Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakasitas Aslan


Aslan
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter en laaang pause pga avhandlingsskriving på undertegnede våget vi oss ut på LP-banen igjen forrige helg, og det endte sånn passe Eller, er egentlig fornøyd, Thorvald var fin frem til avstanden,

Thorvald fikk excellent og CK i dag på rasespesial og vår til nå største utstilling Og ikke nok med det, i klassen funket virkelig ALT, det var så herlig. Vi jobbet som et team på ordentlig Vi har

Ja, jeg var ganske flink faktisk Nei, synes æren skal gå til deg jeg. De første 15 sekundene før Thorvald brøt, rakk jeg i det minste å få foreviget. Og han var ikke håp

Han er så utrolig nydelig! :wub:

Vet du noe om Hakasitas fortsatt driver med oppdrett? :) Ser at hjemmesiden ikke er oppdatert siden 2012.

Takk :D

Konkrete kullplaner er jeg usikre på, men de har ei fortispe ihvertfall (som er et herlig vesen, treffer henne med ujevne mellomrom) :) Så bare send mail og hør, nettsida har dødd litt bare :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig fin han er! :wub: og for en fin mamma han har :D

Takk! Og ja hun er og blir vakker og god hun :wub: Om noen uker skal vi passe bror en helg også, det blir skikkelig stas :D

_________

Thorvald var på sykehjemmet i går, de har også to pusekatter som bor der, som er mindre fornøyd med at Thorvald kommer på besøk. Thorvald er stort sett grei, men når de kommer i full fart forbi blir han gira og vil løpe etter, så har litt jobb å gjøre der :( Nuvel, gikk fint i går selv om det kom en fresende pelsball formet som en ostepop i hundreoghelvete når vi jobbet med en pasient, takk og lov for frolic :lol:

10488039_10155182870335341_6221595600538

"SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mye godteri vil jeg ha for å jobbe på lørdager"

1898246_10155182870260341_37475560429808

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hællan dussen for et nusk han er! Er han virkelig voksen på de bildene med besøksvest? Tror Thorvald må være den vakreste hunden jeg noen gang har sett. Håper det kan smitte over på min under en fellesdekk eller noe.

Aww tusen takk :heart: Ja, han er helt voksen, hehe. Bildet tatt på lørdag, han blir snart 4 år gammeln min :D

Får gnukke de litt mot hverandre, så kanskje :teehe:

Jeg tror også Thorvald er den aller flotteste finske lappen jeg har sett, altså! Han er faktisk helt magisk vakker.

Ååh, tusen tusen takk :wub:

______________

Har forøvrig helseoppdateringer siden sist. Thorvald har blitt gentestet og funnet helt genetisk fri for pompes sykdom, en 100% dødelig sykdom som rammer alle tre lapphundrasene. Jeg visste at Thorvald ikke var syk, for syke hunder dør/blir avlivd før de er 2 år, da sykdommen er veldig alvorlig, og forsåvidt var det ikke så sannsynlig at han var bærer, men da ikke foreldrene hans er testet valgte jeg å teste ham for å få det svart på hvitt, og han var helt fri. Pompes nedarves autosomalt resessivt, ergo må hunden ha fått genet fra begge foreldre for å bli syk. En hund med et gen for pompes (strengt tatt en mutasjon på et gen, men for å forenkle), vil bare være bærer, og ikke bli syk selv, men kan gi genet videre til avkommene sine, og er man uheldig og parrer bærer mot bærer, vil en viss andel av valpene bli alvorlig syke og dø. Gentesten på rasen på utviklet og tatt i bruk sent i 2012, før den tid er det nok endel ymse dødsfall av unge hunder (veldig uspesifikke symptomer på pompes, men utvikler seg gjerne i form av dårlig muskelvekst, hjerteproblemer, lungeproblemer etc) fra tidligere av som man tror nå er pompes, men det vil vi jo aldri få vite. Finske lapphundklubben jobber med å få oversikt over risikolinjer på rasene, og enn så lenge ser det ut til at forekomsten på alle tre lapphundraser er lav, men med en sykdom som er såpass alvorlig ønsker de også¨å få tilsendt testresultater fra linjer som ikke tilsynelatende er risikolinjer også, for å få en så god oversikt som mulig. Så har sendt inn resultatet også dit, så da er min plikt gjort :)

