Gå til innhold
Hundesonen.no

DeepEyes kull III


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

forresten, har du noe greier som de kan gå inni/under/gjennom også? Tenker på hvis noen av dem skal bli agilitystjerner er det fint å ha erfaring med rør -og pølselignende dingser :P Ja, og vippende underlag.

Ikke enda ;)

Det kan være lurt å ta en ting av gangen og ikke overøse de med alle inntrykk på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei folkens Da her jeg lest hele tråden, *puh* den var lang Jeg har herved meldt meg inn i sonen, måtte jo det siden det er jeg som skal ha Meera Gleder seg!!

Noen har spåkuler - jeg er sanndrømt. Og jeg drømte om Tallis fødsel i natt. Først kom det fire valper i en lett og fin fødsel, med korte mellomrom. Deretter stoppet ting litt opp. Jeg var fødse

Jeg har sett inn i krystallkulen min, og har følgende melding å komme med: Talli slår på stortrommen denne gangen hun, etter julens hyppige hyrdestunder, så det kommer hele åtte valper. Seks av disse

Ikke enda ;)

Det kan være lurt å ta en ting av gangen og ikke overøse de med alle inntrykk på en gang.

Nei, alt til sin tid gjelder vel også her, tipper jeg :)

Hvordan tenker du i forhold til hvilke miljøpåvirkninger du lar dem få oppleve når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nei, alt til sin tid gjelder vel også her, tipper jeg :)

Hvordan tenker du i forhold til hvilke miljøpåvirkninger du lar dem få oppleve når?

Hva tenker du på?

Jeg tar de med meg i skogen, garasjer, andre hjem (om jeg får mulighet) ellers er det miljø jeg klarer skape i hjemmet. Feks oppleve kjelleren, kjøre bil, være med på trening med andre hunder rundt.

Miljøtrening med bymiljø o.l. må nesten valpekjøper ta seg av selv, man rekker ikke over alt og enkelte ting stiller litt krav som om at de skal kunne gå i bånd e.l.

Jeg er også så heldig at jeg bor ved en militærleir med 10 aktive skytebaner, lavtflyvende helikopter o.l.

Jeg sitter ikke med en liste og krysser av, men tar det som er naturlig for de å oppleve etterhvert. Ting som har med trening å gjøre (som å løpe igjennom tuneller, spor o.l.) får valpekjøper ta seg av selv. :)

Prøver ikke gjøre det så veldig avvansert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på?

Jeg tar de med meg i skogen, garasjer, andre hjem (om jeg får mulighet) ellers er det miljø jeg klarer skape i hjemmet. Feks oppleve kjelleren, kjøre bil, være med på trening med andre hunder rundt.

Miljøtrening med bymiljø o.l. må nesten valpekjøper ta seg av selv, man rekker ikke over alt og enkelte ting stiller litt krav som om at de skal kunne gå i bånd e.l.

Jeg er også så heldig at jeg bor ved en militærleir med 10 aktive skytebaner, lavtflyvende helikopter o.l.

Jeg sitter ikke med en liste og krysser av, men tar det som er naturlig for de å oppleve etterhvert. Ting som har med trening å gjøre (som å løpe igjennom tuneller, spor o.l.) får valpekjøper ta seg av selv. :)

Tenker på hva du tar først og hvordan du prioriterer hva de skal møte mens de er hos deg og hva som er tanken bak det :) Noe tenker jeg det er naturlig kommer før noe annet, som å komme ut i stuen fra valperommet, men når du begynner å introduserer slike ting som lekeparken, hva tenker du er viktigst, liksom. Ai, så dårlig å formulere meg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tenker på hva du tar først og hvordan du prioriterer hva de skal møte mens de er hos deg og hva som er tanken bak det :) Noe tenker jeg det er naturlig kommer før noe annet, som å komme ut i stuen fra valperommet, men når du begynner å introduserer slike ting som lekeparken, hva tenker du er viktigst, liksom. Ai, så dårlig å formulere meg i dag.

Man ser ann valpene og moren. Når Talli begynnte kjede seg oppe og valpene utforsket hele valpekassen så fikk de begynne komme ned i stuen. Når de begynnte kravle over kanten på valpekassen, ble valperommet utvidet også.

Nå har de begynnt utforske stuen, gjerne alene så fikk de komme ut i hagen. Når de utvidet hagen med å ikke bare være på terassen, men ut på gresset så har de fått være med på tur.

Når de hadde fest to netter på rad så var det på tide å utfordre de mer, så da ble det kjøretur.

De begynnte nå å vise interesse for å bære ting, røske og rive, da begynner jeg introdusere "miljø" faktorer i leken.

Når de åpnet øynene sine og begynnte reagerer på lyd begynnte jeg spille lydcd når jeg var på tur med de andre, og tv har stått ekstra høyt på i forhold til normalt. Og litt Zombie filmer o.l. blir vist på tv :lol:

Jeg har ingen alder på det som blir gjort e.l. Om man bare følger med valpene så finner man fort ut hva som passer når.

I dag var de med på tur, eller 3 stk syns ikke de trengte gå tur for det var litt for tidlig for de å følge etter. 3 andre kom fint etter. Så da ble vi værende rett rundt bilen og utforsket.

De første som fikk komme på besøk her var folk som kjente Talli og var hundefolk som evt kunne se om hun hadde noen reaksjon på ting.

Det er ikke så veldig avvansert egentlig.

