Gå til innhold
Hundesonen.no

Aud Stokman med nytt navn?


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Amen. Dette er jo rene heksejakten. Ja, dama har gjort gale ting, men alvorlig talt. Gapestokk og personforfølgelse var neppe en del av domsavsigelsen. Ikke hjelper det heller, tipper det bare gjør

Jeg synes det er vanskelig å si et bombastisk ja eller nei til det - som oppdretter vil jeg selvfølgelig vite hvilke personer jeg ikke må finne på å selge valp til. Som etiker synes jeg det er vanskel

Viss mann med 100% sikkerhet kan vite hva Aud Stokman's nye navn er så synes jeg det er noe helt annet enn og legge ut et navn det KAN være eller man TROR det er. Ingen tvil om at jeg ikke noen gang ville kjøpt hund fra en person med et navn jeg har sett i en slik sammenheng. Og det er jo synd og skadelig for personen det gjelder, viss det er feil navn...

Edit: Sjangsen for og finne to personer med akkurat samme navn og som begge driver oppdrett av hund er jo ikke så stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt er at jeg ikke snakker om den problemstillingen.

Problemstillingen var vel å koble et navn til en hendelse som er forkastelig og om dette var et problem pga andre kan hete det samme. Var det ikke en grunnleggende tankegang?

Så, med det som grunnleggende tankegang, så jo, da blir jeg hengt ut også. Fordi mange ikke sjekker nøye nok og derfor antar jeg har noe med det å gjøre.

Om det er feil eller rett at Aud Stokman har gjort feil eller ikke har vel ikke så mye med saken å gjøre egentlig for de andre som heter det samme. (som sagt få som heter det, men prinsipp) Det er vel prinsippet med om navn skal fram i media eller ikke det er snakk om, da dette kan gå utover andre med samme navn. (edit: om folk med samme navn kan bli misstenkt av et ekte navn og hendelse, eller om det er ryktenavn, så er det kanskje verre sånn sett å hete Aud Stokman enn ryktenavn? - kommersiell media har jo virkelig rettet fokus på Aud navnet ... hva er egentlig verst ... for de med samme navn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lang tid fra navnet på gjerningsmannen 22. juli ble offentliggjort til det dukket opp dementier i media fra personer med lignende navn som ville få understreke at det IKKE var dem det var snakk om.

Det vil alltid være noen som er redd for å bli forvekslet.

Jeg mener ikke at en ikke skal offentliggjøre navn der det er et uomtvistelig faktum, men en skal være forsiktig med hear say's som spres på facebook. Hvor ofte dukker det ikke opp copy-paste-sitat om at den og den ikke må legges til som venn fordi det er en pedofil ***** som bare vil se på bildene av ungene dine fra dere var i Syden og badet i nettoen? Og hvor mange nyhetssaker finnes det ikke om mobbesaker iverksatt av noen som ikke liker en person, og dikter opp at det er en tyv, kjeltring, svindler, pedofil, what not's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da syns du SFX at det er greit at navneendring kommer fram? (men ikke ryktenavn)

Jeg synes det er vanskelig å si et bombastisk ja eller nei til det - som oppdretter vil jeg selvfølgelig vite hvilke personer jeg ikke må finne på å selge valp til. Som etiker synes jeg det er vanskeligere, fordi det er et stort gråsoneområde mellom saklig informasjon om nytt navn og en opphauset, hodeløs forfølgelse. Det er vanskelig (umulig?) å forsvare hennes handlinger, men det er noe med hvordan ting gjøres. Jeg har vel et håp om at en kan være så sivilisert at hevnkampanjer ikke er et tema, og at en kan holde diskusjonen og advarslene på et saklig nivå.

Jeg kopierer i hvert fall aldri slike "spre ordet"-notat på facebook, for jeg har ingen bevis på at det som står der stemmer. Noen av dem har også hatt formuleringer som for meg går forbi saklig og sivilisert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å være sikker på at det man legger ut er tilfelle, særlig når det gjelder sånt som dette. Hvis man ikke er sikker på at Aud Stokman (og det er vel ingen tvil om at DET er blitt et belastende navn i hundemiljøet nå, kanskje?) har bytta navn til f.eks Kari Nordmann, så ikke si at hun har bytta navn til Kari Nordmann - det er så enkelt som det?

