Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfôr vs 'menneskediett'


Bombini
 Share

Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hester har vel aldri vært drøvtyggere, men.. Men ja, hestefôring er også et omdiskutert tema, naturlig ville de ikke spise så mye korn, mais og alt det der som de får for å gi energi, naturlig vill

Ta ett søk på positivt stress, her har du noe av det jeg fant: "Positive Stress is also called Eustress. This excitement is felt by people when they are confronted by a demanding situation, which t

Dette er et bilde av vomma som bla er i VOH. Den har IKKE planterester i seg, det lille som er der skylles bort før det males. Vomma er det første av fire kammer i drøvtyggerens mage, her skilles ut r

Til FranskDogge: Jeg har ganske liten erfaring med hund og trening, bortsett fra helt grunnleggende ting jeg har lest meg til. Hunden min er et stabeis og gjør stort sett som han vil. Vi har aldri vært på kurs før (skal på vårt første nå til helga). Men til og med jeg har skjønt at man skal ikke ta det én trener sier og bruke det som en bibel.

Jeg har en utrulig rolig hund. Han sover eller gnager på bein inne og snuser når han er ute. Om vi kaster en pinne så løper han og henter den (eller han legger seg på bakken for å dele den opp i små biter.. guri så stressa han må være). Når jeg tar vekk pinnen er han rolig igjen. Er dette galt? Om han ikke hadde klart å roe seg igjen etter pinnekastingen så ville jeg funnet en annen måte å leke på.. Jeg trur du kan ha godt av å melde deg på et kurs eller to, og ikke alle med samme instruktøren.

Det virker litt som det eneste du tror på er det du leser på nettet, så ta en titt på det Margrete skrev på side 3 i denne tråden:

Ta ett søk på positivt stress, her har du noe av det jeg fant:

"Positive Stress is also called Eustress. This excitement is felt by people when they are confronted by a demanding situation, which they think they can handle. This fills them with thrill and excitement. Like runners on the track, taking a ride on the roller coaster, taking up a challenging project at workplace.

Positive Stress gives you the energy to throw yourself into something where you want to make some contribution. Approaching exams enhance a student's concentration and learning capability.

Positive Stress is essential for bringing zest to the life. Life without any kind of stress will be very distressing indeed - verging on boredom. When you are bored you crave for stress, you feel a kind of lifelessness. Not a very happy prospect for anybody.

Positive stress makes life worthwhile. A very interesting question is - Will you do anything if you don't feel any kind of stress? It is very doubtful. Seeing man's proneness to inertia, in the absence of any stress, the man will be a dead body!"

Fascinerer meg litt at du vil ha en hund som overhodet ikke stresser, verken ene eller andre veien. De fleste jeg har møtt ønsker seg en hund med "sjel" og personlighet, ikke en passiv potetsekk som bare venter på at du skal fortelle den hva den skal gjøre, uten noen slags form for følelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du ikke på hva din kompetanse er? Jeanette har svart, og du kan også se hennes hjemmeside i signaturen (kan være lurt..). Du er veldig påståelig og bombastisk i dine påstander, så da lurer vi jo på grunnlaget.

Ja jeg skrev om hun brukte hundene til noe aktivt så burde hun vite bedre om stress. Det skrev jeg i ett av de første innleggene. På siden hun linker til blir det oppgitt akkuratt det. Jeg er ikke påståelig og bombastisk. I ett annet innlegg har jeg sagt jeg ikke konkurerer, jeg vet likevel hvordan jeg kan belønne uten stress enten det noen vil se på det som positiv stress eller bare stress. Jeg har ikke sagt hun ikke har greie på hundetreningen hun driver med. Jeg sa i begynnelsen at å løpe etter pinner er stress, dere sier det er positivt stress. At dere har puttet på ett navn forann stress og kaller det ikke stress betyr ikke at jeg har feil. De burde bare vite bedre, at stress ikke er bra uansett hvilket ord som kommer forann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skrev om hun brukte hundene til noe aktivt så burde hun vite bedre om stress. Det skrev jeg i ett av de første innleggene. På siden hun linker til blir det oppgitt akkuratt det. Jeg er ikke påståelig og bombastisk. I ett annet innlegg har jeg sagt jeg ikke konkurerer, jeg vet likevel hvordan jeg kan belønne uten stress enten det noen vil se på det som positiv stress eller bare stress. Jeg har ikke sagt hun ikke har greie på hundetreningen hun driver med. Jeg sa i begynnelsen at å løpe etter pinner er stress, dere sier det er positivt stress. At dere har puttet på ett navn forann stress og kaller det ikke stress betyr ikke at jeg har feil. De burde bare vite bedre, at stress ikke er bra uansett hvilket ord som kommer forann.

