Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om Saarloos?


tm100006
 Share

Recommended Posts

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det dels er litt spennende og dels litt latterlig med alt dette hemmelighetskremmeriet. "Jeg trur vi stopper der", "hva veit du?", "ikke snakk så høyt om det" osv.

"Ulvofile"

Tenkte jeg skulle komme med en rask oppklaring ang Tamaskan, så *off topic*: Tamaskan er lovlig i Norge. Aatu Tamaskan (en amerikansk versjon med bevisst innblandet ulv) er det ikke. For å telle

Hei! Jeg vet ikke så mye om rasen,så vet ikke helt hva jeg synes :P Men de er ihvertfall pene! :heart:

Du kan jo kanskje skrive litt hvordan det er å være eier av en?

Ja jeg er enig der :-) Det skal jeg ;) Henter min lille om 2 uker (han på profilbilde mitt) Han er per idag like stor som en mini bullterrier på 3 mnd :P Så han er allerede enorm for å være valp :)

Han er 8 uker, og veldig utadvendt for å være en SHW :-)

Jeg har en hage han kan boltre seg i, strand 2 min fra huset der han kan slippes, og skal bygge hundegård når han er litt eldre :) Tenker å blogge om han på hunden.no, har du blogg der?

Jeg syns det er en veldig interessang og vakker rase, men har ikke satt meg så mye inn i den. Tror den blir hakket for sær for meg, men kommer nok til å se på den til en senere anledning :)

Ja jeg er enig der, at dem er sære , jeg tenkte litt det samme med Mallien, men de er nydelige hunder :P Jeg tror det kommer litt an på hvor mye en setter seg inn i hver rase jeg :-) Må si du har en fantastisk flott hund på profilbilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at dette er en rase som behøver en erfaren og kunnskapsrik eier, og er for spesielt interesserte. Ellers er de flotte å se på de :-) Har ingen personlig erfaring, så mitt inntrykk er fra å ha lest og hørt diverse.

Ja det er jeg enig med, samt en må være villig til å endre livsstil, være kreativ, og kunne ha hunden med seg over alt! :)

Har bare lest om de, aldri sett ett levende eksemplar. Har løpt inn i en tsjekkoslovakisk ulvehund i Ungarn, men har hørt Sarloos er litt enklere å ha med å gjøre enn de. Vakre, vakre hunder

haha, oi! Hvordan gikk det?? :o

ja CZW er litt mer egenrådig, dem er nemlig ikke like flokkavhengige som en SWH, og har en sterkere psyke, større behov for lederskap er det jeg har hørt.

SWH er mer sky, og trenger en leder og forholde seg til når verden blir litt utrygg, de er derfor svært avhengig av eier, har selv opplevd at en SWH jeg ikke kjente valgte å gjemme seg bakom bena mine når det kom en bil , så jeg har intrykk av at rasen er tillitsfull :)

Kjekt med nye rasebekjentskaper her på sonen. Blir spennende å følge, du må lage en egen tråd for valpen din når den kommer til deg :)

Takk det samme :-D

Ikke dumt, det skal jeg :-D

Herlig profilbilde du har :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]har selv opplevd at en SWH jeg ikke kjente valgte å gjemme seg bakom bena mine når det kom en bil , så jeg har intrykk av at rasen er tillitsfull :)

Eller engstelig? :blink:

Jeg har sett en del SWH'er på internasjonale utstillinger, og jeg blir alltid like paff over at den tilhører gruppe 1 og ikke 5, for det er jo en spisshund av utseende! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig der, at dem er sære , jeg tenkte litt det samme med Mallien, men de er nydelige hunder :P Jeg tror det kommer litt an på hvor mye en setter seg inn i hver rase jeg :-) Må si du har en fantastisk flott hund på profilbilde!

Takk :) Hun er ei herlig malamute på 5 mnd :)

Veldig spennende at det kommer noen med SWH hit! Har vært fasinert av rasen en stund, men har ikke gått noe mer inn på de ettersom jeg har skjønt at de er så spesielle. Hvordan er rasens jaktinstingt? Vokt?

Ser du skriver at de har sterk flokk tilhørighet, er det en grunn til det i forhold til bruksområdet?

Håper du oppdatere masse om hvordan det går! Jeg syns det hadde vært veldig morsomt å følge med!

