Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvt hund, halvt frosk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Her, Margrete, her er innlegg som får meg til å stusse, skjønner du:

Ok den siste der er ikke helt grei nei... noen lever med hodet i sanden ;) Resten leser du, tenker jeg, med feil briller. Jeg leser det nemlig ikke som at de forsvarer, men de nøytraliserer litt. Det tenker jeg er noe helt annet. For vi ser strengt tatt bare det verste, dere viser jo frem fine sunne hunder. Ingen av oss ønsker halvt hund halvt frosk.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg finner det interessant at hvis man går inn på den norske raseklubbens hjemmeside, så blir man møtt av en logo som ser slik ut: og samtidig ser man på banneret øverst på siden og finner en hun

Haha, festlisch! Ja da, jeg skjønner at det er utrolig morsomt at bikkjen jeg hadde var rett i ryggen så sent som i 2004. Men nå var det jo strengt talt ikke helt det som var poenget, at "gamle dager"

Okay? Igjen.. Nora har flust av sånne uheldige øyeblikk hun. Jeg vil ikke akkurat si at hun har bananrygg av den grunn, men for all del - hva veit vel jeg? Er vel forblindet som alle de andre idiotene :)

Det er forskjell på "et uheldig øyeblikk" og at hunden ER sånn, eller?

Man ser jo schäfere ute i den virkelige verden live, der de går med hodet og rumpa senket mens ryggen befinner seg i en konstant bue, bakbeina er kronisk kuhaset og uten stabilitet. Og så stopper de da, og krøkker beina innunder seg som en sårbeint hest.

Gjorde et kjapt søk etter videoer av helt vanlige, norske schäfere og dette var det første jeg kom over som bare er hunder ute på tur :

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo også ganske beskrivende for den gjennomsnittelige showschæfer, og i mine øyne ser det ikke særlig flott ut. I grunnen ser så blir det bare verre og verre etter hvert som man kommer lenger ut i filmen. Og den motprøven...Nei, jeg skal ikke si noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "et uheldig øyeblikk" og at hunden ER sånn, eller?

Man ser jo schäfere ute i den virkelige verden live, der de går med hodet og rumpa senket mens ryggen befinner seg i en konstant bue, bakbeina er kronisk kuhaset og uten stabilitet. Og så stopper de da, og krøkker beina innunder seg som en sårbeint hest.

Gjorde et kjapt søk etter videoer av helt vanlige, norske schäfere og dette var det første jeg kom over som bare er hunder ute på tur :

Det er til å grine av - selv for oss som aldri noensinne engang har vurdert å skaffe schäfer fordi de vi har truffet på vår vei har vært utagerende, angstbiterske, feige drittbikkjer... Stakkars, stakkars krek, sier jeg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "et uheldig øyeblikk" og at hunden ER sånn, eller?

Man ser jo schäfere ute i den virkelige verden live, der de går med hodet og rumpa senket mens ryggen befinner seg i en konstant bue, bakbeina er kronisk kuhaset og uten stabilitet. Og så stopper de da, og krøkker beina innunder seg som en sårbeint hest.

Gjorde et kjapt søk etter videoer av helt vanlige, norske schäfere og dette var det første jeg kom over som bare er hunder ute på tur :

Okay, igjen - du misser poenget. Jeg sa ikke at bananrygg-schäfere ikke fantes, jeg sa at ett bilde på en valp i et uheldig øyeblikk ikke er noe BEVIS på noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "et uheldig øyeblikk" og at hunden ER sånn, eller?

Man ser jo schäfere ute i den virkelige verden live, der de går med hodet og rumpa senket mens ryggen befinner seg i en konstant bue, bakbeina er kronisk kuhaset og uten stabilitet. Og så stopper de da, og krøkker beina innunder seg som en sårbeint hest.

Gjorde et kjapt søk etter videoer av helt vanlige, norske schäfere og dette var det første jeg kom over som bare er hunder ute på tur :

Trist, her er for øvrig Olaf og Wendy fotografert også, nuddelig!