Jeg brukte et selskap som heter MyDogDNA, som også tester for veldig mye annet, og Thorvald var genetisk fri for absolutt alle sykdommer de sjekker for, så det var jo hyggelig (og forventet, da det er snakk om sykdommer som en vet er på andre raser, men MyDogDNA kjører alle på alle tester allikevel). Jeg fikk også informasjon om genetisk variasjon, og mulig genetisk slektskap med andre finske lapphunder i datasystemet deres. Veldig interessant, men mye igjen å se på der :P Ihvertfall har Thorvald noe høyere genetisk variasjon enn den gjennomsnittlige finske lapphunden, og en del høyere enn den gjennomsnittlig rasehunden (kan sammenligne både med finsk lapphund, gruppe 5/nordiske spetser og med alle rasehunder), finsk lapphund som rase har god genetisk variasjon av de hundene MyDogDNA har i systemet sitt, så det er veldig betryggende. Fikk også informasjon om fargegenetikk og andre kroppsting, som pels, kroppsstørrelse etc. Ganske interessant. Og heldigvis ser det ikke ut til at Thorvald bærer andre enn de helt vanlige, kjedelige mørke fargene med unntak av mulig creme (om jeg leste rett), så da slipper jeg tåpelige forespørsler på avl pga "artige" eller "sjeldne" farger ("poppisfargene" er nemlig farger som creme, sobel, dominotegninger i ulike farger, og blå og lilla, har du en hannhund som gir slike farger, og i tillegg er useriøs...grøss. Det er enkelte luringer som driver med fargeavl, siden finsk lapphund kommer i alle farger utenom merle og helhvitt, så, jau. Idioter finnes overalt).

Så helsestatus på Thorvald per januar 2015 er jo hyggelig:

HD B (dessverre røntget jeg ikke AD samtidig, angrer noe utrolig)

Patella 0/0

prcd-PRA (øyesykdom) genetisk fri

pompes genetisk fri

Øyelyst to ganger med mild ppm, snart tid for ny øyelysning :)

Herlig med frisk kar :D

Om et par helger er det tid for nytt dobbeltstevne i rally, så avhengig av hvordan det går blir det nytt dobbelt rallystevne i mars, og lydighet i april/mai (husker ikke/orker ikke sjekke dato akkurat nå). Vi satser høyt såklart :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Friske hunder liker vi :D

Jeg har så lyst til å klemme Thorvald en gang, så fluffy :wub:

Lykke til på stevner!

Takk :D Thorvald vil mer enn gjerne klemmes på av ca alle, og ja, han er så fluffy som han ser ut som :lol: Det er en pitteliten kropp inni der i MASSE pels :teehe: Han ser ut som en annen hund på sommerstid :lol:

Enig i at han er magisk vakker! :wub:

Og veldig interessant å lese om! Så deilig at han er frisk med gode gener. :ahappy:

Tusen takk :heart: Ja, gentestingsbiten er veldig gøy. Mydogdna tilbyr også "partnermatching", så nå har jeg bladd meg giennom en liste med de tispene som mydogdna har i databasen sin som vil gi best genetisk kombinasjon med Thorvald :lol: Tenk om alle var i den databasen da :|

______________

10.02 ble Thorvald øyelyst for tredje gang, og fortsatt er alt bra :) Vi var hos en ny øyelyser denne gangen, og det er jo trivelig når en ny dyrlege bekrefter en snill og frisk hund. Thorvald har en mild PPM på høyre øyet, en streng som ligger over øyet, men som ikke forstyrrer synet hans noe. Den har vært uendret nå siden første gang han ble øyelyst 1,5 år gammel, så det var bra. Ellers friske og fine øyne :) Så dagen etter ble parringa hans godkjent av raseklubben, og nå var det bare å vente på løpetid. Ca mars :D :D :D

Teaser

10405587_10155257650345341_2294208267757

(de er allerede glade i hverandre de der :wub: )

