Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal jeg dra til vet? Innover nysing


Anette
 Share

Recommended Posts

Ca 1 uke etter d4a begynte Issi å nyse mye utover, altså vanlig nysing, dette gjør hun når hun er oppspilt, glad, når vi skal på tur etc. Det bare ble veldig mye nysing.

På trening med marie søndagen etter d4a spydde hun under innkalling (hun hadde fått godis rett før), deretter spydde hun samme kveld når hun sov.

Så gikk dagene og ikke noe hosting eller harking, plutselig kom det et lite host på onsdag, så var det helt stille igjen.

Nå her om dagen så gikk vi tur på natta og da kom det ett sånn innover nys, og dagen etter på natta igjen kom det et til, og da mener jeg bare et kort ett,hun blir ikke stående og hive.

Så da sitter man jo og lurer på hva det er, hun var jo på d4a og både kennelhoste og nesemidd herjer jo rundt der.

Evnt hvor lenge skal det ta før nesemidd avtar? altså hun nyser jo kanskje 1 gang i døgnet innover. Men det har jo aldri skjedd før. Kan hende jeg er hønemor og ser ting litt for mye i sammenheng men syke hunder er liksom ikke noe jeg er så glad i.

Folk sier jo at nesemidd er vanskelig å oppdage så jeg har veldig lite lyst til å dra til veterinær for å betale for å avvente så da spør jeg klokesonisene, kan jeg bare la hun gå her hjemme og se ann videre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nesemidd avtar ikke, det må behandles, så da bør du få en resept fra veterinær før hun smitter flere hunder :) Er veldig enkelt å behandle da. En pille en gang i uka i tre uker (finnes sprøyter også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesemidd avtar ikke, det må behandles, så da bør du få en resept fra veterinær før hun smitter flere hunder :) Er veldig enkelt å behandle da. En pille en gang i uka i tre uker (finnes sprøyter også).

har holdt hun borte fra alle. Vel sånn Minus Amiga som hun bor med.

Får vel dra til vetten om et par dager når jeg får penger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt nesemidd på begge mine og utrolig vanskelig å oppdage. Har fått høre at det kan boble rundt nesa, det gjorde ikke det på mine. Det jeg merket var at Urbi var tungpustete altså hun heiv etter pusten lenge etter at hun skulle ha pustet rolig etter en sykkeltur og at hun ikke interesserte seg for spor. Maja hun ville ikke leke mer med Urbi noe som ei tispe kan finne på når den har passert to. Også trodde jeg at jeg hadde fått kontroll over henne og gjetingen av kattene.

Det viste seg at det var nesemidd på begge to. Husker ikke hva dem fikk men Urbi nøys sikkert 20 ganger og har vist mer interesse for dyr som Gaupe og Maja har jeg grepet på fersken i å gjete kattene og hun leker som bare det med Urbi nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eh, for å nyse èn gang i døgnet?

Hvis det er snakk om nesemidd som ts tror; ja. Altså om hunden har innovernysing ofte og at det er mer enn et snøft, så er det stor sansynlighet for at det er nesemidd. Da bør man definitivt få behandla hunden før den smitter flere hunder. Det er ingen big deal (selv om veterinæren min fortalte om en jakthund han hadde fått inn som var skikkelig dårlig og ble vurtert avliva før de behandla fordi den hadde gått med nesemidd lenge, men det er neppe normalt). Stikk innom veterinæren og få en resept og gi bikkja tre piller liksom. Om du forklarer hva det er og hva du vil ha, trenger du antagelig ikke å få time og undersøkelse av veterinær engang. Jeg syns det er verdt tre piller for å ikke smitte flere hunder mens du venter på at symptomene skal bli sterkere.

Forøvrig kan mild kennelhoste og mild nesemidd gi ganske like symptomer. Er det kennelhoste er det jo bare å holde hunden unna andre og vente til den blir frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesemidd smitter ved dråpesmitte. En måte er direkte kontakt mellom hunder, snute til snute, men nesemidd smitter også ved at en smittet hund lukter på en spennende sted, feks en tisseflekk og så kommer en annen hund og lukter på samme flekken senere. Det holder ikke å holde en smittet hund unna andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg var hos vet pga noe annet og dopet hun og de titta i nesa og fant ingenting men fikk med piller pga hun har nyst innover ol. Etter første pillen har det ikke vært et nys.

Da ville jeg ha behandlet alle hundene i husholdningen,sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...