Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfôr vs 'menneskediett'


Bombini
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg prøver å lese meg opp om hundemat og fant en veldig interessant artikkel av veterinæren John Burns (http://burnspet.co.uk/assets/files/downloads/burns_health_guide_sm.pdf) som jeg syns virker veldig logisk. Kort sagt mener han at hunder skal ha 1/3 komplekse karbohydrater (uraffinert ris osv), 1/3 stekt/kokt kjøtt eller fisk og 1/3 kokte grønnsaker.

Dette mener han er fordi tamhunden har vært domestisert i 14000 år (eller noe) og at de derfor har utviklet et fordøyelsessystem som er beregnet på det vi mennesker spiser. Man kan altså ikke sammenlikne tamhund og ulv/villhund (på samme måte som at vi og orangutanger helt sikkert spiser litt forskjellig).

Burns tar ikke lavkarbodiett som utgangspunkt fordi vi mennesker har vært avhengig av komplekse karbohydrater over såppas lang tid at vi har utviklet oss vekk fra å spise bare kjøtt og grønt - mener han.

Hva mener dere og hvilke erfaringer har dere gjort dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hester har vel aldri vært drøvtyggere, men.. Men ja, hestefôring er også et omdiskutert tema, naturlig ville de ikke spise så mye korn, mais og alt det der som de får for å gi energi, naturlig vill

Ta ett søk på positivt stress, her har du noe av det jeg fant: "Positive Stress is also called Eustress. This excitement is felt by people when they are confronted by a demanding situation, which t

Dette er et bilde av vomma som bla er i VOH. Den har IKKE planterester i seg, det lille som er der skylles bort før det males. Vomma er det første av fire kammer i drøvtyggerens mage, her skilles ut r

Jeg kjører samme regime på hundene og meg selv. Råforer hundene,hovedsaklig V&H men også altmulig annet rått fra slakter og frysedisk. Selv spiser jeg grønnsaker,kjøtt og fisk. Mest mulig rått,ungår bearbeidet mat og handler økologisk så langt det går. Aldri halvfabrikata. Vi har vært søppelspisere i så kort tid at fordøyelsessystemet vårt er ikke tilpasset demengder sukker og stivelse det blir proppet fult av idag. Komplekse karbohydrater i form av frø,bønner og linser gir bra fetter og fiber. Såkalt grovbrød og knekkebrød styrer jeg langt unna,havregryn likeså. Korn er vår del av verden sitt svar på mais og ris. Billig fyll. Bra i små mengder med skallet på men det forekommer ytterst skjeldent,eller hva? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestene skal vel spise kjøtt da for de er vel ikke drøvtyggere lenger etter å ha blitt avlet av mennesker igjennom flere år.

Hester har vel aldri vært drøvtyggere, men..

Men ja, hestefôring er også et omdiskutert tema, naturlig ville de ikke spise så mye korn, mais og alt det der som de får for å gi energi, naturlig ville de gå og beite på skrint gress mesteparten av tiden, og beite i 16 timer i døgnet. Mens hos oss får de fôr alt fra 2-5 ganger om dagen, i oppmålte mengder, og gjerne med mye kraftfôr, som igjen "sliter" på mage-tarm-systemet. Det er en grunn til at veldig mange topp-hester både innenfor trav og sprang/dressur har magesår, og det er ikke kun pga stress..

Edit: Men tilbake til topic, jeg er en av de som mener at hunder faktisk ikke trenger korn eller grønnsaker. De har ikke vært domestisert SÅ lenge, og mye av den tiden fikk de sikkert ikke ferdigkokt mat, ris, eller annet sånt. Kanskje noe kornmat av og til, men jeg ville tro at de ofte fikk kjøttbein med noe kjøtt på, slakteavfall som ikke ble brukt av oss, sjøldaua dyr og annet sånt. Korn, grønnsaker og annet var såpass dyrkjøpt at jeg tror ikke folk villig delte det med hundene, det gikk nok heller til grisene hvis det ikke lenger kunne brukes som menneskemat. Det er jo kun i nyere tid(i forhold til de 14 000 årene) at man har hatt hunden innomhus og sett på den som en del av familien.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowisclee: jeg syns du har et godt poeng der! Det har jeg faktisk ikke tenkt på :) Hesten min kan absolutt ikke få havre og greier da han legger på seg veldig fort. Gress er faktisk også et stort problem på grunn av sukkerinnholdet så selv det kan han ikke stå og maule hele dagen (annet enn gjennom gressmaske).

