Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og raketter


Gina
 Share

Recommended Posts

Med en valp som aldri har vært med på nyttårsaften før, må jeg jo si jeg er litt spent på hvordan hunden tar dette med raketter.

Hva gjør dere med hundene deres på nyttårsaften?

Jeg har en cd her hjemme med rakettlyder og lurer på om jeg skal sette på denne sånn innimellom frem til nyttårsaften for å introdusere valpen for disse lydene. Noen som har erfaringer når det gjelder dette?

Hva bør man gjøre, og hva bør man absolutt ikke gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brydd meg på nyttårsaften. Har hatt kun 1 stressa hund på nyttårsaften i alle år, og det pga han som liten hadde fått kinaputter mellom beina av noen drittunger...

Så jeg ville ikke brydd med meg noen cd å trene på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke mine redde, men jeg har alltid hadd de på et rom hvor de ikke ser at det blinker og hvor det er litt isolert for lyd gjerne med radio på, men det er viss jeg skal bort. Er jeg hjemme så er de på stuen, eller hvor de har lyst til og være og det eneste jeg tenker på da er og ikke lage noe styr utav det. De bruker og være med meg ut på verandaen klokken 12 så ser vi på rakettene sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er veldig individavhengig når det kommer til fyrverkeri. Svigermor hadde en flatcoat som måtte helst være ut å se på for å roe seg, den kunne ikke bare være inne og høre lydene. Selv var Thia bare knappe 10 uker forrige nyttårsaften, og hun brydde seg egentlig veldig lite, grugleder meg til å se hvordan det går i år, men jeg tenker å være inne med henne, helst unngå lufting de siste timene før midnatt og oppføre meg som normalt. En JRT jeg vet om må være inne på badet så den ikke ser eller hører noe, men denne har fått skrekken fra en tidligere hendelse.

edit: jeg har hørt at cd lydene ikke alltid har noen effekt pga hundene merker forskjell på om det kommer utenfra eller fra cdspilleren.

Endret av Hapzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde jo vært om hun kunne vært med ut ja. Ikke fordi at jeg absolutt må se rakettene sammen med hunden min, men når man først skal ut er det jo hyggelig om hun kan være med.

Fordelen med årets feiring er at vi er blitt bedt til noen venner som har unger og hund, og da blir det for litt annet å tenke på :) Dette stedet ligger også for seg selv, så det er nok ikke så voldsomt mye bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker cd og har positiv erfaring med det. Som det også står på cd-en, så skal du gå ut i forbindelse med avspillingen slik at hunden ikke kobler lyden til noen spesiell hendelse ute. Når cd-en blir avspilt, så gjør jeg noe. Det er sånn at jeg ikke skal bli sittende å se på reaksjonen til hundene. Jeg har pleid å sette den på før jeg skal i dusjen, vaske opp, lese eller rydde. Jeg har hatt skuddredd hund før (familiehunden ble skremt av kinaputter), og det vil jeg ikke ha igjen! Det er ikke bare på nyttårsaften man merker at man har en skuddredd hund. Jeg får så utrolig vondt av hunder som er livredde. Jeg har ikke feiret nyttårsaften på 6 år nå. Heldigvis er samboeren min like opptatt av at hundene skal ha det bra som meg. :P Nå skal det vel også nevnes at Boris er ganske nervøs, så han kunne fort blitt redd for raketter. Han har veldig dårlig avreagering og blir aldri ferdig med noe, så da vil vi heller gjør alt for å unngå alt sånt.

Om cd-en ikke funker, og hundene en gang merker forskjell på lyd som kommer fra høytalerne og lyd som kommer utenifra, så har jo jeg den muligheten av at jeg kan spille cd-en inne mens det smeller ute, og da vil de ikke høre noe særlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har byhunder som er miljøtrent med mye lyd rundt seg, så vi har tatt de med ut på nyttårsaften. Ikke oppi rakettene såklart, men med Odin så var det noen som skjøt opp en rakett 10 meter bak oss, en slik bakkerakett med MYE lyd, da vi var på vei inn igjen. Vi skvatt alle sammen, men det fikk heldigvis ikke noe mer konsekvenser enn det. Nyttårsaften er som en hvilken som helst annen kveld hos oss, hvis du ser på hundenes adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin vil helst være med ut sammen med meg han, selv om det smeller og bråker ute. (Men han må bli igjen inne selvsagt)

