Gå til innhold
Hundesonen.no

Kiss the animals goodbye


Emilie
 Share

Recommended Posts

Nå er ikke dette et stort problem i Norge, men det skjer - friske, trivelige dyr blir avlivet. Se disse videoene, spre dem, for nå er det snart jul og tid for å gi bort dyr som julepresanger. Ja, dette er amerikasituasjoner, men la oss få opp øynene nå, før det er for sent.

Edit: jeg modererer meg, det ER et kjempeproblem når det gjelder katter. Hundene har vi bedre kontroll på, men de små musejegerne med fire ben, behandler vi som søppel eller enda verre.

http://www.youtube.com/watch?v=EVSwyqoHUQY&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist, ja! Hvor utbredt det er med akkurat hunder vet jeg ikke helt, men hørt om mange som avliver hundene sine også grunnet de bare ikke kan ha de lenger, som er utrolig flotte familehunder.

Noen litt fjerne slektninger av meg skulle en dag innom veterinæren for noe, og der hadde det akkurat kommet en vakker Støver-tispe inn til avliving grunnet familien ikke hadde tid lenger, hunden var helt frisk og utrolig snill, heldigvis tok han henne med hjem med det samme, skulle egentlig omplassere henne videre grunnet de hadde katt og ikke planer om hund, men både han og kona ble så betatt av henne at de valgte å ha henne selv, der fikk hun heldigvis leve godt i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist, ja! Hvor utbredt det er med akkurat hunder vet jeg ikke helt, men hørt om mange som avliver hundene sine også grunnet de bare ikke kan ha de lenger, som er utrolig flotte familehunder.

Noen litt fjerne slektninger av meg skulle en dag innom veterinæren for noe, og der hadde det akkurat kommet en vakker Støver-tispe inn til avliving grunnet familien ikke hadde tid lenger, hunden var helt frisk og utrolig snill, heldigvis tok han henne med hjem med det samme, skulle egentlig omplassere henne videre grunnet de hadde katt og ikke planer om hund, men både han og kona ble så betatt av henne at de valgte å ha henne selv, der fikk hun heldigvis leve godt i mange år.

I hvert fall godt og høre at det endte bra for denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå fikk jeg vonde minner tilbake fra da Gipsy ble avlivet :( Det er så trist å se dyrene bli avlivet slik. Jeg føler liksom at alle dyr skal bli avlivet i lag med sine kjære, sine eiere, de som bryr seg mest om dem. De skal være der, holde dem, gråte over dem, si hvor mye de elsker dem. Ikke som en av mange tusen som må dø den dagen, fortest mulig så de kan begynne med neste. Ikke puttes i en pose og kastes :(:cry: At verden er slik er bare vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fryktelig trist :no: Mange ser den andre veien og tror a slikt kun hender i "utlandet". Men det blir mer og mer slikt her til lands også :hmm:

Jeg har vært med på å avlive flere dyr enn jeg liker å tenke på, men de fleste av disse dyrene har vært syke og/eller gamle, med en eier som elsket dem, noe som på en måte gjør jobben lettere.

Det verste jeg vet er når vi får inn kattekull som skal avlives fordi ingen vil ha dem/ eieren ikke har orket å bruke tid på å finne nye hjem, eller når en voksen katt blir avlivet fordi eierne skal på ferie.

På den ene videoen nevnte fortelleren at enkelte fikk kull på dyret fordi barna skulle få oppleve "fødselens mirakel". Jeg har fått akkurat samme henvendelse. De ringte inn og ville vite hvor mye det kostet å avlive et kattekull. Jeg spurte hvor gamle de var, og vedkommede svarte at katten var ikke drektig enda, men de ville sette unger på den slik at barna skulle få ha noe å leke med :blink:

en annen person kom inn med katten for å avlive den. Katten var ung og frisk, og kjempesnill. Da jeg spurte hvorfor den skulle avlives, svarte vedkommede at "h*n skulle lære ungen en lærepenge, de lekte ikke nok med katten, så da måtte den dø" :blink:

Om de angret seg nok etterpå, så kunne de få en ny...

Jeg blir veldig bekymret for unger som vokser opp med slike holdninger :no:

Noe av det verste med jobben er når vi avliver unge, friske katter, og de maler mens vi stikker dem. De maler helt til hjertet har stoppet. Det er så hjerteskjærende hvor ufattelig tillitsfulle de er, med tanke på at eieren deres har sviktet dem på det groveste :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene videoen nevnte fortelleren at enkelte fikk kull på dyret fordi barna skulle få oppleve "fødselens mirakel". Jeg har fått akkurat samme henvendelse. De ringte inn og ville vite hvor mye det kostet å avlive et kattekull. Jeg spurte hvor gamle de var, og vedkommede svarte at katten var ikke drektig enda, men de ville sette unger på den slik at barna skulle få ha noe å leke med :blink:

en annen person kom inn med katten for å avlive den. Katten var ung og frisk, og kjempesnill. Da jeg spurte hvorfor den skulle avlives, svarte vedkommede at "h*n skulle lære ungen en lærepenge, de lekte ikke nok med katten, så da måtte den dø" :blink:

Om de angret seg nok etterpå, så kunne de få en ny...