Siden jeg ikke veit helt hva jeg tror på med hund tenker jeg i utgangspunktet å fôre omtrent 50% V&H og 50% av et skikkelig tørrfôr (uten tilsetningstoffer, sukker, fargestoffer etc) - og så bare se hva som funker for hunden. Da jeg var på hundeleir lærte jeg at vegetabilsk olje er mye viktigere for hunden enn animalsk fett fordi de er laget for å spise vom (med innhold). Er dette utdatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke veit helt hva jeg tror på med hund tenker jeg i utgangspunktet å fôre omtrent 50% V&H og 50% av et skikkelig tørrfôr (uten tilsetningstoffer, sukker, fargestoffer etc) - og så bare se hva som funker for hunden. Da jeg var på hundeleir lærte jeg at vegetabilsk olje er mye viktigere for hunden enn animalsk fett fordi de er laget for å spise vom (med innhold). Er dette utdatert?

Det er ikke utdatert, det har jo aldri vært datert. De eneste som mener hunder bør spise tørrfòr er deres egne produsenter. De mangler spytt enzymet vi har til å fordøye kornet så når hunder får i seg masse korn som ris og mais som det er mest av i de fleste fòr så tar det bare hardt på bukspytt kjertelen. I ett bra tørrfòr finnes det ikke korn. Det er kjøtt og grønnsaker/frukt som er ingrediensene. Ikke mye grønt, men mest kjøtt. Fettet og proteinene bør være ifra kjøttet. Du kan lære mye feil overalt. Vegetabilsk olje er ikke det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får 100% V&H. Føler ikke det er skadelig for dem akkurat. Har alltid følt at de får det de trenger med det. Men det kunne nok sikkert vært tilsatt litt grønnsaker av noe slag pga fiber. Men kanskje eierne i huset også burde spise mer grønt? *plystre*

Hunder/ulver i naturen spiser det grønne igjennom vom. Det er bare tull at en ulv klatrer opp i trær for å hente epler, eller graver opp gulrøtter. Hunden din får det den trenger. Vom = det grønne, Hundemat = kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært 100% V&H en god stund nå, har hatt periode hvor jeg hadde 50/50 med RC, og også fullforet på RC eller annet tørrfor - aldri igjen! Har ingen objektive holdepunkter (typ blodprøver før og etter forskifte ellernoe) på at V&H er best for akkurat min hund, men jeg oppfatter at han spiser bedre, orker mere, har super pels og har bedre avføring. Får grønnsaker sporadisk (siden han elsker gulrot, hehe), pluss fiskeolje av ulikt slag når han ikke får valpeforet eller nr 25, men ellers ingen tilsetninger. En dag vi hadde feilberegnet og kun hadde tørrfor å gi, gikk han det igjen i ca et døgn, og makan til illeluktende og sausete bæsj. Grøss. Nei, hunder fungerer nok optimalt på ulike ting, det er ikke det, men V&H er noe av det beste jeg kan gi min, det er jeg sikker på! I lengden er det jo også billigere enn tørrforet vi brukte før (RC) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder/ulver i naturen spiser det grønne igjennom vom. Det er bare tull at en ulv klatrer opp i trær for å hente epler, eller graver opp gulrøtter. Hunden din får det den trenger. Vom = det grønne, Hundemat = kjøttet.

