Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om Saarloos?


tm100006
 Share

Recommended Posts

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det dels er litt spennende og dels litt latterlig med alt dette hemmelighetskremmeriet. "Jeg trur vi stopper der", "hva veit du?", "ikke snakk så høyt om det" osv.

"Ulvofile"

Tenkte jeg skulle komme med en rask oppklaring ang Tamaskan, så *off topic*: Tamaskan er lovlig i Norge. Aatu Tamaskan (en amerikansk versjon med bevisst innblandet ulv) er det ikke. For å telle

Er det noen grunn til å tro at disse "ulvemiksene" ikke er "homogene" hunderaser?

Det er det da? Det blir da som alle raser som er blandinger av noe, at man vet ikke helt hvor mye man får. Hvor mye er ulv og hvor mye er schafer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det da? Det blir da som alle raser som er blandinger av noe, at man vet ikke helt hvor mye man får. Hvor mye er ulv og hvor mye er schafer?
Dersom man "snakker" om regulert avl kan man vel rent matematisk beregne "hvor mye" man får av hvert når man innbyrdes parrer avkom av kjente raser. Parrer man A med B blir resultatet i teorien A + B / 2. I praksis har vel dette ikke vist seg å stemme? Genetikk er mer enn lek med tall, en hund med høyere prosentandel ulv kan ha en atferd svært lik en vanlig hund mens en hund med lavere prosent-andel ulv kan være mer uavhengig, sky og mer vanskelig å dresere avhengig av hvilke av foreldrenes gener som "matches" i hver enkelt valp. Hva som i tilfellet med de rene ulvehundrasene må observeres ut fra atferden til hvert enkelt individ, ikke hvor mange prosentandeler ulv eller hund rasen inneholder. Det samme gjelder selvsagt for alle raser som har sitt opphav i to kjente raser med kjent atferd.

På den andre siden har de saarloosene jeg har sett uten unntak vært betydelig mer sky og vanskelig å dressere enn de tsjekkoslovakiske ulvehundene som jeg har hatt anledning til å møte, men det har neppe noe med prosentvis fordeling av "blod" men med hvilke egenskaper man ønsket å "foredle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man "snakker" om regulert avl kan man vel rent matematisk beregne "hvor mye" man får av hvert når man innbyrdes parrer avkom av kjente raser. Parrer man A med B blir resultatet i teorien A + B / 2. I praksis har vel dette ikke vist seg å stemme? Genetikk er mer enn lek med tall, en hund med høyere prosentandel ulv kan ha en atferd svært lik en vanlig hund mens en hund med lavere prosent-andel ulv kan være mer uavhengig, sky og mer vanskelig å dresere avhengig av hvilke av foreldrenes gener som "matches" i hver enkelt valp. Hva som i tilfellet med de rene ulvehundrasene må observeres ut fra atferden til hvert enkelt individ, ikke hvor mange prosentandeler ulv eller hund rasen inneholder. Det samme gjelder selvsagt for alle raser som har sitt opphav i to kjente raser med kjent atferd.

Det er jo akkurat deg jeg mener. At atferden vil variere sterkt fra individ til individ. Derfor er ikke rasen homogen, det vil si at individene ikke er like. Dette er for meg problematisk, fordi man ikke da vet hva man får når man går til anskaffelse av ett individ fra ulvehundrasene. Med amstaff og andre av rasene så er jo svakheter og styrker ved rasen mer kartlagt.

EDIT: Mente i det tidligere innlegget mitt at man ikke vet hvor mye av gemytte man får fra ulv og hvor mye fra hunderasene. Ser nå at det muligens var litt utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat deg jeg mener. At atferden vil variere sterkt fra individ til individ. Derfor er ikke rasen homogen, det vil si at individene ikke er like. Dette er for meg problematisk, fordi man ikke da vet hva man får når man går til anskaffelse av ett individ fra ulvehundrasene. Med amstaff og andre av rasene så er jo svakheter og styrker ved rasen mer kartlagt.

EDIT: Mente i det tidligere innlegget mitt at man ikke vet hvor mye av gemytte man får fra ulv og hvor mye fra hunderasene. Ser nå at det muligens var litt utydelig.

