Gå til innhold
Hundesonen.no

Reviderte regler til ag


Anette
 Share

Recommended Posts

Synes 18 mnd er litt overkill for de minste hundene jeg da, en mellomting hadde vært fint, 15 mnd. Det er forskjell på en papillon og en golden når de er ferdig utviklet liksom :)

Men en ting som jeg synes skulle vært senket er hopphøyden for stor hundene! Hvorfor i hel.. må hundene som er 44 cm hoppe opptil 65 cm høye hinder, det er jo galskap! Stor klassen burde ha høyde fra 45-55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oy! Så teit! Det er jo mange hunder i klasse 3 som er trege, men veldig flinke på å gjøre alt riktig, og dermed kan vinne over hunder i klasse 3 som løper ned alt av hindre. Da får man aldri slike opp

Synes 18 måneder er supert jeg! Er så alt for mange som starter for tidlig!! I forhold til opprykksnappene fra klasse 2 til 3, vil det fremdeles være mange raske hunder som pløyer hindere og er man

Flott! Nå tenker kanskje folk seg om 2 ganger før de tar med seg bikkjen bak teltet å banker den....

Synes 18 måneder er supert jeg! Er så alt for mange som starter for tidlig!

I forhold til opprykksnappene fra klasse 2 til 3, vil det fremdeles være mange raske hunder som pløyer hindere og er man feilfri da, ja, så vinner man over de altså ...

Men i stor klasse er det UTROLIG mange hunder. Sannsynligheten for at alle de raske skal rive alt som er, og at en treg feilfri hund skal nå opp er jo ikke så stor.

Men er det ikke bedre å justere kravene andre steder? F.eks kreve 5 napp i stedet for 3?

Jeg syns det er mye bedre! Hva i huleste er egentlig poenget med å gå bort fra det? Hvorfor var det "dumt" å ha 5 napp? Hvorfor må man nå plassere seg blant de tre beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stor klasse er det UTROLIG mange hunder. Sannsynligheten for at alle de raske skal rive alt som er, og at en treg feilfri hund skal nå opp er jo ikke så stor.

Jeg syns det er mye bedre! Hva i huleste er egentlig poenget med å gå bort fra det? Hvorfor var det "dumt" å ha 5 napp? Hvorfor må man nå plassere seg blant de tre beste?

Og jeg tenker at klarer du ikke å plassere deg blandt de 3 beste, er du faktisk ikke god nok for klasse 3 og må trene mere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at klarer du ikke å plassere deg blandt de 3 beste, er du faktisk ikke god nok for klasse 3 og må trene mere ...

Men ser du ikke hvor urettferdig det blir? Det er jo mange flere hunder i klasse stor enn i liten/mellom, altså skal det mye mer til å bli blant de 3 beste og få opprykk for en stor hund enn for en liten/mellom. De geografiske forskjellene er allerede nevnt, så altså er det veldig mye enklere for en mellomhund bosatt i nord å få opprykk enn for en stor hund som bor på østlandet. Kan man da konkludere med at mellomhunden fra nord er bedre enn den store fra Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt forstått det, men kreves det å bare plassere seg blandt de 3 beste 1 gang og så opp i klasse?

Jeg syns ihvertfall helt ærlig at det er ok, for har man en treg hund så går det jo an å korte ned svingene en god del, siden en rask hund kanskje har litt større svinger. Hvertfall sånn vi gjorde det når det gjaldt hest :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du ikke hvor urettferdig det blir? Det er jo mange flere hunder i klasse stor enn i liten/mellom, altså skal det mye mer til å bli blant de 3 beste og få opprykk for en stor hund enn for en liten/mellom. De geografiske forskjellene er allerede nevnt, så altså er det veldig mye enklere for en mellomhund bosatt i nord å få opprykk enn for en stor hund som bor på østlandet. Kan man da konkludere med at mellomhunden fra nord er bedre enn den store fra Oslo?

Veldig veldig enig! Det gjør jo ikke nivået noe høyere om man noen steder i noen høydeklasser klare å få opprykket veldig enkelt. Mens andre steder er det vanskeligere.

Har ikke helt forstått det, men kreves det å bare plassere seg blandt de 3 beste 1 gang og så opp i klasse?

Nei, du må ha feilfri runde OG plassere deg blant de 3 beste, 3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at klarer du ikke å plassere deg blandt de 3 beste, er du faktisk ikke god nok for klasse 3 og må trene mere ...