Du svarer fremdeles IKKE på sprøsmålet. Er det fordi du ikke kan?

Siden jeg er lærer så er jeg vant til å gjenta spørsmål til jeg får de svarene jeg er ute etter, og spør igjen:

Du påstår at hunder spiser gress er stressa (i den negative formen du generelt omtaler stress som). Hvor er dokumentasjonen på denne påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line: Jeg såg det andre innlegget ditt nå.

Jeg har svart i ett annet innlegg her at hunder kan spise gress når de går på tom mage, for lenge mellom måltid og for små-ofte-måltid. Dokumentasjonen har dyrelegene. Spør etter den neste gang du skal der, ellers kan du google den. Noen hunder kan spise gress av stress også ja, men som oftest pga. tom mage osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d) Jeg ville ikke fôra vom med innhold fra produksjonsdyr som ikke var økologisk! Man aner ikke hva de har spist..

Kanskje litt ot, men.... Leste om en bonde som fôret kuene sine med avfall fra nidar (eller var det freia). I hvertfall fikk han tilkjørt store lass med rester av seigmenn og sjokolade, som kuene fikk i steden for kraftfôr (håper de fikk grovfôr i tillegg, men det sa ikke storyen noe om) Uansett ville jeg ikke gitt bikkjene mine vominnhold derfra. (i grunn ikke fra noe annet sted heller - vomma i seg selv lukter ikke blomster, men det er jo ingenting mot innholdet i vomma...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjonen har dyrelegene. Spør etter den neste gang du skal der, ellers kan du google den. Noen hunder kan spise gress av stress også ja, men som oftest pga. tom mage osv...

Når DU kommer med påstander er det også din PLIKT å dokumentere dem, ikke den som spør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line: Jeg såg det andre innlegget ditt nå.

Jeg har svart i ett annet innlegg her at hunder kan spise gress når de går på tom mage, for lenge mellom måltid og for små-ofte-måltid. Dokumentasjonen har dyrelegene. Spør etter den neste gang du skal der, ellers kan du google den. Noen hunder kan spise gress av stress også ja, men som oftest pga. tom mage osv...

Og jeg spør igjen: hvor har du denne påstanden fra? Har du noe dokumentasjon på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line: Jeg såg det andre innlegget ditt nå.

Jeg har svart i ett annet innlegg her at hunder kan spise gress når de går på tom mage, for lenge mellom måltid og for små-ofte-måltid. Dokumentasjonen har dyrelegene. Spør etter den neste gang du skal der, ellers kan du google den. Noen hunder kan spise gress av stress også ja, men som oftest pga. tom mage osv...

Jeg googlet det jeg, ett av svarene var:

Hunden din stammer fra den mektige ulven, en edel jakter og bekreftet kjøtteter. Du mater ham med kjøtt av best mulig kvalitet, så hvorfor insisterer han på å spise gress? Selv om ingen vet helt sikkert hvorfor hunder spiser gress er dyreeksperter rimelig sikre på at dette er normal hundeoppførsel og absolutt ingenting å bekymre seg for.

Beiting

Det finnes to typer gresspising for hunder. Den første er beiting hvor hunden din glad og fornøyd mumser gress og ikke merker noen bivirkninger som følge av dette. Noen dyrleger foreslår at hunder spiser gress for å veie opp for manglende næringsstoffer, men selv hunder med velbalansert kosthold vil spise gress. Det er mulig at hunden rett og slett liker smaken, at det smaker som salat for dem. Så selv om du mater hunden din på en bra måte vil han kanskje likevel ha lyst på litt grønnsaker.

Instinktiv oppførsel

Den andre typen gresspising er når en hund spiser gress og deretter kaster det opp. Dette tror man er et bevisst forsøk på å fremkalle oppkast dersom de har svelget noe som får dem til å føle seg uvel. Hunder som spiser for å kaste opp vil vanligvis svelge gresset så raskt som mulig og omtrent ikke engang tygge det. Det er en generell oppfatning at lange utygde gresstrå vil kile i halsen deres så det oppstår en oppkastsrefleks. Hvis hunden din spiser gress, for deretter å kaste opp og etterpå virker helt fin, så har han antakelig fikset opp i hva det enn var som plaget ham. Hvis han derimot fortsetter å brekke seg, men ikke får til å kaste opp, eller han fortsetter å spise gress og fortsetter å kaste opp bør du ta ham til dyrlegen. Trygt å spise? Ved all gresspisende oppførsel bør du holde et øye med hva slags gress hunden din spiser. Ikke la ham spise noe som har blitt behandlet med kunstgjødsel. De fleste plenprodukter vil ha påskrevet om de er trygge eller ei for hunder.