Mine hunder spiser alltid grønt ute hvis de får sjangsen. Masse gress, greiner, røtter og jord. Det må være en grunn for at de ønsker dette, så jeg antar det kan ha noe med fordøyelsen å gjøre, at rent kjøtt blir litt hard for magen og at de trenger noe slags tilleggsmineraler, fiber etc..

Spiser ikke ulver gress og planter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder spiser alltid grønt ute hvis de får sjangsen. Masse gress, greiner, røtter og jord. Det må være en grunn for at de ønsker dette, så jeg antar det kan ha noe med fordøyelsen å gjøre, at rent kjøtt blir litt hard for magen og at de trenger noe slags tilleggsmineraler, fiber etc..

Spiser ikke ulver gress og planter?

Jeg vet at de kan spise det om de får vondt i magen/rense magen. Tispa jeg har spiser også det du sier, hun har alltid gjort det men det er fordi hun stresser... Så hun spiser gress, pinner, kattedrit osv. (kattedriten spiser hun om det er kattedrit av kornfòr der katten ikke har klart å fordøye det meste).

At de skal spise gress for å rense magen er kanskje bare en myte (spy opp igjen). Jeg har hvertfall ikke noen tro på det. Noen mener vi kan gi ris også om hunden har dårlig mage, det er HELT sikkert en myte. Dyrelegen min sa det til meg i forje uke at jeg måtte gi min det pga. han hadde fått i seg litt for mye av noe. Det var hvertfall ikke ett råd jeg fulgte, fordi det "trenge hardt på" bukspytt kjertelen, og det han hadde fått for mye av kunne gjøre samme skade av for mye, så å gi dobbelt opp er jo ikke bra. Hun sa hun ikke hadde så veldig greie på skade det min fikk for mye av. De vet jo ikke alt heller disse legene, men de anbefaler likevel av mangel på kunnskap om det ene emnet. Spør du dyrelegen om hva du bør gi hunden din så får du sikkert en hel masse råd, bare ikke sluk alt til deg. De nevner både poteter og ris som begge ikke er bra å gi hunden.

Jeg har ikke noe greie på det med gress, men at hunden din spiser jord er nok ikke bra. Er du sikker på at hunden din ikke spiser dette av stress eller kjedsomhet? Spise greine/pinne er jo ett tegn på det. Det er hvertfall det tispa mi gjør når hun kjeder seg og jeg ikke aktiviserer hun på turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder/ulver i naturen spiser det grønne igjennom vom. Det er bare tull at en ulv klatrer opp i trær for å hente epler, eller graver opp gulrøtter. Hunden din får det den trenger. Vom = det grønne, Hundemat = kjøttet.

Men, i vom og hundemat, som vi kjøper, så tilsetter de da vel ikke innholdet av okse/kuvommen? Bare den magesekken som heter vom, som jeg har skjønt? Så da blir det jo ikke noe grøntfôr...?

Jeg vet at de kan spise det om de får vondt i magen/rense magen. Tispa jeg har spiser også det du sier, hun har alltid gjort det men det er fordi hun stresser... Så hun spiser gress, pinner, kattedrit osv. (kattedriten spiser hun om det er kattedrit av kornfòr der katten ikke har klart å fordøye det meste).

At de skal spise gress for å rense magen er kanskje bare en myte (spy opp igjen). Jeg har hvertfall ikke noen tro på det. Noen mener vi kan gi ris også om hunden har dårlig mage, det er HELT sikkert en myte. Dyrelegen min sa det til meg i forje uke at jeg måtte gi min det pga. han hadde fått i seg litt for mye av noe. Det var hvertfall ikke ett råd jeg fulgte, fordi det "trenge hardt på" bukspytt kjertelen, og det han hadde fått for mye av kunne gjøre samme skade av for mye, så å gi dobbelt opp er jo ikke bra. Hun sa hun ikke hadde så veldig greie på skade det min fikk for mye av. De vet jo ikke alt heller disse legene, men de anbefaler likevel av mangel på kunnskap om det ene emnet. Spør du dyrelegen om hva du bør gi hunden din så får du sikkert en hel masse råd, bare ikke sluk alt til deg. De nevner både poteter og ris som begge ikke er bra å gi hunden.

