Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvt hund, halvt frosk


Hermes
 Share

Recommended Posts

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg finner det interessant at hvis man går inn på den norske raseklubbens hjemmeside, så blir man møtt av en logo som ser slik ut: og samtidig ser man på banneret øverst på siden og finner en hun

Haha, festlisch! Ja da, jeg skjønner at det er utrolig morsomt at bikkjen jeg hadde var rett i ryggen så sent som i 2004. Men nå var det jo strengt talt ikke helt det som var poenget, at "gamle dager"

Nå blir jeg vel bra skutt, men jeg mener slike dokumentarer og slikt er litt overdrevet.. Ja, det er problemer blant feks schäferene, men så tar de også frem de værste tilfellene også da i en slik film..

Jeg har hatt både dachs og schäfer. Dachsen min var svært funksjonell og slet verken med sår på magen eller ryggproblemer til tross for sin høyde og lange rygg.. Og schäferen hadde en liten knekk i ryggen ja, men min var også fuksjonell.. Det var andre ting derimot som var problemet.. Svogeren min har også schäfer og den er også funksjonell.. Ikke i nærheten av slik som det er på videoen..

Så skal man føre en god diskusjon om hvordan rasen er, bør man ta frem gjennomsnittet og ikke de værste tilfellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når de verste tilfellene premieres?

Men hvor god representasjon for rasen er de da?

Hørt rykter om at de som vinner NKK sine utstillinger, gjør det ikke bra på schäferhundklubbens sine utstillinger.. Allrounddommere synes de er fine, mens rasedommere ikke ønsker slike hunder.. Dette er da dog rykter, men hvis dette er tilfellet. Så betyr det ikke nødvendigvis at de som går til topps er slik raseklubbene selv ønsker hundene eller at de er gode representanter..

Igjen må det sies at det er forskjell på her i Norge og internasjonalt på rasen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som jeg har sagt i denne svært utdebaterte debatten før; det er snakk om to forskjellige raser her, det er schäferhund og så er det stor tysk selskapshund. Sistnevnte har ingenting med rasen schäfer å gjøre, den er menneskeskapt og lite brukendes til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker første gang jeg "oppdaget" hvordan schæferene faktisk var. Den eneste schæferen jeg har kjent og sett noe særlig i oppveksten var en frisk politihund på 80-tallet. Som tenåring møtte jeg en mann med en schæfer i bokbyttehandelen hjemme, og spurte om det var noe galt med hunden hans. "Det ser ut som den har et problem med ryggen og bakbena", sa jeg, "har den vondt"? Og fikk såklart beskjed om at nei, det var sånn schæferen skulle være. Jeg tror fortsatt ikke helt på ham, innerst inne...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg vel bra skutt, men jeg mener slike dokumentarer og slikt er litt overdrevet.. Ja, det er problemer blant feks schäferene, men så tar de også frem de værste tilfellene også da i en slik film..

Så skal man føre en god diskusjon om hvordan rasen er, bør man ta frem gjennomsnittet og ikke de værste tilfellene..

Vel, det er gjennomsnittet du ser i videoen (av eksteriørschæfer), det er slett ikke det verste tilfellet. I videoen er det snakk om en multisjampingjong, Zamp vom der ett eller annet. Dau nå, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er gjennomsnittet du ser i videoen (av eksteriørschæfer), det er slett ikke det verste tilfellet. I videoen er det snakk om en multisjampingjong, Zamp von ett eller annet. Dau nå, selvfølgelig.

Hvem det er på videoen, skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke aner.. Og kan hende jeg er litt naiv, men jeg har ikke sett noen såå ille her i norge.. det er ikke snakk om at det er bra, men ikke så ille som på videoen.. derfor føler jeg at når man bruker denne filmen for en diskusjon her i norge, gir ikke noen god innblikk.. blir litt som å diskutere hvordan dyrene på sirkus har det, og så ser man på sirkuser i gud vet hvilke land, selv om det kanskje ikke i det hele tatt er faktumet i norge..

Men igjen, dette er min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor god representasjon for rasen er de da?

Hørt rykter om at de som vinner NKK sine utstillinger, gjør det ikke bra på schäferhundklubbens sine utstillinger.. Allrounddommere synes de er fine, mens rasedommere ikke ønsker slike hunder.. Dette er da dog rykter, men hvis dette er tilfellet.

Det har jeg også blitt fortalt - av en Sch. oppdretter som også har utstillingshunder, dog ikke av værste sort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også blitt fortalt - av en Sch. oppdretter som også har utstillingshunder, dog ikke av værste sort...