Jeg ville ihvertfall ikke satt pris på om det plutselig verserte rykter om at Aud hadde bytta til mitt for- og etternavn. Jeg veit det er flere som heter det samme, vi er vel 12 stk i landet eller noe som heter det jeg heter (ei bodde til og med på samme sted som ung, bare noen år eldre enn meg, og har en søster som heter akkurat det samme som tanta mi *digresjon*), men det hjelper meg fint lite om hundemiljøet rundt om tror det er MEG som er Aud i forkledning, ikke sant?

Tipper du ikke ville vært så overbegeistret om ABB bytta til ditt navn heller, KarpeSkrotum, og folk spredde det ut i alt som er av internettfora? Folk som kjenner deg ville jo visst at det ikke var DU som var ABB, men hadde det egentlig hjulpet?

EDIT: Måtte bytte ut en søster med en tante, for jeg har jo tross alt bare en bror, og han syns nok kanskje ikke at det er noe ålreit at jeg sprer rykter om at han er ei jente :P

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke brydd meg noe om 2ne. Folk kan mene og tro hva de vil om meg.

En gang ble jeg utpekt som gjerningsmann på en sak som var ganske alvorlig. Rykter og prat gikk som varmt hvetebrød. Du skulle bare sett på blikkene og tiskingen. Jeg lo av det hele, for det sier mer om disse personene enn meg. Jeg lo ennå mer når det kom fram hvem som egentlig hadde gjort det. Da sluttet tisking og de nikka liksom hilsende - jeg bare lo jeg.

Men hvis Aud nå hadde skiftet navn til ditt, hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis Aud nå hadde skiftet navn til ditt, hva da?

Da måtte jeg antageligvis bare lært meg å leve med at mitt gode navn og rykte var dratt ned i søla.

Det er muligens ikke et problem for deg, men for oss som er litt mer aktive i hundemiljøet, så ville det vært svært belastende å bli sammenlignet med Aud Stokman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da er vi vel enige.

Det er dog en liten forskjell på at hun KANSKJE har skifta navn til mitt navn, og SIKKERT har skifta til mitt navn. Hvis det bare er KANSKE, så er mitt gode navn og rykte dratt ned i søla for ingenting, og med tanke på hva hun har gjort og dømt for, så blir det en unødvendig belastning. Jeg antar du skjønner forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å advare mot en person som ikke har lov å holde hund og selge er vel å advare andre mot å kjøpe.

Hun har ikke lov i Norge nei, men AS bor i Sverige nå. Riktig nok tillates hun ikke drive med oppdrett på sitt bosted: http://op.se/lanet/stromsund/1.4122528-omskriven-hunduppfodare-far-nobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt sånn at navn her eller der så vet jo de fleste hvordan hun faktisk ser ut! Jeg har sett henne mye på utstilling og diverse steder og hos meg blinker varselslampene med en gang jeg ser en person som bare lignner i hundeiljøet. Det var en rtelativt ufyselig ny person på ett raseforum og vedkommende lignet veldig på Aud (bilde lå ute) og ett øyeblikk var jeg overbevist om at dette var henne (noe hun selvfølgelig ikke var) Men navnet spillte ikke så stor rolle der. Så det jeg vill si med det er at når vedkommende faktisk skall plukke opp valpen så snakker man jo med vedkommende og de aler fleste oppdrettere her i norge kjenner henne vel igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et navn er ikke én spesifikk person. Kun personnummer som identifiserer én person.

Om noen roper varsko på en med navn Donald Duck som selger hunder der man bør sjekke bakgrunn og forhold, så holder jeg fortsatt min elsk på Donald Duck navnet for å si det sånn.

Edit: la til et ord

Vell, nå heter ikke denne personen Donald Duck. Navnet som "henges" ut er "Linda Marie Sofie Hagen-Johansen". Hvor mange i Norge har akkurat dette navnet? Tvilsomt mer enn en person. Om hun så hadde skiftet navn til noe veldig vanlig, for eksempel Anne Olsen, så hadde man også hatt et problem. Det kan jo tenkes at det finnes flere Anne Olsener her i landet som driver med en form for hundeoppdrett.