Et annet svar:

Hei!

Jeg vet ikke om noen har noe egentlig fasitsvar på det, men det finnes mange gode forklaringer, mest sannsynlig har gresspising flere funksjoner:

De ville forfedrene til hunden våre som levde av dyr de drepte selv, spiste ofte vominnholdet først. Hundene våre får som regel tørrfôr, og går da og "beiter" friskt gress.

Maveregulerende - gress inneholder mye fiber, og det er en teori, at det er maveregulerende.

Et gammelt ordtak sier at når hundene spiser gress blir det regn.

Mange hunder spiser gress når de har akutt vondt i magen, er kvalme eller har diare. Ofte kaster de opp gresset igjen, og så blir de litt bedre.

Mange hunder spiser gress når de er stresset på en eller annen måte. Det kan være smerter (også andre steder enn i maven) eller uro på anne måte. Hvilken funksjon gresset har da kan jeg ikke si for sikkert, men det kan gjerne være at det også her har en maveregulerende funksjon fordi stress ofte påvirker fordøyelsen.

Hilsen fra dyrlege Cecilie Strømstad

Ett tredje svar:

Dogs love to munch away on grass, and some even make it part of their daily routine. Fortunately, most experts believe it isn't something you should worry about. So why exactly do they gobble up that green stuff in your yard?

Scavengers 'R Us

Dogs, unlike their catty counterparts, are not carnivores. But they're not like your garden-variety omnivores, either. For tens of thousands of years, these opportunistic scavengers have devoured anything and everything, as long as it fulfilled their basic dietary requirements.

The modern dog, partly because of evolution and domestication, is no longer like its ancestors, which frequently ate their prey entirely, including the stomach contents of plant-eating animals. Instead, dogs today seek out plants as an alternative food source. Most commonly the plant is grass -- since that is what is closest at hand -- but wild canines are known to eat fruits, berries, and other vegetable matter, too.

Clearly, dogs can find their nutrients in a wide range of plant foods, but that doesn't explain why Fido usually throws up after eating grass.

When the Tummy's Grumblin'

A dog will seek out a natural remedy for a gassy or upset stomach, and grass, it seems, may do the trick. When ingested, the grass blade tickles the throat and stomach lining; this sensation, in turn, may cause the dog to vomit, especially if the grass is gulped down rather than chewed.

Although dogs don't typically graze on large amounts of grass like a cow, they may nibble on grass, chew on it for a while, and not throw up (an unwell dog will tend to gulp the grass down in big bites and then throw up). This may be because they find the texture of the grass palatable, or just because they need to add a little roughage to their diet.

Nutritional Necessity

Whatever the reason may be, most experts see no danger in letting your dog eat grass. In fact, grass contains essential nutrients that a dog might crave, especially if it's on a commercial diet. If you notice that your dog has been munching away on grass or houseplants, then you may want to introduce natural herbs or cooked vegetables into its diet. Dogs aren't finicky like cats, but they're not too fond of raw veggies either. They're kind of like big furry kids that way.

So, when you think about it, grass munching isn’t that bad at all. However, watch out for a sudden increase in grass eating; it could be a sign of a more serious underlying illness that your dog is trying to self treat, and that requires immediate veterinary assistance.

You may also want to buy a small tray of grass just for the dog, or start an herbal home garden. This will give your poor pooch an alternative to the outdoor grass and landscaping, the eating of which could lead to accidental ingestion of pesticides, herbicides, or chemicals that have been used to treat your (or your neighbor's) yard.

Tre svar som sier at hunder spiser gress først og fremst fordi de liker smaken, men at de noen ganger spiser gress for fort for å få kasta opp, og en sjeldent gang i blant pga stress. Helt omvendt av din påstand, med andre ord.

Hunder er vel også omnivore, som mennesker og griser (dvs både plante- og kjøtteter), i motsetning til katter, som er karnivore (og må ha mat med høy kjøttprosent for å få i seg nok taurin.