Nei, ikke av værste sort, men igjen så viser det jo at de som kanskje ikke er de beste representantene for rasen kommer langt.. Ikke sikkert at raseklubben mener at denne hunden som vinner er best heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem det er på videoen, skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke aner.. Og kan hende jeg er litt naiv, men jeg har ikke sett noen såå ille her i norge.. det er ikke snakk om at det er bra, men ikke så ille som på videoen.. derfor føler jeg at når man bruker denne filmen for en diskusjon her i norge, gir ikke noen god innblikk.. blir litt som å diskutere hvordan dyrene på sirkus har det, og så ser man på sirkuser i gud vet hvilke land, selv om det kanskje ikke i det hele tatt er faktumet i norge..

Men igjen, dette er min mening..

Jeg har ikke vært på schæferutstilling i Norge på et par år nå, men dette er rimelig norskt:

zantostand291109.jpg

Bilde: kennel Svebø

Og dette:

BH%20Kwanta-small.jpg

Bilde: kennel Røstadgården

Og dette:

FALKOENS%20OKO-NO%20MIKA.jpg

Bilde: kennel Rewyr

Alle er fra norske/tyske linjer. Veltitulerte (lurer på om den øverste er litt for ung til de helt store bragdene). Og mitt svar er relativt objektivt, fordi dette ikke er "min" rase lenger og jeg driter i om det går frem eller tilbake eller rett vest med hele schæferhunden. OM jeg skal ha rasen igjen etter Venus, så vet jeg hvor jeg skal kjøpe. (Og det blir da neppe en eksteriørhund, men bare tiden vil vise).

Edit: Hunden i videoen HAR blitt brukt på NORSKE tisper, så vidt jeg vet. Derfor er det all grunn til diskusjon rundt nettopp den hunden i videoen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borti veien her bor et par shcæfer hunder. de ser ut som om de er "senket" bak, og når de går, vingler beina (og hasene) veldig. De ser rett og slett ikke bra ut. På vei til jobb ( i oslo) møter jeg stort sett hver morgen en som lufter en schæfer. den er akkurat likt bygget ;/

Og i schæferringen har jeg sett samme tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke av værste sort, men igjen så viser det jo at de som kanskje ikke er de beste representantene for rasen kommer langt.. Ikke sikkert at raseklubben mener at denne hunden som vinner er best heller...

He he, nei - det jeg prøvde å skrive var at karen som fortalte dette, ikke har sch av værste sort selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vidoen er vel fra Crufts, og engelske schæfere ser aldeles heslige ut.

Jeg husker godt rasen fra min barndom, da så de aldeles ikke ut som idag. De var rettere i ryggen , bakbeina var normalt vinklet. Såvidt jeg vet er ikke standarden endret siden da, så hvorfor ser rasen så annerledes ut? dette gjelder ikke bare schæferen, for all del. Kanskje oppdrettere burde bli flinkere å avle etter standarden, istedenfor tussete moteretninger? Og dommerne gjorde det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være litt vrang? Hermes ville jo ha diskusjon :aww:

Dette er oppstilte bilder.. En hver hund kan se "dårlig" ut ved overstilling.. Bakbeina på en schäfer blir jo dratt relativt langt bak når de stilles opp... Dårlig funksjonalitet og slikt ser man kanskje helst ved bevegelse :)

Jeg bryr meg ikke så veldig om rasen jeg heller.. Og jeg mener at mye av avlen i mange raser er helt rævva.. Så jeg forsvarer ingenting.. Mener bare at skal man diskutere, ja da får det være gode eksempler på at dette faktisk er så ille som man skal ha det til..

Jeg for min del synes det er mye værre all allergien og immunsvikt osv., schäferen sliter med enn at rompa henger litt ned i forhold til "vanlig"..

He he, nei - det jeg prøvde å skrive var at karen som fortalte dette, ikke har sch av værste sort selv...

Da beklager jeg at jeg misforsto ;)

.. og det skal jo også sies at schäferklubben i norge jobber mye med å forbedre rasen.. men det betyr jo faktisk ikke at alle oppdrettere i norge har samme syn eller er med i klubben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være litt vrang? Hermes ville jo ha diskusjon :aww:

Dette er oppstilte bilder.. En hver hund kan se "dårlig" ut ved overstilling.. Bakbeina på en schäfer blir jo dratt relativt langt bak når de stilles opp... Dårlig funksjonalitet og slikt ser man kanskje helst ved bevegelse :)

Jeg bryr meg ikke så veldig om rasen jeg heller.. Og jeg mener at mye av avlen i mange raser er helt rævva.. Så jeg forsvarer ingenting.. Mener bare at skal man diskutere, ja da får det være gode eksempler på at dette faktisk er så ille som man skal ha det til..

