Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Har ikke personlig brukt det, men kjenner flere som gjør det, og de er alle fornøyde. De som ikke er 100% fornøyd er de som har veldig aktive hunder, da blir det for lite fett i fôret. Noen gir tilskudd av kyllingfett fra VOH, andre av selolje osv. Det er liksom det eneste de "misliker" , at det er for lite fett.

Har prøvd det som godbiter og et måltid her og der, og det er nesten like lite bæsj som med rått, men noe mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukte det siden September. Gikk fra V&H. Ga henne bare Orijen i noen uker, hun ble veldig oppblåst, fikk mer bæsj og den var veldig myk - ikke rennende da. Kjøpte det samtidig med to andre Staffe-eiere, og jeg tror de hadde samme erfaring...

Kunne sikkert latt det gå litt lengre tid, men nå får hun Orijen til frokost og V&H til middag og kvelds, og vi er veldig fornøyde med den kombinasjonen! :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det og kommer til å fortsette med det så lenge importøren gjør det lettere tilgjengelig. Orijen Norge er ganske amatørmessige og har ikke levert fòr til landet på 6+ måneder såvidt meg bekjent.

Men ja, jeg har god erfaring med selve produktet. Synd at de ikke har flere forhandlere rundtom. Hvis noen bor i nærheten av lokale utsalgssteder som fortsatt har tilgang på Orijen, hadde det vært fint med en PM. Jeg får ikke tak i det her lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det og kommer til å fortsette med det så lenge importøren gjør det lettere tilgjengelig. Orijen Norge er ganske amatørmessige og har ikke levert fòr til landet på 6+ måneder såvidt meg bekjent.

Men ja, jeg har god erfaring med selve produktet. Synd at de ikke har flere forhandlere rundtom. Hvis noen bor i nærheten av lokale utsalgssteder som fortsatt har tilgang på Orijen, hadde det vært fint med en PM. Jeg får ikke tak i det her lengre.

Jeg ga opp orijen da butikken vi kjøper hos sluttet å selge det, problemet var visst at de som kaller seg orijen norge ikke klarer å levere varer :( veldig leit da jeg synes dette er et av de beste alternativene når man først skal bruke tørt, har prøvd å bestille fra orijen norge direkte men får ikke svar. Nå bruker vi taste of the wild og v&h og det funker veldig bra! Det virker nesten som de liker totw bedre på smak enn orijen, fin avføring og blank pels :) åsså er det alltid på lager

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke Orijen Norge sin skyld, Orijen klarer rett og slett ikke å lage nok til å dekke etterspørselen.

Og hvem sier det, Orijen Norge el Orijen Canada? For jeg vet om flere som kjøper i Sverige (der har de 20 kg sekker til 900 nok) og de sier de ALDRI har opplevd leveranseproblemer, annet enn på Regional Red to ganger siden den varianten kom for tre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem sier det, Orijen Norge el Orijen Canada? For jeg vet om flere som kjøper i Sverige (der har de 20 kg sekker til 900 nok) og de sier de ALDRI har opplevd leveranseproblemer, annet enn på Regional Red to ganger siden den varianten kom for tre år siden.

Det er nok Orijen Norge som har sagt det ja :lol: Stussa litt på det egentlig, siden dem har forutsigbare leveringer i Danmark...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er et veldig bra fôr, men det funket ikke for Hermes over tid - men så er det ingen andre fôr som funker for han heller :)

Han gikk på det fra i våres til for et par måneder siden. Det gikk lenge bra, men så begynte han å bli løs i magen, slik han har blitt med alle andre tørrfor vi har prøvd, både med og uten korn. Nå fores han 100% rått, og det passer han mye bedre.

De som ikke er 100% fornøyd er de som har veldig aktive hunder, da blir det for lite fett i fôret. Noen gir tilskudd av kyllingfett fra VOH, andre av selolje osv. Det er liksom det eneste de "misliker" , at det er for lite fett.

Dette merket vi også. Hermes fikk tørre poter på Orijen, så tilskudd var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jepp, vi bruker det og er kjempe fornøyd! Fra å ha en hund som blir feit av den miste ting og den andre dårlig pelskvalitet og sprukkne poter (da på "kvalitetsfor" med selolje eller lakseolje i tillegg), har jeg ei som ihvertfall holder vekta på liten mengde uten å være sulten (har testet med å gi henne mer), og en som er blank i pelsen, har rette brunfargen, bedre poter og ikke minst mye bedre i magen. Forer innimellom med V&H i tillegg.

Og hvem sier det, Orijen Norge el Orijen Canada? For jeg vet om flere som kjøper i Sverige (der har de 20 kg sekker til 900 nok) og de sier de ALDRI har opplevd leveranseproblemer, annet enn på Regional Red to ganger siden den varianten kom for tre år siden.

Jeg handler i Sverige, det eneste min leverandør ikke alltid får tak i er 20kg sekkene, de er det vist venteliste på fra kontainer til kontainer. Hun jeg handler hos fortalte også at Orijen Canada til tider har noe problem med å levere nok för, men i Sverige er det over 100 forhandlere og flere nettbutikker som selger, litt forskjell til Norges monopol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det på Norma for noen måneder siden, for å se om hun tålte det. Jeg har en teori om at hun ikke tåler tørrfôr - hun var elendig i huden som unghund, vi byttet til 100 % VH og det ble mye bedre (dog kan hun fortsatt ha "tilbakefall", men det er egentlig sjelden).

