. Er noe fascinerende med papegøyer, men også nesten skummelt synes jeg, iallefall etter programmer jeg har sett over hvor intelligente de er/kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edelpapegøyer er hakket større enn grå jako, og veldig flotte fugler :) Men skal du ha en tamfugl i stua av dem, gå for en hann. Hunnene er flotte med sin røde og lilla farge, men de egner seg somregel dårlig som en tamfugl i stua. De blir veldig hormonelle. Hannene derimot, som min Tarzan er bare herlige, veeeldig mildt vesen på dem. Tarzan liker de fleste og er med oss på alt fra travparken til turer i skogen med hundene (har sele på) Men de er ikke typiske kosefugler, kan godt stryke Tarzan over ryggen og ta på han overalt, men han er ikke en som bøyer hodet for å bli klødd i nakken, og det er typisk for denne arten. De elsker sitte på skuldra å stirre folk i øya og legge nebbet inntil kinnet, er liksom det som er edelkos hehe. Tarzan sjarmerer de fleste, og mange har spurt om å få kjøpe ham hehe. Han er veldig snill og biter ikke eller skriker. Vært med i barnehage der sikkert 15 barn holdt ham uten problem. Ikke alle edeler er like snille som Tarzan da, men de er kjent for å være veldig milde og geie :)

Noen bilder til av Tarzan .

253911_10150186096265771_648465770_7385214_2302102_n.jpg

208767_10150150635690771_648465770_7058419_8211281_n.jpg

28807_394700915770_648465770_4743742_955848_n-1.jpg

23602_100597926645939_100000871963063_15150_6865342_n.jpg

265166_10150214151490771_648465770_7592525_7737162_n.jpg

260366_10150214149620771_648465770_7592518_3716270_n-1.jpg

216025_10150149851375771_648465770_7053306_8300906_n.jpg

306374_10150255178975771_648465770_8016146_5984023_n.jpg

228229_10150157708360771_648465770_7130801_3688191_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Fikk ikke mindre lyst på en papegøye nå! Visste ikke at man fikk kjøpt seler til dem! Jeg spøkte med at jeg brukte flexibånd på undulaten min på et forum engang, og nå viser det seg at man faktisk kan gjøre det :lol: (eller flexi er vel ikke det lureste da men haha).

Tar du med de andre ut sånn i sele og? Det ville jo vært fantastisk å ha en fugl som kan være med på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det bare kakaduene og Tarzan som tolererer å ha sele på seg.Ikke alle fugler, som liker det naturlig nok. Men bruker man litt tid med tilvenning så går det ofte greit. Araene og jakoene freaker HELT ut om jeg prøver sette sele på dem, så der har jeg gitt opp, vil jo ikke skremme dem heller. Så de får være ute i utevolieren, så blir de som tolererer sele med oss rundt . De elsker det, veldig sosiale vesner som liker oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tarzan virker helt fantastisk, for en nydelig papegøye, og så herlig gemytt! :wub:

Nei, nå kan jeg ikke bli "fuglesyk" her.. Men SKULLE jeg vurdert papegøye en dag, så tror jeg at jeg hadde falt for Edelpapegøyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen videoer av min hann kakadue Polly, de forrige eiere trodde det var en hunn derav navnet. Han blir 22 år dette året og er en aktiv liten fyr som eeeelsker musikk, sang og dans hehe.

Fant ikke ut hvordan få filmene frem her, så ble bare linker.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske skapninger,intelligente og vakre.Har kjørt en ara til Gardermoen en gang jeg,han skulle hentes av eier. Da han satt på armen til mannen snudde han seg til meg og sa : Ha det! :D Artig bekjentskap :yes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk kult :D Flotte dyr altså!

Jeg har alltid drømt litt om å ha papegøye selv. Vokste opp med undulater, ikke akkurat samme greie men herlige skapninger de også :D Av papegøyene har ara har alltid vært favoritt, enkelt og greit fordi jeg syns de er så fantastisk vakre! Og så ble jeg kjent med en kakadue en periode jeg jobbet i dyrebutikk. Og fyy for en sjarmerende kar :heart: Du må skrive masse om fuglene dine altså. Jeg har aldri turt å vurdere engang å ha papegøye for de virker så krevende, men det er definitivt en drøm. Så gøy å kunne høre om hverdagen deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte fugler du har! Det høres ut som de lever noen flotte liv hos deg :D Har alltid blitt så trist av å se flotte fugler i små bur, men disse haddedet jo knall :)

Morsomt at du bruker sele og har dem med på tur. Det har jeg aldri hørt om!

Tarzan virker som en skikkelig herlig fyr :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...