Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om Saarloos?


tm100006
 Share

Recommended Posts

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det dels er litt spennende og dels litt latterlig med alt dette hemmelighetskremmeriet. "Jeg trur vi stopper der", "hva veit du?", "ikke snakk så høyt om det" osv.

"Ulvofile"

Tenkte jeg skulle komme med en rask oppklaring ang Tamaskan, så *off topic*: Tamaskan er lovlig i Norge. Aatu Tamaskan (en amerikansk versjon med bevisst innblandet ulv) er det ikke. For å telle

polar speed- de har da ulver og siberians og noen hybrider/mixer ? de blir så vidt jeg vet ikke kalt tamaskans de hybridene de har`?

Stemmer, men det var der grunnleggeren for rasen kjøpte sine første hybrider, tsjekkisk mixet med husky ble foundation hundene, det var da 7 stykker av dem som reiste til england. Noen av disse lever i england idag. Tamaska betyr forresten ulv :-) Har du vert på Polar Speed før? jeg dør litt etter å reise dit :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, men det var der grunnleggeren for rasen kjøpte sine første hybrider, tsjekkisk mixet med husky ble foundation hundene, det var da 7 stykker av dem som reiste til england. Noen av disse lever i england idag. Tamaska betyr forresten ulv :-) Har du vert på Polar Speed før? jeg dør litt etter å reise dit :-D

Jeg håper du er klar over hvilken betydning dette har for evt import av Tamaskan Dog til Norge og hvorfor den engelske klubben formulerer seg slik den gjør?

Red: - og hva mener du med hybrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, men det var der grunnleggeren for rasen kjøpte sine første hybrider, tsjekkisk mixet med husky ble foundation hundene, det var da 7 stykker av dem som reiste til england. Noen av disse lever i england idag. Tamaska betyr forresten ulv :-) Har du vert på Polar Speed før? jeg dør litt etter å reise dit :-D

nei jeg har ikke vært der. Hadde tidligere hund med polar speed blod (sh). Men de jeg har nå har ikke det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg har ikke vært der. Hadde tidligere hund med polar speed blod (sh). Men de jeg har nå har ikke det.

Jeg vet ikke, dette er hva jeg har hørt , hvilken betydning det har bryr meg ikke, jeg skal ikke ha en slik hund heller, skulle , men ombestemte meg pga det der.

Hybrid? eh jeg vil ikke si så mye mer, sjekk ut the no wolf tamaskan tale, gruppe på facebook, jeg vil ikke være den som går og forteller mer, så ta heller en titt der :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid? eh jeg vil ikke si så mye mer, sjekk ut the no wolf tamaskan tale, gruppe på facebook, jeg vil ikke være den som går og forteller mer, så ta heller en titt der :))

Siden på FB du henviser til er ikke mulig å søke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden på FB du henviser til er ikke mulig å søke opp.

Joda, det går fint :)

En finsk oppdretter skrev nettopp til meg at: "About polar speed.. i know, and i am very sad about their doings, i heard that oxbow levaneve ("osku") have more than 100 litters..."

Red: Via "No Wolf..." kom jeg over en diskusjon på "mitt eget" forum som bekrefter at iflg vår hundelov er Tamaskan ulovlig i Norge.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går fint :)

En finsk oppdretter skrev nettopp til meg at: "About polar speed.. i know, and i am very sad about their doings, i heard that oxbow levaneve ("osku") have more than 100 litters..."

Fungerer når du linker, men får fortsatt ikke søkt den fram. Man må antagelivis være venn med noen som er medlem der eller få direkte link som her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer når du linker, men får fortsatt ikke søkt den fram. Man må antagelivis være venn med noen som er medlem der eller få direkte link som her :)

Fungerte fint for meg, og om du går til veggen kan du lese alle innlegg. Interessant lesing for noen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte fint for meg, og om du går til veggen kan du lese alle innlegg. Interessant lesing for noen :)

Ja det var det :)

Det er ikke ukjent for andre raser heller at det "dekkes over" ved å bruke annen hannhund enn det som registreres. Kanskje litt vanskeligere å vise når man parrer hunder med samme farge mot hverandre, men andre raser dukker det opp farger/fargemønster som iblandt tilsier at man kan tro det har vært andre raser med i bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det :)

Det er ikke ukjent for andre raser heller at det "dekkes over" ved å bruke annen hannhund enn det som registreres. Kanskje litt vanskeligere å vise når man parrer hunder med samme farge mot hverandre, men andre raser dukker det opp farger/fargemønster som iblandt tilsier at man kan tro det har vært andre raser med i bilde.

Det som jeg synes er interessant, sett fra norske forhold, er at TD iflg "mitt forum" skal ha innblandet Saarloos wolfhound, tsjekkoslovakisk ulvehund pluss ren ulv. Bare en enkelt av disse innblandingene er nok til at hundene er forbudt i Norge. Og visstnok skal det være importert noen slike blandinger hit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! :o det visste jeg ikke , hm... selvom stamtavlen utelukker ulv?
Jepp. Selv om stamtavlen(?) utelukker ulv. Btw finns det ingen offisiell stamtavle for TD siden rasen ikke inngår i noe som helst register untatt i den nasjonale raseklubb eller raseregister - om noe slik finns og dersom eieren/oppdretteren finner det formålstjenlig. Tamaskan Dog kan blandes med hva som helst av ulvelike raser eller blandinger og fortsatt hete Tamaskan.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er sant, åssn fant du ut dette? Jeg vet om en som fikk Tamaskan valp i år , en i kr sand
Det er ikke noe man "finner ut". Det står i forarbeidene til hundeloven, i hundeloven og i forskriftene til hundeloven.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

så den valpen som kom til Norge i år er ulovlig? yikes! kjipt for dem som eier den isåfall

Mer kjipt for hunden som blir avlivet om eiere ikke kan bevise at hunden er av lovlig herkomst, om de blir kontrollert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blandinger med ulv er forbudt. derav forbud mot Tamaskan. Gitt den inneholder ulv. Jeg har alltid blitt fortalt at denne hunderasen skal være ulve-lik uten å inneholde ulv. Det i seg selv er grunn for mistanke sier nå jeg- man lager altså en hund som skal se ut som en ulv, og det er det man er ute etter. Noe annet er ikke så nøye- jeg vil ha en ulv i hagen liksom! Rett og slett en designerhund...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...