Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt kamerahus?


Teserere
 Share

Recommended Posts

Dette blir langt! Men håper noen tar seg tid allikevel :)

Jeg har lenge vært interessert i foto. På vgs hadde jeg foto som valgfag, og for ca 4-5 år siden byttet jeg ut mitt analoge SLR med canon eos 450d. Jeg startet med kit-linsa og en tamron zoom (70-200 f4,5-6 ellerno). Kitlinsa ble rask liggende og støve ned, og zoomen var favoritten, men etterhvert ble jeg lei av at bildene ble så blasse, uansett instillinger. Så fikk jeg meg 50mm f1,8, og det ble morro å ta bilder igjen! Nå drømmer jeg om nytt objektiv på ca 50-150mm f2,8. (og for de som lurer så prøver jeg hele tiden å forbedre teknikken, og ønsker også å gå et par kurs neste år)

Så kjøpte en venninne seg et "billig" nikonkamera, som tilsvarer canon eos 550d (jeg har ikke peiling på nikon :P ) Standardkit. Vi var på utstilling i hall, og med autoinstilling fikk hun altså flotte bilder, jeg tenker på lyset. Selv med min 50 mm f1,8 slet jeg. Mitt kamera begynner jo å "dra på årene", har det virkelig skjedd så mye med kamerahusene at jeg burde investere i et nytt? Eller "holder det" med nytt objektiv?

Jeg ser jo noen fordeler med nytt hus:

- kunne ta bilder i RAW-format

- kunne filme

- forhåpentligvis enda mer lyssterkt?

og der stopper det.

Så til det store spørsmålet. Hvilket hus skal jeg isåfall velge? Jeg tror jeg står mellom 550d og 60d (jeg føler kanskje at 7d-serien blir neste gang? :P ). Jeg skjønner meg ikke så mye på spesifikasjoner, har jo sammenliknet de to, men hva er de største forskjellene mellom de to husene? Og er det verdt å investere litt ekstra for 60d? Har noen av dere prøvd begge, hvilken likte dere best? Evt har noen av dere en av dem, og er dere fornøyd?

Så ser jeg også at begge (alle 3) er på tilbud på fotovideo nå - julegave til seg selv kanskje? :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg annbefaler deg å poste dette spørsmålet på foto.no og i forumet der.

Der vil du få hjelp fra mange med skikkelig kunnskap og veldig mange der har jobbet som fotografer og proffe i mange år.

All respekt for hundesonen.no, men skal du ha inngående kunnskap rundt foto så bør du poste spørsmål av en slik karrakter på mer egnede steder.

Bare ett råd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

/D er fullformat og har du ikke så mange objektiver ville jeg kjøpe det med en gang. Kjøper du 6D først og bygger opp en fin samling objektiver kan det være du må bytte ut en del av dem fordi de ikke passer på det nye huset.

Jeg har forresten 40D og er veldig fornøyd med det i forhold til 400D som jeg hadde før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til det store spørsmålet. Hvilket hus skal jeg isåfall velge? Jeg tror jeg står mellom 550d og 60d (jeg føler kanskje at 7d-serien blir neste gang? :P ). Jeg skjønner meg ikke så mye på spesifikasjoner, har jo sammenliknet de to, men hva er de største forskjellene mellom de to husene? Og er det verdt å investere litt ekstra for 60d? Har noen av dere prøvd begge, hvilken likte dere best? Evt har noen av dere en av dem, og er dere fornøyd?

Jeg ville valgt 60d (eller 7d).

Gikk selv fra 350d til 7d. Angrer ikke et sekund. Jeg var innom tanken på 60d, men ente opp med 7d. Om du føler at denne er hakket for vass, så ville jeg gått for 60d.

Kan ikke nok om forskjellen mellom 550d og 60d, men ville nok valgt 60d

Sjekk litt med foto.no og hør evt litt med fotovideo også. De er veldig behjelpelige og flinke synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

/D er fullformat og har du ikke så mange objektiver ville jeg kjøpe det med en gang. Kjøper du 6D først og bygger opp en fin samling objektiver kan det være du må bytte ut en del av dem fordi de ikke passer på det nye huset.

Jeg har forresten 40D og er veldig fornøyd med det i forhold til 400D som jeg hadde før :)

For å si det litt enklere, så passer alle objektivene fra Canon med betegneslen "EF" (Ikke "EF-S") på alle kameraene fra Canon (Speilrefleks). De som har betegnelsen "EF-S" passer på alle kameraene fra Canon helt opp til og med 7D. Etter 7D kommer 5D Mark II og 1D-serien og dette er fullformat kameraer så her MÅ du ha objektiver med betegneslen "EF" og ikke "EF-S".

Har man ikke planer om å oppgradere til fullformat, så kan man like godt kjøpe EF-S objektiver da disse ofte er billigere.

I tillfelle du lurer, så har du sikkert sett at Canon har en objektiv-serie som har betegnelsen "L". Dette er krem ala krem og derfor er de veldig dyre. De er jamt over bedre optisk, er værtettet, og har en gjennomgående veldig bra byggekvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg annbefaler deg å poste dette spørsmålet på foto.no og i forumet der.

Der vil du få hjelp fra mange med skikkelig kunnskap og veldig mange der har jobbet som fotografer og proffe i mange år.

All respekt for hundesonen.no, men skal du ha inngående kunnskap rundt foto så bør du poste spørsmål av en slik karrakter på mer egnede steder.

Bare ett råd :)

Grunnen til at jeg spurte her var mest for å få svar fra de som hadde erfaring med disse to husene =) Tema er også postet på foto.no

Du har ikke vurdert 600D da? :)

Nei, av den enkle grunn at jeg ikke trenger flippskjermen, og såvidt jeg har skjønt er det den største forskjellen mellom 550 og 600?

Jeg heller mer og mer mot 60d altså =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...