Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakasitas Aslan


Aslan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter en laaang pause pga avhandlingsskriving på undertegnede våget vi oss ut på LP-banen igjen forrige helg, og det endte sånn passe Eller, er egentlig fornøyd, Thorvald var fin frem til avstanden,

Thorvald fikk excellent og CK i dag på rasespesial og vår til nå største utstilling Og ikke nok med det, i klassen funket virkelig ALT, det var så herlig. Vi jobbet som et team på ordentlig Vi har

Ja, jeg var ganske flink faktisk Nei, synes æren skal gå til deg jeg. De første 15 sekundene før Thorvald brøt, rakk jeg i det minste å få foreviget. Og han var ikke håp

Vi har vært på utstilling! Dobbeltutstilling på Sunndalsøra, og det var vår debut og jeg var relativt pissnervøs :P

Resultatet ble likt for begge dager, nemlig Excellent, 1JKK, CK, 2. BHK og RES. CERT :jump:

Kritikker:

Dommer Natasa Blanusa. "Young male of excellent type and bone. Excellent proportions of head and neck. Typical expression. Excellent pigmentation. Nice neck. Strong body. A bit longer in loin area. Well developed chest. Excellent front. Excellent angulations in front, could be better in behind. Correct topline. Back could be stronger. Excellent tail set and carriage. Excellent coat and texture. In a very nice conditions".

Dommer Miroslav Zidar.

"Middle strong, compact, good format, correct coat, correct color, very typical head, good topline, perfect angulation, good dev chest and forechest, correct in front, correct tail, good moving".

:bananas:

IMG_7137.jpg

IMG_7177.jpg

Syns det er ganske tøft med to CK og reservecert på to forsøk jeg, og han er jo bare året gammel :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

IMG_7244utsnitt.jpg

Thorvald er snart 13 måneder, og er fortsett verdens beste selv om hormonene blomstrer :D

Vi har begynt å trene litt LP, og har meldt oss på bronsemerkekurs hos Nidaros Brukshundklubb til høsten. Vi har også begynt å prøve oss litt på spor, og det er en artig aktivisering som vi håper å få gjort mer av i løpet av sommeren!

9 juni skal vi på vår tredje utstilling - på Røros!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ansiktet da :wub:

Han har blitt en liten tispebedårer ;D

*mumle noen om ivrig casanova som rømte to ganger på sunndalsøra for et par uker siden for å flørte med en tispe som satt like bortenfor*

Han pleier aldri å dra seg ut av halsbåndet ellers, men der, deeer måtte han. Fillebikkje (hun hadde jo ikke løpetid engang!) :P Men greit han bare løp dit da, og ikke ut i ringen ellernoe, daa hadde jeg dødd på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er så nydelig! Han har så utrolig vakker pels :D

:D Og den pelsen er verdens besteste å kose på, og den er en kjempegod ekstrapute i senga :P Ligger at Thorvald har vent seg til en tilværelse som pute, knis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel ikke tilfeldigvis mistet et halsbånd eller en sele i Estenstadmarka i løpet av vinteren? Fant et bånd med navnetag det stod Thorvald på for noen uker siden :P Fin gutt forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel ikke tilfeldigvis mistet et halsbånd eller en sele i Estenstadmarka i løpet av vinteren? Fant et bånd med navnetag det stod Thorvald på for noen uker siden :P Fin gutt forresten :)

Du, det stemmer! Forsvant i vinter det! Var halsbåndet i ok stand eller?

Og takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det stemmer! Forsvant i vinter det! Var halsbåndet i ok stand eller?

Og takk!

Nja, det var jo ødelagt da. Revet eller tygd ganske rett over så det ut som. Også så det litt slitent ut sånn ellers også, siden det hadde jo ligget i snøen en stund. Hehe, tenkte på dere med en gang jeg så det, men tok det ikke med siden det var ødelagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det var jo ødelagt da. Revet eller tygd ganske rett over så det ut som. Også så det litt slitent ut sånn ellers også, siden det hadde jo ligget i snøen en stund. Hehe, tenkte på dere med en gang jeg så det, men tok det ikke med siden det var ødelagt :)

Hehe, regna med det. Dårlig av Hurtta, altså, lager ikke halsbånd som tåler å ligge i snøen i 5 mnd! Skal sende klage :P

Han eeeer så nyyyyydelig *Sukk*

Skal til Bergen snart elllller?

