Gå til innhold
Hundesonen.no

Rally lydighet


Poter
 Share

Recommended Posts

Det enkleste er kanskje å se på hjemmesiden til Rallylydighet - der står øvelsene og skiltene forklart. Filmer finnes det vel noen av på youtube. Vi har drevet med det i et drøyt år, har opprykk til kl 2, men har ikke tatt opprykket enda. Morsom sport og et veldig god miljø i gjengen er det også :) Finnes også en side på Facebook med litt informasjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at man får trekk hvis man ikke oppmuntrer hunden underveis og er mer tradisjonelt lp aktig?

Man SKAL ha det gøy. Man får trekk for å snakke skarpt til, eller straffe hunden i ringen. Men får ikke trekk, men jeg har fått oppmuntring til å snakke mer med hunden i ringen (jeg prøvde å gå lp-aktig). Men det er helt greit å ikke si noe. Det viktigste er at du har god kontakt og samarbeid med hunden.

Jeg tror det ligger kritikkskjema på sidene dere et sted (hvis ikke kan jeg legge ut et), der står alt man kan få trekk for og hvor mye de trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man SKAL ha det gøy. Man får trekk for å snakke skarpt til, eller straffe hunden i ringen. Men får ikke trekk, men jeg har fått oppmuntring til å snakke mer med hunden i ringen (jeg prøvde å gå lp-aktig). Men det er helt greit å ikke si noe. Det viktigste er at du har god kontakt og samarbeid med hunden.

Jeg tror det ligger kritikkskjema på sidene dere et sted (hvis ikke kan jeg legge ut et), der står alt man kan få trekk for og hvor mye de trekker.

Ok, jeg greier bare ikke helt se for meg hvordan det foregår, må ta å søke opp på youtube, tenker jeg. Det har blitt en oppblomstring av rally lp her i byen. I helgen var det arrangert et bymesterskap, faktisk! Fikk ikke dratt og sett på, så jeg er like klok fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg greier bare ikke helt se for meg hvordan det foregår, må ta å søke opp på youtube, tenker jeg. Det har blitt en oppblomstring av rally lp her i byen. I helgen var det arrangert et bymesterskap, faktisk! Fikk ikke dratt og sett på, så jeg er like klok fortsatt.

Se for deg en agilitybane, bare med lydighetsøvelser i stedet for hindre (sitt, dekk, sving, snu, m/div. varianter). Det finnes som sagt en del videoer. Hvis du søker på "rallylydighet" på youtube får du opp mange norske ekvipasjer i aksjon. Har dessverre ingen filmer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Rally Lydighet er absolutt verdt å prøve.

Jeg fant denne youtubsnurten av en puddel som startet i R L klasse 1 ,som fikk direkte opprykk til kl 2, er fin

I klasse 1 skal man ha hunden i bånd

En Rally L bane har jo mange poster/øvelser.. Mye sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Beklager altså, men HVA er så mye "morsommere" med dette enn vanlig lydighet? Det er da fryktelig statisk og kjedelig? Jeg greier liksom ikke å se at verken hund eller fører gjør stort annet enn det folk i vanlig lp gjør?

Hehe det har jeg også prøvd å spørre om, men får aldri noe godt svar.

Det varierer rekkefølgen på øvelsene, men øvelsene i seg selv er jo mindre variert, mindre sammensatt og, etter mitt syn, kjedeligere. Men det er ikke samme kravet til presisjon og utførelse av øvelsene som i vanlig lp da. Så kanskje det gjør at folk syns det blir enklere og har lavere sperre for å gå ut i konkurranse når du får ha på bånd og bruke godbit i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen kommer mer opp i klassene. Klasse 1 i rally er ikke noe mer morsom enn lydighet, og heller ikke klasse 2 egentlig - men så kommer det inn slalom, lengdehopp etc.

Det jeg liker med rally er at jeg ikke blir kommandert. Jeg går en bane, og får være inne i min "boble" uten forstyrrelser. Og så er det morsomt selvsagt (og så må jeg vel presisere at jeg nå ikke sier det er morsommere enn LP!). Og så slipper man jo fellesdekk, og det syns nervene mine er en veldig fin ting. *ler*

Godbit får man kun bruke på enkelte poster i klasse 2 ved slutten av øvelsen, og da MÅ hunden holde posisjonen mens godbiten spises ellers blir det disk, men mulig enkelte syns det gjør det enklere. Jeg for min del syns det er bedre å droppe hele greia. Litt teit at man ryker på å gi godbit liksom. :P

Jeg tror som Therese sier at folk også har lavere sperre for å starte i noe hvor de får ha hunden i bånd (i klasse 1 bare), og sånnsett kan jo rally var en inngangsport til andre ting. Enkelte syns kanskje det er morsommere enn LP, men da går det vel også endel på at de føler de beherkser det bedre (jeg liker best det jeg behersker for å si det sånn) og at man i høyere klasser blander inn litt fra agility.

