Gå til innhold
Hundesonen.no

Passende, litt uvanlig hunderase?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Et spørsmål, hvorfor er hunden nødt til å være så uvanlig? En del av grunnen til at uvanlige hunder er uvanlige, er ofte at de er best egnet for spesielt interesserte menger jeg. Å skulle finne en slik rase som minner om en gjeterhund men en innbakt barnevennlighet og som samtidig er uvanlig, høres litt merkelig ut synes jeg. Hunder med slike egenskaper er jo egentlig vanlige fordi de er så glimrende mener jeg,

Og basenji er ikke etter kriteriene selv om Kamar er en skjønn liten kar! Førerorientering skal man ikke beskylde basenjier for..

Jeg ser poengene dine. Men jeg skjønner også greien med å ikke ha en vanlig rase. JEG synes det hadde vært morsommere å forsøke å hevde meg med en noe uvanlig rase i konkurranser, ikke bare en av en million shetland sheepdog, feks.

Etnahund!

Videreformidlet, takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Et spørsmål, hvorfor er hunden nødt til å være så uvanlig? En del av grunnen til at uvanlige hunder er uvanlige, er ofte at de er best egnet for spesielt interesserte menger jeg. Å skulle finne en sli

Nei, det er det da ikke. Tenk så mange raser det er morsomt å jobbe med (innen de grener venninnen din ønsker å satse) som faller ut fordi mange andre har dem. Det er da dumt.

Bedlington Terrier!

Men om hun synes LH kan bli for stri så tror jeg hun kan droppe terrier i det hele tatt. ;)

Hun burde heller ikke titte på Podengoen, den vil også være for stri for henne dersom LH'en er det.

Selv har jeg vel aldri jobbet med en lettere rase enn LH, men det er nå så :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dsg er jo 'uvanlig' innenfor lp/ag. Det er ikke så veldig mange som konkurrerer med rasen. Hun vil nok bli sett! Hva med jaktcocker da?

Det er stadig flere som konkurrerer innen ag med dsg, og innen hun starter med sin, antageligvis ikke veldig uvanlig. Men litt igjen til man når nivået på sheltiene, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at man på død og liv må ha en uvanlig og "spesiell" hunderase! Når man får hunden blir jo personligheten til hunden det som gjør den spesiell, for å si det på den måten og da spiller det jo ingen rolle om det er 5 av rasen i norge eller mange hundre! :) Hvis man liker personligheten/utseende til en sjelden hunderase er det en ting, men man skaffer seg jo ikke en hunderase bare fordi den er sjelden..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poengene dine. Men jeg skjønner også greien med å ikke ha en vanlig rase. JEG synes det hadde vært morsommere å forsøke å hevde meg med en noe uvanlig rase i konkurranser, ikke bare en av en million shetland sheepdog, feks.

Videreformidlet, takk :-)

Ja, men så er jo da poengent om hun vil ha en lettlært rase, så ville vel den rasen allerede vært å sett i LP og AG for lenge siden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere bry dere om at hun vil ha en uvanlig rase? :P tenker bare... Det er jo hennes eget ansvar og hun vet jo regner jeg med at de rasene som er vanligst er det fordi de passer best til sporten.

*ikke stygt ment men er så lei av å lese ting som er totalt anderledes enn hva ts spør om*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere bry dere om at hun vil ha en uvanlig rase? :P tenker bare... Det er jo hennes eget ansvar og hun vet jo regner jeg med at de rasene som er vanligst er det fordi de passer best til sporten.

*ikke stygt ment men er så lei av å lese ting som er totalt anderledes enn hva ts spør om*

Det er vel fordi hun vil ha en lettlært liten rase, og de fleste av "den sorten" er veldig vanlig. Men selvsakt, om hun vil jobbe mer med hunden enn de som har sheltie eller lignende så er det helt opp til henne.

Jeg LIKER uvanlige hunderaser jeg også, og titter ofte på det og kan tenke meg mange av de, men jeg har heller ingen ambisjoner om noe som helst, og den gang jeg skal ha brukshund går jeg etter egenskaper, ikke utseende eller hvor mange det er av rasen.

For min del trenger ikke hunden å kunne dresseres noe særlig, så lenge de kan gå pent i bånd og oppføre seg som "folk". Mange av de mer uvanlige hunderasene er vanskelige å trene osv.