Å la hvermansen bestemme hvem som skal henges ut i gapestokk er en farlig vei å gå. Folk flest er for naive og dumme og leser alt for mye av det de finner på internett som det skulle vært fakta, og det åpner igjen opp for andre - med mindre gode hensikter, som kan utnytte folks naivitet for å oppnå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, nå heter ikke denne personen Donald Duck. Navnet som "henges" ut er "Linda Marie Sofie Hagen-Johansen". Hvor mange i Norge har akkurat dette navnet? Tvilsomt mer enn en person. Om hun så hadde skiftet navn til noe veldig vanlig, for eksempel Anne Olsen, så hadde man også hatt et problem. Det kan jo tenkes at det finnes flere Anne Olsener her i landet som driver med en form for hundeoppdrett.

Så du mener at hvis Aud heter Bård nå, så kan man altså ikke advare mot Bård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ ja - det er vel det som er spørsmålet her nå, om man skal kunne legge ut info om denne personen for å advare hvis denne har skiftet navn. Kan det da 'henges ut' eller ei.

Nei du kan ikke henge ut noen når du ikke vet hva de heter.

Når man ikke er sikker (som det virker som i denne saken), skal man ikke henge ut en person/navn. Når folk først blir hengt ut på nett eller andre fora, blir det stående der nesten som en sannhet for alltid (joda det er sikkert mulig i teorien og fjerne noe i etterkant), og dette kan være meget skadelig for en helt uskyldig person.

Hvis noen skriver at Superøyvind er hundemishandler og div på ulike fora, fordi de tror at noen har tatt det navnet, ville det vært veldig skadelig for Superøivind (meg) hvis jeg ville lage verdens flotteste blandingsrase (Welsh springer + Kelpie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skriver at Superøyvind er hundemishandler og div på ulike fora, fordi de tror at noen har tatt det navnet, ville det vært veldig skadelig for Superøivind (meg) hvis jeg ville lage verdens flotteste blandingsrase (Welsh springer + Kelpie).

Så hvis Aud har skiftet til Superøyvind, så hadde jo det vært skadelig for deg - så du mener at man ikke kan si det nye navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis Aud har skiftet til Superøyvind, så hadde jo det vært skadelig for deg - så du mener at man ikke kan si det nye navnet?

Bare skrøyt du når du påsto vi var enige tidligere her eller? Vi tar det igjen? Hvis man TROR at Aud bytter navn til f.eks KarpeSkrotum (vi går ut fra at det er et faktisk navn, så det blir litt lettere å forstå :P ), og det drøsser inn advarsler i bøtter og spann, tror du ikke at DU ville blitt skadelidende av det?

Det er det som er poenget her. Man TROR at Aud kaller seg/har bytta navn til What Ever. What Ever blir skadelidende av at folk TROR hun er Aud i forkledning. Skal man førstes brøle om seg med advarsler, så er det greit å VITE hva man advarer i mot, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skrøyt du når du påsto vi var enige tidligere her eller?

Skrøyt? Gjerne forklar hva du mener med det.

Legg merke til hva jeg skriver "Så hvis Aud har skiftet til Superøyvind, så hadde jo det vært skadelig for deg - så du mener at man ikke kan si det nye navnet?".

Hvis Superøyvind i denne tråden da har samme navn, så er det jo store sjanser for at han blir urettmessig uthengt. Det er blant annet derfor jeg spør han.

[Edit]: Forøvrig har jeg vel sagt hva jeg mener om rykter og du har da igjen forklart dette ganske så godt og jeg har sagt meg enig. Så det bør være ganske så klart nå vel?.

Poenget her og hva jeg har hengt meg opp i er svarene som er om det er person-trakassering og vanvittig uthenging eller ei. Er navn feil og bare rykter, så berører jo ikke dette Aud og dermed blir det jo ikke direkte det på henne som person. Er navnet riktig derimot, så kan jo dette diskuteres. Derfor jeg også spør direkte spørsmål til flere her, om de mener navn kan gis ut eller ei (riktig navn) - dette viser jo om de er enig eller ikke i det jeg har hengt meg opp i og som egentlig er et viktig etisk og muligens lovmessig spørsmål?[/edit]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...