Av mine to hunder, så er det forøvrig den med minst stress som spiser mest gress (og jord), og hun kan like gjerne spise det rett etter mat som noen timer etter et måltid. Begge mine gresser som om de var noen kuer på våren når nygresset kommer, men det er sikkert helt tilfeldig at de alltid er sultne eller stressa samtidig som det kommer friskt gress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, herlighet, gjeterhunder burde dø på seg hele tiden slik de holder på :D

For å være alvorlig: Jeg skjønner litt hva FD snakker om, men syns h*n overdriver det. Jeg merker uønsket stress (uønsket fra min side i hvert fall) på hunden min om jeg overdriver enkelte lekeformer. Det kan få utslag på avføringen hans, da han er sensitiv (han har tidligere blitt dårlig i magen av å være på store hundetreff med mange hunder og mye herjing, og jeg har kuttet ut den typen treff da jeg ser det er en stor stresspåføring på han). Samtidig er jo stress helt nødvendig for at hunden skal kunne arbeide. Dette merker jo vi med mynder også, selv om det i dag kanskje ikke er typiske arbeidshunder - når vi er på LC-banen så er det mye leven og forventningsfulle hunder, og det er jo på en måte slik det skal være. De elsker å jage, gjøre det de er bygget for, og selvsagt stresser det de også - men all stress er ikke, som sagt, negativ stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett om hunden er stresset eller ikke. Hunden til han kjente treneren stresser av det dere kaller positivt. Det er likevel ikke bra, stress er stress.

Åja, så jeg har null peiling på hundetrening bare fordi hundene mine er av tung mastiff type og en annen er av blanding (som ikke kan konkureres med). ???

Er ho sjefen her inne, ho vet alt eller? Det var jo bra. I deres øyer vet ho nok alt, men hadde dere hatt mer enn en trener å lære ifra så hadde dere visst bedre. En brukstrener kan ikke alt om hund bare fordi den har fått godkjent en redningshund eller 2. Stress er noe helt annet.

Jeg syns det er utrolig morsom at du gang på gang påstår at du ikke trener hund FORDI du har hund av "tung mastiff type" ?

Så du mener tilogmed at din egen rase ikke duger til noe? *knis* Da vil jeg nok heller tro at det går på eieren. Jeg kjenner til flere tunge hunder som duger til masse jeg. Inkl. min egen gigant mastiff!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke er interessert i trening (lp, bruks) eller som er interessert i konkurranser. (som meg selv) Det kan jo også være det fordi h*n har rasen som h*n har, fordi hundesporter ikke er interessangt og rasen passer h*ns livvstil. Det trenger ikke bety at man er dårlig på hundetrening selv om. (sånn snakker litt generellt her)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekke opp hånden* Hvorfor vi konkurrere for å ha peil på hund? Går fin fint an å ha greie på både atferd og div annet til tross for manglende konk.erfaring. Nå har jeg vært aktiv selv, men lell. Er da noen som ikke vil konkurrere med hundene sine og det er vel strengt tatt helt greit og kanskje årsaken til rasevalget. Nå sklir vel denne diskusjonen enda mer ut :P Synes bare ikke at resultater har alt å si når det kommer til hund. Så der gir jeg faktisk litt støtte til FranskDogge, selv om jeg dokumenterer motsatt av det h*n sier. Greia mi var bare at man trenger ikke å ha hardcore brukshund for å ha peil på hund. Hvor mange ganger sa jeg det der *fnis*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekke opp hånden* Hvorfor vi konkurrere for å ha peil på hund? Går fin fint an å ha greie på både atferd og div annet til tross for manglende konk.erfaring. Nå har jeg vært aktiv selv, men lell. Er da noen som ikke vil konkurrere med hundene sine og det er vel strengt tatt helt greit og kanskje årsaken til rasevalget. Nå sklir vel denne diskusjonen enda mer ut :P Synes bare ikke at resultater har alt å si når det kommer til hund. Så der gir jeg faktisk litt støtte til FranskDogge, selv om jeg dokumenterer motsatt av det h*n sier. Greia mi var bare at man trenger ikke å ha hardcore brukshund for å ha peil på hund. Hvor mange ganger sa jeg det der *fnis*

Om det var meg du mene så sa jeg aldri at man trenger å konkurrere for å ha peil på hund altså! Jeg syns bare det var morsomt at vedkommende flere ganger i tråden har skrevet at han ikke trener fordi han har mastiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke er interessert i trening (lp, bruks) eller som er interessert i konkurranser. (som meg selv) Det kan jo også være det fordi h*n har rasen som h*n har, fordi hundesporter ikke er interessangt og rasen passer h*ns livvstil. Det trenger ikke bety at man er dårlig på hundetrening selv om. (sånn snakker litt generellt her)

Jeg spør fordi jeg oppfattet det som at han ikke trener FORDI han har den og den rasen. Det blir noe helt annet. Som om de er umulige å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var meg du mene så sa jeg aldri at man trenger å konkurrere for å ha peil på hund altså! Jeg syns bare det var morsomt at vedkommende flere ganger i tråden har skrevet at han ikke trener fordi han har mastiff.