Nydelig bilde av valpen din! Helskjønn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig der :-) Det skal jeg ;) Henter min lille om 2 uker (han på profilbilde mitt) Han er per idag like stor som en mini bullterrier på 3 mnd :P Så han er allerede enorm for å være valp :)

Han er 8 uker, og veldig utadvendt for å være en SHW :-)

Jeg har en hage han kan boltre seg i, strand 2 min fra huset der han kan slippes, og skal bygge hundegård når han er litt eldre :) Tenker å blogge om han på hunden.no, har du blogg der?

Så spennende!! :w00t: 2uker er alt for lenge til! :sweat:

Blogger ikke jeg nei,har prøvd,men jeg får alltid skrivesperre,eller havner inni mange perioder der det ikke skjer noe som er spennende å skrive om :P Skal følge med på din! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en her i distriktet som har to. Eldstemann er både sosial og tilgjengelig, den yngste var litt mer reservert, men ikke urimelig eller skvetten slik jeg oppfattet den.

Disse så jeg forrige helg i Finland:

046.jpg

050.jpg

056.jpg

057.jpg

063.jpg

065.jpg

068.jpg

Edit: eller er dette kanskje tsjekkere? Nå ble jeg litt usikker. Mente det var saarlos, meeen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg synes om at Saarloos'en har kommet så ekstremt frem i det siste, og hører om at så mange anskaffer seg den her til lands, håper virkelig ikke den eksploderer i avl og at denne rasen blir vanlig etterhvert, rett og slett fordi det overhodet ikke er en hund for hvem som helst, men de ekstremt interesserte og som har veldig mye erfaring om hundehold fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og dette hadde neppe skjedd hvis man ikke i et slags irrasjonelt, hysterisk krampeanfall stemte for å ulovliggjøre den tsjekkoslovakiske ulvehunden (var det 10 individer som fantes av den rasen på det tidspunktet?). Det var først etter forbudet folk fikk øynene opp for saarlosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei, og dette hadde neppe skjedd hvis man ikke i et slags irrasjonelt, hysterisk krampeanfall stemte for å ulovliggjøre den tsjekkoslovakiske ulvehunden (var det 10 individer som fantes av den rasen på det tidspunktet?). Det var først etter forbudet folk fikk øynene opp for saarlosen.

Ett eksemplar så vidt jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller engstelig? :blink:

Jeg har sett en del SWH'er på internasjonale utstillinger, og jeg blir alltid like paff over at den tilhører gruppe 1 og ikke 5, for det er jo en spisshund av utseende! :lol:

hihi ja, eller ulv xD synes CZWen er litt mer spisshund enn SWH jeg da ^^

engstelig? yupp! xp det ligger til rasen :P men likevel en mer positiv reaksjon enn å pipe og lage drama xp så jeg syntes det var helt ok at han brukte meg som hjemmested :P

Vet ikke helt hva jeg synes om at Saarloos'en har kommet så ekstremt frem i det siste, og hører om at så mange anskaffer seg den her til lands, håper virkelig ikke den eksploderer i avl og at denne rasen blir vanlig etterhvert, rett og slett fordi det overhodet ikke er en hund for hvem som helst, men de ekstremt interesserte og som har veldig mye erfaring om hundehold fra før av.

ja er enig der, er jo ikke en hund en kjøper sånn uten videre, en må tenke over hvor mye en ofrer for å ha en slik hund :-) Slik at hunden også får det best mulig! Nei! jeg synes ikke en slik hund skal bli en trend..

ja er enig der, er jo ikke en hund en kjøper sånn uten videre, en må tenke over hvor mye en ofrer for å ha en slik hund :-) Slik at hunden også får det best mulig! Nei! jeg synes ikke en slik hund skal bli en trend..

Nye Chihuahua xD ?

Nei, og dette hadde neppe skjedd hvis man ikke i et slags irrasjonelt, hysterisk krampeanfall stemte for å ulovliggjøre den tsjekkoslovakiske ulvehunden (var det 10 individer som fantes av den rasen på det tidspunktet?). Det var først etter forbudet folk fikk øynene opp for saarlosen.