Jeg for min del synes det er mye værre all allergien og immunsvikt osv., schäferen sliter med enn at rompa henger litt ned i forhold til "vanlig"..

Leste du "editen" min? Jeg har sagt akkurat det samme som deg, tidligere. "Det kommer an på oppstillingen." Right. Det er jo bare hunder, men det er ikke optimalt og det er ikke mange andre hunder som klarer å stå slik i mer enn et par sekunder, hvis de ikke har bygningen til det...

Og siden du synes hunden i videoen er ille:

341400.jpg

Bilde: Pedigree database, german shepherd dog

Bildet over viser jo en hund som ikke er på langt nær så ekstrem som de "oppstilte", norske hundene, men dette er da altså Zamp hunden fra videoen, hunden fra Crufts. Hvis denne er ille (live), tenk på hvordan de jeg linket til ser ut/beveger seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, kan fortelle en liten "artighet" ang. sch...

På et av NKK's avlsrådsseminar for en tid tilbake deltok det hele en representant for avlsrådet i NSch klubb. H*n kunne fortelle at rasen generellt ikke slet med noen spesielle helseproblemer. Eneste problemet hos rasen i Norge var mye dårlig gemytt på de svarte Schäferene... :twitch: (jeg la meg utsagnet på minnet, i kategorien "gullkorn fra utstillingsfolket")

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du "editen" min? Jeg har sagt akkurat det samme som deg, tidligere. "Det kommer an på oppstillingen." Right. Det er jo bare hunder, men det er ikke optimalt og det er ikke mange andre hunder som klarer å stå slik i mer enn et par sekunder, hvis de ikke har bygningen til det...

Og siden du synes hunden i videoen er ille:

341400.jpg

Bildet over viser jo en hund som ikke er på langt nær så ekstrem som de "oppstilte", norske hundene, men dette er da altså Zamp hunden fra videoen, hunden fra Crufts. Hvis denne er ille (live), tenk på hvordan de jeg linket til ser ut/beveger seg.

Nå sa jeg jo at et bilde viser ikke at dyret har dårlig funksjonalitet.. For å kunne si noe om en hund, bør man helst se bevegelsene.. Derfor kan jeg ikke si noe om de hundene du legger ut bilder av.. Jeg vet ikke hvordan de løper.. Derfor sa jeg at enhver hund kan se dårlig ut ved dårlig oppstilling, når de løper derimot, ja da ser man om det er bra eller ikke, som regel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen random (etter googlesøk) norske (norskvinnende, oppdrettede eller brukt i avlen her - kullene jeg oppgir er i Norge)

BIR Hamar

Ashan_Kahn_Sta_stor.jpg

Og en valp fra et av hans 25 norske kull, beskrevet som lovende

2192140.jpg

Avlskåret tispe

troya20074.jpg

Avlskåret tispe

wendystand290508_1.jpg

Far til 16 kull, lang tittelrekke

112439076218-24r1_Ingodds_Agassi(Ghandi).jpg

Far til 39 kull

3789_im.jpg

..og en av hans "lovende døtre"

zala030609_1.jpg

Og nå gadd jeg ikke lete lenger... Video av schäferutstilling var vanskelig å finne, utenom filming av enkeltindivider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kan skylde mye på oppstilling av hunder er sant, en flott hund kan se ganske stygg ut om den stilles på feil måte. Men de ryggene og vinklene der, de tror jeg ikke kan fakes altså. Jeg har selv prøvd å stille opp min hund som en schæfer, og han kommer da ikke i nærheten. Så greit nok at de ser ekstra ille ut når de står slik, men det sier da sannelig likevel noe om hvordan hunden er bygd.

Schæferoppstilling blir for meg litt som

(litt ot, men bare kom på det :P
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist og se slike schäferhunder..

Men hvorfor gjøre de ikke noe med det? Prøver og stoppe avl, sette avlssperre på disse invididene? Ikke la de registreres i NKK? ett eller annet. Helt klart synes jeg schäferhunden har blitt værre enn både bulldog og bull terrier.

edit:

Dere ser jo også at denne oppstillingen er "naturlig" for schäferen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...