Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering/ trening på nyåret?


turbogutten
 Share

Recommended Posts

Jeg lurte på om det var interesse for å arrangere noen sosiale turer eller treninger nå på nyåret? Jeg har jo Ulf som nå har blitt tre mnd og som trenger å bryne seg litt på annet enn mine egne. Så jeg kunne gjerne tenkt å få sosialisert han litt, gjerne med dominante (men snille) hunder, da han tror han er sjefen over alle sjefer til tider når mor snur ryggen til og har veeeeldig godt av å bli satt på plass;)

Om det er interesse for dette kan jo folk komme med forslag for sted og tid, jeg kan de fleste dager og fleste steder etter 3 januar (sålenge det er tilgang til kollektiv trafikk) :)

Ulf er forresten en Amerikansk bulldog ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ideelt sånn lekemessig sett kanskje, men har jo en ridgeback på 19 mnd her i hus. Ellers kan man jo sosialisere ved å gå båndtur uten å hilse også, det trenger ihvertfall vi å trene på!

Hvor i Oslo bor du? Går mye rundt Grefsenkollen/Årvollskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får ikke lov til å sette på plass noe som helst og i allfall ikke valper. Det er en jobb jeg forslår at du gjør selv :D

Okei, har alltid hatt hunder som har fått lov til å ordne opp selv til en viss grad jeg, selvfølgelig har jeg mulighet til å stoppe de om jeg ser behov for det. For meg er det naturlig at de voksne får lov til å sette på plass de yngre, men det har vel noe med at dette har funka for meg de årene jeg har hatt hund i hus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ideelt sånn lekemessig sett kanskje, men har jo en ridgeback på 19 mnd her i hus. Ellers kan man jo sosialisere ved å gå båndtur uten å hilse også, det trenger ihvertfall vi å trene på!

Hvor i Oslo bor du? Går mye rundt Grefsenkollen/årvollskogen.

Det går også veldig bra:) Veldig greit å få trent passering;)

Jeg bor på hellerud, har vel ikke gått no særlig der du nevner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser ham virkelig for meg altså. "Her kommer jeg!" liksom, "jeg kan kontrollere deg!" Jeg vet akkurat hva slags type atferd du snakker om, og det er ganske typisk for rasen. De er jo bra artige og. :D

Ulf trenger møter med trygge voksne hunder som ikke har behov for å sette ham på plass. Du vil ikke ha en amerikansk bulldog hannhund som har hatt mange utrivelige møter som liten, de har allerede liggende i seg å utvikle en viss hundeaggresjon rent genetisk, de trenger ikke ekstra dytt i den retningen. For å forebygge det på best mulig måte så skal han møte mange trivelige hunder og ha masse hyggelige hundemøter. Han skal ikke få bølle og han skal ikke bli bøllet med. Om han er bølle (noe de fleste amerikansk bulldogvalper gjerne er) så skal du gå inn og styre situasjonen. Det er i min mening viktig at det er nettopp du som allerede nå tar styringen i hundemøtene, for når han vokser til og blir stor (og veldig sterk!) og faktisk får meninger i disse møtene så er du helt avhengig av å ha kontrollen over ham. Tro meg, meningene vil etter all sannsynlighet komme, om ikke annet for en periode. Har du styrt ham fra første stund vil det også være naturlig at du styrer ham da, det vil være innprentet i ham helt fra valpeben av. Det vil gi deg mye makt.

Du har en hund som kommer til å bli stor og veldig muskuløs, disse hannhundene blir usannsynlig sterke, å ha solid lydighet på ham vil gjøre hverdagen din og hans mye lettere og mer trivelig. Det inkluderer i møte med andre hunder. Jeg vil våge meg til å si at det er helt essensielt akkurat her. Så du skal ha øynene med deg, og stoppe ham fra å være en dust. Ta ham ut av situasjonen og terp på kontroll og lydighet når han er løs med andre hunder. Belønn, belønn, belønn alt du ser som du vil se mer av, og ta ham i bånd eller under kommando om han tar av og blir frekk. Hjelp ham til å oppføre seg ordentlig er vel det jeg forsøker å si, og legg til rette for at han lykkes med akkurat det. Styr ham i riktig retning.