Jeg blir veldig bekymret for unger som vokser opp med slike holdninger :no:

:blink:

Jeg blir så trist og sint at jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av meg selv!

Har sett de to videoene før, og dæven som jeg gråt. Skulle vært pensum på barneskoler.. Og ungdomsskoler, og videregående.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke se videoene.. Men jeg antar at den understreker grunnen til at jeg skulle ønske det var lovpålagt å kasterere utekatter. Man skulle fått saftige bøter hvis det ble fanget inn en usterlisert/ ukasterert katt. Ingen dyr bør være gratis!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fryktelig trist :no: Mange ser den andre veien og tror a slikt kun hender i "utlandet". Men det blir mer og mer slikt her til lands også :hmm:

Jeg har vært med på å avlive flere dyr enn jeg liker å tenke på, men de fleste av disse dyrene har vært syke og/eller gamle, med en eier som elsket dem, noe som på en måte gjør jobben lettere.

Det verste jeg vet er når vi får inn kattekull som skal avlives fordi ingen vil ha dem/ eieren ikke har orket å bruke tid på å finne nye hjem, eller når en voksen katt blir avlivet fordi eierne skal på ferie.

På den ene videoen nevnte fortelleren at enkelte fikk kull på dyret fordi barna skulle få oppleve "fødselens mirakel". Jeg har fått akkurat samme henvendelse. De ringte inn og ville vite hvor mye det kostet å avlive et kattekull. Jeg spurte hvor gamle de var, og vedkommede svarte at katten var ikke drektig enda, men de ville sette unger på den slik at barna skulle få ha noe å leke med :blink:

en annen person kom inn med katten for å avlive den. Katten var ung og frisk, og kjempesnill. Da jeg spurte hvorfor den skulle avlives, svarte vedkommede at "h*n skulle lære ungen en lærepenge, de lekte ikke nok med katten, så da måtte den dø" :blink:

Om de angret seg nok etterpå, så kunne de få en ny...

Jeg blir veldig bekymret for unger som vokser opp med slike holdninger :no:

Noe av det verste med jobben er når vi avliver unge, friske katter, og de maler mens vi stikker dem. De maler helt til hjertet har stoppet. Det er så hjerteskjærende hvor ufattelig tillitsfulle de er, med tanke på at eieren deres har sviktet dem på det groveste :cry:

Finnes det absolutt ingen regler ang avliving? Kan man virkelig komme til vetrinæren og avlive den friske, fine og sunne hunden sin om man er litt lei av den..??? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det absolutt ingen regler ang avliving? Kan man virkelig komme til vetrinæren og avlive den friske, fine og sunne hunden sin om man er litt lei av den..??? :cry:

Man kan levere "hva som helst" til avliving, ja. Trenger ikke ha en grunn. selvsagt kan veterinæren si at "nei, vi vil ikke avlive hunden/katten/kaninen din", men da risikerer man at dyret blir slått i hjel med spade bak garasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en av disse uønske de norsk kattene malende på fanget mitt, en under sofaen, en på badet og en ute. Det er helt ************ å tenke på at disse nydelige pusene skulle vært døde, bare fordi noen ikke gidder å bruke penger på snippe kattene sine. :gaah:

Klarer ikke se filmene, har vært med på nok avlivninger av syke hunder til å vite hvordan det foregår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men noe så slemt! Når de ikke bedøves før de får giftsprøyta, merker de jo faktisk at de dør! Det ser jo ut til at det stort sett går raskt da i det minste...

Heldigvis har vi regler mot sånt i Norge- her skal dyra bedøves først, nettopp for å slippe "å merke" dødskampen.

Tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men noe så slemt! Når de ikke bedøves før de får giftsprøyta, merker de jo faktisk at de dør! Heldigvis har vi regler mot sånt i Norge- her skal dyra bedøves først, nettopp for å slippe "å merke" dødskampen.

Tragisk!

Det var min norske dyrlege som fortalte det, så ikke alle får sove før de får den siste nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var min norske dyrlege som fortalte det, så ikke alle får sove før de får den siste nei.

