Gå til innhold
Hundesonen.no

Et GODT kobbel, som tåler en del


antonia
 Share

Recommended Posts

I dag når jeg og kaizersen skulle på tur, så KNAKK en bit av festet på kobbelen vi bruker! Med to meter til ene bilveien og 4 meter til E6:S

Jeg fikk heldigvis tak i halen hans før han oppdaget at han var helt løs, og fikk kjeft av en dame i en bil for å ha dratt hunden min i halen! :P Han var helt bananas (som alltid i starten av en tur), så det så nok litt brutalt ut :P

Men til poenget; jeg trenger en ny kobbel! En som tåler mye, og som har stort "hode"(?). Jeg pleier nemlig å ha med et ekstra kobbel på hver tur, slik at jeg kan koble de sammen så båndet blir lenger, på plasser det ikke er mye folk og dyr!

Forslag?

Takktakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eg vist kva merke båndet eg brukar er, så skulle eg gjerne tipsa om det. Er fleire med store kraftige rasar som har sagt at det er eit av det aller beste båndet dei har hatt sidan det er godt å halde i, krokar i begge endar og tre ringar på forskjellige stadar, kraftig og holdbart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eg vist kva merke båndet eg brukar er, så skulle eg gjerne tipsa om det. Er fleire med store kraftige rasar som har sagt at det er eit av det aller beste båndet dei har hatt sidan det er godt å halde i, krokar i begge endar og tre ringar på forskjellige stadar, kraftig og holdbart ;)

Høres ut som MR sitt, men kan jo selvfølgelig være flere som har noe samme patent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett rundsydd kobbel i elgskinn, det er helt supert. Mener det er fra Imazo, som er leverandøren de fleste dyrebutikker i Norge kjøper fra. Ca. 180 langt, mykt og skikkelig solid. Uansett så ville jeg gått for noe i litt kraftig skinn, tror det tåler litt mer en de tynne nylonbåndene mange bruker. Eller så er Trine sine nylonkobbel ålreite, men litt solide kroker.

EDIT: Mitt ser omtrent slik ut: http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=9763&varenr=01-1009-545&varegrp=1009&name=vareliste

Og dette var jo på tilbud og greier, kanskje jeg kjøper opp noen slike selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lärbånd fra http://www.nobleproductions.se/ de har kjempegode lärbånd i naturlär og du kan få dem lange. Det jeg har nå er 240 cm (sikkert 245 nå for det har strekt seg litt) og utrolig mykt og behagelig å holde i - jeg er iallefall veldig fornöyd med kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett rundsydd kobbel i elgskinn, det er helt supert. Mener det er fra Imazo, som er leverandøren de fleste dyrebutikker i Norge kjøper fra. Ca. 180 langt, mykt og skikkelig solid. Uansett så ville jeg gått for noe i litt kraftig skinn, tror det tåler litt mer en de tynne nylonbåndene mange bruker. Eller så er Trine sine nylonkobbel ålreite, men litt solide kroker.

EDIT: Mitt ser omtrent slik ut: http://www.kenjan.dk...&name=vareliste

Og dette var jo på tilbud og greier, kanskje jeg kjøper opp noen slike selv.

Et sånt rundsydd elgskinnsbånd hadde vi også, uhorvelig dyrt men fantastisk godt! Men merk: hadde. Det røyk etter et knapt halvår, sømmen i håndtaket var ikke sterk nok til å holde vår 25 kg tunge hund da han bestemte seg for å fange ekorn; hele håndtaket revna og ekornet hadde flaks som var høyt i toppen av et tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville gått for et solid, bredt lærkobbel som er spleisa (fletta sammen) i håndtak og ved kroken, ikke sydd. Og en solid BGB-krok. Ser en del kraftige fine kobbel med små pinglekroker. Er kobbelet spleisa istedenfor sydd er det en enkel sak å bytte ut kroken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et 11 år gammelt lærkobbel fra alac, som er i daglig bruk. Vedlikeholder med lærvask og lærbehandling i ny og en (en gang årlig, kremt)

har også et 16 år gammelt tynnere lærkobbel fra dogman (til middels store hunder). Det bruker jeg kun til valper og i utstillingstrening og til dem som går pent i bånd nå som jeg har SH.

Begge er "flettet i enden", ikke sydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sånt rundsydd elgskinnsbånd hadde vi også, uhorvelig dyrt men fantastisk godt! Men merk: hadde. Det røyk etter et knapt halvår, sømmen i håndtaket var ikke sterk nok til å holde vår 25 kg tunge hund da han bestemte seg for å fange ekorn; hele håndtaket revna og ekornet hadde flaks som var høyt i toppen av et tre.

Da hadde nok du ett annet enn det jeg har. Jeg har hatt det i ett par år nå, og min på 27.5 kg har ikke klart å ryke det. Og hun trekker som en gal om hun får øye på ekorn eller fugler, så det har fått seg noen skikkelige rykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også de fra alac er veldig gode.Ganske lette også.Finnes i mange lengder mitt er på 2.80(liker lange bånd)Har også et par lange skinnbånd fra kenjan som er veldig gode men,jeg synes de blir for tung pga kroken og selve båndet er litt tykkt.Jeg skal jo bære det når frøkena er løs som hun som regel er;)

Ellers liker jeg også de fra M-R godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde nok du ett annet enn det jeg har. Jeg har hatt det i ett par år nå, og min på 27.5 kg har ikke klart å ryke det. Og hun trekker som en gal om hun får øye på ekorn eller fugler, så det har fått seg noen skikkelige rykk.

Jeg er helt overbevist om at vi hadde akkurat det samme som du har; samme merket som selges i alle dyrebutikkene her i Barteby i alle fall. Og jeg er dønn sikker på at det hadde holdt på den 60+ tunge bikkja vi hadde før, men det holdt virkelig ikke mini'n. Noen hunder er bare himla flinke til å herpe kobbel :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager bånd av paracord. De er iallefall solide! En snor skal tåle 250 kg, og her fletter jeg 4 stk sammen. Evnt svakhet her vil ligge i kroken man bruker. Men jeg bruker i all hovedsak BGB og det er vel kjent for god kvalitet tror jeg.

De kan jo også lages i ønsket lengde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...