Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om Saarloos?


tm100006
 Share

Recommended Posts

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det dels er litt spennende og dels litt latterlig med alt dette hemmelighetskremmeriet. "Jeg trur vi stopper der", "hva veit du?", "ikke snakk så høyt om det" osv.

"Ulvofile"

Tenkte jeg skulle komme med en rask oppklaring ang Tamaskan, så *off topic*: Tamaskan er lovlig i Norge. Aatu Tamaskan (en amerikansk versjon med bevisst innblandet ulv) er det ikke. For å telle

Guest Snusmumrikk

En utrolig fasinerende rase! En sånn rase jeg sikler på fordi de er fasinerende og vakre, men som jeg neppe kommer til å få meg med det første :P

Jeg møter stadig en fyr med en saarloos (alltid på samme parkeringsplass av en eller annen grunn). Han virker ikke som han er hverken spesielt erfaren eller dyktig med hund. En helt normal hundeeier som ville ha noe ikke alle andre ville ha. Og hunden hans er åpen trygg og grei. Den er en ung, litt uhøffelig, hannhund som gjerne ville bortpå min. Både for lek og å yppe seg litt. Akkurat som andre hanner som er litt fulle av seg selv på den aldern.Jeg oppfatter egentlig ikke det individet som en ekstremt vanskelig hund ut i fra det eiern forteller. Men han sier det ikke er en hund han kan ha løs hvor som helst pga jaktinstinkt og at den ikke nødvendigvis holder seg veldig nær.

Jeg gikk også et kurs med den eneste tjekkoslovakiske ulvehunden i Norge for mange år siden (lever han fortsatt forresten?). En utrolig vakker og fasinerende hund som virkelig fikk øynene mine opp for disse rasene. Han var heller ikke usikker på fremmede folk, men reservert i form av at han overså oss. Kunne godt komme bort å klappe han, men han brydde seg fint lite. Men treningsmessig var den nok ikke enkel som de mer typiske brukshundene (i følge eiern).

Lag en tråd og legg ut bilder av valpen din under min hund da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige hunder. Aldri sett sånn før! Skikkelig ulve-aktig. Krever de en erfaren hundeier eller hvordan er de gemyttmessig? Gleder meg til å følge deg og valpen, som andre sier så får du skrive og oppdatere masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bildene er tatt på Finsk vinnerutstilling forrige helg, så det er ikke verken inuitter eller tamaskan. Og alle hundene gikk i samme ring, ergo er enten alle tsjekkere eller så er alle saarloser :)

ja det er mulig. Tamaskan stammer fra Finland ^^ Da under navnet Racing Husky ^^ Stammer fra en kennel som heter Polarspeed i Lapland :) Kan også stilles i Finland :-)

Forresten, har jeg msn'a med deg? Sammen med Pia?

Ja!! xp stemmer jo det! :-D

En utrolig fasinerende rase! En sånn rase jeg sikler på fordi de er fasinerende og vakre, men som jeg neppe kommer til å få meg med det første :P

Jeg møter stadig en fyr med en saarloos (alltid på samme parkeringsplass av en eller annen grunn). Han virker ikke som han er hverken spesielt erfaren eller dyktig med hund. En helt normal hundeeier som ville ha noe ikke alle andre ville ha. Og hunden hans er åpen trygg og grei. Den er en ung, litt uhøffelig, hannhund som gjerne ville bortpå min. Både for lek og å yppe seg litt. Akkurat som andre hanner som er litt fulle av seg selv på den aldern.Jeg oppfatter egentlig ikke det individet som en ekstremt vanskelig hund ut i fra det eiern forteller. Men han sier det ikke er en hund han kan ha løs hvor som helst pga jaktinstinkt og at den ikke nødvendigvis holder seg veldig nær.

Jeg gikk også et kurs med den eneste tjekkoslovakiske ulvehunden i Norge for mange år siden (lever han fortsatt forresten?). En utrolig vakker og fasinerende hund som virkelig fikk øynene mine opp for disse rasene. Han var heller ikke usikker på fremmede folk, men reservert i form av at han overså oss. Kunne godt komme bort å klappe han, men han brydde seg fint lite. Men treningsmessig var den nok ikke enkel som de mer typiske brukshundene (i følge eiern).

Lag en tråd og legg ut bilder av valpen din under min hund da vel!