Men dette visste jeg ikke hvordan skulle bli første nyttårsaften, så jeg bestemte meg for at vi skulle gjøre alt som normalt og late som ingen ting. Vi dro bort på middag, hørte på litt musikk i bakgrunnen for stemningens skyld. Smelling ute gikk pelsen min hus forbi, og da vi skulle ut kl 24 la jeg ut godbiter litt over alt i stua og kjøkkenet der vi var på besøk mens jeg stod ute og koste meg med nyttårsbraket. Spionerte litt gjennom vinduet og så at hunden min var fullt opptatt med å ikke gå glipp av en eneste godbit. Så for vår det var det hele svært udramatisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke noe. Jeg har de innendørs og så er 1 person inne sammen med dem under oppskytingen. Jeg lar de være hvor de vil, om det så er under bordet, på loftet osv. Der de føler seg tryggere. Så ellers gjør vi ikke noe ut av det, men så er ikke mine så veldig redde heller da. Chanti er mest redd og er litt urolig og litt skjelven, viker litt forvirret rett og slett, ser opp i luften og sånn. Nitro er helt som normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også veldig spent. Hun har hørt raketter før, virket ikke som hun reagerte på dem. Mens andre smell igjen har hun reagert på.. Så det blir spennende. Syns det hadde vært koselig om hun ville være med oss ut og om hun hadde likt det. Lurer jo litt på hva som er best for henne og, spes siden det er første nyttårsaften. Er det best å bare hive henne uti det, eller skal jeg være inne med henne denne gangen, og se hvordan hun takler det? hun er jo ganske tøff, men samtidig vil jeg ikke ende opp med en hund som er livredd alt som smeller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo sto i vinduet og kikket på rakettene (de ble fyrt opp på jorde rett utenfor huset) han syns de var spennende :P

De to jeg har nå vet jeg ikke hvordan reagerer, men jeg regner ikke med at de bryr seg og jeg kommer ikke til å gjøre noe ut av det :) Mulig den lille blir igjen inne og jeg tar med den store ut å ser på, hun bryr seg ikke med smell og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste reaksjonen Terho hadde når vi møtte jeger som skøyt i høst var at han ville være med å jakte sammen med den andre hunden! Han står også gjerne ved siden av saga når den går og leer ikke et øre på lyden engang. Han tar veldig fort etter meg så blir bare å ta det helt som vanlig her. Om han vil være med ut eller ikke bestemmer han selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foskjell på støy og skudd, og raketter. Mine hunder er helt skuddfaste og ikke følsomme for støy ellers, men med rakettene er det anneledes siden det er hyl, gnist, lysblink, bombesmell, krutt lukt osv. Gjerne MYE på en gang. Dette kan gjøre hundene urolige, selv om de ellers er stødige.

Jeg syns man bør skåne hunden for raketter utendørs siden de hører mye mer enn oss. Noen hunder vil jo følge etter eieren sin overalt fordi de søker støtte, og da kan det se ut som at hunden "vil" være med ut. Jeg tror de har det bedre innendørs.

Min forrige hund ble mer og mer skeptisk for hvert år, fra å reagere mildt, til å bli mer urolig. Man må bare huske på at nyttårsrakketer ER spesiellt og det er normalt å reagere. Så fremst at hundene ikke har helt panikk og angst pga dette, klarer de fleste seg helt fint igjennom det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri i verden tatt med hunden ut. Jeg vet om flere godt voksne og skuddfaste hunder som har fått rakettangst livet ut pga en rakett på avveie, bomber som plutselig smeller rett ved siden av osv. Det er faktisk noe av det dummeste jeg ser folk gjøre. Har man en hund som ikke bryr seg om sånt så skal man prise seg lykkelig og prøve å bevare det, ikke ødelegge det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, raketter er "spesielt", men ikke mer spesielt for hunden enn andre ting den aldri har opplevd før, eller opplever sjelden. Jeg tror for mange folk gjør dette til en for stor greie. Og at de fleste normalt trygge hunder tåler raketter like godt som de tåler tog, biltrafikk, byggeplasser, ungeståk eller hva annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hunden var med på nyttårsaften i en storby i fjor (vi var inne i et hus, da), og han kunne ikke brydd seg mindre. Vi tok det som en helt vanlig sedvanlig dag, og det gjør jeg nok denne gangen med valpisen også. Men i år så er vi hjemme, og jeg tror ikke det skjer så innmari mye der at det gjør noe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...