Nå er det visstnok slik at det er større variasjoner innbyrdes i en rase enn gjennomsnittet for to raser som det er naturlig å sammenligne. Selv har jeg hatt schäfere og belgere med betydelig forskjell i atferden mellom individene enn gjennomsnittet for rasene som helhet. Uansett hvilken av de to rasene det gjelder. Det samme vil jeg tro gjelder for de rene ulvehundrasene - at man vil finne indivduelle forskjeller men at man også kan forutsi hvilke reaksjoner man kan forvente sett ut fra rasenes atferd - generelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat deg jeg mener. At atferden vil variere sterkt fra individ til individ. Derfor er ikke rasen homogen, det vil si at individene ikke er like. Dette er for meg problematisk, fordi man ikke da vet hva man får når man går til anskaffelse av ett individ fra ulvehundrasene. Med amstaff og andre av rasene så er jo svakheter og styrker ved rasen mer kartlagt.

EDIT: Mente i det tidligere innlegget mitt at man ikke vet hvor mye av gemytte man får fra ulv og hvor mye fra hunderasene. Ser nå at det muligens var litt utydelig.

Men nå var det jo bare helt i rasens barndom at den ble blandet med ulv, og da var det nok helt sikkert ikke så mye homogenitet å snakke om. Men nå når det er en godkjent rase og man ikke lenger blander inn andre hundetyper så går jeg ut ifra at man kan si sånn ca. hva man går til når man skaffer seg en sarloos?

I USA så finner man jo oppdrettere som selger ulvehybrider av ymse slag. Der vil jeg nok si at variasjonen er stor (og ikke minst skummel) ettersom man ikke vet om man får en hund eller en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Ares fått sin egen tråd under "MIn hund" her inne.

Hvordan skiller Ares seg fra en vanlig valp?

*Ja han er mye mer sky, det vil si han prøver å gjemme seg om han blir skremt

* Veldig sta

*Opptatt av øyekontakt

Og det er igrunn det. Han er en hund som elsker alle, katter, kaniner, hunder, mennesker. Han har enda ikke knurret mot en fremmed, og elsker å sitte på bussen , og i bilen. Han er veldig hengiven, og det beste han vet er å sove med snuten i halsgropen min.

Han har bitt en del i hendene mine, men ble irettesatt på en mild og bestemt måte, og har ikke gjort det siden. Lærer veldig fort, kan allerede navnet sitt, "vent" , "nei" "spis" og har mye mer energi enn en vanlig valp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har bitt en del i hendene mine, men ble irettesatt på en mild og bestemt måte, og har ikke gjort det siden. Lærer veldig fort, kan allerede navnet sitt, "vent" , "nei" "spis" og har mye mer energi enn en vanlig valp :P

Jeg er enig i at han er eksepsjonell hvis han ikke biter deg mer i hendene, men at han har mer energi enn en "vanlig" valp hadde jeg vært litt forsiktig med å hevde, altså, om du ikke har erfaring med feks små, røde urhunder. :ahappy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Ares fått sin egen tråd under "MIn hund" her inne.

Hvordan skiller Ares seg fra en vanlig valp?

*Ja han er mye mer sky, det vil si han prøver å gjemme seg om han blir skremt

* Veldig sta

*Opptatt av øyekontakt

Og det er igrunn det. Han er en hund som elsker alle, katter, kaniner, hunder, mennesker. Han har enda ikke knurret mot en fremmed, og elsker å sitte på bussen , og i bilen. Han er veldig hengiven, og det beste han vet er å sove med snuten i halsgropen min.

Han har bitt en del i hendene mine, men ble irettesatt på en mild og bestemt måte, og har ikke gjort det siden. Lærer veldig fort, kan allerede navnet sitt, "vent" , "nei" "spis" og har mye mer energi enn en vanlig valp :P

Valpen din ser trivelig ut og jeg ser av bildene at øynene fortsatt er blå. Hvor gammel er den nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte jeg skulle komme med en rask oppklaring ang Tamaskan, så *off topic*:

Tamaskan er lovlig i Norge. Aatu Tamaskan (en amerikansk versjon med bevisst innblandet ulv) er det ikke.

For å telle som en ulvehybrid regner man F5 wolf dog som siste ledd (fem generasjoner fra ulveopphav). Jeg har også lest "the no-wolf tale" samt en haug andre advarsler vedrørende Tamaskan. Det gjennomgående for alle disse sidene er at samme person representerer alle gruppene og websidene, noe som i min verden gjør kilden like troverdig som Dan Browns bøker.