Jeg har ikke noe greie på det med gress, men at hunden din spiser jord er nok ikke bra. Er du sikker på at hunden din ikke spiser dette av stress eller kjedsomhet? Spise greine/pinne er jo ett tegn på det. Det er hvertfall det tispa mi gjør når hun kjeder seg og jeg ikke aktiviserer hun på turer.

Jeg har vært borti blant annet dobermann som var fin i magen hele sommeren, da spiste hun gress, og hadde diaré hele vinteren uansett hvilken type mat hun fikk. Eieren og oppdretteren(som jeg kjenner) plukket gress om sommeren, tørket det og la på glass, drysset en klype over maten hele vinteren, da var hun bra i magen. Så at det kan stabilisere magen på noen, joda.

Min egen hund derimot, spiser kun gress dersom hun er urolig i magen, og kaster gjerne opp etter hun har spist gress. Om hun spiser gress for å kaste opp, eller for å prøve å stabilisere ting, vet jeg ikke. Hun kaster ikke alltid opp etter å ha spist gress, men ofte. Det kan jo bare være fordi hun kun spiser gress når hun er kvalm fra før.

Kokt ris er KJEMPEfint hvis hunden er dårlig i magen, i form av diaré. Har brukt det flere ganger på min egen, gjerne sammen med littegrann kyllingbiter for å få litt smak på det. Har du prøvd ris selv og sett at det ikke fungerte på mange hunder? :) Jeg har iallefall sett det fungere på flere hunder, selv om jeg mener at de har ingen nytte av ris whatsoever, annet enn da for å roe magen. Eventuelt for å få litt mykere avføring for de som blir veldig harde i magen av ren v&h.

Hvordan sliter ris/korn/gress på bukspyttkjertelen? Fordi de produserer mer bukspytt?

Jord har jeg sett mange hunder spise, ingen jeg vet om har blitt spesielt dårlige av det eller noe slikt. Kanskje det smaker godt? Kanskje det er som jeg har hørt ett eller annet sted, at det er en sopp som vokser i jorda(bare sånne tynne tråder) som smaker godt? Kanskje det er spesielle mineraler enkelte steder? Ikke godt å si.. Vet ihvertfall om flere i parken, som da tydeligvis ikke spiser det av kjedsomhet når vi står der med 5 hunder som løper og leker og koser seg, og en har lyst til å spise jord og to andre slenger seg på. :P Det er sikkert ikke bra å spise masse jord, men en munnfull kan ikke gjøre noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser de jord og pinner så er det av stress. Det samme som når de løper etter en pinne så er de ganske stresset. De fordøyer ikke risen noe mer om den er kokt eller ikke. Det samme med Omega 3 ifra planter (Ala). Skal de ha Omega 3 må det være EPA og DHA. De mangler spytt enzymet som mennesker har til å bryte disse tingene ned, så å gi dem det vil få bukspytt kjertelen til å jobbe for harde livet til ingen nytte.. At det er bra er det ikke, men hva som kan skje kommer jeg ikke på akkuratt nå, sikkert noen andre her inne som vet det. Jeg har prøvd kokt ris, og jeg har prøvd endel tørrfòr med "dritt" produkter i. Om kokt ris hjelper for magen vet jeg ikke, det som er sikkert er at det likevel ikke er verd å gi det om det eneste det er bra for er magen. Hunder som bare lever på tørrfòr som eksempel Hills, eukanuba osv. de har for dårlig magesyre til å tåle rått kjøtt, så at de blir dårlig i magen kommer ikke av de ikke er rovdyr men for at de har "levd på" ris og mais.

Av hva slags mage osv. de bruker vet jeg ikke. En ku har jo 4 mager hvis jeg husker rett, hvertfall fler enn 2. Så de spyr opp og flytter den til neste osv. Om de har sortert det i magen vet jeg heller ikke. Jeg har kjøpt ren vom og den tror jeg var grønn eller teng på vegetar i. Samme hvilken farge den har så lenge innholdet stammer ifra vegetabilske produkter. I naturen foregår det hvertfall som at ulvene får vegetar ifra magesekken på sauene osv.