Det jeg tenker er viktigst er hva JEG føler er viktigst. At en hund klarer kjøre bil fra dag 1, at de tåler vanlige huslyder, at verden ute ikke er skummel, men noe som skal oppdages o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

5 uker (1 dag for tidlig)

Tyrion

dsc_6506.jpg?w=490&h=337

dsc_6510.jpg?w=490&h=325

Asha

dsc_6557.jpg?w=490&h=325dsc_6527.jpg?w=490&h=466

Meera

dsc_6534.jpg?w=490&h=357dsc_6540.jpg?w=490&h=557

Dany

dsc_6549.jpg?w=490&h=352dsc_6554.jpg?w=490&h=477

Arya

dsc_6595.jpg?w=490&h=354dsc_6616.jpg?w=490&h=472

Summer

dsc_6631.jpg?w=490&h=323dsc_6648.jpg?w=490&h=552

Tusen takk for hjelpen Siri icon_biggrin.gif?m=1336659725g

Jeg begynner få en viss ide om hvem som skal hvor, men ikke noe som er bestemt enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Ser litt på kropps-språket der de står, ikke at det er noe annet enn et snap shot for en utenforstående, Tyrion, Asha og Summer ser svært så fornøyde ut med oppstilling/leverpostei- foring. Arya ser man ikke så godt (ser ut som hun trenger litt mer begrensing av oppdretter!) men er den som desidert har mest leverpostei i trynet :lol: Men hun er ikke så rett i bakbeina som hun var på bildet forrige uke. Og Meera, sukk Meera, vet du vil ha litt andre kommentarer enn åååå så søt, men akk det ansiktet der - synes nesten hun er den som likner mest på pappaen sin!

Og nå har jeg en privat gjettekonkurranse med meg selv vedr hvilken tispe Jeanette beholder som for-tispe.. Spent på om jeg får rett!

Til slutt vil jeg påpeke at det er ikke akkurat håndverker hender du har der Jeanette, bygger du virkelig gjerde med neglelakk (nå savner jeg kursiv på ipaden altså)?

Og er Summer fremdeles mini-Willy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hmmm.. Ser litt på kropps-språket der de står, ikke at det er noe annet enn et snap shot for en utenforstående, Tyrion, Asha og Summer ser svært så fornøyde ut med oppstilling/leverpostei- foring. Arya ser man ikke så godt (ser ut som hun trenger litt mer begrensing av oppdretter!) men er den som desidert har mest leverpostei i trynet :lol: Men hun er ikke så rett i bakbeina som hun var på bildet forrige uke. Og Meera, sukk Meera, vet du vil ha litt andre kommentarer enn åååå så søt, men akk det ansiktet der - synes nesten hun er den som likner mest på pappaen sin!

"Noen" holdt på å hoppe av bordet ett par ganger så jeg måtte holde den igjen i halen :lol:

Og nå har jeg en privat gjettekonkurranse med meg selv vedr hvilken tispe Jeanette beholder som for-tispe.. Spent på om jeg får rett!

Ja vi får se da ;)

Til slutt vil jeg påpeke at det er ikke akkurat håndverker hender du har der Jeanette, bygger du virkelig gjerde med neglelakk (nå savner jeg kursiv på ipaden altså)?

Jupp, og neglelakken er like fin, men jeg har en vannblemme på ene hånden :lol:

Og er Summer fremdeles mini-Willy?

Du får høre med Siri :P

Ellers så har en sheltie klart å snike seg inn og han har blitt en Shelpie :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Siri icon_biggrin.gif?m=1336659725g

Jeg begynner få en viss ide om hvem som skal hvor, men ikke noe som er bestemt enda :)

Artig med fotoshoot hos The Kelpie Family :lol: Takk for god kaffe og artig seanse :D.

men er den som desidert har mest leverpostei i trynet :lol:

Og jeg kan underskrive på at hun STINKET leverpostei over hele seg :lol:

Og er Summer fremdeles mini-Willy?

Han er like gubbete som Willy - men muligens en anelse snillere tror jeg :lol: Willy var jo skikkelig bølle med de andre valpene, han, Summer er nok litt snillere, han :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Da er det faktisk bestemt hvor Meera skal flytte :)

Ettersom en av de som skal ha tispe ikke er intressert i utstilling og personligheten hennes ser ut til å passe til noen som har sin første brukshund så flytter Meera dit. De var på besøk i dag og hadde ingen problemer med en muligens rikhåret hund.

Det er forøvrig en ikke "sonen" person. De må fortsatt vente på avklaring ;)

Meera som kommer til å hete DeepEyes Winds Of Winter III på stamtavlen. Noe som også passer bra med hennes "nordiske" vinter pels :D

dsc_6540.jpg?w=490&h=557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det faktisk bestemt hvor Meera skal flytte :)

Ettersom en av de som skal ha tispe ikke er intressert i utstilling og personligheten hennes ser ut til å passe til noen som har sin første brukshund så flytter Meera dit. De var på besøk i dag og hadde ingen problemer med en muligens rikhåret hund.

Det er forøvrig en ikke "sonen" person. De må fortsatt vente på avklaring ;)

Meera som kommer til å hete DeepEyes Winds Of Winter III på stamtavlen. Noe som også passer bra med hennes "nordiske" vinter pels :D

Kjempepassende med stamtavlenavnet, men hun kommer å fortsette å hete Meera? Du har bare å legge det inn i kontrakten altså! Og fr en heldig valpekjøper.. Sukk.. Vedkommende går en fantastisk tid i møte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det navnet passet veldig bra :)

Kjempepassende med stamtavlenavnet, men hun kommer å fortsette å hete Meera? Du har bare å legge det inn i kontrakten altså! Og fr en heldig valpekjøper.. Sukk.. Vedkommende går en fantastisk tid i møte!

Syns jeg også!

Nei, hun blir nok ikke hetende Meera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...