Derfor tror jeg flere hang seg opp i det, ikke nødvendigvis fordi TS vil ha seg en uvanlig rase (som mange andre også vil, og det i seg selv er helt fear). Men pga kravene TS har satt opp til rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det finnes en kjempegod og varm jakke til en sånn passelig dyr (ikke av de billigste) pris, som passer godt for alles bruk og har kjempekvalitet - så vil ikke du ha den og heller kjøpe en jakke som er spesialtilpasset et liv få lever?

Føler meg alt annet enn kul når jeg tropper opp i Svalbard-ekspedisjonsjakka mi på tur, men noen ganger er den det eneste jeg har. Varm, svett og utilpass blir jeg, den veier alt for mye i forhold til de tekniske jakkene de fleste bruker i dag - selv om den har sine fordeler med at den f.eks er lengre i livet enn andre jakker. Men jeg føler meg mest som en særing jeg :lol:

Godt folk er forskjellig og at man ikke bryr seg veldig mye om hva andre gjør. Er så egoistisk at jeg vil ha et så godt liv som mulig, og da velger jeg uavhengig av hva jeg ser andre gjør eller ikke gjør :D

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle terriere er jo strie på et eller annet vis, hvis man kan si det så generelt. De er jo terriere :) Hva er greia med at hun vil ha en skjelden rase? Er det kult? Jeg spør oppriktig, siden jeg ikke tenker sånn og dermed ikke helt forstår.

Edit: Nå så jeg at du syns det var dumt at vi spurte om det med skjelden rase. Ja ja. Da kan jeg ikke hjelpe deg, for jeg vet ikke så mye om skjeldne raser, jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var rart at "uvanlig rase" er et krav. En "uvanlig rase" har ofte "uvanlig atferd" også, så jeg er ikke sikker på om de øvrige kravene er kompatible med kravet om "uvanlig rase". Utifra de øvrige kravene virker det som hun primært er ute etter en trygg og god familiehund, og da har hun mye å velge imellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det finnes en kjempegod og varm jakke til en sånn passelig dyr (ikke av de billigste) pris, som passer godt for alles bruk og har kjempekvalitet - så vil ikke du ha den og heller kjøpe en jakke som er spesialtilpasset et liv få lever?

Føler meg alt annet enn kul når jeg tropper opp i Svalbard-ekspedisjonsjakka mi på tur, men noen ganger er den det eneste jeg har. Varm, svett og utilpass blir jeg, den veier alt for mye i forhold til de tekniske jakkene de fleste bruker i dag - selv om den har sine fordeler med at den f.eks er lengre i livet enn andre jakker. Men jeg føler meg mest som en særing jeg :lol:

Godt folk er forskjellig og at man ikke bryr seg veldig mye om hva andre gjør. Er så egoistisk at jeg vil ha et så godt liv som mulig, og da velger jeg uavhengig av hva jeg ser andre gjør eller ikke gjør :D

Hvis man kan få en like bra jakke til samme pris, som ikke ser akkurat likedan ut som den alle andre i klassen har, ja da kjøper jeg jaggu den i stedet! ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ralje litt videre her. Jeg mener man bør ha spesifikke grunner til å velge en rase, uansett hvilken rase. Å helt vilkårlig velge en uvanlig rase fordi den er uvanlig, er ikke en grunn. Å skaffe seg en etnahund (eller annen "uvanlig" rase) bare fordi det ikke er en shetland sheepdog (eller annen "vanlig" rase) syns jeg rett og slett er for dumt. Unnskyld meg, men det mener jeg virkelig. Jeg syns venninnen din bør tenke litt nøyere igjennom hva hun ønsker med hunden sin, kanskje hun kan ende opp med en "uvanlig" rase som passer til nettopp disse ønskene, i stedet for det vilkårlige ønsket om "uvanlig hund".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som foreslo schippercke (?). Flott og kvikk liten hund som i tillegg er pen og barnevennlig. Den ene jeg kjenner er i hvertfall det :P

Da skal jeg mase litt til om den.. :D

Heelere er ikke strie. Er små gjeterhunder som jobber godt. Men man må være obs på rygglengde da noen har for lang rygg.

Skal mase litt til om den også, jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ralje litt videre her. Jeg mener man bør ha spesifikke grunner til å velge en rase, uansett hvilken rase. Å helt vilkårlig velge en uvanlig rase fordi den er uvanlig, er ikke en grunn. Å skaffe seg en etnahund (eller annen "uvanlig" rase) bare fordi det ikke er en shetland sheepdog (eller annen "vanlig" rase) fordi det ikke er en shetland sheepdog syns jeg rett og slett er for dumt. Unnskyld meg, men det mener jeg virkelig. Jeg syns venninnen din bør tenke litt nøyere igjennom hva hun ønsker med hunden sin, kanskje hun kan ende opp med en "uvanlig" rase som passer til nettopp disse ønskene, i stedet for det vilkårlige ønsket om "uvanlig hund".