Du må da se at det er stor forskjell på et Bergensstevne med kanskje 5-10 deltagere og et tønsbergstevne med 30 deltagere? Går man feilfritt i en klasse med få deltagere er jo sjansen MYE større å komme blandt de 3 beste enn det er om det er mange.. Selvfølgelig er man god nok for klasse 3 om man går et supert, raskt løp uten feil, mens det var bare noen som var bittelitt raskere enn deg. Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er noe å klage for på 18 måneders regelen, syntes det er supert jeg. Galskap at det var 12 måneder før, en stor hund burde tidligst begynne å hoppe full høyde og trene slalåm når den er 12-14 måneder. Før det er den ikke ferdig utvokst og klare for belastningen. Selvsagt kan det gå bra, men det kan også gå veldig dårlig, det har jeg selv sett flere eksempler på. Hundene kan både få akutte skader og belastningskader som viser seg senere. Da sier det seg selv at man ikke er konkurranseklar før hunden er 18 måneder.

Selv for småhundene skader det ikke å trene litt lengre før man deltar i konkurranse syntes jeg. Hva har noen måneder å si i det lange løp? Ingenting..

Men jeg er tilhenger av å ikke starte før hunden faktisk har en sjanse til å få napp da..Ser ikke poenget å starte med en hund som ikke kan det grunnleggende.

Angående opprykksreglene syntes jeg det var greit at de senket til 3 napp, men det burde selvsagt være en bestemt % av antall startende som fikk napp, slik som de har i Sverige. Nå blir det sykt surt å bli feilfri nr 4 på et stort stevne..

Ellers så syntes jeg det verste med reglene er at man må ha norsk statsborgerskap for å starte i NM. Ingen andre hundesporter krever det, heller ikke i andre land. F.eks. svensker som bor i Norge har heller ikke mulighet til å være med på SM fordi de er bosatt i utlandet...Reglen rammer svært få personer, og gjør også at de kan bli utestengt fra klubblagene, siden de uansett ikke kan konkurrere på NM. Så den regelen burde endres så fort som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting som jeg synes skulle vært senket er hopphøyden for stor hundene! Hvorfor i hel.. må hundene som er 44 cm hoppe opptil 65 cm høye hinder, det er jo galskap! Stor klassen burde ha høyde fra 45-55.

Jeg håper jeg misforstår deg, men mener du at det skal være en øvre makshøyde på hundene på 55 cm? :)

Men i stor klasse er det UTROLIG mange hunder. Sannsynligheten for at alle de raske skal rive alt som er, og at en treg feilfri hund skal nå opp er jo ikke så stor.

Jeg syns det er mye bedre! Hva i huleste er egentlig poenget med å gå bort fra det? Hvorfor var det "dumt" å ha 5 napp? Hvorfor må man nå plassere seg blant de tre beste?

En som var på dommerkonferansen forklarte meg at det var fordi folk slet med å få alle 5 nappene, de ble stående på stedet hvil.

Angående opprykksreglene syntes jeg det var greit at de senket til 3 napp, men det burde selvsagt være en bestemt % av antall startende som fikk napp, slik som de har i Sverige. Nå blir det sykt surt å bli feilfri nr 4 på et stort stevne..

Ellers så syntes jeg det verste med reglene er at man må ha norsk statsborgerskap for å starte i NM. Ingen andre hundesporter krever det, heller ikke i andre land. F.eks. svensker som bor i Norge har heller ikke mulighet til å være med på SM fordi de er bosatt i utlandet...Reglen rammer svært få personer, og gjør også at de kan bli utestengt fra klubblagene, siden de uansett ikke kan konkurrere på NM. Så den regelen burde endres så fort som mulig..

Helt enig, % regelen som de har i Sverige er en veldig god løsning :)

Skule likt å høre begrunnelsen for at man må ha norsk pass for å stille i NM... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye bra i det nye reglementet. 18 mnd regelen er en av dem. Altfor mange starter for tidlig! Opprykksreglene synes jeg også er ok... For mange kommer for tidlig til kl 3, og er rett og slett ikke klare for det.

Det jeg reagerer på er "rødt kort"!! Jeg trodde det var hunder som brukte munnkurv, og ikke mennesker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevnte at det var urettferdig at man må plassere seg blant de 3 beste for å få napp til klasse 3, og at det derfor blir lettere for de som bor i grisgrente strøk enn de i sentrale strøk. Man kan jo snu på det og si at det var urettferdig med 5 napp for de i grisgrente strøk, siden de ikke har like mange stevner å velge i som oss i sentrale strøk og dermed må reise mye lenger. Hvis noen skjønner hva jeg mener? :)

Det jeg reagerer på er "rødt kort"! Jeg trodde det var hunder som brukte munnkurv, og ikke mennesker !