De kjente ulvehybridene i Europa et den Tsjekkiske og Saarloo (ingen nyhet på dette forumet :) ). Disse har et typisk ulvegrått utseende. Tamaskan, som det man her har kalt "designerhund", kommer i tre farger: grå, sort og rød. Et ulveopphav betyr da ar man måtte ha skaffet en skandinavisk ulv e.l., en Amerikansk eller Europeisk sort ulv og en Nord-Amerikansk rød ulv (Canis Rufus) bare for å starte stammen. Personlig vil jeg nok anbefale Wikipedia (med kildereferanser) fremfor FB.

Bevisansvaret ligger alltid hos hundeeier når det gjelder slike hunder og når det gjelder hunder med likt utseende som ulovlige hunder. Jeg har prøvd å leve opp til det ansvaret ved å ha såvel stamtavlen hennes som en uavhengig DNA-sjekk (ingen ulv å spore), samt at hun er registrert i NKKs NOX-register.

*end off topic*

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevisansvaret ligger alltid hos hundeeier når det gjelder slike hunder og når det gjelder hunder med likt utseende som ulovlige hunder. Jeg har prøvd å leve opp til det ansvaret ved å ha såvel stamtavlen hennes som en uavhengig DNA-sjekk (ingen ulv å spore), samt at hun er registrert i NKKs NOX-register.

Takk for flott informasjon! Nå som du er medlem på forumet, så synes jeg du kan lage tråd til denne tamaskanen din, altså. :)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerstedt Skrevet i går, 21:28

"... De kjente ulvehybridene i Europa et den Tsjekkiske og Saarloo (ingen nyhet på dette forumet :) ). Disse har et typisk ulvegrått utseende. ..."

Hei! En liten kommentar bare; SWH kan iflg rasestandarden komme i 3 ulike farger,ulvegrå, skogsbrun og hvit, selv om det kun er de to første som er vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! En liten kommentar bare; SWH kan iflg rasestandarden komme i 3 ulike farger,ulvegrå, skogsbrun og hvit, selv om det kun er de to første som er vanlige.

Uvitenhet fra min side vedr Tjekkisk er jeg redd. Jeg har infoen fra Wikipedia (Gul-grå til sølv-grå) og fra Damms store hundebok. Jeg ante ikke at den kom som hvit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er forskjellen på en tamaskan og en saarloos - i følge google - er den at førstnevnte er i all hovedsak en spisshund (diverse finske spisshunder, alaskan husky, siberian husky og en liten brøkdel schæfer). Saarloosen er direkte nedkommer etter schæferhund og noe ulv. Det vil utgjøre en klar forskjell gemyttmessig.

Hadde valgt Tamaskan ... det finnes en tamaskan i norge og den är dna testet.. finns ikke spor av ulv i den hunden. Dessutom er det forandringer på gang når det gjeller Saarloosen.. den kommer troligtvis bli ulovlig som Vlcak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme med en rask oppklaring ang Tamaskan, så *off topic*:

Tamaskan er lovlig i Norge. Aatu Tamaskan (en amerikansk versjon med bevisst innblandet ulv) er det ikke.

For å telle som en ulvehybrid regner man F5 wolf dog som siste ledd (fem generasjoner fra ulveopphav). Jeg har også lest "the no-wolf tale" samt en haug andre advarsler vedrørende Tamaskan. Det gjennomgående for alle disse sidene er at samme person representerer alle gruppene og websidene, noe som i min verden gjør kilden like troverdig som Dan Browns bøker.

De kjente ulvehybridene i Europa et den Tsjekkiske og Saarloo (ingen nyhet på dette forumet :) ). Disse har et typisk ulvegrått utseende. Tamaskan, som det man her har kalt "designerhund", kommer i tre farger: grå, sort og rød. Et ulveopphav betyr da ar man måtte ha skaffet en skandinavisk ulv e.l., en Amerikansk eller Europeisk sort ulv og en Nord-Amerikansk rød ulv (Canis Rufus) bare for å starte stammen. Personlig vil jeg nok anbefale Wikipedia (med kildereferanser) fremfor FB.