Olaf, tre mndr:

olaf5mnd.jpg

Olaf, voksen:

olaff.jpg

Wendy:

wendystand290508_10.jpg

wendytrav110608.jpg

Jeg har tidligere hilst på Wendy ved flere anledninger og hun ER en deilig tispe, bare synd at hun skal være formet som noe helt annet enn en hund, det har hun nemlig ikke fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, igjen - du misser poenget. Jeg sa ikke at bananrygg-schäfere ikke fantes, jeg sa at ett bilde på en valp i et uheldig øyeblikk ikke er noe BEVIS på noe som helst.

Men nå er vel strengt tatt ikke denne diskusjonen basert på det heller? Det mangler ikke på bevis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får rett og slett vondt av disse hundene altså... Det er jevlig, og jeg kan ikke fatte og begripe at så mange ikke ser hvordan det står til, og enda mindre fatte hvordan dommere som premierer slike hunder på utstilling får fortsette i jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at flere oppdrettere (kanskje ikke minst av schæfer) tok seg tid til å lese denne boka:

Brown, Curtis, Dog Locomotion and Gait Analysis: Colorado, Hoflin Publishing, 1986

Det er absurd å tro at overvinklede bakparter matched med pukkelrygg skal gi optimalt trav over lang tid. Djizes - snakker om massesuggesjon!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er vel strengt tatt ikke denne diskusjonen basert på det heller? Det mangler ikke på bevis.

Nei, men mitt svar på valpebildet ble brukt som et eksempel på folk som mer eller mindre forsvarte bananrygger. Derav min protest, det var ikke sånn ment i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Jonna

Det mest interessante syns jeg er at amerikanerene har klart å lage vinklene bak enda mer ekstreme, men de har klart å bevare den rette overlinjen uten å lage "bomp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at flere oppdrettere (kanskje ikke minst av schæfer) tok seg tid til å lese denne boka:

Brown, Curtis, Dog Locomotion and Gait Analysis: Colorado, Hoflin Publishing, 1986

Skulle inn i tråden og nevne akkurat denne boken :) Jeg har ikke lest den selv, men ser den blir nevnt flere steder.

Når vi er inne på tema, flere litteraturtips om fysiologi og struktur? Jeg syns temaet er interessant.

"Schäferen er en travende hund. Derfor må dens fremdel og bakdel være vinklet på en slik måte at de tillater den å forflytte seg fremover med et langt baksteg og kompensere dette med et langt fremsteg.

Dette virker å være en utbredt myte, at mest mulig "reach" er viktig for effektiv trav.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante syns jeg er at amerikanerene har klart å lage vinklene bak enda mer ekstreme, men de har klart å bevare den rette overlinjen uten å lage "bomp".

Hemmeligheten, kortere/dvergaktige frembein, lang rygg, superlange legger og meget korte lår. Fint.

Ikke rart dette blir resultatet:

gerans_sweet_thing.jpg

lolli-4months.jpg

Når dette er standarden:

Skulle inn i tråden og nevne akkurat denne boken :) Jeg har ikke lest den selv, men ser den blir nevnt flere steder.

Når vi er inne på tema, flere litteraturtips om fysiologi og struktur? Jeg syns temaet er interessant.

Dette virker å være en utbredt myte, at mest mulig "reach" er viktig for effekt trav.

Merkelig at ikke ulver er bygget verken som en AKC-schæfer eller en bananschæfer, den traver jo over store landeområder. Noe bør gjøres med ulveavlen altså!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha sett disse utstillingsvrakene stillt opp med bakbeina paralellt.. Altså ingen "støtte på midten". Med slik ekstrem lengde på underbeinet, må det jo bare kolapse? (altså; hasene vil tippe oppover, og knærne gå i bakken. Disse ekstreme lengdene og vinklene er neppe særlig selvbærende :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo slett ikke godt å si, og for øvrig ikke helt enkelt å finne ut *leter og leter*. Men det hadde vært interessant å se. Har sett disse in motion tidligere, men alt som tidligere lå på youtube, er borte.

For ja, hvordan vil en sånn en bevege seg, sånn bortsett fra travet i ringen?:

537404.jpg

Edit: her er i alle fall noe, men detter er jo veldig små valper, så heller ikke noen god referanse:

Men finnes visst fornuftige amerikanere også. Hundene her er jo stilt opp, men det faller liksom ikke så naturlig for anatomien til disse hundene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...