Hva er det? Kan ikke huske å ha sett noe om det i reglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det? Kan ikke huske å ha sett noe om det i reglementet.

Står dette i reglene:

Dommer kan gi rødt kort og vise bort

deltaker fra ringen og/eller stevneområdet

ved oppførsel i strid med god skikk,

usportslig eller usømmelig opptreden.

Bruk av rødt kort følges av en begrunnelse

som sendes NKK innen to uker. Deltaker

som gis rødt kort mister alle tidligere

oppnådde agilityresultater på samme

stevne stevnedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står dette i reglene:

Dommer kan gi rødt kort og vise bort

deltaker fra ringen og/eller stevneområdet

ved oppførsel i strid med god skikk,

usportslig eller usømmelig opptreden.

Bruk av rødt kort følges av en begrunnelse

som sendes NKK innen to uker. Deltaker

som gis rødt kort mister alle tidligere

oppnådde agilityresultater på samme

stevne stevnedagen.

Flott! Nå tenker kanskje folk seg om 2 ganger før de tar med seg bikkjen bak teltet å banker den.... :(

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står dette i reglene:

Dommer kan gi rødt kort og vise bort

deltaker fra ringen og/eller stevneområdet

ved oppførsel i strid med god skikk,

usportslig eller usømmelig opptreden.

Bruk av rødt kort følges av en begrunnelse

som sendes NKK innen to uker. Deltaker

som gis rødt kort mister alle tidligere

oppnådde agilityresultater på samme

stevne stevnedagen.

Kan noen utdype for en totalt uvitende person hva slags oppførsler man faktisk ser på agility? Og som majoriteten mener er feil?

Altså, for å presisere, så har jeg ikke vært på så mange stevner før og lurer på hvilke hendelser som skjer på/utenfor/før/etter en agilitykonkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen utdype for en totalt uvitende person hva slags oppførsler man faktisk ser på agility? Og som majoriteten mener er feil?

Altså, for å presisere, så har jeg ikke vært på så mange stevner før og lurer på hvilke hendelser som skjer på/utenfor/før/etter en agilitykonkurranse.

Dessverre er det noen som blir så forbanna om de disker eller får feilpoeng i ag/hopp at de tar hunden sin når de kommer av banen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det noen som blir så forbanna om de disker eller får feilpoeng i ag/hopp at de tar hunden sin når de kommer av banen.

Og det er kun det som er problemet som regel? (Misforstå meg rett, det er ABSOLUTT ikke bra. Jeg bare lurer på om dette er den ene tingen som gjør at man er nødt til å ha en sånn regel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det noen som blir så forbanna om de disker eller får feilpoeng i ag/hopp at de tar hunden sin når de kommer av banen.

Har blandt annet hørt om en landslagsdeltaker som banker bikkja, om den river en pinne. Helt sykt, og det burde VIRKELIG slåes HARDT ned på.

soelvd: i sverige innfører de vel rødt kort i lp, om jeg ikke tar helt feil...?

Endret av turbobensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er kun det som er problemet som regel? (Misforstå meg rett, det er ABSOLUTT ikke bra. Jeg bare lurer på om dette er den ene tingen som gjør at man er nødt til å ha en sånn regel).

Har blandt annet hørt om en landslagsdeltaker som banker bikkja, om den river en pinne. Helt sykt, og det burde VIRKELIG slåes HARDT ned på.

soelvd: i sverige innfører de vel rødt kort i lp, om jeg ikke tar helt feil...?

Vet om 2 ekvipasjer som har fått tilsnakk av dommeren pga at de har grepet fatt i hunden sin i det de kommer ut av banen pga disk ... Usportslig drittoppførsel som overhodet ikke hører hjemme NOEN steder spør du meg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blandt annet hørt om en landslagsdeltaker som banker bikkja, om den river en pinne. Helt sykt, og det burde VIRKELIG slåes HARDT ned på.

soelvd: i sverige innfører de vel rødt kort i lp, om jeg ikke tar helt feil...?

Vet om 2 ekvipasjer som har fått tilsnakk av dommeren pga at de har grepet fatt i hunden sin i det de kommer ut av banen pga disk ... Usportslig drittoppførsel som overhodet ikke hører hjemme NOEN steder spør du meg!

UTROLIG at det går an :( Trist når agility blir kun for å vinne og ikke for å ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...