Tja, CZWen er tøffere! Møtt noen selv, og en skal vite ekstremt mye om ulve adferd for å eie en.. Samt må en kunne være sterk psykisk, for den kan bli veldig fysisk av seg, litt som en katt i hundeform :P gjør litt som den vil, og er ikke avhengig av flokken på samme måte som en SWH

Hei! Jeg vet ikke så mye om rasen,så vet ikke helt hva jeg synes :P Men de er ihvertfall pene! :heart:

Du kan jo kanskje skrive litt hvordan det er å være eier av en?

Lover å skrive mye om han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en her i distriktet som har to. Eldstemann er både sosial og tilgjengelig, den yngste var litt mer reservert, men ikke urimelig eller skvetten slik jeg oppfattet den.

Disse så jeg forrige helg i Finland:

046.jpg

050.jpg

056.jpg

057.jpg

063.jpg

065.jpg

068.jpg

Edit: eller er dette kanskje tsjekkere? Nå ble jeg litt usikker. Mente det var saarlos, meeen...

99% sikker på at det der er Tsjekkere ;)) mindre ansikt, kortere ører, spissere snute

Stilig - ante ikke at de var lovlige engang. Blir spennende å følge med :D

Ja, det er en relativt sjelden rase :) Joda den er lovlig, heldigvis! :D

Gleder meg til bilder av valpen! :D

(Bruk Multisitat knappen. Da får du samlet alle postene i ett innlegg. Det er nemlig ikke lov å dobbeltposte her inne :) )

ok, slik som dette? :P går helt i surr for meg, er aldri medlem av forum, men ble anbefalt dette her av en venninne av meg , og er allerede hektet :P

Sneik et bilde av en typisk Saarloos ;)

Kraftigere bygget enn en CZW.

tristan5.jpg

Tsjekkeren ;) Litt mer revepreg på dem synes jeg :) Smale øyner , lekre hunder disse også! ;-)Czechoslovakian%20Wolfdog-watermarked-1246208886.jpg

99% sikker på at det der er Tsjekkere ;)) mindre ansikt, kortere ører, spissere snute

Det kan være noen av dem er SWH :S haha synes dem såg mer ut som Tamaskan jeg, og dem finner jo i Finland

Tamaskan : gatemix (ikke godkjent rase) ligner på Northern Inuit dog14929615.jpg&sa=X&ei=v1nhTvGHDcaE-wbW9YniBQ&ved=0CAsQ8wc4Pg&usg=AFQjCNFw6NGECMF28uSsSQDvtJWzPPYgtQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig rase! Syns du etterhvert også skal lage en tråd i "valpeforum" om din egen valp :D

Angående multisitering:

Under alle innlegg står det "multisitat, svar". For å skape mindre rot i trådene har vi det slik at det ikke er tillatt å "dobbeltposte", altså å poste flere innlegg etter hverandre. Derfor kan du quote flere innlegg samtidig og svare på de i ett og samme innlegg ved å bruke "multisitat"-knappen. Trykk på "multisitat" på de innleggene du vil svare på. Du kan trykke på så mange du vil :) Det kommer da opp en liten boks på skjermen din som viser hvor mange innlegg du har sitert. Når du har sitert alle du vil svare på så trykker du bare på boksen, og alle quotene vil dukke opp i svar-boksen din.

Jeg er kjempedårlig på å forklare, men hvis du bruker "multisitat"-knappen så finner du nok ut av det. Hvis ikke, bare spør! :)

Edit: skal du tilføye noe du glemte å skrive i ditt forrige innlegg, slik jeg gjorde nå, så trykker du på "rediger" under ditt nye innlegg og føyer inn det du vil ha. Det er da viktig at du skriver "edit" slik at folk vet at du har lagt noe til i innlegget ditt. Ved å gjøre dette unngår samme bruker å poste flere innlegg etter hverandre, og vi holder orden :)

Endret av Benedicte
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% sikker på at det der er Tsjekkere ;)) mindre ansikt, kortere ører, spissere snute

Det kan være noen av dem er SWH :S haha synes dem såg mer ut som Tamaskan jeg, og dem finner jo i Finland

Alle bildene er tatt på Finsk vinnerutstilling forrige helg, så det er ikke verken inuitter eller tamaskan. Og alle hundene gikk i samme ring, ergo er enten alle tsjekkere eller så er alle saarloser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...