Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfôr vs 'menneskediett'


Bombini
 Share

Recommended Posts

Men da feilmerker jo V&H inholdet i produksjonen sin? Det står: kylling, blandet innmat, storfevom, laks, okselever og egg.

Storfevom er altså bare "vom/magesekk" om det var med mageinnholdet så skulle det vært merket.

OM hunden din blir stresset av å løpe etter en pinne så har hunden din for høyt stressnivå, det har ingen ting med pinnen å gjøre. Eller ballen, eller godbiten e.l.

At en hund spiser jord og gress har heller ikke noe med stress å gjøre.

Da burde alle brukshunder og jakthunder ha alvorlige problemer om alt de gjør består av stress. Da bør man også slutte jogge/sykkle/gå på ski/svømme e.l. de fleste hunder har samme "stresset" da. Eller kalles det økt aktivtet?

Og skjønner ikke helt sammenhengen din med at en hund spiser jord/gress i hagen og blir stresset av å løpe etter en pinne. Kan du forklare?

Nei, vi må forby all lek og aktivitet, guuud forby om hunden ble det aller minste stresset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hester har vel aldri vært drøvtyggere, men.. Men ja, hestefôring er også et omdiskutert tema, naturlig ville de ikke spise så mye korn, mais og alt det der som de får for å gi energi, naturlig vill

Ta ett søk på positivt stress, her har du noe av det jeg fant: "Positive Stress is also called Eustress. This excitement is felt by people when they are confronted by a demanding situation, which t

Dette er et bilde av vomma som bla er i VOH. Den har IKKE planterester i seg, det lille som er der skylles bort før det males. Vomma er det første av fire kammer i drøvtyggerens mage, her skilles ut r

Jo en hund blir stresset når pinnen kastes. Du kan jo google det og finne det ut selv igjennom hunde psykologi artikler eller du kan kjøpe en ny oppdatert bok å lese det i, ikke de ifra 90 tallet og nedover. Jeg har ikke sagt det er sammenheng med det, jeg sa at hunden øker stressnivået når den løper etter pinner som kastes. Gress kan de spise om de går på tom mage, langt mellom vær måltid eller små-ofte-måltid. Jeg skal sende en mail til Propet og spør om det med Vommen... Jeg er ikke sikker for jeg har ikke brukt det fast selv, det er rart om det ikke er så skal spørre de.

Det med sykling øker ikke stresset, men tar vekk mye av språket til hunden som løper ved siden av sykkelen i møte med andre hunder. Det beste er å ikke suse forbi andre hunder i stor fart, men heller slakke ned. Da vil den andre hunden oppfatte den som høflig om den viser språket sitt, enten at den tar en bue eller annet demping. Jeg skjønner ikke hvordan du fikk syklingen til å skli inn i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo en hund blir stresset når pinnen kastes. Du kan jo google det og finne det ut selv igjennom hunde psykologi artikler eller du kan kjøpe en ny oppdatert bok å lese det i, ikke de ifra 90 tallet og nedover. Jeg har ikke sagt det er sammenheng med det, jeg sa at hunden øker stressnivået når den løper etter pinner som kastes. Gress kan de spise om de går på tom mage, langt mellom vær måltid eller små-ofte-måltid. Jeg skal sende en mail til Propet og spør om det med Vommen... Jeg er ikke sikker for jeg har ikke brukt det fast selv, det er rart om det ikke er så skal spørre de.

Det med sykling øker ikke stresset, men tar vekk mye av språket til hunden som løper ved siden av sykkelen i møte med andre hunder. Det beste er å ikke suse forbi andre hunder i stor fart, men heller slakke ned. Da vil den andre hunden oppfatte den som høflig om den viser språket sitt, enten at den tar en bue eller annet demping. Jeg skjønner ikke hvordan du fikk syklingen til å skli inn i denne tråden.

Trener hund forholdsvis aktivt jeg, har ikke noe behov for å lese noe i en bok for å forstå det. Holder for meg å se på hunden og trene nok hunder for å forstå hvordan ting fungerer.

Resten du skriver der sier meg bare at du leser mye, men kan veldig lite i praksis. Og det var du som dro inn stress i denne tråden og brukte det som argument. Ett argument jeg ikke får til å henge på noen knagg i mat/spise sammenheng.