Jeg har aldri opplevd at de ikke har fått bedøvelse først, selv om eier ikke er tilstede eller at det bare er katter som er satt igjen for avlivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble for kort tid fortalt av en tilfeldig person jeg snakket med at han kjente til en aktiv hundeeier som konkurrerte aktivt med hundene sine, hvert år på våren kjøpte inn 3 unghunder og skjeldent eller aldri var det mer enn en som levde når det begynte å nærme seg jul. De som ikke lengre levde var da konkurranse hunder som ikke var bra nok i følge eieren. Han ønsket heller ikke å selge eller gi de bort. Og mente at det var med på å forbedre rasen.

Satt hel sjokkert tilbake jeg.. Trodde ikke det var så ekstrent i hundeverdenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk og vondt kommer aldri til å se den videoen. Jeg driver jo med dyr mange forskjellige og har ennå til gode å avlive ett dyr. Min gamle katt ble avlivet med min mann tilstedet da hverken jeg eller mamma orket. Hun var da 16 år gammel og hadde veldig sterkt spredd brystkreft desverre. Men jeg gruer meg til noen av mine hunder skall dø. Jeg håper nesten de kan dø en naturlig død av alderdom. Da jeg rett og slett for hetta av tanken på å avlivet ett dyr. Samme med hestene mine ingen skall noensinne slaktes aldri. Selv om det er sterkt konkurerende hester som kan få mange skader skall ingen til slakt! Heldighvis er det ytterst få trenere i norge som slakter gallophester det er kun 1-2 jeg vet om som har det som "vane". Så selv om verden tror det er vanlig med gallophester er i et heldighvis ikke det! men mine skall få slippe denne siste reisen. Selv om min kjære trofaste hingst skremte oss veldig her på høsten med en stygg skade. Så har det heldighvis ser det ut som blitt mye bedre og veterinæren mente at den blir helt bra igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke se sånne filmer. Jeg blir kvalm av hordan vi mennesker behandler dyr. Jeg så det gikk endel videoer og bilder rundt om på Facebook også...og jeg klarer ikke se sånt! Jeg får ikke sove, jeg blir altfor opprørt! Det er stor skam hvordan enkelte oppfører seg mot dyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke å ille hvordan dyrene blir behandlet i selve videon - det er heller prinsippet rundt dyrenes rolle i samfunnet som er skremmende. Disse dyrenes skjebne, hvordan de kommer til verden og like fort likvideres. Det er vi, oss mennesker, som er ansvarlige for denne industrien og det er ikke en fjern holdning her til lands heller.

Jeg har gjennom min tid som dyreeier "produsert", omsatt, omplassert og avlivet dyr, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har fått friske og velfungerende dyr avlivet - aldri. Men videoer som denne, kan kanskje få oss til å tenke oss om en ekstra gang før vi leverer hele, friske kattekull til avliving. For det er nemlig ikke slemme, onde sosiopater som leverer sine kjæledyr til avliving, det er folk som "meg og deg", og det er derfor denne videoen passer for "alle".

I dag ligger det ute (minst) 1 732 hunder til salg/omplassering, samt 78 annonser på hunder som gis bort.

For katter gjelder tallene 279 for salgsannonser, 274 for katter som gis bort.

Kommer alle disse dyrene til å få gode hjem? Alle sammen? Jeg tror de fleste egentlig vet kan tenke seg til det svaret.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarer heller ikke å se slike filmer.

skjønner ikke at det går ann, at folk ikke bryr seg mer om dyrene sine.

selv får jeg tårer i øynene hver gang jeg tenker på at mine hunder kommer til å måtte dra til dyrlegen for den siste sprøyta en gang.

Bare tanken på at jeg en gang ikke skal ha dem rundt meg gjør meg fysisk uvel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er galskap. Menneskene er de dummeste dyrene som finnes på jorda, og de ondeste. Mennesker klarer ikke overleve uten andre dyr og så feige er de at de fanger/kjøper inn dyr til mat-oppdrett. Likevel skal vi komme til himmelen? Jeg har lest i de 10 bud at vi ikke skal slå ihjel. Hva menes med slå ihjel/drepe? Er det bare å drepe samme art som oss selv som ikke er greit, men å drepe en gris er helt greit? Jeg kan bare si til alle dere religiøse, jeg tror ingen av oss kommer til himmelen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT forferdelig! helt grusomt!

Ingen tvil om at menneske dyret er det ondeste og mest egoistiske dyret av dem alle..

Det sies jo at du kan si mye om et menneske på måten han behandler dyrene rundt seg... det mennesket som setter kull på katten sin for å så avlive uskyldige kattunger bare for at ungene skal ha noe å leke med, må være en forferdelig ond skapning! Det er den personen som burde ha vært avlivd! Det er helt klart!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...