Bevisansvaret ligger alltid hos hundeeier når det gjelder slike hunder og når det gjelder hunder med likt utseende som ulovlige hunder. Jeg har prøvd å leve opp til det ansvaret ved å ha såvel stamtavlen hennes som en uavhengig DNA-sjekk (ingen ulv å spore), samt at hun er registrert i NKKs NOX-register.

*end off topic*

Takk for flott informasjon! Nå som du er medlem på forumet, så synes jeg du kan lage tråd til denne tamaskanen din, altså. :)

Härligt att du kom med inlägget!! Tack... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme med en rask oppklaring ang Tamaskan, så *off topic*:

Tamaskan er lovlig i Norge. Aatu Tamaskan (en amerikansk versjon med bevisst innblandet ulv) er det ikke.

Alle hunder med innblanding av ulv (untatt Saarloos Wolfhound) er ulovlig i Norge. "Problemet" med Tamaskan og Inuit dogs og andre ulvelike blandingshunder er når man ikke har informasjon om det enkelte individet.

De kjente ulvehybridene i Europa et den Tsjekkiske og Saarloo (ingen nyhet på dette forumet :) ).

Verken Saarloos Wolfhound eller tsjekkoslovakisk (som er den riktige betegnelsen) ulvehund er "hybrider". Forøvrig er "hybrid" feilaktig bruk om blandinger mellom ulv og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder med innblanding av ulv (untatt Saarloos Wolfhound) er ulovlig i Norge. "Problemet" med Tamaskan og Inuit dogs og andre ulvelike blandingshunder er når man ikke har informasjon om det enkelte individet.

Verken Saarloos Wolfhound eller tsjekkoslovakisk (som er den riktige betegnelsen) ulvehund er "hybrider". Forøvrig er "hybrid" feilaktig bruk om blandinger mellom ulv og hund.

Jeg har nok litt flåsete benyttet "hybrid" i stedet for den lovmessige "kryssning mellom ulv og hund". Alle krysninger går inn under Forskrift om hunder som farlige hunder (og er derfor forbudt. Pr.def skulle dette da også gjelde CWD og Saarloos, men man har foreløpig "fredet" Saarloos).

Vedr. Tamaskan har man et avlsprogram slik at man kan legge frem en stamtavle som troverdig (jeg bruker her troverdig som legal terme, dvs at den med overveiende sannsynlighet er korrekt).

Hvorvidt man kan regne ulvekrysning i Nothern Inuit skal jeg ikke uttale meg om, men Tamaskan er det ikke. Man kan naturligvis disputere hvorvidt en eller annen trekkhund et eller annet sted i raseopphavet kan ha større eller mindre grad av ulvekrysning i seg, men dette blir først og fremst akademisk. Tamaskan ligger uansett langt under en hypotetisk F5.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer fra lovtekstutformingen (høring og instilling). I klartekst står det nederst i teksten i linken.

http://www.regjering...html?id=173069

Ok, takk! Jeg tolket innlegget ditt som om det var ny informasjon ifbm dette som var kommet ut, men dette er jo gammelt nytt. Men også grunnen til at man bør være varsom mtp håndtering av rasen. Som Vivere skriver i en annen tråd, ” Saarloos er en rase som "lever på nåde" i Norge, og eventuelle uheldige hendelser med Saarloos og/eller Saarloos-blandinger kan få myndighetene til å revurdere rasens fremtid her til lands. Det er noe som seriøse Saarloos-eiere er kjent med og som de forholder seg til”.

Svenska Kennelklubben har for øvrig endret sine regler siden dette ble skrevet, og både SWH og CsV er nå likestilte med andre raser i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok litt flåsete benyttet "hybrid" i stedet for den lovmessige "kryssning mellom ulv og hund". Alle krysninger går inn under Forskrift om hunder som farlige hunder (og er derfor forbudt. Pr.def skulle dette da også gjelde CWD og Saarloos, men man har foreløpig "fredet" Saarloos).

Såvidt jeg vet er Saarloos ikke bare "foreløpig fredet" men relativt sikret som lovlig rase i Norge. Teksten du referer til er utarbeidet ca år 2002/2003 og så sent som forrige år uttalte daværende justisminister Storberget at det ikke var planer om endringer i Hundeloven eller forskriften. Et evt problem vil kunne oppstå om noen importerer ulvelike hunder med innblanding av ulv som Saarloos wolfhound, eller om det forekommer "hendelser" hvor Saarloos er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...