Hvorfor tror dere de putter vom i de pølsene/blokkene sammen med lever og annet kjøtt? Det er jo fordi det skal være så mest naturlig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, hunder kan godt spise jord uten at det har noe med stress å gjøre. Har lagt merke til at mine spiser mye jord når de kun får v&h. Og ikke noe særlig jord om de får litt grøntfôr ved siden av. Regner med at de gjør det for å få litt mer fart på tarmene. De merker vel best selv hvordan de skal regulere ting;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanti som spiser røtter og pinner og jord, føler jeg ikke gjør det pga stress. Kanskje fordi hun er sulten? Hun leter etter stokker hun kan spise opp. Hun er generellt et matvrak . Og spiser hun mye av det, kaster hun opp, så det får hun ikke lov til. Heller ikke spise mye jord, for da kaster hun opp også. Men litt går bra. Hun har ikke kastet opp av gress og hun beiter gress hvis hun får sjangsen. Nitro spiser masse gress, og han kaster nesten alltid opp etterpå (eller senere på dagen) Da er det gjerne en klump gress og slim som kommer opp. Ingen har noe dårlig mage ellers, kun vanlig fast og lite avføring. Min forrige hund beitet også gress, men hun kastet ikke opp. (hun spiste norwegian polar))

Jeg har det inntykket av at de spiser grønt pga det føler det trenger det. At det fungerer bra for magen. Nå er jo ikke vi mennesker så lik hunder da, men kjenner jo selv hvor tung man bli i magen hvis man spiser mye kjøtt over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret 1 år 100% med VH og merket ikke noe forskjell kontra tørrfor.

Akkurat nå bruker jeg Norwegian Polar noen dager og så noen dager med tørrfor.

Har en gammel hund på 10,5 år og jeg er litt redd for at hun med bare kjøtt/rått ikke får i seg alt hun trenger.

Så derfor jeg velger å bruke litt tørrfor også.

I starten hadde VH bare nr 25 og 33, mens nå har de valpefor, sprint etc

Så det skjer stadig noe og kanskje det etterhvert vil komme noe for eldre hunder også. Eller kanskje det ikke trengs, hva vet jeg. Men jeg vil være sikker på at jeg gjør det jeg kan for at mine hunder får det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å spise gress er ikke farlig. Pinner og jord bør ikke stå på menyen. Pinner kan sette seg fast flere steder og blir ikke fordøyd, det kan måttes opereres ut om det er ett stort problem for eier og hund at den spiser pinner.

MonicaT: Hvis du tror tørrfòr er det beste så tar du feil. Hvem har gitt deg beskjed om at tørrfòr er bedre enn kjøtt og grønt. De tørrfòr du finner hos dyreleger, dyrebutikk og daglivarebutikk i dette landet har somregel ikke annet enn korn i seg, fett ifra planter osv. Les ingrediensene. Bruker du ett uten korn.. Acana & Orijen eller noen andre (?) så er det ikke galt utenom at det vil ta hardere på tennene enn det vil med vom og hundemat. Jeg bruker tørrfòr nå (Acana), skal bytte over til vom og hundemat pga. tennene. Så lenge du fòrer med Norwegian polar så skjønner jeg ikke hvorfor du vil gi hunden din korn, det er vel hund og ikke kanin vi snakker? Kan du ikke heller koke opp noen grønnsaker hjemme og gi hunden om den absolutt må ha mer grønt. Det er forskjell på grønnsaker og korn. Å si at hunden har bruk for 15 kg sekk med korn fordi den mangler grønnsaker er litt på bærtur. Du finner litt under 4% kjøtt i de Hills, Eukanuba ++ sekkene... Resten er stort sett ris og mais ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de skal spise gress for å rense magen er kanskje bare en myte (spy opp igjen). Jeg har hvertfall ikke noen tro på det.