Propet produserer ikke V&H. Propet har også på hjemmesidene side at bruker 100% ren storfevom. Det betyr: ikke noe mageinnhold. Om de har med mageinnhold så er produktene feilmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo en hund blir stresset når pinnen kastes. Du kan jo google det og finne det ut selv igjennom hunde psykologi artikler eller du kan kjøpe en ny oppdatert bok å lese det i, ikke de ifra 90 tallet og nedover. Jeg har ikke sagt det er sammenheng med det, jeg sa at hunden øker stressnivået når den løper etter pinner som kastes. Gress kan de spise om de går på tom mage, langt mellom vær måltid eller små-ofte-måltid. Jeg skal sende en mail til Propet og spør om det med Vommen... Jeg er ikke sikker for jeg har ikke brukt det fast selv, det er rart om det ikke er så skal spørre de.

Det med sykling øker ikke stresset, men tar vekk mye av språket til hunden som løper ved siden av sykkelen i møte med andre hunder. Det beste er å ikke suse forbi andre hunder i stor fart, men heller slakke ned. Da vil den andre hunden oppfatte den som høflig om den viser språket sitt, enten at den tar en bue eller annet demping. Jeg skjønner ikke hvordan du fikk syklingen til å skli inn i denne tråden.

Leker du aldri med hunden din du da? Eller lar den løpe fritt med hundevenner? I det hele tatt noe som får pulsen opp? Ærlig talt, hunder tåler faktisk litt, og sålenge hunden ikke har noen alvorlig hjertefeil skal den helt fint klare å løpe etter en pinne på tur noen ganger. Litt adrenalin har ingen dævva av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid Rugås har aldri hatt en stjerne i boken min, hun mener faktisk at omtrent å gå ut døren er stressende for hunden. Kommet med mye bra damen, men stress kan hun ikke.

Den andre artikelen beskriver negativt stress, du vet forsjellen regner jeg med?

Og selv om ting er skrevet på papir så er det ingen sannhet. Tror du på alt i bibelen feks? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propet og vom og hundemat er det samme, den eneste forskjellen er at vom og hundemat kjøpte Propet. (Jeg har hatt kontakt med begge) Propet har ansvar for sørlandet, så for å få levert vom og hundemat til butikker og storforbrukere på sørlandet så er det propet som gjør det. Propet har kuttet ut alle pølsene sine etter sammenslåingen med vom og hundemat, nå har de bare 1 type propet pølse/blokk de selger, resten produserer de i vom og hundemat sitt navn.

Leser mye? Hva? Jeg har erfaring nok. Har du lest noe om hund, gått hundekurs, trent aktiv osv? Du bør vite hva som øker ett stressnivå hos en hund, om du driver med noe av det. Vil du ikke lære noe så heller si det enn å kom med løgner. Du har ikke peiling på hvordan en stresset hund oppfører seg, hadde du visst det, da hadde du skjønt mer av hva som øker det for det er jo bare å se på hunden.

Jeg leker med hunden. Ikke typiske kast og løp av refleks leker men mer kontrollert leking der hunden slepper å stresse seg opp. Den ene har allergi så å stresse gjør den ikke bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propet og vom og hundemat er det samme, den eneste forskjellen er at vom og hundemat kjøpte Propet. (Jeg har hatt kontakt med begge) Propet har ansvar for sørlandet, så for å få levert vom og hundemat til butikker og storforbrukere på sørlandet så er det propet som gjør det. Propet har kuttet ut alle pølsene sine etter sammenslåingen med vom og hundemat, nå har de bare 1 type propet pølse/blokk de selger, resten produserer de i vom og hundemat sitt navn.

Leser mye? Hva? Jeg har erfaring nok. Har du lest noe om hund, gått hundekurs, trent aktiv osv? Du bør vite hva som øker ett stressnivå hos en hund, om du driver med noe av det. Vil du ikke lære noe så heller si det enn å kom med løgner. Du har ikke peiling på hvordan en stresset hund oppfører seg, hadde du visst det, da hadde du skjønt mer av hva som øker det for det er jo bare å se på hunden.