Ja de er vakre hunder!:) Tror de er litt mindre ille enn folk skal ha det til, ordet ulvehund skremmer vel de fleste xD men det er igrunn bra og så ikke feile folk får tak i dem, hunden biter et barn og rasen blir forbudt :-) Japp, bilder kommer så fort han er i hus :) har bare det ene bilde (profilbilde) foreløbig :)

Tror hundene på bildene til Emilie er Tsjekkere. Gikk på sporkurs med en Saarlos og den var mye mer langbeint på en måte.

Her ser du bilde av den jeg gikk på sporkurs med

5746636492_de9c08ae92_z.jpg

Kjempeflotte "ulver" :D Har vikrkelig sansen for et slikt utseende, men gemyttmessig passer de ikke for meg, desverre. :(

ja, de er flotte, men det er helt feil å skaffe seg dem pga utseende :-) Jeg ville ha en utfordring, og en hund som passer min personlighet og min livsstil, en hund som er trofast, litt forsiktig av seg, og som en må trene på en anderledes måte, noe helt nytt å sette fingrene i :-) Jeg har igrunn satt meg inn i wolfdogs fra 1 år siden, så ulvedelen forstår jeg meg igrunn godt på etterhvert. Jeg liker dyr som er sterke, og uavhengige, litt mystiske, og det er slike dyr jeg har jobbet mest med og trives best med :-D Jeg liker og at rasen går serdeles godt overens med hester om den blir tilvendt dem som ung.

Stilige hunder. Aldri sett sånn før! Skikkelig ulve-aktig. Krever de en erfaren hundeier eller hvordan er de gemyttmessig? Gleder meg til å følge deg og valpen, som andre sier så får du skrive og oppdatere masse.

ja de er flotte :-D Ligner en god del på ulv, spesielt i vinterpels, de krever en som er erfaren med dyretrening, de er usikre av seg , så krever konsekvent håndtering, gode rutiner og repitisjon, det er ikke en hund som skal kues eller håndteres etter Cæsar prinsipper, det tåler de rett og slett ikke. Det viktigste er å være i balanse selv, holde hodet kaldt om en skal ha en slik hund. Hunden er også sta og egenrådig, men om den har faste rammer blir det en herlig følgesvenn :)

Så hyggelig! :-D synes tiden snegler jeg, hehe. Gleder meg til å få han i hus !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og dette hadde neppe skjedd hvis man ikke i et slags irrasjonelt, hysterisk krampeanfall stemte for å ulovliggjøre den tsjekkoslovakiske ulvehunden (var det 10 individer som fantes av den rasen på det tidspunktet?). Det var først etter forbudet folk fikk øynene opp for saarlosen.

Ja, det blir jo litt som med staffordshire bull terrier etter at amstaffen ble forbudt tenker jeg. I 2002 ble 27 staffer registrert i NKK, i 2010 var tallet 520...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg gikk også et kurs med den eneste tjekkoslovakiske ulvehunden i Norge for mange år siden (lever han fortsatt forresten?). En utrolig vakker og fasinerende hund som virkelig fikk øynene mine opp for disse rasene. Han var heller ikke usikker på fremmede folk, men reservert i form av at han overså oss. Kunne godt komme bort å klappe han, men han brydde seg fint lite. Men treningsmessig var den nok ikke enkel som de mer typiske brukshundene (i følge eiern).

Ja han lever fortsatt, han er vel 11 år nå. Hatt litt prostata problemer, men er i fin form igjen etter op. Rasen og han som individ er nok ikke enkel å trene kontra belgere, han er en overlegen blei, men en særdeles flott blei altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han lever fortsatt, han er vel 11 år nå. Hatt litt prostata problemer, men er i fin form igjen etter op. Rasen og han som individ er nok ikke enkel å trene kontra belgere, han er en overlegen blei, men en særdeles flott blei altså!

Snart tretten, tror jeg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hundene på bildene til Emilie er Tsjekkere. Gikk på sporkurs med en Saarlos og den var mye mer langbeint på en måte.