:D

Til sommern, sikkert! Var i Bergen forrige helg, men det var uten hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Thorvald er snart 14 mnd gammel, her er noen bilder ifra den siste tida:

526990_10151851382580341_780691064_n.jpg

317930_10151810033785341_1672178799_n.jpg

Prøver å fange kullbror:

45353_10151810032550341_2043209759_n.jpg

148726_10151802532280341_1429172372_n.jpg

Vi har nyti det finværet som har tidvis dukket opp i trønderhovedstaden, og har blant annet vært på et døgns fjelltur på Fosen. Det var Thorvalds første ordentlige fjelltur, og vi gikk i 5 timer ene dagen, og 4 timer andre dagen - og skulle tro han aldri hadde gjort noe annet! Klatring i skrenter, elvekryssing, råtten snø - alt gikk helt supert. Vi traff reinsdyr, og Thorvald syns dette var fascinerende greier. Vi endte opp med å sove under åpen himmel siden været var så nydelig, noe Thorvald syns var passe merkelig, men han sovnet tilslutt, og det tror jeg den slitne kroppen hadde godt av, hehe.

Vi har også vært på en utstilling til - Røros nå i helga, og da ble resultatet flat rød, på vår til nå dårligste dag noen sinne, så det går det ikke an å klage på, rett og slett. Dommer var Per-Harald Nymark, og kritikken ble:

"Utmerket type. 13 mndr hann som er kommet langt i utviklingen. Rasetypisk maskulint hode, meget godt uttrykk etter alder. Godt utviklet bryst, litt bratt kryss. God beinstilling. Bra vinkler i beina rundtom. Gode poter. Utmerket hårlag og gemytt. Litt understilte underbeinsbevegelser (tror det er en skrivefeil og at det egentlig skal stå bakbein, menmen, det står nå der). Litt nøstende i front." I tillegg fikk han skryt for bra beinstamme, men det ble av en eller annen grunn ikke skrevet ned.

På tre utstillinger har vi altså fått excellent alle gangene, og to CK og to reservecert, ikke dårlig dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Thorvald har samlet to excellent til til "premieskapet" sitt, og dette er jo faktisk litt artig!

Først var vi på Oppdal Hundeklubb den 24/6. Dommeren var Svein Bjarne Helgesen. "Excellent type. God balanse. Utmerket hode & uttrykk. Meget god hals. God overlinje. Godt bryst. Velkroppet for alder. God bakpart med fin lårbredde. God haleføring når han vil. God pelskvalitet, ikke i kondisjon. Kan bli friere og mer stabil i bevegelsene", Excellent og juniorklassevinner!

Og i dag (30/6) har vi vært på rasespesial på Spongdal i Trondheim. "Meget god type. Bra kjønnspreg. Meget trivelig uttrykk. Bra snuteparti. Korrekt bitt. Fronten enda i utvikling. Ganske rak overarm. Gode lår + vinkler bak. Bra hale. Gode sidebevegelser. Ennå ganske smal fremme. Velstelt. Meget velvist. Utmerket temperament. Behøver ennå noe tid". Excellent og nummer 2 i juniorklassen!

Noen bilder fra den siste tida:

IMG_9017.jpg

Fra NLK i dag. Samt mine vakre, vinterbleke legger :P

IMG_9021utklipp.jpg

IMG_9102.jpg

Latterkrampe i gresset med mamsen ^^

På utstillingen i dag var det noe som kalles en parkonkurranse, hvor man kunne melde på hunder som lignet, og kjempe om å bli utstillingens mest typelike hunder. Og vi vant sammen med ei nydelig tispe på 2 år vi har møtt ved noen anledninger. Hun og Thorvald er noen skikkelige flørtepuser, og på sist utstilling vi møttes stakk han av to ganger for å løpe bort til henne. I dag holdt han seg til å åle seg bort dit hun var (de satt vedsiden av oss i dag) ved hver anledning han fikk :P

HP.jpg

Thorvald med hederspremie fra parkonkurransen. Vår første skikkelige sløyfe! Jeg har nemlig ikke giddi å kjøpt noen av de andre vi har fått :ahappy:

Fikk ingen gode bilder av de to sammen, men de er veldig like, altså!