Inoformasjonen på hjemmesidene sier fortsatt 100% ren storfevom. Det står ikke noe om mageinnhold. OM de bruker mageinnhold så feilmerker de nå produktet sitt. også pga holdbarhetstiden vil variere pga mageinnholde vil aldri være konsekvent.

Dyr som leveres til slakting faster også 1-2 dager før de slaktes, så de mageinnholde som ligger igjen ved slakt er ubrukelig og så lite som mulig.

Tja jeg har gått noen kurs, holdt noen kurs, godkjent noen tjenestehunder, fått betalt for å trene tjenesterhunder, fått noen hunder til Nbch, vært i høyest klasse i div grener, vært til noen NM o.l. Så jeg har "been around the block" ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev var at om det er for lite vegetar så er det ingen poeng i å erstatte det med korn. . Skrev jeg på forje side. Og hvordan var de hundene? Stressende? Av hva du har fått til Champion har ikke noen betydning for stressfri hund. Jeg har sett hund i toppklasse som stresser som f.. Den var trent med stav. Det er jo langt ifra bra. Om du har trigget hundene dine etter en pinne så tviler jeg på at de har vært velbalanserte og stressfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det mener jeg. Så om du ikke vil ta meg seriøst så får det være din egen sak. Fakta er at å løpe etter pinner øker stressnivået, det er en kjent sak ifra før av. Jo vom i vom og hundemat er det vegetar i.

Vom som gis som hundemat er som magesekken din uten innhold - det er "innpakningen" som gis til hundene, ikke innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev var at om det er for lite vegetar så er det ingen poeng i å erstatte det med korn. . Skrev jeg på forje side. Og hvordan var de hundene? Stressende? Av hva du har fått til Champion har ikke noen betydning for stressfri hund. Jeg har sett hund i toppklasse som stresser som f.. Den var trent med stav. Det er jo langt ifra bra. Om du har trigget hundene dine etter en pinne så tviler jeg på at de har vært velbalanserte og stressfrie.

Har du trent mange hunder? Og faktisk brukt de til noe?

Vet du at tjh og brukshunder forventes å kunne jobbe en hel arbeidsdag. Tror du de fungerer med det stresset du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten du skriver der sier meg bare at du leser mye, men kan veldig lite i praksis.

Du vet, Jeanette, at det er ikke alltid man forstår det man leser :D.

Vil du ikke lære noe så heller si det enn å kom med løgner. Du har ikke peiling på hvordan en stresset hund oppfører seg, hadde du visst det, da hadde du skjønt mer av hva som øker det for det er jo bare å se på hunden.

Noen ganger kan det være lurt å vite hvem man diskuterer med...

Jeg leker med hunden. Ikke typiske kast og løp av refleks leker men mer kontrollert leking der hunden slepper å stresse seg opp. Den ene har allergi så å stresse gjør den ikke bedre da.

All lek øker stressnivået, men det er da ikke nødvendigvis negativt av den grunn.

Av hva du har fått til Champion har ikke noen betydning for stressfri hund. Jeg har sett hund i toppklasse som stresser som f.. Den var trent med stav. Det er jo langt ifra bra. Om du har trigget hundene dine etter en pinne så tviler jeg på at de har vært velbalanserte og stressfrie.

OMG :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å trene hund uten stress faktorer. Det kommer helt ann på hva belønningen er. Her virker det som om din er "kast og løp".

:lol: Ja helt klart.

Slik du skriver så tror jeg faktisk ikke du har trent noen hund jeg, eller kan så veldig mye om stress (evt har du bare hatt hunder som ikke har annet enn stress i seg. For noen hunder ER faktisk overstresset uansett hva du belønner de med og de fungerer ikke å jobbe med.)

Så jeg spør igjen: hva har du trent, hvor mange har du trent og hvilken resultater har du av treningen din? For å trene en hund til å slappe av er ikke trening. Det er noe de fleste hunder kan.

Så hva har du GJORT og ikke lest som faktisk kan backe opp de påstandene du kommer med?

Evt påstandene om meg, har du sett meg trene e.l.? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mente ovenfor her at pinne kasting er greit. Jeg bruker ikke kasting som belønning, men heller en bitepølse der jeg ikke kaster den. Å trene en hund som lider av stress til å slappe av er trening.