Mine hunder gumler gress som kyr om sommeren, de, og det har ingenting med om de er kvalme eller dårlige i magen å gjøre, det er de uhyre sjelden heldigvis. Jeg tror mange hunder spiser gress rett og slett fordi det smaker søtt og godt (det er alltid bare en type gress de spiser - bredladet).

Noen mener vi kan gi ris også om hunden har dårlig mage, det er HELT sikkert en myte.

Hvorfor tror du det er en myte? Det er mange nok her inne som sikkert kan fortelle deg at det hjelper godt på en dårlig mage å først få litt hvile (ingen mat) for så å begynne forsiktig med ihjelkokt ris og fiskeboller f eks. Det er en velkjent og velbrukt oppskrift for å få en dårlig mage i orden igjen (og da handler det ikke om næringsinnhold men at magen skal bli fast og fin igjen).

Av hva slags mage osv. de bruker vet jeg ikke. En ku har jo 4 mager hvis jeg husker rett, hvertfall fler enn 2. Så de spyr opp og flytter den til neste osv. Om de har sortert det i magen vet jeg heller ikke. Jeg har kjøpt ren vom og den tror jeg var grønn eller teng på vegetar i. Samme hvilken farge den har så lenge innholdet stammer ifra vegetabilske produkter. I naturen foregår det hvertfall som at ulvene får vegetar ifra magesekken på sauene osv.

Hvorfor tror dere de putter vom i de pølsene/blokkene sammen med lever og annet kjøtt? Det er jo fordi det skal være så mest naturlig som mulig.

Jeg tror du har misforstått veldig hva VOM egentlig er.... VOM som brukes som hundemat er ikke VOMINNHOLDET, men selve vomma - altså det som er rundt vomfyllet, god og fin mat for hunder (men ikke fullfôr selvsagt). Det er altså kjøtt og tarmtotter, ikke fordøyd gress.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser de jord og pinner så er det av stress. Det samme som når de løper etter en pinne så er de ganske stresset.

Dette blir OT, men seriøst? Om du mener dette så greier jeg samtidig ikke ta noe av det du skriver seriøst.

Vommen er ment for å være vegetarkosten.

Vom som i "mageinnhold" er ikke den samme "vommen" som man får kjøpt i butikk. Vom i butikk er jo magesekk uten innhold og deler av tarmer uten innhold. Det fins ikke noen form for "grønnt" halvfordøyet mat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir OT, men seriøst? Om du mener dette så greier jeg samtidig ikke ta noe av det du skriver seriøst.

Ja det mener jeg. Så om du ikke vil ta meg seriøst så får det være din egen sak. Fakta er at å løpe etter pinner øker stressnivået, det er en kjent sak ifra før av.

Jo vom i vom og hundemat er det vegetar i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det mener jeg. Så om du ikke vil ta meg seriøst så får det være din egen sak. Fakta er at å løpe etter pinner øker stressnivået, det er en kjent sak ifra før av.

Jo vom i vom og hundemat er det vegetar i.

Men da feilmerker jo V&H inholdet i produksjonen sin? Det står: kylling, blandet innmat, storfevom, laks, okselever og egg.

Storfevom er altså bare "vom/magesekk" om det var med mageinnholdet så skulle det vært merket.

OM hunden din blir stresset av å løpe etter en pinne så har hunden din for høyt stressnivå, det har ingen ting med pinnen å gjøre. Eller ballen, eller godbiten e.l.

At en hund spiser jord og gress har heller ikke noe med stress å gjøre.

Da burde alle brukshunder og jakthunder ha alvorlige problemer om alt de gjør består av stress. Da bør man også slutte jogge/sykkle/gå på ski/svømme e.l. de fleste hunder har samme "stresset" da. Eller kalles det økt aktivtet?

Og skjønner ikke helt sammenhengen din med at en hund spiser jord/gress i hagen og blir stresset av å løpe etter en pinne. Kan du forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...