5746636492_de9c08ae92_z.jpg

Ja, det er disse to jeg også har møtt, på hunden dag her, sant? :)

115.jpg?w=600&h=400

116.jpg?w=600&h=400

ja det er mulig. Tamaskan stammer fra Finland ^^ Da under navnet Racing Husky ^^ Stammer fra en kennel som heter Polarspeed i Lapland :) Kan også stilles i Finland :-)

Det spiller jo ingen rolle hvor rasen stammer fra, den stilles ikke på FCI-arrangement så lenge den ikke er godkjent. Mulig den stilles på spesialutstillinger eller innen lokale klubber eller noe. Dette var i hvert fall en internasjonal utstilling :) Så det kan kun ha vært tsjekker eller saarlos. Jeg konkluderte med saarlos fordi den var så tallrik og egentlig ganske laidback. To av bildene er av en tispe btw, den på første og ett av de siste bildene, den med litt stikkende øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også et kurs med den eneste tjekkoslovakiske ulvehunden i Norge for mange år siden (lever han fortsatt forresten?). En utrolig vakker og fasinerende hund som virkelig fikk øynene mine opp for disse rasene. Han var heller ikke usikker på fremmede folk, men reservert i form av at han overså oss. Kunne godt komme bort å klappe han, men han brydde seg fint lite. Men treningsmessig var den nok ikke enkel som de mer typiske brukshundene (i følge eiern).

Vi har/har hatt en her jeg bor også...hvis han lever fortsatt er han nok ti-tolv år nå.Finnes det virkelig bare en i landet :icon_redface: ?

Han her var utrolig flott både og se på å omgås. Men slett ikke en enkel pasient hos veterinæren :) .

Må jo si at han var bare et par år da jeg hilste på ham,men jeg så ham hos veterinæren i fjor. Neddopet før kloklipp,eier hadde visst hatt et klippe uhell en gang.

Gråtass og Vivere: Tror dere vi prater om den samme?

Endret av Toril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hundene på bildene til Emilie er Tsjekkere. Gikk på sporkurs med en Saarlos og den var mye mer langbeint på en måte.

Her ser du bilde av den jeg gikk på sporkurs med

5746636492_de9c08ae92_z.jpg

Ja jeg tror du har rett der, Saarloosen er mer lankete ja :-)

Det blir interessant med "ny" rase på forumet :) Gleder meg til å lese om hvordan du opplever å ha en i hus!

Så hyggelig!:) ja jeg gleder meg sånn til å få han i hus :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saarloos er drittøffe hundar! Eg skulle gjerne helst på ein slik ein gong. Har lese om og sett mykje på dei på internett, var vel m.a. ein her på forumet som hadde / har ein slik, som skreiv ein del om den for eit par år sidan, som eg fann då eg guggla rasen.

Meeeen, som for Djervekvinnen så er det nok laaangt frå kva eg ønskjer av ein hund på alle andre måter enn utsjånaden ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine hunder og jeg har alltid vært fasinert av rasen! Jeg trekkes også mot slike litt mystiske, staselige og fine dyr, urhunder osv. Kan ikke noe for det. Gleder meg virkwlig til å lese om dere etterhvert! :D Så kanskje jeg lærer masse, og havner ett skritt nærmere å kanskje ha en sånn rase en gang laaangt inni fremtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine hunder og jeg har alltid vært fasinert av rasen! Jeg trekkes også mot slike litt mystiske, staselige og fine dyr, urhunder osv. Kan ikke noe for det. Gleder meg virkwlig til å lese om dere etterhvert! :D Så kanskje jeg lærer masse, og havner ett skritt nærmere å kanskje ha en sånn rase en gang laaangt inni fremtiden. :)

Så kjekt! :-D ja, jeg får blogge i vei :P mye som skal på plass før valpen er i hus, men idag har jeg kjøpt halsbånd til han :-) Lurer på å fore han på enten eukanuba eller proplan, vil ikke bruke Royal Canin ettersom dem har hestekjøtt i foret. Jeg er litt hestefrelst nemlig :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige hunder! Gleder meg til å se bilder av valpen!

Vurderte både Sarloos og Tamaskan sterkt selv pga en heller sterk forelskelse ovenfor rasene men kom fram til at det passet dårlig enn så lenge. Kommer nok opp til vurdering igjen når jeg ikke bor i en by lengere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige hunder! Gleder meg til å se bilder av valpen!

Vurderte både Sarloos og Tamaskan sterkt selv pga en heller sterk forelskelse ovenfor rasene men kom fram til at det passet dårlig enn så lenge. Kommer nok opp til vurdering igjen når jeg ikke bor i en by lengere. :)

Jeg ville heller vurdert en Saarloos fremfor en Tamaskan, why? google it ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller vurdert en Saarloos fremfor en Tamaskan, why? google it ;-)

Har undersøkt begge rasene nøye og pratet med/besøkt flere oppdrettere av begge de siste årene - jeg er forholdsvis godt informert hittil. Da det er lenge til jeg evt skal ha gidder jeg ikke bestemme meg for noen av rasene siden ting kan forandre seg. Det skader aldri å vurdere flere raser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...