_________________

Jeg har vært influensasyk og sengeliggende i en uke, men i dag, endeliiig kom jeg meg i skogen med Thorvald igjen. Oppoverbakker klarer ikke kroppen min enda, så siden jeg uansett da må kjøre for å komme meg til skogen, kjørte jeg til Bymarka i dag, og fikk en liten tur i påskeværet :)

10495711_10155262469285341_2887068598497

10960398_10155262470265341_2056372548646

10980191_10155262471370341_5034733522925

En av mine favoritting med lapphunder er de bamsete hårete ørene. Jeg elsker ørehåret til Thorvald, det er så dritsøtt. Fjonegutten :heart:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Flotte gutten! Møtte en FL på tur i går og sambo lurte på om den vi så virkelig var samme rase som Thorvald. Jeg bekreftet det og fikk til svar: "Å, Thorvald er en så utrolig flott hund! Det er en hund som du møter en gang, men som du alltid husker." Får se om jeg får lurt han med på neste rallystevne om jeg sier at Thorvald skal dit så han kan få kos :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@Lovezero takk :D

Flotte gutten! Møtte en FL på tur i går og sambo lurte på om den vi så virkelig var samme rase som Thorvald. Jeg bekreftet det og fikk til svar: "Å, Thorvald er en så utrolig flott hund! Det er en hund som du møter en gang, men som du alltid husker." Får se om jeg får lurt han med på neste rallystevne om jeg sier at Thorvald skal dit så han kan få kos :ahappy:

Åååh, så kos! Men jeg så ingen samboer i Klæbu forrige helg :teehe:

Vi har konkurrert litt i rally siden sist, totalt 4 stevner:
1 x førstepremie i klasse 1, som var vårt tredje og siste nødvendige napp til opprykk. RL1-tittel blir det ikke, da to av resultatene ble tatt i fjor og vi ikke gidder å gå flere klasse 1 stevner :P
1 x førstepremie i klasse 2, da vant vi også klassen, som var en artig og fin debut kan man si :D 192 poeng, så akkurat ikke direkte opprykk, men vi går uansett for tittel her når vi kan :)
2 x disk fordi fører ikke kan regelverket, så her utdyper vi ikke mer :lol:

De neste rallystevnene i trøndelag får vi ikke gått på, men heldigvis er det masse LP-stevner som passer fremover, så det blir mer av det :yes:

"Var det noen som sa godbit?"

11060026_10155425261345341_4960332369187

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg lurer på hvor høy og tung han er? :)

Aldri målt han "ordentlig", men selvmålt er han ca 48 cm, varierer om jeg får det eller 49 cm. Han veier ca 20 kg. Han er jo egentlig ganske på idealstørrelse for rasen, men blir sett på som liten fordi for store hanner er så fint :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter en laaang pause pga avhandlingsskriving på undertegnede våget vi oss ut på LP-banen igjen forrige helg, og det endte sånn passe :lol: Eller, er egentlig fornøyd, Thorvald var fin frem til avstanden, da begynte han å tulle seg til litt, så vi endte på 150,5 poeng, men fikk aaaaakkurat godkjent avstanden, så sølvmerket ble med hjem. Så nå er det bare å pirke. Dog er jeg DRITFORNØYD med lineføringa, vår hatøvelse numero uno til vanlig, med en Thorvald som lett henger etter/snuser/surrer og en matmor som bare blir sur og gir opp, så gikk vi til 8 på konkurransen på den øvelsen, og på treningene før og etter har lineføringene vært fiiine (til oss å være). Fellesdekken fikk vi 9,5 på, han lå helt perfekt (UTEN SNUSING! I ridehall!), men tjuvstartet oppsitten såvidt, menmen, heller det enn snusing og treig voff :) Tannvisning ble 10, og resten av øvelsene var preget av litt slurving med litt dobbeltkommendoer, skjeve sitter/dekker og litt smårusk, men jeg vet jo at de til vanlig er ganske bra. Så har trua :)

11174841_10155510433055341_4305249980481

OOOOOOG ikke minst! Tjukkeboll ble 4 år gammel 18. april! Det ble feiret med ingenting (en tørrfisk), men han er jo verdens beste fordetom :heart::banana::D

Tenk at han har vært så liten :wub:

11174856_10155506302630341_8734154606604

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...