Nei, nå må du jammen gi deg. For det første er ikke dette en diskusjon om hvorvidt kravene er fornuftige eller ikke. For det andre har hun da mange andre krav i tillegg. Det er ikke sånn at det er det samme hva slags hund det er bare den er sjelden. Der burde du klare å tolke ut i fra kriteriene jeg nevner i åpningsinnlegget og at jeg forteller at den skal brukes til agility og lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ralje litt videre her. Jeg mener man bør ha spesifikke grunner til å velge en rase, uansett hvilken rase. Å helt vilkårlig velge en uvanlig rase fordi den er uvanlig, er ikke en grunn. Å skaffe seg en etnahund (eller annen "uvanlig" rase) bare fordi det ikke er en shetland sheepdog (eller annen "vanlig" rase) fordi det ikke er en shetland sheepdog syns jeg rett og slett er for dumt. Unnskyld meg, men det mener jeg virkelig. Jeg syns venninnen din bør tenke litt nøyere igjennom hva hun ønsker med hunden sin, kanskje hun kan ende opp med en "uvanlig" rase som passer til nettopp disse ønskene, i stedet for det vilkårlige ønsket om "uvanlig hund".

Jøsses, jeg synes TS lister opp en hel mengde krav til egenskaper, i tillegg til en LITT uvanlig rase. Det er da ikke snakk om å importere en bahabi sobor fra Kuala Lumpur som kun egner seg til slangejakt i bestemte månefaser.

Det finnes mange gode alternativer til sheltie som har kommet mer frem de siste tiårene på grunn av geografi og popularitet rundt hundehold generelt, da må det jo være mulig å titte etter noe litt annet enn det alle andre har?

Angående LH så er vel de avlet fram fra manchesterterrier og corgi, så noe terriergener har de jo.Er vel også regnet for relativt tøffe hunder, av de lh-eierene jeg har snakket med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke dette en diskusjon om hvorvidt kravene er fornuftige eller ikke.

Jeg skjønner hva tråden er ment for, men det må være lov å påpeke at jeg syns dette ene kravet er lite fornuftig. Jeg har lest de andre kravene, og hva hun vil bruke hunden til, og disse tingene er selvsagt helt greit. Men "uvanlig hunderase" mener jeg ikke kan være et krav i seg selv. Det er bestemt negativt, utifra en forestilling om hva som er "vanlig", og da er det vanskelig å vite hva venninnen din egentlig ønsker seg med en uvanlig rase, bortsett fra hva hun ikke ønsker seg. Hvordan ser hun for seg at hunden er "uvanlig"? Hvis hun kan spesifisere det, så har jeg ingen problemer med å ønske seg en litt uvanlig hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva tråden er ment for, men det må være lov å påpeke at jeg syns dette ene kravet er lite fornuftig. Jeg har lest de andre kravene, og hva hun vil bruke hunden til, og disse tingene er selvsagt helt greit. Men "uvanlig hunderase" mener jeg ikke kan være et krav i seg selv. Det er bestemt negativt, utifra en forestilling om hva som er "vanlig", og da er det vanskelig å vite hva venninnen din egentlig ønsker seg med en uvanlig rase, bortsett fra hva hun ikke ønsker seg. Hvordan ser hun for seg at hunden er "uvanlig"? Hvis hun kan spesifisere det, så har jeg ingen problemer med å ønske seg en litt uvanlig hunderase.

Tror du skal slutte å tolke ting opp ned og i mente. Hun ønsker ikke en typisk kjempevanlig hund. Hun vil ha noe som ikke er så ofte å se i lydighetsringen og på agilitybanen.

Det "må" sikkert være lov. Personlig synes jeg det er irriterende å få en diskusjon om hvorvidt det er fornuftig å ha det med som et krav når vi er i rasevalg-trådene, jeg kommer med konkrete kriterier i håp om å få noen forslag tilbake. Ikke i håp om å få en diskusjon om hvor fornuftige kriteriene er. Vil du diskutere hvorvidt det er fornuftig å ha det som et kriterie kan du vel starte en tråd om det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...