Men jeg kan ikke se at noen her har skrevet at de syns det er morsommere enn vanlig lp? At man syns det er en morsom sport vil jo ikke si man syns LP ikke er det. Dog vet jeg om de som sier at det er mer morsomt enn LP, og da tror jeg de tenker på at man får inn litt biter fra agility og at de liker hvordan konkurransen er lagt opp med at man må gå en bane man selv skal huske, og får en utfordring i at det skal være flyt mellom skiltene osv. Men jeg vet ikke jeg, jeg syns både LP og rally er morsomt. Og bruks. Og retrieverjakt. Og blodspor. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager altså, men HVA er så mye "morsommere" med dette enn vanlig lydighet? Det er da fryktelig statisk og kjedelig? Jeg greier liksom ikke å se at verken hund eller fører gjør stort annet enn det folk i vanlig lp gjør?

Enig. Synes det så kjedelig ut.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsommere?

Man gjør aldri de samme øvelsene i samme rekkefølgen. Personlig synes jeg det er mer variasjon i øvelsene allerede fra klasse 1, men klasse 2 begynner de å bli mer morsomt.

Man har øvelser som "snurr under mars", "rygg bort fra fører", "slalom mellom bena" osv.

Man kan snakke med hunden og oppmuntre den mellom og under øvelsene.

Man har et par ekstra sjanser til å repetere øvelser om det går helt feil.

Jeg synes LP blir altfor stivt og stramt med de samme øvelsene og en "skummel" dommer som kommandere når det passer ham, ikke når det passer deg, og jeg for min del måtte hele tiden passet på hvordan jeg brukte kommandoer og kroppspråk, da jeg bruker mye kroppspråk når jeg trener med Odin.

Betty: sikker på det med godbiter i klasse 1(ikke klasse 2 :P )? Godbit skal gis etter avsluttet øvelse, men hunden kan da flytte på seg når øvelsen er avsluttet. Klart, man skal ikke fortsette før godbiten er spist opp da.

Og jeg merker meg at folk som synes dette er kjedelig synes det er (mer?) spennende å trave i sirkler sammen med andre hunder rett som det er, det skjønner ikke JEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty: sikker på det med godbiter i klasse 1(ikke klasse 2 :P )? Godbit skal gis etter avsluttet øvelse, men hunden kan da flytte på seg når øvelsen er avsluttet. Klart, man skal ikke fortsette før godbiten er spist opp da.

Eeehm, når du spør sånn så nei. :P Og klasse 2 var skrivefeil, skylder på uvant tastatur. :whistle: Slik jeg fikk det forklart så måtte hunden holde seg i posisjonen mens den fikk godbiten, men mulig det bare var at hunden ikke fikk bryte for tidlig. Men det er vel at øvelsen skal fullføres, så gi godbit og ikke fortsette videre før den er spist opp. Står vel i reglene ved endt stasjonær øvelse - så du har helt sikkert rett der, og jeg har misforstått hva som ble ment. :) Men uansett så er det regler for godbitene, og bryter man de er det disk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Er det noen som holder på i Vestfold?

Lurer jeg på også! har prøvd Rally-L en gang, og synes det var kjempe gøy. Føltes MYE mer avaslappet og mindre 'militært' enn lydighet. Vil tro Rally-L kanskje passer bra for nybegynnere som ikke er vandt til konkuranser og hunde trening.

Hver sin smak sier jeg bare, noen liker agility, noen bruks og andre Rally-L. Det er jo det som er så fint med hundesport, det finnes litt for alle :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord hundeklubb hadde ihvertfall firdobbelt rallystevnet på Hundefestivalen nå, og jeg mener noen av de involverte var lokale ihvertfall.Prøv å ta kontakt med Line Andersen i Sandefjord Hundeklubb.

Rally er dritkult! Anbefaler også å ta turen til Morokulien i september, en kjempekoslig rallyhelg med sosialt og firdobbelt stevne. Veldig upretensiøst og gøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Guest Snusmumrikk

Må man virkelig være medlem av Norsk Rallylydighetklubb for å få startet?

Ja, jeg vurderte å melde meg på en konkurranse bare for å teste og se hva dette egentlig er og spurte, men ikke snakk om at jeg gidder å melde meg inn i en klubb til bare for å få prøve å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderte å melde meg på en konkurranse bare for å teste og se hva dette egentlig er og spurte, men ikke snakk om at jeg gidder å melde meg inn i en klubb til bare for å få prøve å starte.

Det var nettopp det jeg også satt å tenkte på. Jeg har litt treningsforbud med Anya frem til hun er ok i ryggen igjen, og da er jo Rally en grei aktivisering tenkte jeg, uten noe lek eller brå bevegelser.

Men så snublet jeg over at man måtte være medlem for å starte? Holder det ikke at påmeldingsvgiften er på 250,- liksom? Skal man gå to stevner pr dag i en helg ble det 700 kr i påmeld. avgift... synes det ble dyrt jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg gikk to stevner uten å være medlem. betyr det at summene ikke gjelder da eller?`de er jo i dogweb..

Jeg vet bare at det var det jeg fikk til svar da jeg vurderte å melde meg på. Det står jo i reglene deres også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1. januar 2013 er det nok at man er medlem i NKK for å starte. Men sporten er enda relativt liten, så vi anbefaler såklart folk å melde seg inn i NRL, så vi kan fortsette å holde relativt lave deltakeravgifter også. Pga. merutgiftene gjennom NKK (aktivitetsavgift mm) så har påmeldingsavgiften økt allerede i år, håper vi slipper å øke mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...