Jeg mener belønning er greit jeg. Men den type belønning du beskriver utløser jo akkurat det samme som å kaste ting.

Mine hunder lider ikke av stress de, selv om de trener. De jobber de, mange timer. Om de stresser så hadde de ikke klart det. Og de jakter, jager, nedlegger og dreper sin belønning. Uten at de blir stresset. Hadde de vært stresset så hadde de ikke vært presise eller klart å prestere.

Så igjen: Hva har du oppnåd med den treningen du gjør? Godkjent redninghund?

Du etterspurte min kompetanse, så da er det normal høflighet å gi sin tilbake når det blir svart på. :)

Og å begynne diskutere "trening med stav" (som jeg forøvrig aldri har hørt om) så diskuterer vi metoder for innlæring o.l. ikke belønning eller stress. :)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstav.

Strømhalsbånd mener du vel?

Noe som forøvrig er forbudt å bruke, så om du mener det er normalen innen hunder som brukes aktivt OG har resultater så er det ikke veldig mange du har sett...

Og du bør anmelde de for bruken.

Forøvrig:

Så igjen: Hva har du oppnåd med den treningen du gjør? Godkjent redninghund?

Du etterspurte min kompetanse, så da er det normal høflighet å gi sin tilbake når det blir svart på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor på sørlandet så kan jeg komme og vise kompetansen. Jeg driver ikke med rednings hund, og det skulle passet en mastiff? :S Jeg driver heller ikke med konkuranse, ikke av bruks og utstilling.

Ja strømhalsbånd var også brukt, men akkuratt i videoen var det strømstav. Nei jeg anmelder ikke noe som er lovlig i utlandet, når det er skjedd i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du ikke på hva din kompetanse er? Jeanette har svart, og du kan også se hennes hjemmeside i signaturen (kan være lurt..). Du er veldig påståelig og bombastisk i dine påstander, så da lurer vi jo på grunnlaget.

Grunnlaget er å kaste pinner øker stressnivået. Har du lest ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, du bør vite forskjell på negativt stress og postivit stress. Negativt er der du ikke får til å gjøre noen ting. Si du skal fremføre noe og hodet er fult av tanker og du gruer deg. Du får ikke lov til å bruke notatene dine. Du går helt i svart. Positivt er når du gleder deg til å fremføre, du er full av energi og har mer på hjertet enn på notatet ditt. Det er her på den positive siden vi trener hund. De som har svart deg i sammenheng med dette i denne tråden trener aktivt med hund og de vet umerket godt når de slenger ting til bikkjene sine. De vet å holde seg på den riktige siden av stress.

Jaja, vi har vel alle vært ferske og "frelste" en gang :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor på sørlandet så kan jeg komme og vise kompetansen. Jeg driver ikke med rednings hund, og det skulle passet en mastiff? :S Jeg driver heller ikke med konkuranse, ikke av bruks og utstilling.

Ja strømhalsbånd var også brukt, men akkuratt i videoen var det strømstav. Nei jeg anmelder ikke noe som er lovlig i utlandet, når det er skjedd i utlandet.

Seriøst? Diskuterer du trening av brukshund via en video du har sett på youtube :lol:

Ok, da er det bare til å slutte diskuter for min del, du har ikke kompetanse og tydeligvis ikke noen interesse av å høre på andre som faktisk har drevet litt med ting.

Waste of time, og bruker heller tiden min på annet.

Takk for denne gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, du bør vite forskjell på negativt stress og postivit stress. Negativt er der du ikke får til å gjøre noen ting. Si du skal fremføre noe og hodet er fult av tanker og du gruer deg. Du får ikke lov til å bruke notatene dine. Du går helt i svart. Positivt er når du gleder deg til å fremføre, du er full av energi og har mer på hjertet enn på notatet ditt. Det er her på den positive siden vi trener hund. De som har svart deg i sammenheng med dette i denne tråden trener aktivt med hund og de vet umerket godt når de slenger ting til bikkjene sine. De vet å holde seg på den riktige siden av stress.

Jaja, vi har vel alle vært ferske og "frelste" en gang :)

Er jeg fersk? At noen klarer oppnå å få en redningshund har ingenting viser ikke kunnskapen føreren har om stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...