Neinei, mente ikke deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke er interessert i trening (lp, bruks) eller som er interessert i konkurranser. (som meg selv) Det kan jo også være det fordi h*n har rasen som h*n har, fordi hundesporter ikke er interessangt og rasen passer h*ns livvstil. Det trenger ikke bety at man er dårlig på hundetrening selv om. (sånn snakker litt generellt her)

Sakens kjerne her er vel heller at han etterspør kompetanse, får svar, men vil ikke si noe om sin egen.

Jeg forventer faktisk at noen som forventer at motsatte part viser til kompetanse gir informasjon om sin egen tilbake.

Det var han som dro det opp som ett tema, men etterpå "angrer" og da er det ikke relevant lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke er interessert i trening (lp, bruks) eller som er interessert i konkurranser. (som meg selv) Det kan jo også være det fordi h*n har rasen som h*n har, fordi hundesporter ikke er interessangt og rasen passer h*ns livvstil. Det trenger ikke bety at man er dårlig på hundetrening selv om. (sånn snakker litt generellt her)

*rekke opp hånden* Hvorfor vi konkurrere for å ha peil på hund? Går fin fint an å ha greie på både atferd og div annet til tross for manglende konk.erfaring. Nå har jeg vært aktiv selv, men lell. Er da noen som ikke vil konkurrere med hundene sine og det er vel strengt tatt helt greit og kanskje årsaken til rasevalget. Nå sklir vel denne diskusjonen enda mer ut :P Synes bare ikke at resultater har alt å si når det kommer til hund. Så der gir jeg faktisk litt støtte til FranskDogge, selv om jeg dokumenterer motsatt av det h*n sier. Greia mi var bare at man trenger ikke å ha hardcore brukshund for å ha peil på hund. Hvor mange ganger sa jeg det der *fnis*

Det er greit å ha peiling på hva man uttaler seg bombastisk om allikevel. Nei, man må ikke konkurrere for å ha peiling på hund (man må ikke engang ha peiling på hund for å konkurrere). Men når man klarer å komme med påstand etter påstand om både stress og hvorfor hunder spiser gress og jord (hvilket ikke en gang folk med kompetanse veit helt sikkert), og noe nedlatende spør om JeanetteHs kompetanse (og hun er vel en av FÅ her på forumet som faktisk har hatt arbeidshund som betalt jobb) uten å klare å svare med noe annet enn at han ikke trener mastiffen sin fordi den er en mastiff, da kjenner jeg at det står skrekkelig, skrekkelig dårlig til med troverdigheten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

Hvorfor ikke?

Pga. av at jeg ikke vil reise landet/verden rundt med en Bordeaux Dogge. Jeg har ting som er viktigere å gjøre enn å kjøre rundt med en Bordeaux Dogge i bil, som er livredd for bil.. kanskje lurest å få han trygg på bil først. Likevel kommer jeg ikke til å utsette han for lange bilturer. For de som kjenner denne rasen vet at det ikke er en rase som er lettlært og lettdressert, hadde jeg skulle konkurert så hadde det vært logisk å valgt en Malinois/Riesenschnauzer/Border Collie/Rottweiler eller annen mer bruksmaskin. Jeg bryr meg ikke hvor lite dere tror på ting jeg sier. Hunder kan spise gress av stress og tom mage som jeg skrev, det samme har dere skrevet lenger nede.. Så jeg skjønner ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne her er vel heller at han etterspør kompetanse, får svar, men vil ikke si noe om sin egen.

Jeg forventer faktisk at noen som forventer at motsatte part viser til kompetanse gir informasjon om sin egen tilbake.

Det var han som dro det opp som ett tema, men etterpå "angrer" og da er det ikke relevant lengre.

Det har jeg ikke spurt etter. Jeg kan sitere det jeg skrev:

Har du lest noe om hund, gått hundekurs, trent aktiv osv? Du bør vite hva som øker ett stressnivå hos en hund, om du driver med noe av det.

Det er hintet til at du sier du trener aktiv, da bør du vite det om stress. Det er ikke ett direkte spørsmål om du trener aktivt. Ser du fortsatt ikke sammenhengen? Jeg mener hvertfall du bør vite hva som øker ett stressnivå om du driver med det. Det var merkelig at du gav utrykk for å ikke vite noe særlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...