Jeg har prøvd tørrfôr innimellom for å teste, og det har gått like dårlig hver gang - hun KLØR og blir rød og "seig"/flassete i huden. Da tenkte jeg at det kanskje var korn som var problemet og prøvde derfor Orijen, men med samme resultat.

I tillegg ble hun ganske dårlig i magen av Orijen, det har hun ikke blitt av andre tørrfôr.

Min erfaring blir jo ikke representativ i forhold til en hund som tåler tørrfôr, men jeg var i hvert fall ikke fornøyd med Orijen med tanke på konsistensen på det som ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt det og var ikke fornøyd (en av få). De to BC tispene som brukte det ble begge tynne og matte og stygge i pelsen. Mistenker lite fett for å være synderen. Iallefall sluttet jeg å bruke det, og har ikke sett meg tilbake ;) Synd - for det er sikkert et godt fór!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har brukt det og var ikke fornøyd (en av få). De to BC tispene som brukte det ble begge tynne og matte og stygge i pelsen. Mistenker lite fett for å være synderen. Iallefall sluttet jeg å bruke det, og har ikke sett meg tilbake ;) Synd - for det er sikkert et godt fór!

Alle hundene jeg kjenner som har gått på orijen har fått omtrent samme resultat etter noen mnd (alle er over middels aktive om det har noe å si). Så har de begynt å sette til olje, og foret har funka knallbra :hmm: Så det er nok for lite fett i det. Men fett er jo det enkelste å tilsette ekstra av da. Splætt litt olje over foret og/eller gi litt ekstra fett/ister e.l. det blir et bra for. Men ja, enig i at de er dumt det er så lite fett i det (pluss at det er vanskelig å få tak i for tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer nå med en blanding av Orijen og V&H og det fungerer fint :) Grumpy har fått mye mykere og mindre sprukne poter enn da han bare fikk Proplan/rc. Når vi var en mnd i Sverige og han fikk et slags svensk jaktfor for aktive hunder så jeg også en bedring - som ble værre igjen da han fikk restene av rc her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfart at hunden fikk mye luft i magen når det ble fòrt på orijen?

Har fått en halv sekk til Harly og har begynt å blande inn litt i den maten han spiser til vanelig, synes at han fiser mye om dagen.

Det kan jo selvsagt være noe annet, men det er ingen andre endringer i spisevanene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfart at hunden fikk mye luft i magen når det ble fòrt på orijen?

Har fått en halv sekk til Harly og har begynt å blande inn litt i den maten han spiser til vanelig, synes at han fiser mye om dagen.

Det kan jo selvsagt være noe annet, men det er ingen andre endringer i spisevanene hans.

Hmm.. Ja, Grumpy har begynt å fise endel :P

Han er dessuten litt løs i magen. Vanskelig med sånne hunder! Frøken derimot funker bra på de fleste for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatulens (hihi) kan være en bivirkning når man går over på kornfritt pga det høye proteininnholdet, det samme med noe mykere avføring i begynnelsen. Hunden må "avgiftes" fra korn, akkurat som ved overgang fra tørrt til rått. Om det ikke har gitt seg etter en mnd med fullfôring på kornfritt kan det være at hunden reagerer på ertene i fôret, eller at det blir for mye protein for systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, Grumpy har begynt å fise endel :P

Han er dessuten litt løs i magen. Vanskelig med sånne hunder! Frøken derimot funker bra på de fleste for :)

Ahhh, greit å vite. Ingen løs avføring på Harly enda, bare noen reale stinkbomber! :P

Han har reagert på RC på samme måte før, men ikke på PP el Specific sitt active fòr :)

Flatulens (hihi) kan være en bivirkning når man går over på kornfritt pga det høye proteininnholdet, det samme med noe mykere avføring i begynnelsen. Hunden må "avgiftes" fra korn, akkurat som ved overgang fra tørrt til rått. Om det ikke har gitt seg etter en mnd med fullfôring på kornfritt kan det være at hunden reagerer på ertene i fôret, eller at det blir for mye protein for systemet.

Oki, da får vi kjøre en testperiode å se det an etterhvert :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatulens (hihi) kan være en bivirkning når man går over på kornfritt pga det høye proteininnholdet, det samme med noe mykere avføring i begynnelsen. Hunden må "avgiftes" fra korn, akkurat som ved overgang fra tørrt til rått. Om det ikke har gitt seg etter en mnd med fullfôring på kornfritt kan det være at hunden reagerer på ertene i fôret, eller at det blir for mye protein for systemet.

Tror du Tesh kunne tålt Orijen? Med en blanding av VOM selvsakt? Hadde vært kjekt å ha tørrfor stående på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfart at hunden fikk mye luft i magen når det ble fòrt på orijen?

Har fått en halv sekk til Harly og har begynt å blande inn litt i den maten han spiser til vanelig, synes at han fiser mye om dagen.

Det kan jo selvsagt være noe annet, men det er ingen andre endringer i spisevanene hans.

Når du nevner det så, joda GG hadde nok litt surere (ikke mer) flatulens i en periode, kanskje mellom 2 og 4' sekken ett sted, nå er han fin og har ikke opplevd diare på Orijen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...