Ellers er det greit å ha i bakhodet at du ikke bør slippe ham med mindre og mentalt mykere hunder/valper. Amerikansk bulldog valper har en tendens til å overkjøre disse, det kan fort bli en skikkelig mobbegreie. Som du sikkert har sett så er de gjerne veldig fysiske, jakter og moser ned i bakken, gjerne med munnen (dette har de fra villsvinjakt, ikke sant). Så det er viktig at du slipper ham med hunder som liker denne type lek. Da har de det moro altså! Veldig kult å se på!

Jeg synes også at det er en generell sannhet at amerikanske bulldogger ikke er de som trives best i møljeslipp, men heller fungerer bedre med å få hundevenner som kan møtes en og en, gjerne jevnlig. Selvsagt finnes det unntak her altså, men det kan fort tippe litt over for de om det skjer for mye. Noen amerikanske bulldogger tar slikt stress over i jakt og kan havne i slosskamper pga det. (mor skal altså aldri snu ryggen til ;) ) Ellers er det greit å ha i bakhodet at det er en rase som ikke er myk og ydmyk, de er tvert imot veldig frampå og tar hele hånda om de får lillefingern, ikke sant? Det er en utrolig flott egenskap som jeg selv digger hos rasen, men den medaljen kommer også med en bakside, og det betyr gjerne at de ender opp som hundeselektive. Det er en naturlig konsekvens, og det er ikke noe galt med det hverken fra hund eller eier.

Så mitt råd er å forebygg det du kan nå, med fine hundemøter med hunder han kommer overens med, og treff de mye og ofte. Men forbered deg også på at han ender opp som en hund med sine hundevenner og ikke automatisk går så godt overens med alle andre. Spesielt andre hannhunder. På denne måten ligger det bare positive overraskelser i vente, og ikke skuffelser. Da ligger forutsetningene så godt til rette for at dere begge vil trives og får et fruktbart forhold basert på rettferdige premisser. :) I et slikt forhold er en amerikansk bulldog verdens kuleste venn, og i tillegg en veldig ukomplisert hund som er lett å styre.

Lykke til! :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lang og fint innlegg Mari:)

Skal vel innrømme at det ikke er noen fare for at han blir noen møljeslipp-hund;)

Med 4 hunder i to størrelser er det ikke akkurat hundejordet på ekeberg som er den ideelle plassen for hundelufting, iallefall ikke når man har to svært dominante voksne hannhunder hvorav en veier 2 kilo og tror han eier hele verden (iallefall alt av tisper) og en litt mindre dominant hannhund og en særdeles dominant valp hehe.

Jeg får vel revurdere dette med sosialiseringen til heller å bli en en og en hund ting ja, men synes jo det er greit at han møter andre hunder enn de som bor i hus og de resten av familien har. Samtidig som dette kanskje på en måte er nok, er jo ikke ofte på tur med en flokk med hunder, da hadde jeg vel ikke valgt denne rasen hehe.

Og selvfølgelig skal han lære seg at det er jeg som har kontrollen, det har alle mine hunder lært:)

Men synes det er greit at han ikke har unødvendig mange opplevelser med underdanige hunder som legger seg på rygg bare han ser på de, mener selvfølgelig ikke at han skal møte aggressive dominante hunder men rolige dominante hunder som overser og lar meg ta bort Ulf før han er gått helt av hengsla, uheldigvis har jeg bare møtt Turbo hittil som gjør dette, kanskje fordi han vet at jeg er sjefen og han ordner opp samt. at han bor i samme hus.

Men er bare å komme med tips til oppdragelse av dette trollet hehe. Hittil er han er mye enklere valp enn Turbo, men så var jeg jo 13 når jeg fikk han og han var klin gæærn de første to åra;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita (rottweiler) vil gjerne møte Ulf :) Jeg har aldri hatt noen negative opplevelser med henne rundt andre hunder, hun er veldig grei og tåler mye :P Vi bor på Kjelsås, og jeg får ikke tatt buss noe særlig med barnevogn og rottis alene, så kan evt møtes i nærheten her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...