IMG_9115.jpg

Thorvald til venstre, tispa vi vant med til høyre

IMG_9122.jpg

Thorvald søter seg for nevnte tispe :P (det er han som ligger)

IMG_9039.jpg

Nå har vi utstillingspause frem til ihvertfall august, for mini må nesten få igjen pels etter tidenes røytetid. Fremover blir det mer fokus på LP og spor, og fjellturer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Thorvald har i det siste blitt 15 måneder:

544495_10151974931970341_22626706_n.jpg

Ooog har tatt HD-røngten:

8090_10151971368565341_2130664166_n.jpg

(ventetiden er forferdelig!)

Finebikkja :D Han har også ved et par anledninger vært lekeonkel for noen småvalper, og han er utrolig flink med småttisene. Imponerer stadig, han! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden sist har vi fått resultat på HD-røntgen. En nedslående C. Jaja. Ikke mye å gjøre med det, og hverken NKK eller veterinær så noen grunn til at han skal få noen problemer med hoftene, HD'en gjaldt dessuten bare høyre sida. Har ikke tatt stilling til noen rerøntging enda.

Thorvald har blitt godkjent for å kunne starte på besøkshundutdannelse hos den norske terapihundskolen, inntestinga var veldig uproblematisk, og kurslederen sa at hun hadde god magefølelse på å slippe oss inn på kurs, for Thorvald virket som en finfin hund. Så der starter vi i september, artig :D Vi har selvsagt et par ting å jobbe med, blant annet å plukke vedd frustrasjonspiping (jobber med saken), også gjøre han eeenda tryggere på røff håndtering. Samt at grunnleggende lydighet må komme enda mer på plass.

På mandag denne uka startet vi på apellmerkekurs hos Nidaros Brukshundklubb, har til nå hatt én kveld med hund. Syns det virker kjempebra så langt, og håper vi kommer såpass langt at vi får starta (og kanskje består) bronsemerkeprøven som avslutter kurset. Har en liten plan om å debutere i klasse I en vakker dag, så vi får se hvordan dét går! :D

Vi har vært på to utstillinger også (Trondheim Hundefestival), og Thorvald har tatt sitt første CERT :D Kjempeartig opplevelse, og virkelig alt klaffet den dagen. Oppførselen før og i ringen var upåklagelig (eneste issuet vi egentlig har der er piping og stress for å komme bort til andre hunder, det går sakte men sikkert fremover), han travet supert, sto som en prest når dommeren tittet på ham og på toppen av det hele DIGGET dommeren ham, og jeg fikk to ganger beskjed om at dette var en hund som kom til å vinne stort når han blir helt ferdigutviklet. Dét får vi nå se på, men sinnsykt hyggelig å få høre!

CERTet tok vi på lørdag, og på søndagen fikk vi flat rød. Så en fantastisk utstillingshelg med andre ord!

Kritikkene var slik:

Norsk Lagotto Klubb (Trondheim Hundefestival) 26/8-2012. Dommer Saija Juutilainen.

"16 måneder trivelig ung hann med korrekte proporsjoner. Lovende brystkasse + passe beinstamme. Bra skalle. Ennå litt smitig (skal antageligvis stå snipete/snipig) neseparti. Korrekt uttrykk + bitt. Velansatte fine ører. Vakker overlinje. Lovende pels. Rører seg med bra steglengde. Ennå jettevalpig og løs i albuer og haser. Korrekt hale. Herlig temperament."

Excellent, 1UKK.

Trøndelag Selskapshundklubb (Trondheim Hundefestival) 25/8-2012. Dommer Kim Vigsø Nielsen.

"16 måneder, maskulint hode. Utmerket hals. Herlig rygg. Korrekt kryss. Velutviklet kropp. Frie effektive bevegelser. Korrekt pels. Herlig temperament. One for det future!"

Excellent, 1UKK, CK, 2. BHK. CERT

Glede, altså!

Bilder fra den siste tida:

427283_10152093321345341_539855994_n.jpg

Med sitt første (og eneste) CERT :D

399670_4585385953112_1459555445_n.jpg

I ringen lørdag.

utstlitt.JPG

Sliten gutt lørdag kveld.

562852_10152066112870341_1870101971_n.jpg

I lek med en annen fjortishanne i Trandumskogene i sommerferien, kjempeartig. Første gangen de møttes, men de kom veldig godt overens.

På lørdag skal vi gå MH :D Kommer vel en oppdatering fra den innen rimelig tid ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...